ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2021 року
м. Київ
справа №280/281/17
адміністративне провадження № К/9901/49137/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2018 року у складі колегії суддів: Моніча Б.С. (головуючий), суддів: Капустинського М.М., Охрімчук І.Г. у справі за його позовом до Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У березні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
1.1 - визнати неправомірними дії Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області в частині невірного визначення розміру наявного страхового стажу у зв`язку з не зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 рік на підземних роботах на ведучих професіях (ГРОЗ, проходчик, МГВМ) за 1 рік 3 місяці та встановлення розміру пенсії менше, як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність;
1.2 - зобов`язати Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області зарахувати до трудового стажу позивача період роботи з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 рік на підземних роботах на ведучих професіях (ГРОЗ, проходчик, МГВМ) за 1 рік 3 місяці, що додатково становить 9 місяців трудового стажу та у зв`язку з цим перерахувати йому загальний трудовий стаж та зобов`язати відповідача встановити розмір пенсії ОСОБА_1 не менше, як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, відповідно до Закону України від 5 листопада 1991 року №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон №1788-XII).
2. Коростишівський районний суд Житомирської області постановою від 8 листопада 2017 року позов задовольнив частково.
Визнав дії Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області в частині невірного визначення розміру наявного страхового стажу в зв`язку із не зарахуванням до страхового стажу період роботи з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 рік на підземних роботах на ведучих професіях (ГРОЗ, проходчик, МГВМ) за 1 рік і 3 місяці та встановлення розміру пенсії менше як три розміри "прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність" - неправомірними.
Зобов`язати Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області зарахувати до трудового стажу ОСОБА_1 період роботи з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 рік на підземних роботах на ведучих професіях (ГРОЗ, проходчик, МГВМ) за 1 рік і 3 місяці, що додатково становить 9 місяців трудового стажу та в зв`язку із цим перерахувати загальний трудовий та страховий стаж останньому.
У задоволені решти позовних вимог відмовив.
3. Житомирський апеляційний адміністративний суд постановою від 26 березня 2018 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.
3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове, апеляційний суд виходив із того, що відмовляючи у встановленні розміру пенсії менше як три розміри "прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність", відповідач діяв у відповідності до норм чинного законодавства.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено:
4.1 6 липня 2014 року ОСОБА_1 призначено пенсію за віком на пільгових умовах по Списку №1. Загальний стаж роботи позивача становить 34 роки 8 місяців 19 днів, у тому числі стаж роботи позивача за Списком №1 становить 12 років 11 місяців 24 дні.
4.2 У лютому та липні 2017 року ОСОБА_1 звертався до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії.
4.3 Листами №1120/04 від 15 лютого 2017 року та №708/Б-7 від 3 липня 2017 року Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області відмовило позивачу у проведенні відповідного перерахунку на тій підставі, що в нього відсутній трудовий стаж, який можна віднести до стажу роботи, що дає право на пенсійне забезпечення згідно Закону України від 2 вересня 2008 року №345-VI "Про підвищення престижності шахтарської праці" (далі - Закон №345-VI).
4.4 Вважаючи вказану відмову необґрунтованою та безпідставною, оскільки має необхідний стаж роботи на підземних роботах, який дає йому право на перерахунок пенсії на пільгових умовах, звернувся з цим позовом до суду.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5.1 На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що відповідач повинен зарахувати до стажу його роботи за період з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 року 1 рік і три місяці, що додатково становить 9 місяців трудового стажу та перерахувати трудовий та страховий стаж, встановити розмір пенсії не менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
7. Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
8. Умови для призначення пільгових пенсій зі зниженням пенсійного віку передбачені нормами Закону №1788-XII, зокрема статтею 13 цього Закону.
9. Відповідно до пункту "а" статті 13 Закону №1788-XII (чинного на час призначення позивачу пенсії) на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
10. Відповідно до пункту 2 Перехідних положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення" особам, які працювали на роботах із шкідливими і важкими умовами праці та мали або матимуть право на пенсію відповідно до статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пенсії призначаються за нормами цього Закону, виходячи з вимог віку та стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
11. Згідно статті 100 Закону №1788-XII особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством.
12. Робота машиністом горновиємочних машин, гірничим очисного забою, учнем прохідника, прохідником (ГРОЗ, проходчик, МГВМ) відноситься до Списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року №936.
13. Статтею 62 Закону №1788-XII передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
14. Порядок підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637. Згідно пункту1 цього Порядку основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка.
15. Згідно абзаців 9, 10 частини третьої статті 24 Закону України від 9 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV) страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. За кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
16. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач працював на шахті см. М.В. Фрунзе ТОВ ДТЕК "Ровеньки антрацит" з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 року на посадах ГРОЗ, проходчик, МГВМ і цей період роботи включено до страхового стажу позивача.
За період роботи з 10 травня 1989 року по 30 березня 1993 року страховий стаж позивача обчислено відповідачем у подвійному розмірі, як це передбачено абзацом 10 частини третьої статті 24 Закону №1058-IV.
17. Колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що позивач має відповідний стаж роботи, а тому він йому зарахований у пільговому розмірі - подвійному, позивачу призначено пенсію зі зниженням пенсійного віку на 10 років, що відповідає пункту 2 Прикінцевих Положень Закону №1058-IV та пункту "а" статті 13 Закону №1788-XII .
18. Щодо вимог про визнання дій протиправними, про встановлення розміру пенсії менше, як три розміри "прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність" колегія суддів зазначає таке.
19. Відповідно до статті 1 Закону №345-VI дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві та уранові руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості - за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та членів їх сімей.
20. Згідно із абзацом 3 частини першої статті 28 Закону №1058-IV мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
21. Статтею 8 Закону №345-VI визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
22. Аналіз вищезазначених норм дає підстави для висновку про те, що мінімальний розмір пенсії у розмірі 80 відсотків середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, є додатковою гарантією для шахтарів, які працювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків за списком №1, яка встановлена на випадок, коли після розрахунку у встановленому законом порядку розміру відповідної пенсії за віком (у тому числі, з урахуванням понаднормового стажу, встановленого статтею 8 Закону №345-VI така пенсія буде менша ніж три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
23. Виходячи з положень наведеної норми, до кола працівників, на яких поширюється дія Закону №345-VI та встановлені пільги, належать тільки працівники, зазначені у списку №1, які були зайняті на підземних роботах повний робочий день.
24. Суд апеляційної інстанції встановив, що позивач має стаж на підземних роботах 12 років 11 місяців, тобто він не набув необхідного стажу на підземних роботах, що дає право на призначення пенсії у розмірі, передбаченому статтею 8 Закону №345-VI.
25. За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач, відмовляючи позивачу у встановленні розміру пенсії менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, діяв відповідно до норм чинного законодавства.
26. Ураховуючи зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду апеляційної інстанції є законним і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -