1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування на виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру
Заслухавши та обговоривши звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування на виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру, Верховна Рада України
постановляє:
1. Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування на виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру (далі - Тимчасова слідча комісія) взяти до відома (додається).
2. Відповідно до частини шостої статті 3 та пункту 2 частини другої статті 22 Закону України "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" роботу Тимчасової слідчої комісії вважати завершеною.
3. Звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією:
1) невідкладно розробити та затвердити Порядок надання допомоги особам, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації, який відповідатиме чинному законодавству, в тому числі Кодексу цивільного захисту України, та передбачатиме вичерпний перелік документів, порядок їх подання, розгляду, прийняття рішення про виплату допомоги, вичерпний перелік причин, на підставі яких може бути прийнято рішення про відмову у наданні допомоги, та строки і детальний порядок виплати допомоги, джерела виплат постраждалим особам тощо;
2) розробити і подати у 2021 році до Верховної Ради України проект Закону України щодо порядку відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій, як це передбачено статтею 85 Кодексу цивільного захисту України ;
3) з метою забезпечення належного рівня координації в одному центральному органі виконавчої влади всіх питань, пов’язаних із виконанням Кодексу цивільного захисту України, розглянути доцільність підпорядкування Державної служби України з надзвичайних ситуацій безпосередньо Прем’єр-міністру України або її реорганізації в окреме міністерство;
4) передбачити виділення коштів на встановлення та забезпечення функціонування в Луганській області автоматизованої системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій;
5) перевірити дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733 на території інших областей України та вжити заходів щодо фінансування автоматизованої системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій в усіх населених пунктах України.
4. Звернути увагу Генерального прокурора на розпорошення серед різних органів досудового розслідування кримінальних проваджень за фактами масштабних лісових пожеж на території Луганської області у 2020 році, внаслідок яких загинуло 17 осіб, неналежне розслідування цих справ та намагання перекласти відповідальність за тяжкі наслідки пожеж на рядових співробітників Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області.
5. Звернутися до Президента України, Кабінету Міністрів України з пропозицією ініціювати питання про звільнення голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації Гайдая Сергія Володимировича та керівника військово-цивільної адміністрації м. Сєвєродонецьк Луганської області Стрюка Олександра Сергійовича із займаних посад.
6. Доручити Голові Верховної Ради України невідкладно направити звіт Тимчасової слідчої комісії Президенту України, Кабінету Міністрів України, Офісу Генерального прокурора, Службі безпеки України, Національній поліції України, Міністерству внутрішніх справ України, Державному бюро розслідувань з метою перевірки викладеної у ньому інформації та, за наявності підстав, вжиття зазначеними органами передбачених законом заходів реагування.
7. Звіт Тимчасової слідчої комісії опублікувати у газеті "Голос України", а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.
8. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України Д.РАЗУМКОВ
м. Київ
3 червня 2021 року
№ 1529-IX
Додаток
до Постанови Верховної Ради України
від 3 червня 2021 року № 1529-IX
ЗВІТ
Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування на виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 2 грудня 2020 року № 1047-IX (далі - Постанова № 1047-IX) утворено Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування на виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру (далі - Тимчасова слідча комісія та/або Комісія).
Головою Тимчасової слідчої комісії обрано народного депутата України Горбенка Руслана Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), заступником голови Тимчасової слідчої комісії - народного депутата України Вельможного Сергія Анатолійовича (депутатська група "ДОВІРА").
Секретарем Тимчасової слідчої комісії з кількісного складу шляхом відкритого голосування було обрано народного депутата України Іонову Марію Миколаївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ").
Кількісний склад Комісії - 8 народних депутатів України.
Термін діяльності Тимчасової слідчої комісії - шість місяців з дня прийняття Постанови.
Відповідно до Постанови № 1047-IX на Тимчасову слідчу комісію покладено такі завдання:
1) з’ясування реальних причин виникнення у 2020 році масових пожеж на території Луганської області, яка підконтрольна українській владі;
2) дослідження ефективності управлінських рішень Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо організації процесу локалізації та протидії пожежам, евакуації осіб тощо;
3) розслідування фактів зловживань та/або дій/бездіяльності керівництва Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, керівництва Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо здійснення запобіжних заходів після пожежі, яка мала місце у липні 2020 року, які б унеможливили розповсюдження пожеж на великі території не тільки лісових масивів, а й населених пунктів;
4) встановлення обставин, збір інформації та отримання пояснень від осіб, а також від підприємств, установ, організацій, центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, залучених до здійснення діяльності, яка пов’язана із колом питань, для розслідування яких утворено Тимчасову слідчу комісію;
5) ініціювання питання про притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законодавством України.
За період роботи Тимчасової слідчої комісії було проведено 12 засідань (з них 2 у форматі робочої групи), зокрема 2 виїзних у Луганській області (у м. Сєвєродонецьку 21 грудня 2020 року та смт Сиротино 11 березня 2021 року).
Робота Комісії проходила публічно. На відкритих частинах засідань були присутні представники ЗМІ та громадськості; за погодженням з членами Комісії та запрошеними особами здійснювалось стенографування засідань та велася пряма відеотрансляція на окремій створеній сторінці Тимчасової слідчої комісії у мережі Facebook.
Засідання Тимчасової слідчої комісії та засідання робочих груп в рамках роботи Комісії оформлені згідно із Законом України "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" (далі - Закон) протоколами та стенограмами. В наявності є аудіозаписи засідань.
За період роботи Комісії, з метою отримання необхідної інформації для виконання визначених Постановою № 1047-IX основних завдань, вжито таких заходів.
У період роботи Комісії відбувалася комунікація з такими органами державної влади та органами місцевого самоврядування: Офіс Президента України, Кабінет Міністрів України, Рада національної безпеки і оборони України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерство юстиції України, Міністерство фінансів України, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Державна екологічна інспекція України, Державне агентство лісових ресурсів України, Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація, Луганське обласне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Науковий центр "Інститут судових експертиз", Станично-Луганська районна державна адміністрація, Новоайдарська районна державна адміністрація, Військово-цивільна адміністрація міста Сєвєродонецьк, Сиротинська селищна рада, Кремінська селищна рада.
На засіданнях Комісії заслуховувалася інформація від правоохоронних органів, зокрема від Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Державного бюро розслідувань та їх територіальних структур.
Окремо, на підставі відповідного доручення, заступник голови Комісії Вельможний С.А. був ознайомлений з матеріалами наявних у правоохоронних органах кримінальних проваджень.
Загалом Комісією було відправлено та отримано за весь період роботи більше 500 листів.
За час діяльності Комісії обсяг документів (відповідей, копій документів тощо), отриманих від органів державної та місцевої влади на запити Тимчасової слідчої комісії, а також звернення від громадян становить понад 9700 сторінок. З них отримано:
від Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації - більше ніж 5200 аркушів;
від Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій - більше 3000 аркушів;
від Станично-Луганської, Попаснянської, Новоайдарської, Щастинської райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій м. Лисичанськ та м. Сєвєродонецьк - більше 1060 аркушів.
З метою забезпечення ефективності роботи Комісії залучалися експерти, відбулися зустрічі з постраждалими від пожеж.
Тимчасовою слідчою комісією отримано усні та письмові показання (з оформленням відповідних розписок та фіксацією у стенограмах) у 10 службових осіб, в тому числі у службових осіб Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, військово-цивільної адміністрації м. Сєвєродонецьк, Щастинської районної державної адміністрації Луганської області, Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Щодо отримання показань від голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації Гайдая С.В. слід зазначити таке.
21 грудня 2020 року відбулося виїзне засідання Тимчасової слідчої комісії у м. Сєвєродонецьку, куди був запрошений голова Луганської обласної адміністрації - керівник обласної військово-цивільної адміністрації Гайдай С.В. з метою отримання пояснень щодо предмета розслідування Комісії. Гайдай С.В. відмовився відповідати на питання членів Тимчасової слідчої комісії та покинув засідання, що є невиконанням службовою особою законних вимог Тимчасової слідчої комісії.
За вказаним фактом 30 грудня 2020 року Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованим у м. Краматорську, розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62020050000002588 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 351 Кримінального кодексу України (далі - КК України).
24 грудня 2020 року Гайдаю С.В. було направлено виклик на засідання Тимчасової слідчої комісії, яке відбулося в м. Києві 30 грудня 2020 року з 13 години до 15 години 30 хвилин.
Однак Гайдай С.В. на зазначене засідання не з’явився, посилаючись на отриманий ним лист від 28 грудня 2020 року № 5271/0/1-20, щодо проведення протягом 29-30 грудня 2020 року у будинку Уряду нарад під головуванням Віце-прем’єр-міністра України - Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Резнікова О.Ю.
