1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 року

м. Київ

справа № 140/1571/19,

провадження № К/9901/1899/20, К/9901/1484/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про зобов`язання вчинити дії, за касаційними скаргами ОСОБА_1 та ІНФОРМАЦІЯ_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Носа С.П., Кухтея Р.В., Шевчук С.М. від 05 грудня 2019 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про зобов`язання вчинити дії, у якому просив:

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 видати довідку про розмір грошового забезпечення, у якій посадовий оклад тарифікується 28 тарифним розрядом з урахуванням усіх видів грошового забезпечення - посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років, відсоткової надбавки за класну кваліфікацію, відсоткової надбавки за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці;

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області заборгованість, що виникла в результаті неправильного розрахунку розміру грошового забезпечення та пенсії з урахуванням втрати частини доходів, що складає 51724,02 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що нормами чинного законодавства передбачено, що до складу грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій військовослужбовцям відноситься оклад за посадою, військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 01 березня 2018 року, а тому при формуванні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ІНФОРМАЦІЯ_1 правомірно не включив до складу грошового забезпечення позивача надбавку за кваліфікацію та надбавку за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці у розмірі, які були встановлені йому на день звільнення.

4. Суд визнав безпідставним посилання позивача на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, оскільки довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 16 березня 2018 року та від 14 лютого 2019 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії сформовані та видані до набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18 (до 05 березня 2019 року), а тому до грошового забезпечення включені всі складові, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103, яка була чинна на момент видачі таких довідок.

5. Зважаючи на те, що пунктом 49 додатку 9 "Схема тарифних розрядів за основними посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України бригади (усіх найменувань)" до наказу Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90 "Про встановлення тарифних розрядів за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України" посада "Начальник радіоелектронної боротьби" відповідає 24 тарифному розряду (тарифний коефіцієнт 2,88), а відповідно до додатку 2 "Схема тарифних розрядів за основними типовими посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил, Національної гвардії, Державної прикордонної служби та Державної спеціальної служби транспорту" постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, на яку посилається позивач, тарифному розряду 28 відповідає посада "Офіцер" апарату міністерства, служби, ІНФОРМАЦІЯ_1 при формуванні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 14 лютого 2019 року, правильно віднесено посаду позивача, на якій він перебував на час звільнення "Начальник служби радіоелектронної боротьби механізованої дивізії" до 24 тарифного розряду (пункт 49).

6. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року скасовано та ухвалено постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 видати довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням усіх видів грошового забезпечення - посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років, відсоткову надбавку за класну кваліфікацію, надбавку за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

7. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки на момент подання позову, так і на час прийняття рішення у цій справі, пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 були скасовані рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05 березня 2019 року, тому з метою захисту та відновлення порушеного права позивача позовні вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 видати довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням усіх видів грошового забезпечення - посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років, відсоткову надбавку за класну кваліфікацію, надбавку за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці - слід задовольнити.

8. Відмовляючи у задоволенні вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 видати довідку про розмір грошового забезпечення, у якій посадовий оклад тарифікується 28 тарифним розрядом, суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції.

9. Відмовляючи у задоволенні вимоги про стягнення з Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області заборгованості, що виникла в результаті неправильного розрахунку розміру грошового забезпечення та пенсії з урахуванням втрати частини доходів, що складає 51724,02 грн, суд апеляційної інстанції виходив з того, що на момент проведення перерахунку пенсії, відповідачем було здійснено такий у відповідності до чинного на той час пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".

Короткий зміст вимог касаційної скарги

10. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року частково, та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

11. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 з 17 листопада 1998 року перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

13. До звільнення ОСОБА_1 займав посаду "Начальник служби радіоелектронної боротьби 51 механізованої дивізії".

14. У зв`язку із встановленням нових розмірів грошового забезпечення 16 березня 2018 ІНФОРМАЦІЯ_1 сформовано і подано до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2, з якої убачається, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 грошове забезпечення за нормами чинними на 01 березня 2018 року (день з якого змінено грошове забезпечення особам, які проходять військову службу) за посадою "Начальник служби радіоелектронної боротьби механізованої дивізії" становить - 9193,00,00 грн (з урахуванням посадового окладу у розмірі 4930,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням у розмірі 1410,00 грн, надбавки за вислугу років (45%) у розмірі 2853,00 грн). При цьому, ІНФОРМАЦІЯ_1 у вказаній довідці посадовий оклад визначений у розмірі 4930,00 грн та відповідає 23 тарифному розряду (тарифний коефіцієнт 2,8).

15. На підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1, та постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" 25 травня 2018 року, Головним управлінням Пенсійного фонду України у Волинській області здійснено перерахунок пенсії позивача з 01 січня 2018 року. Загальний розмір перерахованої пенсії склав 5148,08 грн.

16. 08 червня 2018 року ОСОБА_2 звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про надання довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії згідно встановленого зразка.

