ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2022 року
м. Київ
Справа № 916/92/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В.- (головуючий), Львова Б.Ю., Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Шевчик О.Ю.,
представників учасників справи:
позивача - не з`явився,
відповідача - Атаманюк Г.В. (у порядку самопредставництва),
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
на рішення господарського суду Одеської області від 26.05.2021 (суддя Малярчук І.А.)
та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2021 (головуючий суддя: Принцевська Н.М., судді: Діброва Г.І., Ярош А.І.)
у справі № 916/92/21
за позовом Барскова Артема Вікторовича (далі - Барсков А.В. )
до Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення)
про визнання недійсним рішення.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2021 року Барсков А.В. звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" від 01.12.2020 №65/18-р/к (далі - Рішення АМК).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що під час здійснення своєї професійної діяльності нотаріус керується нормами Закону України "Про нотаріат", у якому закріплено виключний перелік органів, відповіді на запити яких не вважаються розголошенням нотаріальної таємниці, серед яких немає органів Антимонопольного комітету України. Окрім того, позивач наголошував на тому, що, діючи як приватний, нотаріус на практиці надання послуг здійснює за усним правочином, будь-які документи з клієнтами в письмовій формі не складаються та не зберігаються; вчинювані ним нотаріальні дії не мають цінової визначеності, він не має будь-яких списків визначених цін на послуги, в кожному випадку, згідно з абзацом третім статті 4 та статтею 51 Закону України "Про нотаріат", розмір плати визначається за домовленістю з клієнтом з урахуванням специфіки відповідного запиту.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням господарського суду Одеської області від 26.05.2021, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2021, позовні вимоги Барскова А.В. задоволено повністю. Стягнуто з Відділення на користь Барскова А.В. 2 270,00 грн судового збору.
Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про те, що нотаріальна діяльність не підпадає під ознаки господарської, а тому вона не може бути піддана перевірці чи контролю в розрізі положень Закону України "Про захист економічної конкуренції", Закону України "Про Антимонопольний комітет України", у зв`язку з чим твердження відповідача щодо вчинення позивачем порушення пункту 13 частини першої статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" не відповідає дійсності, таким чином, Відділенням неправильно застосовано норми матеріального права та прийнято неправомірне рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Відділення звернулося з касаційною скаргою на рішення господарського суду Одеської області від 26.05.2021 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2021 зі справи № 916/92/21, в якій просить суд скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Барскова А.В.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Як підставу для звернення з касаційною скаргою Відділення зазначило пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та зазначило про відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування статей 1, 3, 5, 19, 23 Закону України "Про антимонопольний комітет", статті 40 Господарського кодексу України, статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у контексті права органів Антимонопольного комітету України вимагати у нотаріуса інформацію, необхідну для реалізації владних повноважень, передбачених Законом України "Про Антимонопольний комітет України", та, відповідно, обов`язку нотаріуса надавати витребувану інформацію.
Також Відділення посилається на пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України та зазначає про неврахування судами висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 02.07.2019 зі справи №910/23000/17, від 15.07.2021 зі справи № 916/2586/20 стосовно розмежування компетенції суду та органів Комітету та неможливості перебирання повноважень Відділення іншими органами влади, зокрема судами; висновків Верховного Суду, викладених у постановах Верховного Суду від 13.03.2018 у справі №924/381/17, від 12.06.2018 у справі № 922/5616/15, від 18.10.2018 зі справи №916/3214/17, від 18.12.2018 у справі № 922/5617/15, від 05.03.2020 у справі № 924/552/19, від 23.03.2021 у справі № 910/4542/20 щодо істотного порушення норм статей 86, 210, 236 ГПК України стосовно ухилення судів від встановлення фактичних обставин справи
Окрім того, Відділення зазначає про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, зокрема, суди не дослідили зібрані у справі докази, у тому числі доводи та докази Відділення, що мають суттєве значення для вирішення справи.
Ухвалюючи судові рішення, суди попередніх інстанцій застосували норму, яка не підлягала застосуванню при вирішенні даного судового спору, а саме, при вирішенні спору застосовано Закон України "Про нотаріат" замість Закону України "Про захист економічної конкуренції", з огляду на що судами не надавалась оцінка доказам Відділення та доводам, які стали підставою для ухвалення Рішення АМК.