Разом з тим Гайдай С.В. не запропонував Комісії розглянути можливість прибути на засідання не на 13 годину, як його викликали, а в інший час - під час перерви між нарадами чи після їх закінчення.
У зв’язку з цим на засіданні 30 грудня 2020 року членами Тимчасової слідчої комісії було одноголосно прийнято рішення про повторний виклик Гайдая С.В. для заслуховування та отримання письмових і усних показань та пояснень з питань, віднесених до компетенції Тимчасової слідчої комісії, та щодо відсутності на засіданні Комісії 30 грудня 2020 року.
15 січня 2021 року Гайдай С.В. листом № 01.01–09–172 повідомив про те, що візьме участь у засіданні в режимі відеоконференції 28 січня 2021 року о 16 годині. Однак Закон не містить норми, яка б передбачала можливість участі у засіданні Тимчасової слідчої комісії у такому форматі.
Тільки після звернень до Офісу Президента України та Прем’єр-міністра України була забезпечена явка Гайдая С.В. на засідання Тимчасової слідчої комісії 25 січня 2021 року.
На підставі отриманої за час роботи Комісії інформації було встановлено:
I. У 2020 році здійснення виплат і з боку місцевих органів влади, і з боку Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації (далі - Луганська ОДА-ВЦА) було організовано незадовільно.
Як зазначав голова Луганської обласної державної адміністрації - керівник обласної військово-цивільної адміністрації Гайдай С.В. на засіданні Комісії 21 грудня 2020 року, згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р звіт про використання коштів, виділених з резервного фонду Державного бюджету України у сумі відповідно 32640 тис. грн та 185040 тис. грн, Луганська ОДА-ВЦА має надати до 25 грудня 2020 року, а залишки повинні бути повернуті до державного бюджету.
Водночас, за отриманою від постраждалих осіб інформацією, ці залишки складаються не із сум, які залишилися після задоволення всіх заяв постраждалих осіб. Вони утворилися через те, що дуже великій кількості заявників було відмовлено, причому у більшості випадків без надання належних пояснень у такій відмові.
Членами Тимчасової слідчої комісії було обговорено, в тому числі на виїзному засіданні 21 грудня 2020 року та на засіданні Комісії, яке відбулося 24 грудня 2020 року, необхідність:
усунення бюрократичних перепон (у тому числі у разі необхідності шляхом внесення змін до рішень Уряду) для здійснення до кінця поточного року виплат постраждалим, передбачених розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р;
невідкладно організувати місцевим адміністраціям відповідну роботу комісій, що матимуть повноваження визнавати безпосередньо на місцях постраждалими не лише "власників" зруйнованих будинків, а й спадкоємців, осіб, які не мали свідоцтв про власність або іншого правовстановлюючого документа на зруйновані пожежею будинки або будинки, що потребують капітального ремонту, але на законних підставах володіли та користувалися ними;
забезпечити до кінця 2020 року здійснення виплат реально постраждалим особам, усунувши колізії законодавства та нормативних актів, коли, наприклад, власник зруйнованого будинку загинув від пожежі, а оформлення спадщини можливе лише через 6 місяців, тобто вже у 2021 році, або коли будинок формально не був введений у експлуатацію, або коли місцеві комісії встановили необгрунтовано короткі терміни отримання медичних довідок про наявність травм відповідного ступеню важкості для отримання права на матеріальну допомогу тощо.
З урахуванням зазначеного на засіданні Комісії 24 грудня 2020 року було одноголосно прийнято рішення звернутися до Прем’єр-міністра України та Міністра юстиції України (лист від 25 грудня 2020 року № 53/6-2020/251269) з проханням:
1. Доручити Голові Луганської ОДА-ВЦА (за необхідності, шляхом прийняття постанови чи внесення змін до чинних актів КМУ) негайно створити комісію з питань вивчення ситуації з невиплатою допомоги по кожній родині, громадянину, які постраждали, але не отримали виплати, яка б вивчила обставини, надані документи та причини відмов у неприйнятті документів чи відмов у виплаті коштів, а також вжила всіх заходів для виплат допомоги таким особам до 31 грудня 2020 року. До участі у комісії обов’язково залучити представників територіального представництва Міністерства юстиції з обов’язком задокументувати висновок щодо зазначених відмов по кожній родині, громадянину. Роботу комісії організувати у посиленому режимі, в тому числі у святкові та вихідні дні, та завершити до 1 січня 2021 року звітом.
