Постанова
Іменем України
31 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 466/8046/18
провадження № 61-20872 св 21
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. М. (суддя-доповідач), Сакари Н. Ю., Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ;
відповідач - Управління Служби безпеки України у Львівській області;
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - на постанову Львівського апеляційного суду від 12 жовтня 2021 рокуу складі колегії суддів: Бойко С. М., Копняк С. М., Ніткевича А. В.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління служби безпеки України у Львівській області про визнання дій протиправними.
Позовна заява мотивована тим, що він проходить військову службу в органах Головного управління військової контррозвідки департаменту контррозвідки (далі - ДКР) Служби безпеки України з місцем дислокації: АДРЕСА_1, куди був призначений наказом ДКР Служби безпеки України від 01 липня 2016 року № 99-ос.
22 серпня 2017 року він звернувся з рапортом до житлово-побутової комісії Управління Служби безпеки України у Львівській області про зарахування його та членів його сім`ї на квартирний облік. Вказаний рапорт, в порушення Закону України "Про звернення громадян", залишився без розгляду, тому він повторно 14 листопада 2017 року звернувся із клопотанням розглянути раніше поданий рапорт щодо постановки на квартирний облік.
Не отримавши відповіді з порушеного питання, 02 лютого 2018 року він повторно направив документи голові житлово-побутової комісії Управління Служби безпеки України у Львівській області про розгляд питання щодо постановки на квартирний облік.
Листом від 27 червня 2018 року № 62/19-613п за підписом заступника голови житлово-побутової комісії Управління Служби безпеки України у Львівській області йому повідомлено про відмову в зарахуванні на квартирний облік. Підставою стало те, що він не зареєстрований у м. Львові, з посиланням на пункт 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм житлових приміщень в Українській PCP, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470 (далі - Правила).
Листом департаменту контррозвідки Головного управління військової контррозвідки від 21 липня 2018 року № 17/6693нт щодо розгляду керівництвом Служби безпеки України звернення ОСОБА_1 до Президента України з житлового питання начальника Управління СБ України проінформовано позицію керівництва СБ України, що відмова у зарахуванні ОСОБА_1 на квартирний облік є безпідставною, оскільки вимоги щодо реєстрації у відповідному населеному пункті не поширюється на внутрішньо переміщених осіб з числа учасників бойових дій, згідно з підпунктом 8 пункту 13 Правил.
Відповідачем листом від 17 серпня 2018 року № 62/19/П-532/14 відмовлено ОСОБА_1 в зарахуванні на квартирний облік, у зв`язку з відсутністю реєстрації місця проживання у м. Львові, з посиланням на пункт 15 Правил.
Зазначив, що з 22 вересня 2017 року до даного часу, за умови прийняття житлово-побутовою комісією відповідача рішення у тридцятиденний термін, як передбачено статтею 20 Закону України "Про звернення громадян" про зарахування ОСОБА_1 та членів його сім`ї на квартирний облік, він набув би право на отримання компенсації за піднайм житла (квартира за адресою: АДРЕСА_2, договір оренди від 15 січня 2017 року) у розмірі фактичних витрат - 5 тис. грн щомісячно. Доказами оренди житла для проживання із членами сім`ї та фактичної оплати за оренду є договір від 15 січня 2017 року та банківські виписки про перерахування коштів за оренду житла із належного йому картрахунку на картрахунок власника житла - ОСОБА_3 .
Вважав, що він має право на отримання компенсації за оренду житла за період з вересня 2017 року по січень 2019 року у розмірі 84 200 грн.
Вказував, що неправомірне рішення Управління СБ України у Львівській області про відмову у зарахуванні ОСОБА_1 та членів його сім`ї на квартирний облік позбавило його можливості реалізувати право на отримання компенсації за найм житла і призвело до витрачання власних коштів (збитків) на оренду житла. Тобто вказане неправомірне рішення лежить у прямому причинному зв`язку із заподіянням йому майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню відповідачем шляхом стягнення із нього вказаних вище витрат за оплату ним орендованого житла.
Ураховуючи викладене, уточнивши позовні вимоги, ОСОБА_1 просив суд: визнати протиправним рішення управління Служби безпеки України у Львівській області згідно протоколу житлово-побутової комісії від 15 червня 2018 року № 2 про відмову у зарахуванні ОСОБА_1 на квартирний облік; визнати за ним право на зарахування разом із членами сім`ї на квартирний облік в управління Служби безпеки України у Львівській області за рапортом від 22 серпня 2017 року з 22 вересня 2017 року; зобов`язати управління Служби безпеки України у Львівській області зарахувати його та членів його сім`ї на квартирний облік за рапортом від 22 серпня 2017 року з 22 вересня 2017 року; стягнути з відповідача на його користь завдану йому шкоду у розмірі фактично сплачених ним коштів за найм житла за період вересень 2017 року до січня 2019 року у сумі 84 200 грн; зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію за найм житла з жовтня 2018 року до дня фактичного виконання рішення суду про постановку на квартирний облік із розрахунку 5 тис. грн щомісячно; визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду у місячний термін рапорту ОСОБА_1 від 22 серпня 2017 року про прийняття на квартирний облік; зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію за найм житла з лютого 2019 року до дня фактичного виконання рішення суду про постановку на квартирний облік із розрахунку 5 тис. грн щомісячно.
Короткий зміст судових рішень
РішеннямГалицького районного суду м. Львова від 01 квітня 2019 року у складі судді Стрельбицького В. В. у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що до житлово-побутової комісії Управління Служби безпреки України у Львівській області були подані ОСОБА_1 документи із зазначенням місця реєстрації та проживання з 2016 року і до "теперішній час: АДРЕСА_3", на підтвердження чого надана відповідна довідка, зазначена в переліку документів, долучених до рапорта на час звернення з питанням про взяття на квартирний облік. Житлово-побутовою комісією Управління Служби безпеки України у Львівській області зроблено правильний висновок про відсутність підстав зарахування ОСОБА_1 та членів його сім`ї на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов Управління у зв`язку з відсутністю реєстрації у м. Львів, передбаченої пунктом 15 Правил.
Постановою Львівського апеляційного суду від 23 липня 2019 року апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - залишено без задоволення, рішення суду першої інстанціїзалишено без змін.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 03 лютого 2021 року постанову Львівського апеляційного суду від 23 липня 2019 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Львівського апеляційного суду від 12 жовтня 2021 року апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - задоволено частково. Рішення Галицького районного суду м. Львова від 01 квітня 2019 року скасовано й ухвалено нове судове рішення, яким позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Управління Служби безпеки України у Львівській області щодо не розгляду у місячний термін рапорту ОСОБА_1 від 22 серпня 2017 року щодо прийняття на квартирний облік. Визнано протиправним рішення Управління Служби безпеки України у Львівській області згідно з протоколом житлово-побутової комісії від 15 червня 2018 року № 2 про відмову у зарахуванні ОСОБА_1 на квартирний облік. Визнано за ОСОБА_1 право на зарахування його разом із членами його сім`ї на квартирний облік в Управління Служби безпеки України у Львівській області за рапортом від 22 серпня 2017 року, з часу подачі рапорту з урахуванням терміну розгляду звернення, тобто з 22 вересня 2017 року. Зобов`язано Управління Служби безпеки України області зарахувати ОСОБА_1 та членів його сім`ї, а саме: дружину - ОСОБА_4, дочку - ОСОБА_5, на квартирний облік за рапортом від 22 серпня 2017 року з 22 вересня 2017 року. У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
Постанова апеляційного суду мотивована тим, що житловим законодавством визначено умови для реалізації особами закріпленого конституційного права на житло у спосіб визнання їх такими, що потребують покращення житлових умов, а для взяття на квартирний облік по місцю проходження військової служби підзаконним нормативним актом ставитися умова про реєстрацію місця проживання, відтак, така умова суперечить приписам статей 2, 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" та статті 33 Конституції України, яка гарантує кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, свободу пересування та вільний вибір місця проживання. Це означає, що наявність чи відсутність реєстрації місця проживання особи самі по собі не можуть бути підставою для відмови у реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі для осіб, які набули статусу внутрішньо переміщеної особи.
Таким чином, ураховуючи наведені вище норми матеріального права й підтверджену довідкою Шевченківського відділу соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 28 серпня 2017 року №0000310086 останню реєстрацію місця проживання позивача у АДРЕСА_2, у зв`язку із взяттям на облік внутрішньо переміщених осіб, а також ту обставину, що за попереднім місцем проходження військової служби в Службі безпеки України позивач не забезпечувався службовим (постійним) житлом, тому відповідач незаконно відмовив позивачу у взятті його разом із членами сім`ї на квартирний облік у м. Львові за новим місцем проходження військової служби на підставі його рапорту, який відповідно до вимог закону повинен бути розглянутий у місячний строк.
Інструкцією про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Служби безпеки України та членам їх сімей житлових приміщень, затвердженою наказом Служби безпеки України від 06 листопада 2007 року № 792, визначений порядок оренди житлових приміщень для військовослужбовців СБУ та виплати їм грошової компенсації за піднайом (найом) житлового приміщення, якого позивач не дотримався, і з вимогою щодо оренди житлового приміщення та/або виплати грошової компенсації до відповідального підрозділу СБУ не звертався.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У грудні 2021 року представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просив оскаржуване судове рішення апеляційного суду в частині відмови у позові скасувати, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, й ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким його позов задовольнити повністю.
Підставою касаційного оскарження вказаних судових рішень заявник зазначає неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме застосування норм права без урахування висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 березня 2019 року у справі № 920/715/17, у постанові Верховного Суду від 19 травня 2020 року у справі № 910/22630/17, що передбачають вимоги пункту 1 частини другої статті 389 ЦПК України.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 14 січня 2022 року касаційне провадження у справі відкрито, витребувано цивільну справу № 466/8046/18 із Галицького районного суду м. Львова.
У лютому 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 22 липня 2022 року справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що визнаючи протиправними дії (рішення) відповідача щодо не зарахування позивача та членів ного сім`ї на квартирний облік суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог про відшкодування шкоди завданої незаконними діями (рішенням) відповідача. Вказував, що він ставив вимоги не про стягнення із відповідача компенсації за найм житла відповідно, а про покладення на відповідача деліктної відповідальності по відшкодуванню шкоди, завданої протиправного бездіяльністю та діями, яка (шкода) виразилась у неможливості реалізації ОСОБА_1 права на отримання компенсації за найм житла, так як умовою отримання такої компенсації на час спірних правовідносин було перебування на квартирному обліку.
За умови своєчасного розгляду відповідачем рапорту про постановку ОСОБА_1 на квартирний облік та перебування на такому із вересня 2017 року він мав би можливість реалізувати своє право на отримання компенсації за найм житла. Як наслідок незаконних дій відповідача ОСОБА_1 завдано шкоду, так як останній із вересня 2017 року до часу звільнення з військової служби (11 березня 2019 року) був позбавлений можливості реалізувати право на отримання компенсації за піднайом (найом) житла.
Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу
У травні 2022 року Управління Служби безпеки України у Львівській області подало до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило, що оскаржуване судове рішення апеляційного суду є законним та обґрунтованим, підстави для його скасування відсутні.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
ОСОБА_1 проходив військову службу за контрактом осіб офіцерського складу в Службі безпеки України, що підтверджується копією контракту про проходження військової служби у Службі безпеки України від 07 квітня 2015 року.
Контракт з позивачем укладено на п`ять років, з 18 червня 2015 року до 18 червня 2020 року.
ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, згідно з посвідченням, виданим йому Службою безпеки України 21 серпня 2015 року (а.с. 15, т. 1).
Згідно з довідкою Управління роботи з особовим складом Служби безпеки України від 08.2017 року №11/1/4-1522 наказом начальника ДКР Служби безпеки України від 01 липня 2016 року № 99-ос ОСОБА_1 переведений для подальшого проходження військової служби до 2 сектору 1 відділу 1 головного відділу (з дислокацією у м. Львів) 6 управління (з дислокацією у м. Рівне) Головного управління військової контррозвідки ДКР Служби безпеки України з 1 відділу 4 головного відділу військової контррозвідки Головного управління військової контррозвідки ДКР Служби безпеки України. (а.с. 36, т. 1)
За матеріалами особової справи, його близькими родичами є: дружина - ОСОБА_4, дочка - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 26-27, т. 1).
Відповідно до довідки Управління роботи з особовим складом Служби безпеки України від 06.2017 року №11/1/4-1166, ОСОБА_1 у період з 09 липня 2014 року по 17 листопада 2015 року безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі (районах) проведення антитерористичної операції на підставі наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України № 060т. (а.с. 45, т. 1).
Згідно з довідкою Департаменту господарського забезпечення Служби безпеки України № 920 ОСОБА_1 з членами своєї сім`ї з 06 лютого 2016 року зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3, без надання ліжко-місця (а.с. 35, т. 1).
Довідкою Управління Служби безпеки України в Донецькій області від 10 серпня 2017 року підтверджено, що за попереднім місцем проходження військової служби в Управлінні Служби безпеки України в Донецькій області службовим (постійним) житлом за рахунок фондів Служби безпеки України та місцевих органів влади не забезпечувався, на квартирному обліку не перебував (а.с. 38, т. 1).
Аналогічного змісту довідку видано й дружині позивача - ОСОБА_4, як співробітнику Служби безпеки України (а.с. 39, т. 1).
За новим місцем проходження військової служби у м. Львові, ОСОБА_1 взято на облік внутрішньо переміщеної особи, за фактичним місцем проживання (перебування): АДРЕСА_2, що підтверджується довідкою Шевченківського відділу соціального захисту Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 28 серпня 2017 року № 0000310086 (а.с. 46, 150, т. 1).
15 січня 2017 року між ОСОБА_3 (орендодавцем) та ОСОБА_4 (орендарем) було укладено договір оренди квартири за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 75-77, т. 1).
Відповідно до пункту 4.1 даного договору орендна плата за місяць складає 5 тис. грн.
22 серпня 2017 року ОСОБА_1 подав голові житлово-побутової комісії Управління Служби безпеки України у Львівській області рапорт про взяття на квартирний облік, в якому просив розглянути питання щодо зарахування його та членів його сім`ї на квартирний облік, відповідно до статті 45 ЖК України, пункту 14 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", до першочергової квартирної черги та відповідно до пункту 2 та пункту 3 частини першої статті 46 ЖК України до позачергової квартирної черги за місцем проходження військової служби 1 ГВ (з дислокацією м. Львів) 6 управління (з дислокацією м. Рівне) Головного управління військової контррозвідки ДКР Служби безпеки України (а.с. 16-17, т. 1).