Доводи інших учасників справи
Барсков А.В. у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що доводи Відділення не відповідають дійсності та суперечать вимогам чинного законодавства та просив залишити судові акти попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення. Окрім того, Барсков А.В. наголошує на тому, що нотаріус не є суб`єктом господарювання, а виконує виключно делеговані державою функції, а тому не підпадає під сферу застосування Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та Закону України "Про захист економічної конкуренції".
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відділенням 09.12.2019 направлялась Барскову А.В. вимога №64-02/2205/2 (далі - Вимога), у якій зазначалось про те, що Миколаївським обласним територіальним відділенням АМКУ вивчається та досліджується згідно із встановленою законодавством компетенцією, низка питань, пов`язаних із здійсненням приватними нотаріусами нотаріальної діяльності у територіальних межах Миколаївської області, з реалізацією прав фізичних і юридичних осіб, які мають потребу у вчиненні відповідних нотаріальних дій.
У ході цього дослідження Відділенням було виявлено та встановлено вчинення у 2019 році приватними нотаріусами Миколаївської області дій, які не відповідають нормам конкурентного законодавства та можуть призвести до порушень, передбачених Законом України "Про захист економічної конкуренції", зокрема, пункту 1 статті 50, пункту 1 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" - антиконкурентні узгоджені дії, які стосуються встановлення цін. З огляду на викладене, у зв`язку із здійсненням контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, керуючись статтями 3, 17, 22, 22-1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", пунктами 3 та 8 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 №32-р, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482, Відділення просило позивача надати йому протягом 2 календарних днів з дня отримання цієї Вимоги інформацію на питання пункту 16 даної вимоги, а також інформацію (пояснення та копії документів, належно завірені, з усіма їх невід`ємними частинами, на усі питання: по пунктах 1 - 5 даної вимоги - протягом 10 календарних днів з дня її отримання, по пунктах 6 - 9.1 даної вимоги - протягом 12 календарних днів з дня її отримання, по пунктах 10 - 15 даної вимоги - протягом 15 календарних днів з дня її отримання.).
Відділення у пункті 1 Вимоги просило позивача надати пояснення, яким чином він, діючи як приватний нотаріус, оформлює на практиці домовленості про надання нотаріальних послуг та додаткові послуги правового характеру - усно/ письмово (договір, угода). Пояснення мають бути підтверджені відповідними копіями документів (пункт 1 вимоги). Також у пункті 2 Вимоги Відділення запитало у нотаріуса, чи мають вартісний характер, тобто цінову визначеність, його послуги із вчинення нотаріальних дій та додаткові послуги правового характеру, що не належать до вчинюваної нотаріальної дії і надаються ним.
Питання 3 Вимоги було викладено таким чином: "У яких первинних та інших документах фіксується справляння замовниками на Вашу користь оплати за надані (реалізовані Вами) послуги: за вчинені Вами нотаріальні дії та за додаткові послуги правового характеру, що надані Вами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії (чеки, квитанції, ін.). Зазначте правову підставу оформлення цих документів. Надайте для прикладу по три різні примірники такого роду документів, що свідчать про: здійснення оплати за послуги із вчинення Вами різних нотаріальних дій, за період з 01.01.2019 до 31.08.2019 та, цих же нотаріальних дій, за період з 01.09.2019 до 30.11.2019, здійснення оплати за додаткові послуги правового характеру, що надані Вами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії за період з 01.01.2019 до 31.08.2019 та, цих же додаткових послуг, за період з 01.09.2019 до 30.11.2019".
У пунктах 4-8 Вимоги Відділення запитало таку інформацію у позивача: "Вкажіть, чи звітуєте Ви про одержані Вами як приватним нотаріусом доходи за надані (реалізовані) послуги до органів Державної фіскальної служби України. Зазначте правову підставу з посиланням на конкретні норми (стаття, пункт, частина) чинних нормативно-правових актів. Надайте копію Вашої податкової декларації про майновий стан і доходи приватного нотаріуса за 2018 рік з відміткою про отримання її відповідним органом Державної фіскальної служби України. Вкажіть, чи зазнаєте Ви, як приватний нотаріус, конкуренції з боку інших нотаріусів, які діють у Вашому нотаріальному окрузі. Чи є, на Ваш погляд, така конкуренція значною і в чому це виражається. Обґрунтуйте свої пояснення, наведіть приклади, надайте підтверджуючі матеріали. Зазначте, чи є вартість оплати за запропоновані Вами послуги із вчинення нотаріальних дій та додаткові послуги правового характеру, що надаються Вами, як приватним нотаріусом, тим чинником, який впливає на формування попиту на ці послуги. Чи є, на Ваш погляд, розмір (вартість) вказаних плат у того чи іншого приватного нотаріуса вирішальним або ж суттєвим фактором для замовника при зверненні за вчиненням нотаріальних дій та одержанням додаткових послуг правового характеру. Обґрунтуйте свої пояснення. Зазначте, чи зазнавав змін, протягом останніх двох років, попит на Ваші послуги із вчинення нотаріальних дій та додаткові послуги правового характеру, що надаються Вами, як приватним нотаріусом. При цьому також вкажіть загальну кількість осіб (фізичних та юридичних), яким Ви надали вказані послуги: окремо за весь 2018 рік, окремо за період 01.01.2019 - 31.08.2019, окремо за період 01.09.2019 - 30.11.2019".
Крім того, у пунктах 9, 9.1, 10, 11, 12 Вимоги зазначено таке: "Вкажіть розміри (вартість) плати, яка застосовувалася Вами протягом 2019 року, за: надання послуг із вчинення Вами як приватним нотаріусом кожної із нотаріальних дій, додаткові послуги правового характеру, що надаються Вами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії. Зазначені відомості необхідно надати за такі періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019 та 01.09.2019 - 30.11.2019, окремо, за переліком усіх вчинюваних Вами нотаріальних дій та усіх додаткових послуг правового характеру, що надаються Вами. Інформація за даним пунктом вимоги має бути сформована Вами згідно приведеної таблиці 1. У разі, якщо вказані у пункті 9 цієї вимоги розміри (вартість) плати були затверджені Вами окремим документом (чи кількома документами) - надайте копію цього документу (документів), з усіма додатками до нього (до них). Надайте економічні розрахунки: розмірів плати (вартості) за послуги із вчинення Вами як приватним нотаріусом нотаріальних дій, які застосовуються Вами протягом 2019 року, за такі періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019 та 01.09.2019 - 30.11.2019, розмірів плати за додаткові послуги правового характеру, які надаються Вами протягом 2019 року, за такі періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019 та 01.09.2019 - 30.11.2019. Надайте вичерпну розгорнуту розшифровку кожної витрати та інших складових, які Ви, як приватний нотаріус, включили до: розрахунку (калькуляції) вартості плати за послуги із вчинення Вами нотаріальних дій, за такі періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019, 01.09.2019 - 30.11.2019; до розрахунків вартості плати за додаткові послуги правового характеру, за такі періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019, 01.09.2019 - 30.11.2019. Зазначену інформацію необхідно надати по кожній вчинюваній Вами нотаріальній дії та кожній додатковій послузі правового характеру. Надайте деталізовану розшифровку кожної відповідної витрати та інших складових окремо з вичерпними обґрунтуваннями та поясненнями, а також з усіма підтверджуючими доказами, з аналізу яких буде зрозуміла кожна витрата та складова, які у своєї сукупності визначають розмір кожної окремої відповідної витрати та складової розмірів плати за послуги із вчинення Вами нотаріальних дій та розмірів плати за надання додаткових послуг правового характеру, що застосовувалися Вами за періоди часу: 01.01.2019 - 31.08.2019, 01.09.2019 - 30.11.2019".
У пунктах 13, 14, 15, 16 Відділення запитувало у позивача інформацію такого змісту: "Надайте інформацію щодо обставин укладення у поточному році Меморандуму про взаєморозуміння між приватними нотаріусами Миколаївської області та Миколаївським обласним відділенням Нотаріальної палати України (далі - Меморандум): - де (у якому місці, за якою адресою, на якому заході) відбувалось підписання цього Меморандуму; хто саме був ініціатором розроблення, укладення та підписання Меморандуму; хто саме вніс Вам та іншим приватним нотаріусам пропозицію укласти/підписати Меморандум. Надати відповідне листування з цього приводу. Якщо пропозиція була усною - вкажіть, коли і від кого вона до Вас надійшла; від кого саме Ви одержали для підписання примірник Меморандуму та тарифи, які будуть діяти з 01.09.2019 (мовою тексту) - Розмір плати за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами (назва документу). У тексті Меморандуму вказується про глибоку стурбованість зростаючими масштабами порушень професійної етики нотаріусів, таких як демпінгування розміру плати за вчинені нотаріальні дії. Зазначте, чи стикалися Ви особисто, діючи як приватний нотаріус, з такого роду демпінгуванням. Конкретизуйте свої пояснення, з наведенням усіх обставин таких подій та явищ, при цьому також обґрунтуйте, з посиланням на конкретні норми законодавства, чи вважаєте Ви такі дії (демпінгування розміру плати за вчинені нотаріальні дії) порушеннями, передбаченими чинним законодавством, і якими саме порушеннями. Надайте до Відділення примірник Меморандуму про взаємопорозуміння між приватними нотаріусами Миколаївської області та Миколаївським обласним відділенням Нотаріальної палати України, з усіма додатками до нього та усіма іншими документами (матеріалами), розробленими у зв`язку з його підписанням (укладенням). Зазначте дату одержання Вами даної вимоги голови територіального відділення".
Відділенням 23.12.2019 отримано відповідь Барскова А.В від 19.12.2019 №221/01-16 на вимогу від 09.12.2019 №64-02/2205/2, де вказано, що інформація не може бути надана, оскільки позивач не є суб`єктом господарювання та не здійснює підприємницьку діяльність, а Антимонопольний комітет України не відноситься до суб`єктів, яким нотаріус може надавати будь-яку інформацію стосовно нотаріальної діяльності.
Позивач надав відповідь, де зазначив, що під час здійснення своєї професійної діяльності керується нормами спеціального Закону України "Про нотаріат", запитувана відповідачем інформація може складати нотаріальну таємницю, за розголошення якої нотаріус може бути позбавлений свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Також нотаріус у відповіді вказав, що за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою, що позивач оформлює усно, з підстав чого надати письмові документи не може. Також нотаріус повідомив Антимонопольний комітет України про те, що ним не надаються додаткові послуги правового характеру окремо від вчинення нотаріальних дій, з огляду на що розмір плати за такі послуги включаються до плати за вчинювані нотаріальні дії або клієнтам надається безкоштовна консультація. Поряд із цим нотаріус вказав на те, що він не є суб`єктом господарювання та не здійснює господарську діяльність в розумінні статті 3 Господарського кодексу України. Решту інформації, що не становить нотаріальної таємниці, позивач навів відповідачу у відповіді від 20.03.2020 №22/01-16.
Відповідач надіслав позивачу подання про попередні висновки від 24.02.2020 №64-03-/16-пв, де запропонував визнати дії приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В. з неподання інформації на питання Вимоги у встановлений Відділенням строк порушенням, передбаченим пунктом 13 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та накласти штраф.
Відділенням 01.12.2020 прийнято рішення №65/18-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення АМК), яким: визнано дії приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В. з неподання інформації на питання пунктів 1-5 вимоги Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ від 19.12.2019 №64-02/2205/2 у встановлений головою відділення строк порушенням, передбаченим пунктом 13 статті 50 ЗУ "Про захист економічної конкуренції"; за вчинення порушення, вказаного у пункті 1 резолютивної частини цього рішення, накладено на приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В. штраф відповідно до абзацу третього частини першої, абзацу четвертого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у розмірі 2 219,00 грн; визнано дії приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В. з неподання інформації на питання пунктів 6-9.1 вимоги Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ від 09.12.2019 №64-02/2205/2 у встановлений головою відділення строк порушенням, передбаченим пунктом 13 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції"; за вчинення порушення, вказаного у пункті 3 резолютивної частини цього рішення, накладено на приватного нотаріуса Миколаївського Нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В. штраф відповідно до абзацу третього частини першої, абзацу четвертого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у розмірі 2 219,00 грн; визнано дії приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Миколаївської області Барскова А.В з неподання інформації на питання пунктів 10 - 15 вимоги Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ від 09.12.2019 №64-02/2205/2 у встановлений головою відділення строк порушенням, передбаченим пунктом 13 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції"; за вчинення порушення, вказаного у пункті 5 резолютивної рішення, накладено на приватного нотаріуса Миколаївської області Барскова А.В. штраф відповідно до абзацу третього частини першої, абзацу четвертого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у розмірі 2 219,00 грн.