ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2021 року
м. Київ
справа № 826/7104/17
адміністративне провадження № К/9901/47030/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні справу за позовом Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області на постанову Окружного адміністративного суду місті Києва від 30.10.2017 (суддя - Смолій І.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018 (головуючий суддя - Губська Л.В., судді: Вівдічекно Т.Р., Федотов І.В.) у справі №826/7104/17.
встановив:
Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ДП "НЕК "Укренерго") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправною відмову Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області (далі - Вінницька ОДПІ) відобразити в інтегрованій картці платника - відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790) надходження сум податку з доходів фізичних осіб, сплачених відповідно до платіжних доручень ДП "НЕК "Укренерго" від 19.01.2017 № 12248 на суму 40 606,67 грн.; від 19.01.2017 № 12284 на суму 3 191,03 грн.; від 06.02.2017 № 12540 на суму 57 573,38 грн.; від 06.02.2017 № 12550 на суму 1 389,88 грн.; від 07.02.2017 № 12686 на суму 1 292,78 грн.; від 14.02.2017 № 12931 на суму 41,06 грн.; від 21.02.2017 № 13254 на суму 3 591,50 грн.; від 21.02.2017 № 13285 на суму 41 620,23 грн.; від 21.02.2017 № 13314 на суму 516,48 грн.; від 24.02.2017 № 13452 на суму 2 596,15 грн.;
зобов`язати відповідача відобразити в інтегрованій картці платника - відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790) надходження сум податку з доходів фізичних осіб, сплачених відповідно до платіжних доручень ДП "НЕК "Укренерго".
Постановою Окружного адміністративного суду місті Києва від 30.10.2017, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018, позов задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Вінницька ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду місті Києва від 30.10.2017, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2018 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх доводів Вінницька ОДПІ зазначає, що податок на доходи з фізичних осіб підлягає сплаті до відповідного місцевого бюджету за місцезнаходженням відокремлених структурних підрозділів, в яких працюють наймані працівники, саме відокремленим підрозділом, як податковим агентом, а не юридичною особою. Також зазначає, що судами не досліджено чи вносились зміни до положення відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" ДП "НЕК "Укренерго" та статуту підприємства ДП "НЕК "Укренерго" про скасування повноважень відокремленого підрозділу як податкового агента та надання відповідних повноважень юридичній особі щодо сплати податку на доходи з фізичних осіб.
У відзиві на касаційну скаргу ДП "НЕК "Укренерго" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, відокремлений підрозділ "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго", код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790, що перебуває на обліку, зокрема, у Вінницькій об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Вінницькій області, є податковим агентом щодо нарахування та утримання податку з доходів фізичних осіб із заробітної плати та інших виплат згідно зі статтею 168 Податкового кодексу України та подає податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форму № 1ДФ) до відповідного податкового органу.
Відповідно до наказу ДП "НЕК "Укренерго" від 19.01.2017 № 16 "Про внесення доповнень до наказу ДП "НЕК "Укренерго" від 29.07.2009 № 261" вирішено здійснювати оплату всіх платежів Держенергонагляду (у тому числі податків і зборів) з рахунків апарату управління ДП "НЕК "Укренерго".
Згідно з платіжними дорученнями ДП "НЕК "Укренерго" сплатило ПДФО за місцем обліку Держенергонагляду у Вінницькій ОДПІ (за його працівників). Зокрема, ПДФО було сплачено згідно з платіжними дорученнями: від 19.01.2017 № 12248 на суму 40 606,67 грн.; від 19.01.2017 № 12284 на суму 3 191,03 грн.; від 06.02.2017 № 12540 на суму 57 573,38 грн.; від 06.02.2017 № 12550 на суму 1 389,88 грн.; від 07.02.2017 № 12686 на суму 1 292,78 грн.; від 14.02.2017 № 12931 на суму 41,06 грн.; від 21.02.2017 № 13254 на суму 3 591,50 грн.; від 21.02.2017 № 13285 на суму 41 620,23 грн.; від 21.02.2017 № 13314 на суму 516,48 грн.; від 24.02.2017 № 13452 на суму 2 596,15 грн.
Однак, Вінницькою ОДПІ сплату ПДФО не зараховано до інтегрованої картки відокремленого підрозділу (Держенергонагляд), який є податковим агентом з утримання ПДФО із заробітної плати.