17. Уважаючи, що довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не містить усіх видів грошових виплат на момент звільнення, позивач 11 грудня 2018 року звернувся з відповідною заявою до Департаменту фінансів Міністерства оборони України, Військового прокурора Луцького гарнізону та ІНФОРМАЦІЯ_1 .

18. Листом від 18 грудня 2018 рок № ВСЗ/1574 ІНФОРМАЦІЯ_1 повідомив позивача про те, що розмір грошового забезпечення обчислено відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", наказу Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90 "Про встановлення тарифних розрядів за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України". Враховуючи вимоги нормативно-правових актів, ОСОБА_1 проведено перерахунок грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, з посади перед звільненням "Начальник служби радіоелектронної боротьби механізованої дивізії". Розмір посадового окладу на день звільнення (16 листопада 1998 року) становив 103,00 грн, з 01 січня 2008 року - 1075,00 грн з 01 березня 2018 року - 4930,00 грн. Отже, ніякого прирівняння до посади "Начальник служби радіоелектронної боротьби механізованої дивізії" не проводилось, а розмір посадового окладу з якого нараховане грошове забезпечення при звільненні, переведено згідно законодавства.

19. Листом Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 02 січня 2019 року № 0290/Ч-1970/3, адресованим ІНФОРМАЦІЯ_1 (у зв`язку із зверненням до Департаменту ОСОБА_1 щодо розміру посадового окладу, який враховується для перерахунку його пенсії) запропоновано перевірити порушене ОСОБА_1 питання відповідно до примітки 2 до додатку 24 та додатку 9 до наказу Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90, пункту 4 Алгоритму урахування (встановлення) розмірів окладів, доведеного до військових комісаріатів листом Департаменту від 13 березня 2018 року № 248/3/6/684.

20. На виконання листа Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 02 січня 2019 року № 0290/Ч-1970/3, ІНФОРМАЦІЯ_1 14 лютого 2019 року із застосуванням положень додатку 9 до наказу Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90, сформовано і подано до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2, з якої убачається, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 грошове забезпечення за нормами чинними на 01 березня 2018 року (день, з якого змінено грошове забезпечення особам, які проходять військову службу) за посадою "Начальник служби радіоелектронної боротьби механізованої дивізії" становить - 9396,00 грн (з урахуванням посадового окладу у розмірі 5070,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням у розмірі 1410,00 грн, надбавки за вислугу років (45%) у розмірі 2916,00 грн.

21. Уважаючи, що його права порушенні, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

22. Касаційна скарга ОСОБА_1 обґрунтована тим, що посада начальника служби РЕВ з 24 тарифним розрядом функціональністю та організаційним рівнем у структурі бригади усіх найменувань, має штатну категорію "майор". Посада начальника служби РЕВ механізованої дивізії функціональністю та організаційним рівнем у структурі дивізії, має штатну категорію "підполковник". Означені посади мають різну функціональність, різний організаційний рівень, різну структуру та різні штатні категорії, а отже і різні посадові оклади. Оскільки посади з штатною категорією "підполковник" тарифікуються 26 - 31 тарифними розрядами, то визначення розміру посадового окладу як для посад з 24 тарифним розрядом призвело до зменшення розміру посадового окладу. Так для посад з 24 тарифним розрядом передбачена штатна категорія "капітан", "майор", що за функціональністю не відповідає посадам зі штатною категорією "підполковник".

23. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05 березня 2019 року, визнано протиправними та нечинними окремі положення постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103, а це означає, що орган державної влади своїми незаконними рішеннями завдав матеріальної шкоди шляхом неврахуванням усіх складових грошового забезпечення при перерахунку пенсії, чим завдав позивачу матеріальної шкоди.

24. Касаційна скарга ІНФОРМАЦІЯ_1 обґрунтована тим, що розмір грошового забезпечення позивачу обчислено відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", наказу Міністра оборони України від 01 березня 2018 року № 90 "Про встановлення тарифних розрядів за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України".

25. Враховуючи вимоги нормативно-правових актів, на підставі особово-пенсійної справи позивачу проведено перерахунки грошового забезпечення з посади перед звільненням - начальник служби радіоелектронної боротьби (51 механізована дивізія).

26. На переконання відповідача, розмір посадового окладу, з якого нараховано грошове забезпечення позивачу при звільненні з військової служби, визначено згідно вимог чинного законодавства.

27. ІНФОРМАЦІЯ_1 подано відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

28. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року, у якому він просить задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Згідно з частинами першою, другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

30. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

31. Враховуючи доводи касаційних скарг, які слугували підставою для відкриття касаційного провадження у цій справі, колегія суддів відзначає, що, розглядаючи цю справу в касаційному порядку, належить надати відповідь на питання стосовно того, чи правильно визначено відповідачем (ІНФОРМАЦІЯ_1) тарифний коефіцієнт при встановленні розміру посадового окладу позивача при наданні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

32. Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

33. Згідно із частиною другою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять:


................
Перейти до повного тексту