1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2023 року

м. Київ

справа №826/8838/17

касаційне провадження № К/9901/54777/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Олендера І.Я.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрліфтсервіс" (далі - Товариство) на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.06.2018 (головуючий суддя - Кузьменко В.В., судді - Василенко Я.М., Степанюк А.Г.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрліфтсервіс" до Головного управління ДФС у місті Києві (далі - Управління) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

У липні 2017 року Товариство звернулось до суду із позовом до Управління, у якому просила визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24.05.2017 № 0001321204.

На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалась на те, що: обов`язок платника податку сплачувати плату за землю виникає у власників та землекористувачів з дня виникнення права власності, або користування земельною ділянкою, тоді як за Товариством не зареєстровані речові права на земельну ділянку, на якій розміщені належні йому нежитлові будівлі; оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте Управлінням з порушенням Порядку оформленні і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916.

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 06.12.2017 позовні вимоги задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 24.05.2017 № 0001321204.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що матеріалами даної справи підтверджується, що Товариство не є власником, землекористувачем або орендарем земельних ділянок комунальної власності житлового та нежитлового фонду, що перебувають в управління Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 07.06.2018 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким у задоволення позову відмовив.

Ухвалюючи рішення відмову у задоволені позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач фактичним є користувачем земельної ділянки, на якій розташований майновий комплекс, який належить йому праві власності, а тому позивач не звільняється від обов`язку сплати земельного податку.

Товариство оскаржило рішення суду апеляційної інстанцій до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 06.08.2018 відкрив касаційне провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, оскільки суд не надав належної правової оцінки тому, що: положеннями пункту 287.6 статті 287 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що обов`язок по сплаті земельного податку у платника податку виникає з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку; згідно з отриманими індивідуальними податковими консультаціями ДФС України Товариство, починаючи з 01.01.2015, не є платником податку на землю у зв`язку з відсутністю об`єкта оподаткування.

У відзиві на касаційну скаргу Управління просить суд відмовити у її задоволенні, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін з підстав того, що з моменту набуття права власності на будівлю у набувача виникає право (власності або користування) на земельну ділянку, на якій знаходиться ця будівля, а з ним і обов`язок сплачувати земельний податок.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 30.01.2023 призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 31.01.2023, в процесі розгляду якої було оголошено перерву до 07.02.2023.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно пункту 1.1 статуту позивача, Товариство було створене як Відкрите акціонерне товариство "Укрліфтсервіс" (далі - ВАТ "Укрліфтсервіс"), шляхом перетворення Державного підприємства виробничо-технологічної комплектації "Укрліфтсервіс" Держжитлокомунгоспу України згідно з наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 18.02.1994 №19 та на підставі Указу Президента України "Про корпоратизацію підприємств" від 15.06.1993.

Згідно з рішенням загальних зборів акціонерів від 30.11.2010 року ВАТ "Укрліфтсервіс" було перетворене у Товариство.

Відповідно до пункту 1.2 статуту Товариство є правонаступником щодо всіх прав та обов`язків ВАТ "Укрліфтсервіс".

20.10.1998 ВАТ "Укрліфтсервіс" було видано свідоцтво на право власності на майновий комплекс в частині - виробничої бази, який розташований на земельній ділянці по вул. Каунаській, 13а в м. Києві.

В 2009 році ВАТ "Укрліфтсервіс" звернулося до Київської міської ради з клопотанням про передачу зазначеної земельної ділянки в оренду.

Рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 332/5719 було передано ВАТ "Укрліфтсервіс" у короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку загальною площею 1,09 га для експлуатації та обслуговування адміністративно-виробничих будівель та споруд на вул. Каунаській, 13-а у Дніпровському районі м. Києва у зв`язку з переходом права власності на майновий комплекс (свідоцтво про право власності на майновий комплекс від 20.10.1998) (пункт 2 рішення); ВАТ "Укрліфтсервіс" зобов`язано виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України (підпункт 3.1 пункту 3 рішення).

14.03.2011 ВАТ "Укрліфтсервіс" було перетворене у Товариство, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

15.09.2015 Товариству видано свідоцтво серії СІА 448036 про право власності на нерухоме майно майновий комплекс по вул. Каунаській, 13а в м. Києві.

Згідно з пунктом 12 рішення Київської міської ради від 04.03.2015 №195/1060 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 28.02.2013 N 63/9120 "Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві"" Київська міська рада встановила, що рішення Київської міської ради про передачу земельних ділянок в оренду, які прийняті і не виконані (договори оренди земельних ділянок на підставі таких рішень не укладені) до набрання чинності цим рішенням, втрачають чинність через дванадцять місяців після набрання чинності цим рішенням.

З огляду на положення пункту 12 рішення Київської міської ради від 04.03.2015 №195/1060 Товариство звернулося до Київської міської ради з проханням продовжити термін дії рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 332/5719.

Разом з цим, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу КМР (КМДА) листом від 13.06.2017 № 05707-10173 у відповідь на лист Товариства від 21.04.2017 № 466 повідомив позивача про необхідність додаткового звернення до Департаменту з поданням необхідних документів відповідно до Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 20.04.2017 № 241/2463.

ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДФС у м. Києві була проведена камеральна перевірка податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний № 9276892316 від 31.08.2016 та реєстраційний №9156036409 від 31.08.2016, результати якої оформлені актом №11656/26-53-12-04/05472637 від 29.12.2016, за висновками якого дані камеральної перевірки свідчать про заниження суми податкових зобов`язань, заявлених у податкових деклараціях, уточнюючих деклараціях із земельного податку за 2015 рік та за січень-жовтень 2016 року на загальну суму 551835,53 грн.

Зокрема, у акті перевірки було вказано, що згідно витягу з бази даних ПК "Кадастр" по юридичних особах на 26.09.2016 (ділянки, право користування по яких знаходиться в процесі оформлення), наданого Департаментом земельних ресурсів Київської міської ради (КМДА), Товариство обліковується як землекористувач земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Каунаська, 13-а, площею 1,0843 га з кадастровим номером 8000000000:63:113:014.

На підставі вказаного акту перевірки ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДФС у м. Києві було прийняте податкове повідомлення-рішення №0001661204 від 13.01.2017, яким збільшило Товариству суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на 551835,56 грн. - за податковими зобов`язаннями та на 137958,89 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Товариство оскаржило вказане податкове повідомлення-рішення у адміністративному порядку, за наслідками якого Управління рішенням №5661/10/26-15-10-02-16 від 20.03.2017 скасувало податкове повідомлення-рішення ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДФС у м. Києві №0001661204 від 13.01.2017, а скаргу Товариства задовольнило частково.

Управління на підставі вказаного вище акту перевірки та з урахуванням процедури адміністративного оскарження 24.05.2017 прийняло податкове повідомлення-рішення №0001321204, яким збільшило Товариству суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на 551835,56 грн. - за податковими зобов`язаннями та на 137958,89 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.


................
Перейти до повного тексту