ДП "НЕК "Укренерго" листами від 08.02.2017 №08/08-2/14-17 та від 13.03.2017 №08/08-2/2692 звернулося до Вінницької ОДПІ щодо зарахування сплати податку до інтегрованої картки відокремленого підрозділу згідно з даними, вказаними у призначенні платежу у вищенаведених платіжних дорученнях, проте, листами Вінницької ОДПІ від 17.03.2017 №3566/10/02-28-13-01 та від 19.04.2017 №3477/10/02-28-13-01) у цьому відмовлено з посиланням на те, що суми ПДФО зараховані на інтегровану картку платника податків ДП "НЕК "Укренерго" (а не вищевказаного відокремленого підрозділу), при цьому зазначено про заборону будь-якої уступки грошового зобов`язання або податкового боргу платника податків третім особам.
Відповідно до статті 171 Податкового кодексу України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.
Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є: а) податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні; б) платник податку - для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов`язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.
Відповідно до підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Згідно із підпунктами 168.4.1-168.4.4 пункту 168.4 статті 168 Податкового кодексу України податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.
Такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ).
У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це контролюючі органи за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів у встановленому порядку;
Суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов`язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу;
Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.
Органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в установленому Бюджетним кодексом України порядку розподіляють зазначені кошти згідно з нормативами, визначеними Бюджетним кодексом України, та спрямовують такі розподілені суми до відповідних бюджетів.
Статтею 95 Цивільного кодексу України визначено, що філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності. Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру.
Згідно з пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Таким чином, податок з доходів фізичних осіб сплачується до бюджету за місцезнаходженням юридичної особи або її відокремленого підрозділу, в якому працюють особи, із заробітної плати яких утримується відповідний податок. При цьому, обов`язок платника податку, у тому числі і податкового агента, зі сплати відповідного податку вважається виконаним з моменту сплати у встановлений строк в повному обсязі відповідних сум податкових зобов`язань.
Як встановлено судами, податок на доходи з фізичних осіб сплачено згідно з платіжними дорученнями: від 19.01.2017 № 12248 на суму 40 606,67 грн.; від 19.01.2017 № 12284 на суму 3 191,03 грн.; від 06.02.2017 № 12540 на суму 57 573,38 грн.; від 06.02.2017 № 12550 на суму 1 389,88 грн.; від 07.02.2017 № 12686 на суму 1 292,78 грн.; від 14.02.2017 № 12931 на суму 41,06 грн.; від 21.02.2017 № 13254 на суму 3 591,50 грн.; від 21.02.2017 № 13285 на суму 41 620,23 грн.; від 21.02.2017 № 13314 на суму 516,48 грн.; від 24.02.2017 № 13452 на суму 2 596,15 грн.
Згідно вказаних платіжних доручень податок на доходи з фізичних осіб за "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго", код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790 сплачено до місцевого бюджету Винницька область.
Отже, вказаний податок сплачений позивачем до місцевого бюджету за місцезнаходженням "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго", код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790.
Крім того, при сплаті податок на доходи з фізичних осіб поле "Призначення платежу" у платіжних дорученнях було заповнено відповідно до вимог Порядку заповнення документів на переказ. Так, згідно з п. 1 Порядку заповнення документів на переказ у полі "Призначення платежу" розрахункового документа друкується, зокрема, код клієнта за ЄДРПОУ. У вищевказаних платіжних дорученнях, поданих ДП "НЕК "Укренерго", в полі "Призначення платежу" було вказано саме код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу (34190790). Таким чином, сплата сум податок на доходи з фізичних осіб має бути відображена саме в інтегрованій картці платника - відокремленого підрозділу (Держенергонагляд), а не у картці ДП "НЕК "Укренерго" (код ЄДРПОУ 00100227).
З урахуванням викладеного, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що відокремленим підрозділом "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ 34190790) виконано, передбачений Податковим кодексом України, обов`язок сплати податку на доходи з фізичних осіб, нарахованого власним працівникам, до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19.03.2021 у справі №826/5925/18.
Організацію діяльності з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) визначає Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений Наказом Міністерства фінансів України №422 від 07.04.2016 (далі - Порядок №422).
Відповідно до п.2 Розділу І Порядку №422 інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами.
Відповідно до п.1 Розділу ІІ Порядку №422 з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.
ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.
Таким чином, відповідачем неправомірно не відображено в інтегрованій картці платника - відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 34190790) надходження сум податку з доходів фізичних осіб.
Отже, рішення судів про задоволення позову є правильними та підлягають залишенню без змін.
Доводи касаційної скарг не спростовують правильність висновків судів, не дають підстав вважати, що судами неправильно застосовано норми матеріального права чи порушено норми процесуального права.
За правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Як встановлено пунктом 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд