1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

30 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 676/6109/19

провадження № 61-7307св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого -Ступак О. В., суддів:Гулейкова І. Ю., Усика Г. І. (суддя-доповідач),Олійник А. С., Яремка В. В.,

учасники справи:

позивач - заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, Державного навчального закладу "Подільський центр професійно-технічної освіти",

відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1,

третя особа - Кам`янець-Подільська міська рада,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу заступника прокурора Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, Державного навчального закладу "Подільський центр професійно-технічної освіти" на постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 червня 2022 року у складі колегії суддів: Талалай О. І., Корніюк А. П., П`єнти І. В.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та рішень судів

У вересні 2019 року заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, Державного навчального закладу "Подільський центр професійно-технічної освіти" (далі - ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти"), звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1, у якому просив: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27 серпня 2015 року № 22-2034-СГ, яким затверджено проєкт землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за межами населених пунктів Зіньковецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (далі - Зіньковецька сільська рада); витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" зазначену земельну ділянку.

На обґрунтування позовних вимог зазначив, що за результатами вивчення питання законності надання земельних ділянок державної власності фізичним особам, зокрема ОСОБА_1, встановлено, що наказом Державного комітету Української ССР по професійно-технічній освіті від 12 серпня 1980 року № 304 вирішено відкрити в с. Зіньківці на виробничій базі обласного управління сільського господарства Міністерства сільського господарства Української РСР технічне училище.

Відповідно до державного акта Б № 041795 від 1983 року, виданого виконавчим комітетом Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів, за землекористувачем Кам`янець-Подільським СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі закріплено в безстрокове і безплатне користування 107,0 га землі в межах згідно з планом землекористування, який додається.

Наказом від 13 липня 1984 року № 156/3 Державний комітет Української РСР по професійно-технічній освіті вирішив реорганізувати всі середні, технічні училища та училища з одно-дворічним строком навчання в єдиний тип - середні професійно-технічні училища з відповідними відділами по професіям і строкам навчання; встановлено всім навчальним закладам назву "Середнє професійно-технічне училище" (СПТУ). Найменування навчального закладу до реорганізації було СПТУ № 14 (с. Зіньківці), після реорганізації - ПТУ № 44 (с. Зіньківці, Хмельницька область).

Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 03 жовтня 2002 року № 547 ПТУ № 44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району ліквідовано та створено на місці ліквідованого училища філію професійно-технічного училища № 26 м. Кам`янця-Подільського в межах бюджетних видатків; будівлі, споруди, навчальне майно та грошові кошти ліквідованого ПТУ № 44 вирішено передати на баланс ПТУ № 26 м. Кам`янця-Подільського.

Наказом від 07 жовтня 2002 року № 286 Управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України від 03 жовтня 2002 року № 547 створено комісію з ліквідації професійно-технічного училища № 44; створено Зіньковецьку філію Кам`янець-Подільського ПТУ-26 на базі ліквідованого Кам`янець-Подільського ПТУ-44; залишено за новоствореною Зіньковецькою філією Кам`янець-Подільського ПТУ-26 будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, яке було на балансі ПТУ-44. Зобов`язано директора ПТУ № 26 внести зміни до статуту професійно-технічного навчального закладу та до 10 січня 2003 року подати його на затвердження до Міністерства освіти і науки України в установленому порядку, а також здійснити роботу щодо переоформлення ліцензії у зв`язку з реорганізацією; прийняти контингент учнів ПТУ № 44 для завершення навчання за обраною професією.

Рішенням Зіньковецької сільської ради від 11 лютого 2003 року № 6 надано згоду на припинення права постійного користування на землю загальною площею 65,50 га, з яких: ріллі - 60,10 га, багаторічних насаджень - 4,0 га, пасовища - 1,4 га, Зіньковецького професійно-технічного училища № 44, що розташовані за межами населеного пункту; припинено право постійного користування земельною ділянкою Зіньковецького професійно-технічного училища № 44 загальною площею 10,20 га, що знаходиться в межах с. Зіньківці.

Розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 31 березня 2003 року № 251/2003р "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44" у зв`язку з ліквідацією Професійно-технічного училища № 44 с. Зіньківці, розглянувши лист та згоду Зіньковецької сільської ради та взявши до уваги наказ Міністерства освіти і науки України, вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, наданою в постійне користування Професійно-технічному училищу № 44 с. Зіньківці, загальною площею 65,50 га; передано цю земельну ділянку площею 65,50 га до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 13 червня 2003 року № 377 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області" вирішено: реорганізувати з 01 липня 2003 року професійно-технічні училища Хмельницької області у професійні ліцеї за переліком, що додається; встановити, що професійні ліцеї є правонаступниками професійно-технічних училищ, що реорганізуються, і в своїй освітній діяльності використовують раніше видані ліцензії до закінчення терміну їх дії.

У переліку професійно-технічних училищ Хмельницької області, що реорганізуються у професійні ліцеї (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 13 червня 2003 року № 377), під № 15 зазначено ПТУ № 26, яке реорганізується в Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 січня 2005 року № 48 "Про внесення зміни до найменування професійно-технічного навчального закладу Хмельницької області" вирішено внести зміни до найменування Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею та надалі йменувати його як Державний професійно-технічний навчальний заклад "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей"; встановлено, що Державний професійно-технічний навчальний заклад "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей" є правонаступником Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею і в своїй освітній діяльності використовує раніше видані ліцензії до закінчення їх дії.

31 січня 2005 року Управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації видало наказ № 30 "Про ліквідацію Зіньковецької філії Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського", відповідно до якого ліквідовано Зіньковецьку філію вищого професійного училища № 14, м. Кам`янця-Подільського, що розташована в с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району; створено комісію з ліквідації Зіньковецької філії вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського; зобов`язано комісію провести інвентаризацію майна, основних засобів та матеріальних цінностей ліквідованої філії станом на 01 січня 2005 року і здійснити його передачу-прийом на баланс Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського для забезпечення роботи училища; здійснити заходи з працевлаштування працівників, які вивільняються відповідно до законодавства України; передати контингент учнів ліквідованої Зіньковецької філії вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського для завершення навчання за обраною професією до Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського; виключити Зіньковецьку філію вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в установленому порядку.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2010 року № 214 "Про затвердження статуту державного навчального закладу "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей" вирішено установити повне найменування юридичної особи: Державний навчальний заклад "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей"; затверджено Статут Державного навчального закладу "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей".

Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26 березня 2013 року № 375 "Про зміну типу Державного навчального закладу "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей" змінено тип Державного навчального закладу "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей" на ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти".

22 січня 2016 року наказом Міністерства освіти і науки України затверджено статут ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", відповідно до пункту 1.1 якого ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є підпорядкованим Міністерству освіти і науки державним професійно-технічним навчальним закладом третього атестаційного рівня, що здійснює підготовку робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних професій та спеціальностей або робітників, діяльність яких пов`язана зі складною організацією праці, з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Центр може здійснювати допрофесійну підготовку, первинну професійну підготовку, загальноосвітню підготовку, підготовку молодших спеціалістів, професійно-технічне навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації працюючих робітників, незайнятого населення. Згідно з пунктом 1.8 Статуту ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є правонаступником прав та обов`язків Державного навчального закладу "Кам`янець-Подільське вище професійне училище", Кам`янець-Подільського професійного художнього ліцею.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року № 831-р "Питання управління державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти, підпорядкованими Міністерству освіти і науки", наказів Міністерства освіти і науки України (наказ від 12 серпня 1980 року № 304, наказ від 13 липня 1984 року № 156/3, наказ від 03 жовтня 2002 року № 547, наказ від 13 червня 2003 року № 377, наказ від 09 грудня 2003 року № 441, наказ від 26 січня 2005 року № 48, наказ від 05 червня 2008 року № 504, наказ від 16 березня 2010 року № 214, наказ від 26 березня 2013 року № 375) ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є правонаступником СПТУ-44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району.

Зазначене вище підтверджує, що ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є правонаступником землекористувача - Кам`янець-Подільського СПТУ-14 у Кам`янець-Подільському районі, якому державним актом на право постійного користування серії Б № 041795 від 1983 року закріплено у безстрокове та безоплатне користування 107,0 га землі у межах згідно з планом землекористування.

