1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 817/1302/16

адміністративне провадження № К/9901/43300/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №817/1302/16

за позовом Публічного акціонерного товариства "Рівнеазот" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування постанови, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Гломба Ю.О., та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2017 року, постановлену у складі: головуючого судді Шидловського В.Б., суддів: Капустинського М.М., Мацького Є.М.,

в с т а н о в и в :

У серпні 2016 року ПАТ "Рівнеазот" звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) про визнання протиправною та скасування постанови №1299 від 21.07.2016.

В обґрунтування позову зазначало, що 21.07.2016 відповідачем винесено постанову №1299, якою на ПАТ "Рівнеазот" накладено штраф в розмірі 85 000,00 грн за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення щодо дотримання вимог актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій і сфері централізованого водопостачання та водовідведення та зобов`язано ПАТ "Рівнеазот" до 01.11.2016 усунути порушення. Вважає, що висновки про порушення ПАТ "Рівнеазот" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою НКРКП від 10.08.2012 №279, та накладення НКРЕКП на позивача штрафу є безпідставним і таким, що суперечить чинному законодавству.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2017 року, позов задоволено.

Суди встановили, що ПАТ "Рівнеазот" на підставі Ліцензії на право провадження господарської діяльності з централізованого водовідведення серії АГ № 500094 від 15.04.2013, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, займається господарською діяльністю з очистки стічних стоків (централізованого водовідведення).

Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на підставі наказу № 106 від 13.06.2016 та посвідчення № 99 від 13.06.2016 у період з 04.07.2016 по 18.07.2016 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ПАТ "Рівнеазот" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення.

За результатами заходу складено акт №102 від 18.07.2016, яким встановлено порушення пункту 2.1 Ліцензійних умов, зокрема абз.3 ст.14 Закону України "Про природні монополії" щодо обов`язкового виконання суб`єктами природних монополій рішень Національної комісії регулювання природних монополій, а саме постанови НКРЕКП №799 від 16.12.2014 "Про встановлення тарифу на централізоване водовідведення ПАТ "Рівнеазот", оскільки при здійснені діяльності з централізованого водовідведення наявні відхилення фактичних витрат ліцензіата від установленої структури тарифу.

21.07.2016 за результатами розгляду Акта на засіданні Комісії, яке було проведено у формі відкритого слухання (за участю представника ПАТ "Рівнеазот") було прийнято постанову НКРЕКП № 1299 "Про накладенню штрафу на ПАТ "Рівнеазот" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення", якою:

1. накладено штраф у розмірі 85000 гривень за порушення:

пункту 2.1 Ліцензійних умов щодо дотримання вимог актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій і сфері централізованого водопостачання та водовідведення, а саме:

абзацу третього статті 14 Закону України "Про природні монополії" щодо обов`язкового виконання суб`єктами природних монополій рішень національних комісій регулювання природних монополій, а саме постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 грудня 2014 року N 799 "Про встановлення тарифу на централізоване водовідведення ПАТ "Рівнеазот",

пункту 8 Порядку зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2013 року N 750, у частині подання органу ліцензування разом із звітами про виконання інвестиційних програм звіту про цільове використання коштів із спеціального рахунка,

абзацу другого підпункту 12.4.1 пункту 12.4 глави 12 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05 липня 1995 року N 30, щодо організації у складі виробника спеціальної інспекції з контролю за скидом стічних вод підприємствами (інспекції промислового водовідведення);

підпункту 2.2.1 пункту 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства;

підпункту 2.2.2 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині ведення бухгалтерського обліку господарської діяльності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку шляхом виділення пріоритетних звітних господарських сегментів окремо з:

централізованого водовідведення (відведення та/або очищення комунальних та інших стічних вод);

кожного з інших видів діяльності;

підпункту 3.5.1 пункту 3.5 Ліцензійних умов щодо повідомлення органу ліцензування про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії; у разі виникнення таких змін протягом десяти робочих днів подання до органу ліцензування відповідного повідомлення в письмовій формі разом з документами або їх засвідченими в установленому порядку копіями, які підтверджують зазначені зміни;

пункту 3.7 Ліцензійних умов щодо забезпечення цільового використання коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів, одержаних у результаті провадження ліцензованої діяльності.