2. На підставі поданих заяв переглянути потребу у коштах для здійснення виплат та, з урахуванням невикористаних у 2020 році коштів, виділених згідно з розпорядженнями КМУ № 918-р та № 1269-р, вжити заходів для прийняття у найкоротші терміни рішення щодо продовження виплат у першому півріччі 2021 року грошової допомоги всім особам, які постраждали внаслідок масштабних пожеж (починаючи з перших робочих днів січня місяця без допущення перерви у здійсненні таких виплат).
3. Надати копії звернень від Луганської ОДА-ВЦА щодо виділення у 2020 році коштів з резервного фонду бюджету для виплат грошової допомоги особам, які постраждали внаслідок масштабних пожеж, та додатки до них, які передбачені в пункті 15 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою КМУ від 29 березня 2002 року № 415 .
У відповідь на зазначене звернення Тимчасової слідчої комісії Міністерство юстиції України листом від 30 грудня 2020 року № 59129/2659-1-20/8.2.3 повідомило, що "з метою забезпечення повноти правового регулювання та уточнення переліку документів, необхідних для проведення виплат на користь осіб, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації природного характеру, що виникла у вересні - жовтні 2020 р. на території Луганської області, Мін’юстом розроблено проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2020 р. № 1269". 28 грудня 2020 року за № 1638-р зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України було прийнято".
II. У частині другій статті 84 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), який регулює відносини, пов’язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, визначено, що заходи соціального захисту та відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайної ситуації включають:
1) надання (виплату) матеріальної допомоги (компенсації);
2) забезпечення житлом;
3) надання медичної та психологічної допомоги;
4) надання гуманітарної допомоги;
5) надання інших видів допомоги.
При цьому надання "інших видів допомоги" регулюється статтею 89 КЦЗУ та постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року № 947 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2020 року № 767).
Згідно зі статтею 85 КЦЗУ відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій здійснюється у порядку, визначеному законом. А у частині десятій статті 86 КЦЗУ визначено, що розмір грошової компенсації за зруйновану або пошкоджену квартиру (житловий будинок) визначається за показниками опосередкованої вартості спорудження житла у регіонах України відповідно до місцезнаходження такого майна.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р було виділено кошти "для надання матеріальної грошової допомоги".
Тобто виходячи з такої редакції слід розуміти, що це виплата допомоги, яка передбачена у пункті 1 частини другої статті 84 КЦЗУ (надання (виплата) матеріальної допомоги (компенсації), а не у пункті 5 цієї частини (надання інших видів допомоги) і норми статті 89 КЦЗУ (відповідно і постанови Кабінету Міністрів України № 947) не повинні застосовуватися.
Водночас при прийнятті рішень про виплату матеріальної грошової допомоги районні державні адміністрації керувалися, в тому числі, і постановою Кабінету Міністрів України № 947, зокрема Новоайдарська та Станично-Луганська районні державні адміністрації. У зв’язку з чим, на підставі того, що потерпілі не залишилися в населеному пункті, мали факти відмови у наданні матеріальної допомоги (приклад - Станично-Луганська районна державна адміністрація листом від 24 листопада 2020 року № 4367 відмовила у виплаті у зв’язку тим, що особа не проживала на території населеного пункту, в якому розташовано зруйнований будинок).
У зв’язку з цим є потреба у роз’ясненні застосування норм КЦЗУ при виконанні розпоряджень Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р та механізму (порядку) застосування норм статті 85 та статті 86 КЦЗУ . Зокрема щодо того, який це вид допомоги, у якому порядку і які саме документи мають бути подані, які вичерпні причини для відмови у наданні допомоги (компенсації) тощо. Про це, зокрема, зазначалося у зверненні потерпілих осіб.
Зважаючи на це, Тимчасова слідча комісія листом від 5 лютого 2021 року № 53/6-2021/33759 звернулася до Кабінету Міністрів України з проханням:
1. Надати офіційне роз’яснення, до якого виду допомоги, передбаченої у статті 84 КЦЗУ , належить допомога, виплата якої передбачена розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р.
2. Повідомити, чи правомірно при прийнятті рішень про виплату допомоги застосовувалися норми постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року № 947 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2020 року № 767), зокрема пункт 3 Порядку надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій та розміру грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації.
3. Повідомити, чи надавалося роз’яснення щодо застосування того чи іншого нормативного документа чи його окремих норм, статей, пунктів при здійсненні виплат, передбачених розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р, коли і кому таке роз’яснення направлялося, та надати для ознайомлення Комісії текст такого роз’яснення.