22 липня 2015 року ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", з метою приведення прав і обов`язків щодо земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства, звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою на земельну ділянку, до якого було додано графічні матеріали розташування земельної ділянки.

Зазначене клопотання, згідно з частиною третьою статті 122 ЗК України, мало бути вирішене у місячний строк. Однак, у порушення вказаних вимог закону, 30 вересня 2015 року відділ Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі листом від 30 вересня 2015 року № 20-28-99.2-237/0/15-15 повідомив навчальний заклад про те, що вказане клопотання лише 14 вересня 2015 року передане на розгляд до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

30 червня 2017 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом № 20-22-0.6-6735/2-17 повідомило навчальний заклад про те, що його клопотання розглянуто несвоєчасно, однак відповідь навчальному закладу надсилалася та до зазначеного листа додано їх копії. Зокрема, згідно з копією відповіді Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05 лютого 2016 року за № 20-22-7777.5-2274/23-16 повідомило навчальний заклад про те, що земельна ділянка, щодо якої навчальний заклад клопотав надати дозвіл на розробку проєкту землеустрою, вже перебуває у власності третіх осіб.

З`ясувалося, що відповідно до наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області частину земельної ділянки, яка належала на праві постійного користування Кам`янець-Подільського СПТУ-14 у Кам`янець-Подільському районі, а згодом його правонаступнику - ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", передано громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства. Зокрема, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27 серпня 2015 року № 22-2034-СГ затверджений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га кадастровий номер 6822482400:03:001:0014. Право власності відповідача зареєстровано 20 жовтня 2015 року.

Зважаючи на викладене, наявні підстави для визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27 серпня 2015 року № 22-2034-СГ та витребування у ОСОБА_1 на користь держави спірної земельної ділянки, яку він набув без достатньої правової підстави, а тому зобов`язаний повернути.

Рішенням Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 03 березня 2021 року позов задоволено. Визнано недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27 серпня 2015 року № 22-2034-СГ, яким затверджено проєкт землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться за межами населених пунктів Зіньковецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Витребувано у ОСОБА_1 на користь держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, передану для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за межами населених пунктів Зіньковецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Вирішено питання розподілу судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано доведеністю того, що ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є правонаступником землекористувача - Кам`янець-Подільському СПТУ-14, якому державним актом Б № 041795 від 1983 року закріплено у безстрокове та безоплатне користування 107 га землі у межах згідно з планом землекористування. ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" добровільно не відмовлявся від права постійного користування земельною ділянкою. Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі № 1-17/2005 за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (справа про постійне користування земельними ділянками) право користування земельною ділянкою, набуте у встановленому порядку до 01 січня 2002 року, не втрачається внаслідок його не переоформлення підприємством, яке за новим Земельним кодексом України не може набувати права постійного землекористування, а зберігається за ним до приведення прав і обов`язків щодо такої земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства як за правонаступником того землекористувача, якому було видано державний акт на право постійного землекористування. 22 липня 2015 року ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" з метою приведення прав і обов`язків щодо земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства звернувся до відділу Держгеокадастру у Кам`янець-Подільському районі з клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою на спірну земельну ділянку, до якого було додано графічні матеріали її розташування. Однак, своєчасно відповіді на вказане клопотання навчальний заклад так і не отримав, натомість 30 червня 2017 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом за № 20-22-0.6-6735/2-17 повідомило навчальний заклад про те, що його клопотання розглянуто несвоєчасно, однак відповідь навчальному закладу надсилалась та до вказаного листа додано їх копії. Зокрема, згідно з копією відповіді від 05 лютого 2016 року за № 20-22-7777.5-2274/23-16 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило навчальний заклад про те, що земельна ділянка, щодо якої навчальний заклад клопотав надати дозвіл на розробку проєкту землеустрою вже перебуває у власності третіх осіб.

Установивши, що ОСОБА_1 згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 27 серпня 2015 року № 22-2034-СГ набув право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, яка є частиною земельної ділянки, що належала на праві постійного користування Кам`янець-Подільському СПТУ-14, а на час вирішення спору - його правонаступнику ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання недійсним такого наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та витребування спірної земельної ділянки у ОСОБА_1, який набув її без достатньої правової підстави, а тому зобов`язаний повернути ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти".

Постановою Хмельницького апеляційного суду від 22 червня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 03 березня 2021 року скасовано. Позов заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" залишено без розгляду. В іншій частині позовних вимоги ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позову заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України відмовлено.

Постанова апеляційного суду мотивована тим, що висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для розгляду по суті позову прокурора в інтересах держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є помилковим, оскільки не узгоджується з правовим висновком, сформульованим Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 06 липня 2021 року у справі № 911/2169/20 про те, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом третім частини третьої статті 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру", має застосовуватися з урахуванням положень абзацу першого частини третьої цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись з позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень, незалежно від наявності статусу юридичної особи. Зважаючи на те, що ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" відповідно до пунктів 1.1, 7.1 Статуту підпорядкований Міністерству освіти і науки України, є державним професійно-технічним навчальним закладом, порядок фінансування та матеріально технічне забезпечення якого визначаються Бюджетним кодексом України, Законом України "Про освіту", Законом України "Про професійну технічну освіту", Законом України "Про загальну середню освіту", Законом України "Про вищу освіту", іншими законодавчими актами, тобто є державною установою, однак не має статусу суб`єкта владних повноважень, в особі якого прокурор може звертатися з позовом в інтересах держави апеляційний суд дійшов висновку позов прокурора в інтересах держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" підлягає залишенню без розгляду.

Відмовляючи у задоволенні позову заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, апеляційній суд зазначив, що у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази на підтвердження того, що спірну земельну ділянку було виділено навчальному закладу в натурі. Відсутні докази щодо повного або часткового накладення земельної ділянки, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, на земельну ділянку площею 107,0 га, яка на підставі державного акта Б № 041795 від 1983 року передана у безстрокове і безплатне користування. Зі змісту фотокопії державного акта на право користування на земельну ділянку площею 107 га серії Б № 041795 убачається, що у ньому відсутні записи щодо реєстрації такого в державній книзі реєстрації землекористувань, що дає підстави вважати, що таку реєстрацію проведено не було. Зважаючи на викладене, апеляційний суд дійшов висновку, що у ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" на дату виникнення спірних правовідносин юридичне право постійного користування земельною ділянкою відсутнє. Зазначене, на думку колегії суддів, підтверджується також тим, що на спірну земельну ділянку відсутня кадастрова документація, зокрема, земельнокадастрова книга землекористувача, а найменування юридичної особи, на користь якої було встановлено землекористування у державному акті від 1983 року, зазначено Кам`янець-Подільське СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі, у той час, як станом на 1983 рік існував навчальний заклад СПТУ № 14 с. Зіньківці.

Суд апеляційної інстанцій зазначив, що спірна земельна ділянка, про витребування якої заявлено позов, перебуває у власності ОСОБА_1, який у законний спосіб добросовісно її набув та правомірно користується нею тривалий час, що, на думку суду, буде непропорційним втручанням у право відповідача на мирне володіння майном, що становитиме порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол до Конвенції). Прокурор не довів, що таке втручання не порушить справедливого балансу інтересів, а саме, що позитивні наслідки вилучення земельної ділянки для захисту інтересів держави є більш важливими, ніж дотримання прав громадянина, який законним шляхом добросовісно набув своє майно, покладаючись на легітимність добросовісних дій державного органу уповноваженого на передання в порядку приватизації земельної ділянки у власність.

Короткий зміст та узагальнюючі доводи касаційної скарги, позиція інших учасників справи

У липні 2022 року заступник прокурора Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", засобами поштового зв`язку подав до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 червня 2022 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове судове рішення, яким його позов задовольнити.

Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що у ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" відсутнє право постійного користування спірною земельною ділянкою не відповідає фактичним обставинам справи та є помилковим. Такого висновку апеляційний суд дійшов помилково оскільки, та не врахував правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 01 жовтня 2019 року у справі № 924/848/18 щодо необхідності урахування при вирішенні цієї справи преюдиційних обставин, встановлених рішенням Господарського суду Хмельницької області від 22 березня 2018 року у справі № 924/924/17, яке набрало законної сили. Зокрема, зазначеним судовим рішенням встановлено, що відповідно до державного акта Б № 041795 від 1983 року, виданого виконавчим комітетом Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів, за землекористувачем - Кам`янець-Подільським СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі закріплено безстрокове і безоплатне користування 107,0 га землі в межах згідно з планом землекористування. Також встановлено факт того, що ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" є правонаступником землекористувача - Кам`янець-Подільський СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі. Крім того, господарським судом встановлено факт відсутності добровільної згоди навчального закладу на припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 65,0 га. Таким чином, факт набуття позивачем в користування земельної ділянки, та не припинення такого права встановлений судовим рішенням, а тому не підлягає доказуванню.

Необґрунтованим є і висновок апеляційного суду про відсутність у ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" юридичного права постійного користування земельною ділянкою площею 107,0 га, з посиланням на відсутність записів щодо реєстрації державного акта на право користування земельною ділянкою від 1983 року в Книгах записів державних актів на право користування землею, оскільки такі висновки суду суперечать рішенню Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі № 1-17/2005 за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (справа про постійне користування земельними ділянками).

Апеляційний суд дійшов помилкового висновку про відсутність у матеріалах справи доказів накладення земельної ділянки, кадастровий номер 6822482400:03:001:0014, частково або повністю на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти", оскільки на підтвердження зазначених обставин прокурор долучив до матеріалів справи копію постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02 березня 2021 року у справі № 924/924/17, яким встановлено факт накладення земельної ділянки площею 2,0 га, яка передана ОСОБА_1, на земельну ділянку, яка перебуває у постійному користуванні ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти". У зазначеному аспекті, суд апеляційної інстанції також не надав належної оцінки повідомленню відділу у Кам`янець-Подільському районі та м. Кам`янець-Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 11 січня 2019 року № 77/419-19-0.171, у якому, з посиланням на відомості з Державного земельного кадастру (Національної кадастрової системи) зазначено перелік громадян, у тому числі ОСОБА_1, земельні ділянки яких зареєстровані в межах площі земельної ділянки, що перебуває в постійному користуванні навчального закладу.

Висновки апеляційного суду щодо відсутності підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" не відповідають положенням чинного законодавства, оскільки державні установи хоч і відрізняються від органів держави, але їх не можна протиставляти один одному, оскільки усі вони є державними організаціями, які діють у єдності та взаємозв`язку: державний апарат забезпечує реалізацію функцій держави завдяки діяльності установ, якими керує. Ураховуючи положення статуту ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" можна дійти висновку, що у спірних правовідносинах саме ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" наділений державою повноваженнями здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відмовляючи у задоволенні позову прокурора, заявленого в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України, апеляційний суд не оцінив належним чином додержання принципів "належного урядування" та пропорційності, а також правові висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц.

Станом на момент розгляду справи Верховним Судом відзивів на касаційну скаргу прокурора Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" від інших учасників справи не надходило.

Рух справи у суді касаційної інстанції

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду від 01 серпня 2022 року касаційну скаргу прокурора Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" на постанову Хмельницького апеляційного суду від 22 червня 2022 року передано на розгляд судді-доповідачу Усику Г. І.

Ухвалою Верховного Суду від 01 вересня 2022 року (після усунення недоліків касаційної скарги) відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою прокурора Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління в особі Міністерства освіти і науки України, ДНЗ "Подільський центр професійно-технічної освіти" на підставі пункту 1 частини другої статті 389, пункту 1 частини третьої статті 411 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України), витребувано матеріали справи № 676/6109/19 із Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області та надано учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

У вересні 2022 року матеріали цивільної справи № 676/6109/19 надійшли до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 23 листопада 2022 року справу № 676/6109/19 призначено до судового розглядуколегією у складі п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження.

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Частиною другою статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з огляду на таке.

Фактичні обставини справи

Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Державного комітету Української ССР по професійно-технічній освіті від 12 серпня 1980 року № 304 вирішено відкрити в с. Зіньківці на виробничій базі обласного управління сільського господарства Міністерства сільського господарства Української РСР технічне училище.

Відповідно до державного акта Б № 041795 від 1983 року, виданого виконавчим комітетом Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів, за землекористувачем Кам`янець-Подільським СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі закріплено в безстрокове і безплатне користування 107,0 га землі в межах згідно з планом землекористування, який додається.

Наказом від 13 липня 1984 року № 156/3 Державний комітет Української РСР по професійно-технічній освіті вирішив реорганізувати всі середні, технічні училища та училища з одно-дворічним строком навчання в єдиний тип - середні професійно-технічні училища з відповідними відділами по професіям і строкам навчання; встановлено всім навчальним закладам назву "Середнє професійно-технічне училище" (СПТУ). Найменування навчального закладу до реорганізації було СПТУ № 14 (с. Зіньківці), після реорганізації - ПТУ № 44 (с. Зіньківці, Хмельницька область).

Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 03 жовтня 2002 року № 547 ПТУ № 44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району ліквідовано та створено на місці ліквідованого училища філію професійно-технічного училища № 26 м. Кам`янця-Подільського в межах бюджетних видатків; будівлі, споруди, навчальне майно та грошові кошти ліквідованого ПТУ № 44 вирішено передати на баланс ПТУ № 26 м. Кам`янця-Подільського.

Наказом від 07 жовтня 2002 року № 286 Управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України від 03 жовтня 2002 року № 547 створено комісію з ліквідації професійно-технічного училища № 44; створено Зіньковецьку філію Кам`янець-Подільського ПТУ-26 на базі ліквідованого Кам`янець-Подільського ПТУ-44; залишено за новоствореною Зіньковецькою філією Кам`янець-Подільського ПТУ-26 будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, яке було на балансі ПТУ-44. Зобов`язано директора ПТУ № 26 внести зміни до статуту професійно-технічного навчального закладу та до 10 січня 2003 року подати його на затвердження до Міністерства освіти і науки України в установленому порядку, а також здійснити роботу щодо переоформлення ліцензії у зв`язку з реорганізацією; прийняти контингент учнів ПТУ № 44 для завершення навчання за обраною професією.

Рішенням Зіньковецької сільської ради від 11 лютого 2003 року № 6 надано згоду на припинення права постійного користування на землю загальною площею 65,50 га, з яких: ріллі - 60,10 га, багаторічних насаджень - 4,0 га, пасовища - 1,4 га, Зіньковецького професійно-технічного училища № 44, що розташовані за межами населеного пункту; припинено право постійного користування земельною ділянкою Зіньковецького професійно-технічного училища № 44 загальною площею 10,20 га, що знаходиться в межах с. Зіньківці.

Розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 31 березня 2003 року № 251/2003р "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44" у зв`язку із ліквідацією Професійно-технічного училища № 44 с. Зіньківці, розглянувши лист та згоду Зіньковецької сільської ради та взявши до уваги наказ Міністерства освіти і науки України, вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, наданою в постійне користування Професійно-технічному училищу № 44 с. Зіньківці, загальною площею 65,50 га; передано цю земельну ділянку площею 65,50 га до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 13 червня 2003 року № 377 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області" вирішено: реорганізувати з 01 липня 2003 року професійно-технічні училища Хмельницької області у професійні ліцеї за переліком, що додається; встановити, що професійні ліцеї є правонаступниками професійно-технічних училищ, що реорганізуються, і в своїй освітній діяльності використовують раніше видані ліцензії до закінчення терміну їх дії.

У переліку професійно-технічних училищ Хмельницької області, що реорганізуються у професійні ліцеї (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 13 червня 2003 року № 377), під № 15 зазначено ПТУ № 26, яке реорганізується в Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 січня 2005 року № 48 "Про внесення зміни до найменування професійно-технічного навчального закладу Хмельницької області" вирішено внести зміни до найменування Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею та надалі йменувати його як Державний професійно-технічний навчальний заклад "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей"; встановлено, що Державний професійно-технічний навчальний заклад "Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей" є правонаступником Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею і в своїй освітній діяльності використовує раніше видані ліцензії до закінчення їх дії.


................
Перейти до повного тексту