ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 січня 2023 року
м. Київ
справа № 804/2336/17
касаційне провадження № К/9901/41242/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАК-ЕНЕРГЕТИКА" (далі - Товариство) на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.05.2017 (суддя Бондар М.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2017 (головуючий суддя - Прокопчук Т.С., судді - Чабаненко С.В., Шлай А.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАК-ЕНЕРГЕТИКА" до Новомосковської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області (далі - Інспекція) про скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2017 року Товариство звернулось до суду із позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.12.2016 № 0004921201.
На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що до 16.02.2016 був чинним наказ Міністерства фінансів України від 28.11.2012 № 1236, згідно якого не затверджувався порядок застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. В свою чергу, Законом України від 24.12.2016 № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (який набрав чинності з 01.01.2016) пункт 120-1.3 статті 120-1 Податкового кодексу України був виключений. Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204 був затверджений Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків (який набрав чинності з 16.02.2016). Таким чином, на думку позивача, до 16.02.2016 був взагалі відсутній порядок, відповідно до якого можна було застосувати штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, зокрема, № 1 від 03.12.2015, № 2 від 03.12.2015 та № 5 від 31.01.2016, а з 16.02.2016 в силу положень статті 58 Конституції України у контролюючого органу були відсутні правові підстави застосовувати до Товариства штрафні санкції відповідно до Порядку № 1204 від 28.12.2015, оскільки цим порядком збільшується відповідальність особи.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 04.05.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2017, у задоволенні позову відмовив повністю.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що: відповідальність за порушення термінів реєстрації податкових накладних була закріплена у Податковому кодексі України як до 01.01.2016, так і після цієї дати, з огляду на що контролюючий орган на дату проведення перевірки та прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення мав право притягувати платників податків до відповідальності на підставі статті 120-1 Податкового кодексу України за порушення термінів реєстрації податкових накладних безвідносно порядку, який був передбачений пунктом 120-1.3 пункту 1201 Податкового кодексу України, з урахуванням того, що зміна порядку застосування штрафних санкцій ніяким чином не погіршує становища платника податків, оскільки сам по собі порядок являє собою алгоритм застосування штрафних санкцій, тоді як погіршенням становища платника податку на додану вартість є запровадження принципово нових розмірів штрафів, більших від попередніх.
Товариство оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 24.11.2017 відкрив касаційне провадження у даній справі.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального права, оскільки суди, приймаючи рішення у справі, повинні були встановити усі обставини та підстави для прийняття контролюючим органом рішення про застосування штрафних санкцій, зокрема, чи прийняте таке рішення в межах повноважень такого органу та чи прийняте воно із дотриманням встановленої законом процедури, оскільки акт № 484/212/33165522 від 12.12.2016 не містить посилання на вид проведеної податковим органом перевірки, а суди цих обставин не встановили. Також, скаржник посилається на те, що у випадку, якщо контролюючим органом була проведена камеральна перевірка, то така камеральна перевірка була проведена не у порядку та не у спосіб, передбачений чинним законодавством, з урахуванням того, що до 01.01.2017 камеральна перевірка не могла проводитися з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних саме Законом України від 21.12.2016 № 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (який набрав чинності з 01.01.201) підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України було доповнено абзацом другим, яким розширено предмет камеральної перевірки та передбачено право контролюючого органу здійснювати перевірку даних Єдиного реєстру податкових накладних.
Інспекція не скористалася своїм процесуальним правом на поданні відзиву на касаційну скаргу.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 08.11.2022 прийняв касаційну скаргу Товариства до провадження, закінчив підготовку справи до касаційного розгляду та визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 09.11.2022.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
У справі, що розглядається, суди встановили, що Інспекція провела камеральну перевірку дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариства, результати якої оформлені актом № 484/212/33165522 від 12.12.2016, за висновками якого Товариством були порушені граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, відповідальність за яке передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, а саме: за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних (№1 від 03.12.2015, № 2 від 03.12.2015, № 5 від 31.01.2016, № 1 від 03.03.2016, № 4 від 18.08.2016, № 14 від 31.10.2016) на 15 і менше календарних днів на суму податку на додану вартість 635913,34 грн. Товариству визначено штраф в розмірі 10% у сумі 63591,33 грн.; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних (№ 6 від 15.02.2016, № 7 від 15.02.2016, № 8 від 18.03.2016) від 16 до 30 календарних днів на суму податку на додану вартість 293141,87 грн. Товариству визначено штраф в розмірі 20% у сумі 58628,37 грн.
На підставі висновків вказаного акту перевірки Інспекція прийняла податкове повідомлення-рішення № 0004921201 від 20.12.2016, яким на підставі статті 1201 Податкового кодексу України застосувала до Товариства штраф на загальну суму 122219,70 грн.
Згідно з положеннями частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній з 15.12.2017) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до абзаців 1, 11 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній до 01.01.2016) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.