4. Надати роз’яснення, чи повинна застосовуватися норма, передбачена у частині дев’ятій статті 86 КЦЗУ "щодо передачі зруйнованого або пошкодженого внаслідок надзвичайної ситуації житла місцевим державним адміністраціям або органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання" при отриманні виплат, передбачених розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р.
5. Надати роз’яснення, в яких випадках має застосовуватися норма, передбачена у частині дев’ятій статті 86 КЦЗУ , та яким чином вона може бути реалізована, адже майно знищено і сам предмет, який має бути передано, - відсутній.
6. Надати інформацію, чи планується зміна редакції частини дев’ятої статті 86 КЦЗУ або її виключення. Якщо так, - надати на ознайомлення Комісії проект таких змін.
7. Надати інформацію, чи планується виділення коштів для виплати грошової компенсації за зруйновану або пошкоджену квартиру (житловий будинок), яка відповідно до частини десятої статті 86 КЦЗУ визначається за показниками опосередкованої вартості спорудження житла у регіонах України, відповідно до місцезнаходження такого майна, та чи існує механізм (порядок) виділення цих коштів. А якщо не існує, то чи плануються розробка та прийняття правил, які встановлюють цей механізм.
8. Надати інформацію, які ще додаткові заходи, передбачені статтею 86 КЦЗУ , планується вжити для забезпечення житлом постраждалих, житло яких стало непридатним для проживання внаслідок надзвичайної ситуації.
9. Надати інформацію, яке саме відомство було визначено відповідальним за розробку проєкту закону, передбаченого у статті 85 КЦЗУ , який набрав чинності ще у 2012 році. Повідомити про причини того, що такий проєкт не розроблено. Надати інформацію, чи ведеться робота з розробки такого проєкту (яким відомством, на якому етапі вона перебуває). Надати на ознайомлення Комісії останню редакцію цього законопроєкту.
10. Надати інформацію, чи планується розроблення загального порядку надання допомоги (виплати компенсацій) особам, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації (пожеж, повеней, вибухів боєприпасів тощо). Якщо так, повідомити, яке відомство є головним виконавцем, та надіслати на ознайомлення Комісії наявну редакцію такого порядку. Або ж вказати причини відмови у розробці такого порядку.
На зазначене звернення було отримано відповіді від Міністерства розвитку громад та територій України, Міністерства розвитку торгівлі та сільського господарства України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерства юстиції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації.
Аналіз зазначених відповідей свідчить про те, що останнім часом питанням соціального захисту та відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайної ситуації не приділяється належна увага та відсутня координація між центральними органами виконавчої влади.
Статтею 85 КЦЗУ встановлено, що "відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій здійснюється у порядку, визначеному законом".
За інформацією, отриманою від Державної служби України з надзвичайних ситуацій:
"Планом організації виконання Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 р. № 5403, схваленим на засіданні Кабінету Міністрів України 19 грудня 2012 року (протокол № 97), не передбачено розроблення окремого законопроєкту щодо відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій на виконання статті 85 Кодексу цивільного захисту України .
Разом з цим розроблення цього законопроєкту Кабінетом Міністрів України неодноразово доручалося Мінекономіки разом із заінтересованими органами підготувати та подати на розгляд Кабінету Міністрів України в установленому порядку (доручення Кабінету Міністрів України від 25.07.2014 № 22034/3/1-14, від 04.09.2014 № 22034/5/1-14 та доручення Прем’єр-міністра України від 20.11.2020 № 45894/2/1-20).
Мінекономіки було розроблено проєкт Закону України "Про відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій та внесення змін до деяких законодавчих актів України" та листом від 24.10.2014 № 2723-07/37179-03 направлялося на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади, але інформація щодо подальшого його погодження та внесення на розгляд до Кабінету Міністрів України у ДСНС відсутня".
Інші міністерства теж не володіють інформацією щодо такого законопроєкту.
Також отримані відповіді свідчать про те, що, в порушення пункту 3 розділу VIII Закону України від 16 березня 2000 року № 1550-III "Про правовий режим надзвичайного стану", не було приведено у відповідність із цим Законом постанову Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 1992 року № 562, якою затверджено Порядок відшкодування шкоди особам, які постраждали від надзвичайних обставин, яким серед інших актів згідно з листом Міністерства внутрішніх справ України врегульовано "питання відшкодування матеріальних збитків постраждалим унаслідок надзвичайних ситуацій".
Однак зазначена постанова № 562 розроблена "Відповідно до статті 39 Закону України "Про надзвичайний стан", який втратив чинність у 2000 році, і правомірність застосування цього Порядку після набрання чинності Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану" викликає сумніви.
Про відсутність підстав застосування цього Порядку свідчить і те, що жодне інше міністерство не вказує, що виплати мають здійснювати відповідно до цього Порядку. І зазначають, що при наданні допомоги постраждалим внаслідок масштабних пожеж на території Луганської області слід керуватися розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 918-р та № 1269-р, Порядком використання коштів з резервного фонду бюджету, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року № 415.
Відсутність у цих розпорядженнях порядку подання, розгляду та переліку документів, на підставі яких надається допомога, порядку обстежень та виплат та відсутність загального для всіх областей і регіонів порядку надання матеріальної допомоги чи відшкодування шкоди особам, які постраждали від надзвичайних обставин, який мав би бути прийнятий на заміну постанови № 562, призвели до того, що, як зазначено в листі Луганської ОДА-ВЦА від 18 лютого 2021 року № 3/0101-9-821, "військово-цивільні адміністрації міст Сєвєродонецьк, Лисичанськ і Новоайдарська, Станично-Луганська, Попасненська райдержадмінстрації під час призначення матеріальної грошової допомоги керувалися Порядком надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій та розміру грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2013 р. № 947" із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 623 від 10 липня 2019 року, в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 767 від 2 вересня 2020 року, в результаті чого і мали місце відмови у наданні виплат постраждалим особам.
Відповідей на питання Комісії, як кореспондуються постанови № 947, № 415, розпорядження № 918-р та № 1269-р і постанова № 562 Кабінету Міністрів України з нормами статей 86 - 89 КЦЗУ , який саме вид допомоги, передбачений цими статтями, виплачувався постраждалим, міністерствами надано не було.
Така ситуація свідчить про необхідність координації в одному центральному органі виконавчої влади всіх питань, пов’язаних із виконанням Кодексу цивільного захисту населення України, зокрема шляхом розгляду питання підпорядкування Державної служби України з надзвичайних ситуацій безпосередньо Прем’єр-міністру України або реорганізації цієї Служби в окреме міністерство.
III. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733 затверджено " Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту", яке визначає порядок організації оповіщення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, органів управління і сил цивільного захисту та населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, їх подальшого інформування з метою вжиття заходів безпеки, забезпечення зв’язком органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків, а також забезпечення функціонування апаратури і технічних засобів оповіщення та технічних засобів телекомунікацій.
За інформацією, отриманою від потерпілих осіб, від посадових осіб Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, голови Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та інших, в тому числі на засіданнях Комісії, які відбулися 25, 28 січня, 4 і 11 березня 2021 року, було встановлено, що вимоги Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 733, не виконано - автоматизованої системи оповіщення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації, зокрема в тих населених пунктах, де сталася пожежа та загинули люди, не існує.
Оповіщення населення здійснювалося активістами, представниками місцевих органів влади, співробітниками підрозділів Національної поліції, Державної служби України з надзвичайних ситуацій тощо шляхом "подворового обходу" та повідомлення про пожежу людям, а також з використанням гучномовців на автомобілях відповідних служб, які прибували у населений пункт.
Через відсутність автоматизованої системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій не було змоги оповістити населення заздалегідь. За словами потерпілих осіб, вони дізнавалися про пожежу, "коли вже горіла або хата, або паркан".
На думку виконуючого обов’язки голови ГУ ДСНС в Луганській області, наявність зазначених систем дозволила б завчасно попередити населення про небезпеку та уникнути жертв та постраждалих.
Як стало відомо Тимчасовій слідчій комісії, згідно з планом основних заходів цивільного захисту в Луганській області на 2020-й рік була передбачена реконструкція територіальної та місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення населення про надзвичайні ситуації до 25 грудня 2020 року.
Голова Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Гайдай С.В. під час надання Комісії показань 25 січня та 11 березня 2021 року повідомив, що було кілька звернень до Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів на встановлення в Луганській області автоматизованої системи централізованого оповіщення населення при виникненні надзвичайних ситуацій.
Згідно з отриманими Комісією документами у 2018-2019 роках з відповідними листами до Прем’єр-міністра України звертався керівник Луганської обласної державної адміністрації Філь С.О., на які було отримано відповідь, що обласна державна адміністрація є розпорядником бюджетних коштів та самостійно повинна визначати пріоритети використання бюджетних коштів.
За словами Гайдая С.В., оскільки було отримано відмову у виділенні додаткових коштів з державного бюджету на встановлення автоматизованої системи оповіщення, то у зв’язку з браком коштів автоматизована система централізованого оповіщення створена та/або реконструйована не була.
На думку представників органів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, експертів та членів Тимчасової слідчої комісії, наявність функціонуючої системи оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на території населених пунктів, які постраждали внаслідок масштабних пожеж, могла б зменшити кількість жертв або взагалі запобігти жертвам серед цивільного населення.
Отже, існує нагальна необхідність у виділенні коштів для вжиття всіх необхідних заходів щодо безумовного виконання вимог Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту не тільки на території Луганської області, а й на території всієї країни, з метою убезпечення населення та мінімізації можливих жертв у разі виникнення будь-якої надзвичайної ситуації.
IV. Тимчасовою слідчою комісією досліджено питання розслідування фактів зловживань та/або дій/бездіяльності керівництва Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, керівництва Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо здійснення запобіжних заходів після пожежі, яка мала місце у липні 2020 року, які б унеможливили поширення пожеж на великі території не тільки лісових масивів, а й населених пунктів.
Встановлено, що у провадженні слідчих підрозділів Головного управління Національної поліції України в Луганській області знаходяться кримінальні провадження, порушені за фактами масштабних лісових пожеж на території Луганської області в 2020 році, а саме: № 12020130500000301 від 07.07.2020 р. за частиною 2 статті 270, частиною 2 статті 367 КК України , № 12020130570001611 від 30.09.2020 р. за частиною 2 статті 270 КК України, № 42020131570000039 від 30.09.2020 р. за частиною 2 статті 270, частиною 2 статті 367 КК України, № 42020131370000119 від 25.12.2020 р. за частиною 2 статті 367 КК України, № 42020131370000120 від 25.12.2020 р. за частиною 2 статті 367 КК України, № 42020131370000121 від 25.12.2020 р. за частиною 2 статті 367 КК України.
Після заслуховування стану їх розслідування встановлено, що у більшості випадків причини пожеж не встановлені, слідчі дії носять формальний характер, слідство обмежилось встановленням розміру завданих внаслідок пожеж збитків.
Версія неналежного виконання своїх службових обов’язків працівниками Луганського обласного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, що спричинило тяжкі наслідки та загибель 17 осіб, органами досудового розслідування не відпрацьовувалась.
У кримінальних провадженнях, які розслідуються майже рік, винні особи не встановлені, законні рішення не прийняті, про підозру особам не повідомлено, до сьогодні жодне кримінальне провадження не спрямоване до суду з обвинувальним актом.
Тільки у кримінальному провадженні № 62020050000001540 від 19.07.2020 р., за частиною 3 статті 191, частинами 1, 2 статті 367, частиною 1 статті 366 КК України , розслідування у якому розпочинали слідчі територіального управління ДБР, розташованого у місті Краматорську, повідомлено про підозру за фактом службового підроблення актів про пожежу інспекторам Новоайдарського РВ ГУ ДСНС у Луганській області за частиною 1 статті 366 КК України.
У подальшому зазначене кримінальне провадження передане для розслідування до слідчих підрозділів ГУНП в Луганській області, що, враховуючи результати розслідування вказаними підрозділами інших кримінальних проваджень, пов’язаних з лісовими пожежами в 2020 році, викликає обґрунтований сумнів в ефективності проведення подальшого розслідування.
Усе це свідчить про незадовільний стан досудового розслідування кримінальних проваджень та відсутність перевірки слідчим фактів зловживань дій/бездіяльності керівництва Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, керівництва Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо здійснення запобіжних заходів після пожежі, яка мала місце у 2020 році, які б унеможливили поширення пожеж на великі території не тільки лісових масивів, а й населених пунктів, у тому числі у зв’язку із розпорошенням серед різних органів досудового розслідування кримінальних проваджень за фактами масштабних лісових пожеж на території Луганської області у 2020 році, неналежним розслідуванням цих справ та намаганням перекласти відповідальність за тяжкі наслідки пожеж на рядових співробітників Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області.
V. Тимчасовою слідчою комісією було досліджено питання ефективності управлінських рішень керівництва Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та військово-цивільної адміністрації м. Сєвєродонецьк Луганської області щодо організації заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, евакуації населення тощо.
