- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 7 липня 2025 р. № 817
Київ
Про затвердження Положення про спеціальний дитячий садок
Відповідно до абзацу четвертого частини п’ятої
статті 13, частини третьої
статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Положення про спеціальний дитячий садок, що додається.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 28 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 липня 2025 р. № 817
ПОЛОЖЕННЯ
про спеціальний дитячий садок
Загальна частина
1. Це Положення визначає основні засади функціонування спеціального дитячого садка.
Дія цього Положення поширюється на заклади дошкільної освіти незалежно від форми власності (державні, комунальні, приватні, корпоративні), юридичних осіб публічного або приватного права, які мають у своєму складі або складі своїх філій дошкільні підрозділи, фізичних осіб - підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, заклади дошкільної освіти, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що провадять освітню діяльність за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок" (далі - суб’єкти освітньої діяльності).
2. Суб’єкти освітньої діяльності керуються
Конституцією України, Законами України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту", іншими нормативно-правовими актами, міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, рішеннями (розпорядженнями) засновника (засновників) або уповноваженого ним (ними) органу (особи), цим Положенням, власними установчими документами.
3. Спеціальний дитячий садок забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи або восьми років з урахуванням категорій (типів) їх особливих освітніх потреб (труднощів).
4. Спеціальний дитячий садок повинен:
забезпечувати здобуття освіти вихованцями відповідно до державного стандарту дошкільної освіти у спеціально створеному освітньому середовищі та за допомогою найбільш прийнятних для них форм, методів і засобів розвитку, навчання, виховання, які максимально сприяють формуванню компетентностей, а також використання в освітньому процесі української жестової мови, допоміжних засобів навчання, засобів альтернативної комунікації тощо;
мати кабінети з обладнанням та засобами для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) відповідно до особливостей контингенту вихованців;
забезпечувати реалізацію корекційно-розвиткового складника освітньої програми та надавати психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги (допомогу);
використовувати систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів відповідно до Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затвердженого наказом МОН.
У спеціальному дитячому садку кількість груп виключно для дітей з особливими освітніми потребами повинна становити не менше половини від загальної кількості груп у ньому.
5. Суб’єкти освітньої діяльності можуть поєднувати різні типи організації освітньої діяльності, визначені частиною першою
статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту", утворюючи для цього окремі структурні підрозділи та/або групи вихованців.
6. Рішення про визначення, зміну та поєднання типів організації освітньої діяльності, утворення та припинення для цього дошкільних підрозділів юридичних осіб, зокрема дошкільного підрозділу спеціального закладу загальної середньої освіти, приймають засновники або уповноважені ними органи (особи) відповідних юридичних осіб.
Рішення про визначення, зміну та поєднання типів організації освітньої діяльності, утворення та припинення функціонування груп вихованців фізична особа - підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, приймає самостійно.
Рішення про утворення та припинення функціонування груп вихованців спеціального дитячого садка приймається:
керівником закладу дошкільної освіти, якщо спеціальний дитячий садок функціонує як заклад дошкільної освіти;
керівником іншої юридичної особи, якщо спеціальний дитячий садок функціонує як дошкільний підрозділ, зокрема спеціального закладу загальної середньої освіти.
Зменшення кількості вихованців у групі державного, комунального закладу дошкільної освіти або дошкільного підрозділу державного, комунального закладу загальної середньої освіти протягом навчального року не є підставою для припинення функціонування цієї групи до закінчення навчального року.
7. Припинення освітньої діяльності, ліквідація чи реорганізація спеціального дитячого садка здійснюється за рішенням засновника (засновників) закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, іншої юридичної особи, рішенням фізичної особи - підприємця, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, відповідно до
Закону України "Про дошкільну освіту", а також у разі припинення дії ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти з підстав і в порядку, визначених законодавством.
Реорганізація і ліквідація комунального спеціального дитячого садка, що діє як окрема юридична особа або як дошкільний підрозділ (спеціальні групи) у спеціальному закладі загальної середньої освіти, допускається лише після погодження проекту відповідного рішення засновника МОН.
Зарахування, переведення та відрахування дітей
8. Зарахування, відрахування та переведення дітей до державного, комунального закладу дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що має дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", здійснюється відповідно до цього Положення з урахуванням частини другої
статті 13 Закону України "Про дошкільну освіту".
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей до суб’єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою публічного права, крім державного, комунального закладу дошкільної освіти, державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що має дошкільний підрозділ, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою) з урахуванням вимог цього Положення.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей до суб’єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою приватного права, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою) з урахуванням вимог цього Положення, фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, - самостійно та з урахуванням вимог цього Положення.
Зарахування дітей здійснюється протягом календарного року на вільні місця на підставі заяв батьків (інших законних представників) про зарахування.
9. Заява про зарахування дитини подається одним з її батьків (іншим законним представником) особисто, поштою або через електронну комунікаційну систему, визначену засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
10. До заяви про зарахування дитини додаються:
копія свідоцтва про народження дитини;
оригінал медичної довідки за формою первинної облікової документації
№ 086/о "Медична довідка (витяг з медичної картки амбулаторного хворого)", затвердженою наказом МОЗ;
копія документа, що підтверджує право дитини на першочергове зарахування до закладу освіти (у разі наявності);
оригінал висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданий інклюзивно-ресурсним центром, в якому зазначено категорію (тип) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендований рівень підтримки не нижче другого;
копія індивідуальної програми розвитку (за наявності);
копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданого лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до
Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" (за наявності);
копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності);
оригінал висновку з аудіограмою лікаря-сурдолога або лікаря-отоларинголога дитячого (для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами та дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції), висновку лікаря-офтальмолога дитячого (для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції) та висновку лікаря-невролога дитячого або лікаря-ортопеда дитячого (для дітей з функціональними моторними або фізичними труднощами);
оригінал висновку лікаря-психіатра дитячого (за наявності).
У разі подання заяви про зарахування через електронну комунікаційну систему копії та оригінали документів, що передбачені цим пунктом, подаються до спеціального дитячого садка не пізніше трьох робочих днів до дати початку відвідування дитиною спеціального дитячого садка, зазначеної у заяві про зарахування.
Повноту і достовірність інформації (документів), що подається (подаються) до спеціального дитячого садка, забезпечує особа, яка подає таку інформацію (документи).
11. Зарахування дітей, переведення та відрахування вихованців здійснюється на підставі наказу керівника спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, що мають дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", фізичної особи - підприємця, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноваженої нею особи.
12. Переведення вихованця до іншого суб’єкта освітньої діяльності здійснюється на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) дитини (крім випадків, коли за рішенням органу опіки та піклування або суду місце проживання дитини визначено з іншим із батьків).
Керівник спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, що мають дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", фізична особа - підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноважена нею особа у разі надходження заяви про зарахування протягом 10 робочих днів письмово, зокрема технічними засобами електронних комунікацій, інформують заявника про наявність чи відсутність вільних місць, а також можливість чи неможливість переведення вихованця. У разі можливості переведення вихованця батькам (іншим законним представникам) надається письмове підтвердження із зазначенням кінцевого строку подання необхідних документів.
13. Підставами для відрахування вихованця є:
заява одного з батьків (іншого законного представника) дитини (крім випадків, коли за рішенням органу опіки та піклування або суду місце проживання дитини визначено з іншим із батьків);
досягнення вихованцем станом на 1 вересня восьми років, що передбачає його відрахування 31 серпня відповідного року без попереднього письмового, зокрема технічними засобами електронних комунікацій, повідомлення батьків (інших законних представників) дитини;
переведення вихованця до іншого суб’єкта освітньої діяльності;
непроходження дитиною повторної психолого-педагогічної оцінки розвитку у строки, визначені висновком про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини або висновком про повторну комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданим інклюзивно-ресурсним центром;
невідвідування вихованцем протягом двох місяців підряд протягом навчального року без поважних причин спеціального дитячого садка (крім літнього періоду).
14. Керівник спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, що мають дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", фізична особа - підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноважена нею особа за два місяці до закінчення строку дії висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини або висновку про повторну комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини повинні письмово, зокрема технічними засобами електронних комунікацій, повідомити батькам (іншим законним представникам) про потребу у проходженні повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки.
15. Керівник спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, що мають дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", фізична особа - підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноважена нею особа зобов’язані письмово, зокрема технічними засобами електронних комунікацій, із зазначенням причин повідомити одному з батьків (іншому законному представнику) дитини про відрахування вихованця не менш як за 10 календарних днів до такого відрахування.
Забороняється відрахування вихованця з державного чи комунального спеціального дитячого садка з підстав, не передбачених цим Положенням.
16. Відрахування не здійснюється (крім подання заяви про відрахування одним із батьків (іншим законним представником) дитини) та за вихованцем зберігається місце для здобуття дошкільної освіти у таких випадках:
у разі хвороби вихованця, його санаторного лікування, реабілітації;
у разі карантину у суб’єкта освітньої діяльності;
на час відпустки одного з батьків (іншого законного представника) вихованця;
через обставини непереборної сили;
з поважних причин (за заявою одного з батьків (іншого законного представника) вихованця).
17. Відрахування вихованця із спеціального дитячого садка може бути оскаржено в порядку адміністративного оскарження відповідно до
Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або у судовому порядку.
Формування та наповнюваність груп
18. Групи формуються з урахуванням категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів) дітей та рекомендованого рівня підтримки.
Групи можуть бути вікові, різновікові, чергові, з різним розпорядком перебування тощо.
19. Наповнюваність груп становить:
для дітей з інтелектуальними труднощами, які потребують другого рівня підтримки, - не більше десяти осіб; третього, четвертого рівня підтримки, - не більше восьми осіб; четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з інтелектуальними труднощами, які потребують другого - п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, які потребують другого, третього рівня підтримки, - не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, які потребують другого - п’ятого рівня підтримки, - не більше восьми осіб;
для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції, які потребують другого, третього рівня підтримки, - не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції, які потребують другого - п’ятого рівня підтримки, - не більше восьми осіб;
для дітей з функціональними фізичними або моторними труднощами, що передбачають обмеження опорно-рухової (кістково-м’язової) функції, які потребують другого, третього рівня підтримки, - не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними фізичними або моторними труднощами, що передбачають обмеження опорно-рухової (кістково-м’язової) функції та потребують другого - п’ятого рівня підтримки, - не більше восьми осіб;
для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами, які потребують другого, третього рівня підтримки, - не більше дванадцяти осіб; третього, четвертого рівня підтримки, - не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше восьми осіб;
у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними мовленнєвими труднощами, які потребують другого - п’ятого рівня підтримки, - не більше десяти осіб;
для дітей із складними порушеннями розвитку, що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна (один) з яких потребує четвертого, п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб;
для дітей із соціоадаптаційними труднощами, зокрема такими, що пов’язані з розладами аутистичного спектра, які потребують третього - п’ятого рівня підтримки, - не більше шести осіб.
Група утворюється за умови наявності більш як 50 відсотків граничної наповнюваності груп.
Гранична наповнюваність групи, визначена цим пунктом, за потреби збільшується, але не більш як на одну особу.
Засновник (засновники) закладу дошкільної освіти, закладу спеціальної загальної середньої освіти, іншої юридичної особи або уповноважений ним (ними) орган (особа), фізична особа - підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, самостійно можуть встановлювати граничну чисельність вихованців у групі меншу, ніж визначено цим пунктом.
20. У випадку, коли вихованець має труднощі різних типів, він може здобувати освіту в групі відповідно до категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) найвищого ступеня прояву або однієї з наявних у нього категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів).
21. До однієї групи можуть зараховуватися діти різного віку за умови, що їх різниця у віці становить не більше двох років.
22. Суб’єктами освітньої діяльності можуть формуватися групи вихованців з різним часом і розпорядком їх перебування, зокрема групи повного дня (до 12 годин), з короткотривалим перебуванням, а також чергові групи (в ранкові, вечірні години, у вихідні, святкові та неробочі дні), групи з цілодобовим перебуванням.
У разі недостатньої кількості дітей для утворення окремої групи з короткотривалим перебуванням діти можуть зараховуватися до групи повного дня для короткотривалого перебування (за індивідуальним графіком) з обов’язковою реалізацією корекційно-розвиткового складника освітньої програми.
23. Суб’єктом освітньої діяльності можуть бути створені умови для тимчасового цілодобового перебування вихованця (вихованців) віком від трьох років з підстав, визначених частиною четвертою
статті 17 Закону України "Про дошкільну освіту", за наявності підтвердних документів. Група з цілодобовим перебуванням утворюється для дітей одного віку або з різницею у віці та функціонує у вечірній, нічний та ранковий час.
Загальний строк перебування вихованців у цілодобових групах має бути не більше двох діб на тиждень та 10 діб на місяць.
Порядок надання послуги цілодобового перебування вихованця, включно з розміром і процедурою її оплати, підставами звільнення від оплати, визначається засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, іншої юридичної особи або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
Організація освітньої діяльності
24. Освітній процес має ґрунтуватися на культурних цінностях Українського народу, інших цінностях і принципах, визначених Законами України
"Про дошкільну освіту",
"Про освіту".
25. Освітній процес організовується відповідно до законодавства, освітніх і парціальних програм, програми розвитку, плану роботи на рік суб’єкта освітньої діяльності та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань вихованців, досягнення ними результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
26. Освітній процес організовується у безпечному, здоровому та спеціальному освітньому середовищі, здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку вихованців, їх особливих освітніх потреб, зокрема шляхом адаптації/модифікації змісту освітньої програми, забезпечення реалізації корекційно-розвиткового складника освітніх програм, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги).
27. Тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня закладу дошкільної освіти, дошкільного підрозділу інших юридичних осіб визначається їх засновниками або уповноваженими ними органами (особами), а також фізичними особами - підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
Тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня дошкільного підрозділу закладу загальної середньої освіти визначається положенням про такий підрозділ, затвердженим відповідно до вимог законодавства.
Час і розпорядок перебування вихованців у групах (повний день, короткотривале, цілодобове, сезонне перебування вихованців, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо) можуть встановлюватися установчими документами та/або рішенням керівника спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, що мають дошкільний підрозділ за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", положенням та/або рішенням фізичної особи - підприємця, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноваженої нею особи, якщо інше не встановлене рішенням засновника (засновників) закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
Розклад занять складається з урахуванням вікових, індивідуальних особливостей дітей та затверджується керівником спеціального дитячого садка, що є закладом дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, іншої юридичної особи або керівником спеціального дитячого садка, що є дошкільним підрозділом відповідних юридичних осіб, фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти за типом організації освітньої діяльності "спеціальний дитячий садок", або уповноваженою нею особою.
................Перейти до повного тексту