2. зобов`язано ПАТ "Рівнеазот":

до 01 листопада 2016 року усунути порушення:

пункту 2.1 Ліцензійних умов щодо дотримання вимог актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій і сфері централізованого водопостачання та водовідведення, а саме абзацу другого підпункту 12.4.1 пункту 12.4 глави 12 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05 липня 1995 року N 30, щодо організації у складі виробника спеціальної інспекції з контролю за скидом стічних вод підприємствами (інспекції промислового водовідведення);

підпункту 2.2.1 пункту 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства;

підпункту 2.2.2 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині ведення бухгалтерського обліку господарської діяльності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку шляхом виділення пріоритетних звітних господарських сегментів окремо з:

централізованого водовідведення (відведення та/або очищення комунальних та інших стічних вод);

кожного з інших видів діяльності.

Не погодившись із фактом наявності порушення та накладенням штрафу, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючі позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що висновки про порушення ПАТ "Рівнеазот" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою НКРКП від 10.08.2012 № 279, є безпідставними, а постанова про накладення штрафу - протиправною і такою, що підлягає скасуванню.

Відповідач не погодився із вказаними судовими рішеннями і подав касаційну скаргу з вимогами про їх скасування та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Свої вимоги обґрунтовує порушенням судами норм матеріального та процесуального права. Вказує, що суди дійшли помилкових висновків про недоведеність факту порушення позивачем вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення. Вказує, що спірна постанова НКРЕКП від 21.07.2016 №1299 прийнята Комісією з дотриманням вимог Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Указу Президента України від 10.09.2015 №715, постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 №279.

У поданому відзиві позивач просить відмовити у задоволенні скарги.

Верховний Суд переглянув судові рішення у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення в перевіряємому періоді здійснювалося Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг відповідно до Законів України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про питну воду та питне водопостачання", Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869, Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг №253 від 29.11.2013 "Про затвердження Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення".

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" (далі - Закон) органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Відповідно до вимог статті 5 зазначеного Закону Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, як засіб регуляторного впливу на суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках застосовує, зокрема, ліцензування господарської діяльності та контроль за дотриманням ліцензійних умов, встановлення тарифів на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках.

За приписами ст.6 Закону Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг здійснює, зокрема, встановлення тарифів комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Відповідно до Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України від 10.09.2014 року №715/2014, НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг та відповідно до покладених на неї завдань установлює тарифи на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснює НКРЕКП. Механізми формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), встановлення роздрібних цін на природний газ для населення, а також розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, визначені порядками формування зазначених цін і тарифів, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".

Установлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій здійснюється відповідно до положень Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 та Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженої постановою Національної комісії від 29.11.2013 № 253, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 20.12.2013 за № 2160/24692 (далі - Процедура).

Структура тарифів, відповідно до абз. 8 п. 3 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМ України від 01.06.2011 №869, це складова економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у планованому періоді певного виду ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними уповноваженими органами відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи.

Згідно з п.п. 10, 11 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів конкретного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді. Річні плани ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (водопостачання, водовідведення) на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів.

Отже, структура тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення формується на основі планових показників, тобто очікуваних, імовірних витрат та прибутків ліцензіата.

Згідно з п. 1.2 Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, ця Процедура застосовується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, при встановленні тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення і поширюється на всіх суб`єктів господарської діяльності, які отримали у встановленому законодавством порядку ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення.

Пунктом 1.3 Процедури визначено, що ліцензіат - це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню (централізоване водопостачання та водовідведення).

Розділом IV Процедури передбачено, що зміна тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення може бути ініційована як ліцензіатом шляхом надання до Комісії відповідної заяви щодо встановлення тарифів та доданих до неї документів, так і за ініціативою Комісії.

Пунктами 4.1., 4.2. Процедури та пунктом 7 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, встановлено, що у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, може проводитися перерахування тарифів шляхом коригування лише тих складових частин структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.

Судами встановлено, що у даному випадку є допустимою зміна структури тарифу централізованого водовідведення протягом строку її дії, оскільки причини таких змін є не залежними від ліцензіата та не могли бути передбачені при затвердженні тарифу. Водночас, розмір тарифу, встановленого постановою НКРЕКП № 799 від 16.12.2014, за яким надавались послуги РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал", не змінювався, а проведене відповідачем порівняння планових і фактичних витрат на очищення стічних вод є невірним, оскільки в структурі тарифу зазначений обсяг водовідведення РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" й, відповідно, встановлені витрати на очищення визначеного в постанові НКРЕКП № 799 від 16.12.2014 обсягу стоків, а в показниках фактичних витрат, що використані для аналізу, вказані витрати на очищення всього обсягу промислово-стічних вод, що здійснило ПАТ "Рівнеазот" протягом 2015 року, включаючи власні стоки.

Щодо порушення пункту 8 "Порядку зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сфері централізованого водопостачання та водовідведення", затвердженого постановою КМУ від 09.10.2013 №750, в частині подання органу ліцензування разом із звітами про виконання інвестиційних програм звіту про цільове використання коштів із спеціального рахунка, то судами установлено, що за результатами розгляду інвестиційних програм ліцензіатів у сфері централізованого водопостачання та/або водовідведення, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією, п.12 протоколу засідання Робочої групи передбачено ПАТ "Рівнеазот" відкласти надання інвестиційної програми на 2015 рік до встановлення економічно-обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого водовідведення". На даний час такі тарифи не встановлені. Крім того, ліцензована діяльність з централізованого водовідведення ПАТ "Рівнеазот" є збитковою, у зв`язку з невідповідністю тарифів тим витратам, які фактично несе підприємство при наданні послуг з очистки стічних вод.

Щодо висновків відповідача про те, що амортизаційні відрахування, вказані в структурі тарифу (Постанова НКРЕКП № 799 від 16.12.2014), мали зараховуватися позивачем на спеціальний рахунок, оскільки дані кошти є джерелом фінансування інвестиційної програми, то слід зазначити, що пунктом 9 Порядку зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сфері централізованого водопостачання та водовідведення визначено, що Ліцензіат відповідає за цільове використання коштів із спеціального рахунка, а також за своєчасне відкриття такого рахунка. ПАТ "Рівнеазот" відкрито поточний рахунок № НОМЕР_1 у філії РОУ АТ "Ощадбанк України" із спеціальним режимом використання. Інвестиційна програма для ПАТ "Рівнеазот" на 2015 рік не затверджувалася. По вказаному рахунку, за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 кошти не надходили та руху коштів не відбувалося".

Крім того, ст. 1 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" та абз. 3 п. 3 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення визначено, що інвестиційна програма - комплекс заходів, затверджений в установленому порядку, для підвищення рівня надійності та забезпечення ефективної роботи систем централізованого водопостачання і водовідведення, який містить зобов`язання суб`єкта господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення щодо будівництва (реконструкції, модернізації) об`єктів у цій сфері, поліпшення якості послуг, з відповідними розрахунками та обґрунтуваннями, а також зазначенням джерел фінансування та графіка виконання.

Згідно з пунктом 8 Порядку зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, орган ліцензування здійснює контроль за цільовим використанням ліцензіатами коштів із спеціальних рахунків. Для здійснення контролю ліцензіати подають органу ліцензування разом із звітами про виконання інвестиційних програм звіт про цільове використання коштів із спеціального рахунка.