Також Тимчасовою слідчою комісією було досліджено питання ефективності управлінських рішень керівництва Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, Державного агентства лісових ресурсів України, Луганського обласного управління лісового та мисливського господарства під час організації гасіння масштабних лісових пожеж у 2020 році.
1. Комісія у своїй роботі з часу її створення дійшла таких висновків щодо дії/бездіяльності керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій у Луганській області:
Стосовно голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації Гайдая Сергія Володимировича:
Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту належить "забезпечення цивільного захисту на відповідній території".
Відповідно до статті 71 Кодексу цивільного захисту України :
"Для координації дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, органів управління та сил цивільного захисту, а також організованого та планового виконання комплексу заходів та робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій:
утворюються спеціальні комісії з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
призначаються керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
утворюються штаби з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Загальне керівництво організацією та проведенням заходів і робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, відновлювальних робіт здійснює залежно від рівня та характеру походження надзвичайної ситуації Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання, на адміністративній території або території яких сталася надзвичайна ситуація".
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу цивільного захисту України "до утворення спеціальної комісії з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій організацію заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюють відповідні комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій".
Згідно зі статтею 75 Кодексу цивільного захисту України :
"1. Керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається для безпосереднього управління аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами під час виникнення будь-якої надзвичайної ситуації.
2. Залежно від рівня надзвичайної ситуації керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається:
1) Кабінетом Міністрів України у разі виникнення надзвичайної ситуації державного рівня - Перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністр чи керівник одного з центральних органів виконавчої влади або його перший заступник (заступник);
2) Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня - перший заступник або один із заступників Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови обласної, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій;
3) районною державною адміністрацією у разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого рівня - один із заступників голови районної державної адміністрації".
"На час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у підпорядкування керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації переходять усі аварійно-рятувальні служби, що залучаються до ліквідації таких наслідків".
"Залежно від обставин, що склалися у зоні надзвичайної ситуації, керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації самостійно приймає рішення щодо:
1) здійснення заходів з евакуації".
Згідно зі статтею 76 Кодексу цивільного захисту України :
"Для безпосередньої організації і координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації утворюється штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, який є робочим органом керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Рішення про утворення та ліквідацію штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, його склад приймає керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації".
Аналізуючи актуальне профільне законодавство в цій сфері, зокрема частини 1 статті 19, статті 71, статті 75, статті 76 Кодексу цивільного захисту України , Комісія у своїй роботі з часу її створення дійшла таких висновків:
У відповіді на запит Комісії у листі № 1/01.01-09-5223 від 18 грудня 2020 року Луганська обласна державна адміністрація повідомила, що керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій в 2020 році не призначався, штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації не утворювався у зв’язку з тим, що надзвичайні події були класифіковані як державного рівня, тому утворення штабів та призначення керівника знаходяться поза межами повноважень Луганської обласної державної адміністрації.
Водночас до Комісії надані протоколи № 27 від 8 липня 2020 року та № 42 від 1 жовтня 2020 року засідань регіональної комісії з техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - регіональна комісія з ТЕБ та НС), головою якої є голова Луганської обласної державної адміністрації Гайдай С.В., згідно з якими лісові пожежі, які сталися 6 липня 2020 року та 30 вересня 2020 року, класифіковано як надзвичайні ситуації регіонального рівня із загрозою поширення та набуття ознак надзвичайної ситуації державного рівня.
Згідно з наданим Комісії експертним висновком № 5-2020 Експертною комісією ДСНС з питань визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій лісові пожежі, які розпочались 6 липня 2020 року на території Луганської області, класифіковано як надзвичайну ситуацію природного характеру державного рівня тільки 14 липня 2020 року (протокол засідання зазначеної комісії № 115-20 від 14 липня 2020 року).
Згідно з наданим Комісії експертним висновком № 8-2020 Експертною комісією ДСНС з питань визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій лісові пожежі, які розпочались 30 вересня 2020 року на території Луганської області, класифіковано як надзвичайну ситуацію природного характеру державного рівня тільки 5 жовтня 2020 року (протокол засідання зазначеної комісії № 121-20 від 5 жовтня 2020 року).
Відповідно до протоколу № 34 позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 1 жовтня 2020 року Луганській обласній державній адміністрації крім інших заходів, зокрема, доручено "забезпечити цілодобову роботу штабу та координацію заходів з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, спричиненої лісовою пожежею".

................
Перейти до повного тексту