Тобто, інвестиційна програма визначає джерела фінансування та графік їх виконання, а оскільки інвестиційна програма на 2015 рік для ПАТ "Рівнеазот" не затверджувалась то, відповідно, були відсутні підстави перераховувати кошти на спеціальний рахунок.

Відповідно до п. 1.4. Правил організації звітності, що подається до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг затверджених постановою НКРЕКП, від 11.10.2013 № 202, ліцензіати зобов`язані подавати такі форми звітності, зокрема щодо інвестиційної програми: № 9-НКП-інвестиції вода (квартальна) "Звіт щодо виконання інвестиційної програми ліцензіатами у сфері централізованого водопостачання та водовідведення"; № 12-НКП-інвестиції вода підсумковий "Підсумковий звіт щодо виконання інвестиційної програми ліцензіатами у сфері централізованого водопостачання та водовідведення".

Встановлено, що на виконання вищезазначених норм, ПАТ "Рівнеазот" вказані звіти щодо інвестиційної програми своєчасно подало НКРЕКП, у звітах (№ 9-НКП, № 12-НКП) вказувалось про підсумкову інформацію в гривнях за відповідний період, яка дозволяє проаналізувати цільове використання коштів по інвестиційній програмі.

Проте окрема форма та строки подачі звіту про цільове використання коштів із спеціального рахунка жодним нормативним актом не передбачено, а на сайті НКРЕКП така форма звіту відсутня.

За вказаних обставин, правильними є висновки судів про протиправність вимоги відповідача про надання звітності, форма та строки подачі якої законом не передбачені.

Щодо порушення абзацу другого підпункту 12.4.1 пункту 12.4 глави 12 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30, в частині організації у складі виробника спеціальної інспекції з контролю за скидом стічних вод підприємствами (інспекції промислового водовідведення), то слід зазначити, що відповідно до ч. 7 ст. 9 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" від 02.03.2015 № 222-VIII якщо суб`єкт господарювання провадить вид господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, не в повному обсязі, а частково, ліцензійні умови поширюються на ліцензіата лише в частині, що встановлює вимоги до провадження цієї частини виду господарської діяльності. Аналогічні положення були закріплені в ч. 8 ст. 8 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" від 01.06.2000 № 1775, що діяв на момент видачі ліцензії.

Встановлено, що ПАТ "Рівнеазот" здійснює господарську діяльність на яку поширюються ліцензійні умови лише в частині очищення стічних вод, а такий вид діяльності регулюється пп. 3.4.6 п. 3.4. "Технологічні вимоги" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення затверджених постановою НКРКП від 10.08.2012 № 279. Суб`єкти господарської діяльності, які здійснюють централізоване водовідведення в частині очищення стічних вод, повинні: дотримуватися вимог Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1999 року №465; мати технологічний регламент з експлуатації споруд та мереж, призначених для очищення стічних вод, затверджений керівником суб`єкта господарювання; проводити лабораторно-виробничий контроль відповідно до Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за № 231/767, або мати договір на проведення таких робіт з атестованими лабораторіями інших організацій; мати атестовану лабораторію, яка здійснює виробничий контроль, або договір на виконання таких робіт з атестованими лабораторіями інших організацій; забезпечувати наявність виробничо-технічної бази, необхідної для експлуатації споруд та мереж, призначених для очищення стічних вод; проводити планово-попереджувальні ремонти об`єктів з очищення стічних вод відповідно до вимог законодавства; проводити технологічний контроль за роботою водовідвідних систем відповідно до Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за № 231/767; здійснювати очищення стічних вод із застосуванням приладів обліку.

На виконання положень пп.13.5.1. - 13.5.5. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, на ПАТ "Рівнеазот" створена відповідна лабораторія, яка діє на підставі положення про лабораторію цеху нейтралізації і очистки промислових стічних вод центрального відділу технічного контролю від 13.09.2010. Лабораторія з даного виду діяльності атестована, що підтверджується свідоцтвом про атестацію реєстраційний №06544-5-3-201-ВЛ від 26.11.2010 та свідоцтвом про атестацію реєстраційний № 24/3-48-ВЛ від 30.11.2015, та проводить аналітичний контроль цеху нейтралізації і очистки промислових стічних вод, згідно з графіком, погодженим Начальником відділу інструментального контролю Держекоінспекції в Рівненській області від 28.12.2010.

Отже, ліцензійну діяльність позивач здійснює у відповідності до вимог пп.3.4.6, п. 3.4 Ліцензійних умов та розділу 13 "Очисні споруди каналізації".

Щодо встановлення відповідачем факту відсутності на балансі позивача відповідних споруд (мереж), що стосуються централізованих систем водовідведення, в тому числі каналізаційних мереж населених пунктів, то відповідач підтверджує, що очищення стічних вод без задіяння систем централізованого водовідведення не підлягає ліцензуванню. Отже, оскільки рахунки виписані ПАТ "Рівнеазот" безпосередньо на очистку стічних вод то відповідно надання такої послуги не є централізованим водовідведенням. Надані позивачем послуги по очистці стоків ТОВ "Вассма Рітейл", ФОП ОСОБА_1, ТОВ "Карат", ПФ "Терміт", УДППЗ "Укрпоша"", ФО ОСОБА_2, не підпадають під дію ліцензійних умов, а відтак не відносяться до ліцензійної діяльності ПАТ "Рівнеазот" та не потребують створення окремої інспекції промислового водовідведення.

Правильними є висновки судів про відсутність порушення позивачем підпункту 2.2.1 пункту 2.2 Ліцензійних умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства.

Так, відповідно до пп. 2.2.1 п. 2.2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення можливе при виконанні, зокрема, умов щодо наявності у ліцензіата договорів (попередніх договорів) зі споживачами відповідно до чинного законодавства.

Враховуючи, що ПАТ "Рівнеазот" не має зовнішніх мереж централізованого водовідведення та підключених до них мереж інших споживачів, відповідно до пп. 2.2.1 п. 2.2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, ліцензійна діяльність позивача поширюється виключно на договірні відносини з РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" на балансі якого наявні мережі централізованого водовідведення, колектори, трубопроводи тощо, по який зокрема здійснюється подача стоків на очисні споруди ПАТ "Рівнеазот".

Щодо порушення підпункту 2.2.2 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині ведення бухгалтерського обліку господарської діяльності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку шляхом виділення пріоритетних звітних господарських сегментів окремо з: централізованого водовідведення (відведення та/або очищення комунальних та інших стічних вод); кожного з інших видів діяльності, то в акті перевірки вказується, що в періоді, що перевіряється, ПАТ "Рівнеазот" не здійснювало окремого обліку доходів та витрат від ліцензійного виду діяльності та інших видів діяльності виробництво яких не підлягає ліцензуванню (очищення стічних вод без задіяння систем централізованого водовідведення).

Судами встановлено, що під час перевірки уповноважені особи відповідача вимагали у позивача надання саме загальних відомостей витрат та доходів по очистці стоків. При цьому доходи та витрати за ліцензійним видом діяльності, стосовно очистки стічних вод від РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" обліковуються на ПАТ "Рівнеазот" окремо від інших видів господарської діяльності (послуг), а саме із застосуванням програми 1С Підприємство версія 7. Електронна програма 1С Підприємство версія 7 за допомогою якої ведеться бухгалтерський облік на підприємстві позивача, дозволяє вести та формувати інформацію про доходи та витрати в частині очистки стічних вод, як окремо з виділенням ліцензійного виду діяльності ПАТ "Рівнеазот", так і без її виділення формуючи загальні відомості. Облік витрат по наданню послуг з очищення стічних вод на ПАТ "Рівнеазот", ведеться на рахунку 23 "Виробництво" субрахунку 235 "Допоміжне виробництво".

Згідно з Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженою наказом Міністерства фінансів України № 291 від 30.11.1999, рахунок 23 "Виробництво" призначений для узагальнення інформації про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг). Зокрема, цей рахунок використовується для обліку на окремих субрахунках витрат: підприємств, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення та ведуть окремий облік витрат за кожним видом діяльності, що підлягає ліцензуванню. Аналітичний облік за рахунком 23 "Виробництво" ведеться за видами виробництв, за статтями витрат і видами або групами продукції, що виробляється. На великих виробництвах аналітичний облік витрат може вестися за підрозділами підприємства та центрами витрат і відповідальності.

Отже, аналітичний облік витрат по наданню послуг з очищення стічних вод на ПАТ "Рівнеазот", що відноситься до ліцензійного виду діяльності, ведеться окремо в розрізі статті витрат "Очистка промислово-стічних вод" і місце виникнення затрат (цех НіОПСВОД) та відображається на рахунку 23 "Виробництво" субрахунку 235 "Допоміжне виробництво". Облік доходів від реалізації послуг з очищення стічних вод, ведеться ПАТ "Рівнеазот" на рахунку 70 "Доходи від реалізації" та субрахунку 7032 "Дохід від реалізації робіт і послуг".

За вказаних обставин, правильними є висновки судів, що бухгалтерський облік витрат та доходів по наданню послуг з очищення стічних вод РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал", що відноситься до ліцензійного виду діяльності ПАТ "Рівнеазот", ведеться окремо, що свідчить про недопущення позивачем порушення пп. 2.2.2 п. 2.2 Ліцензійних умов в частині ведення бухгалтерського обліку.

Постановою НКРЕКП № 1299 від 21.07.2016 також передбачено накладення штрафу за порушення підпункту 3.5.1 пункту 3.5 Ліцензійних умов щодо повідомлення органу ліцензування про всі зміни даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії, у разі виникнення таких змін протягом десяти робочих днів подання до органу ліцензування відповідного повідомлення в письмовій формі разом з документами або їх засвідченими в установленому порядку копіями, які підтверджують зазначені зміни.

При цьому судами встановлено, що виявлене порушення було самостійно усунуто позивачем до початку перевірки, що підтверджується листом № 1486 від 27.04.2016, а тому в розумінні п.п. 5.18. 5.19. Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення затвердженого постановою НКРЕКП від 10.08.2012 № 83, виявлені зауваження не можуть бути підставою для притягнення позивача до відповідальності.

Щодо порушення пункту 3.7 Ліцензійних умов щодо забезпечення цільового використання коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів, одержаних у результаті провадження ліцензованої діяльності, яке полягає у невідповідності фактично понесених витрат обсягам витрат, передбаченим структурою тарифу на централізоване водовідведення, встановлених постановою НКРЕКП "Про встановлення тарифу на централізоване водовідведення ПАТ "Рівнеазот" № 799 від 16.12.2014, то слід зазначити, що відповідно до п. 3.7 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення затверджених постановою НКРЕКП за № 279 від 10.08.2012, ліцензіат забезпечує цільове використання коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів, одержаних у результаті провадження ліцензованої діяльності. При цьому, згідно пункту 3.7 зазначених Ліцензійних умов, порушення вказаного вище пункту можливе лише у випадку нецільового використання коштів.

Проте, згідно зі встановленими обставинами, акт перевірки від 18.07.2016 № 102 не містить жодних фактів нецільового використання коштів, а перевищення позивачем витрат з причин, які не залежать від ліцензіата, а саме збільшення розмірів мінімальної заробітної плати, амортизаційних відрахувань, тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси не може розцінюватися як порушення Ліцензійних умов, тим більше, що таке перевищення здійснено за власні кошти.

За вказаних обставин, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про протиправність постанови НКРЕКП №1299 від 21.07.2016 та відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності.

За приписами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Разом з цим, доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів, досліджених судами попередніх інстанцій, які були ретельно перевірені, та не спростовують вірних висновків судів про обґрунтованість позовних вимог.

Відповідно до ст. 343 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -


................
Перейти до повного тексту