- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про правотворчу діяльність
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 93, ст.364)
( Із змінами, внесеними згідно із Законом
№ 3915-IX від 21.08.2024 )
Цей Закон приймається з метою впорядкування правотворчої діяльності в Україні, посилення взаємодії між учасниками правотворчої діяльності у процесі підготовки нормативно-правових актів, а також контролю за їх реалізацією, забезпечення участі громадянського суспільства у правотворчій діяльності та якості законодавства України.
Цей Закон визначає правові та організаційні засади правотворчої діяльності, принципи і порядок її здійснення, учасників правотворчої діяльності, правила техніки нормопроектування, порядок здійснення обліку нормативно-правових актів, а також правила дії нормативно-правових актів, усунення прогалин, подолання колізій у нормативно-правових актах та здійснення контролю за реалізацією нормативно-правових актів.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Предмет регулювання Закону
1. Дія цього Закону поширюється на суспільні відносини, що виникають у процесі:
1) планування правотворчої діяльності;
2) розроблення проектів нормативно-правових актів;
3) прийняття (видання) нормативно-правових актів;
4) доведення нормативно-правових актів до відома населення;
5) набрання чинності нормативно-правовими актами;
6) ведення обліку нормативно-правових актів;
7) дії нормативно-правових актів, усунення прогалин, подолання колізій у нормативно-правових актах;
8) здійснення контролю за реалізацією нормативно-правових актів (далі - правовий моніторинг).
2. Дія цього Закону не поширюється на суспільні відносини, що виникають у процесі:
1) реалізації права на народне волевиявлення у формі референдуму, крім питання відповідності проекту нормативно-правового акта, що виноситься на референдум, встановленим цим Законом принципам правотворчої діяльності;
2) оголошення загальної або часткової мобілізації, введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, оголошення за поданням Президента України стану війни і укладення миру, використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, здійснення повноважень у сфері національної безпеки і оборони, а також здійснення зовнішньополітичної діяльності;
3) введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану, оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;
5) реалізації інших суспільних відносин, крім визначених цим Законом випадків, пов’язаних з правотворчою діяльністю.
3. Дія цього Закону не поширюється на діяльність суб’єктів правотворчої діяльності, пов’язану з підготовкою:
2) проекту міжнародного договору України, а також акта, пов’язаного з підписанням, ратифікацією, затвердженням, прийняттям міжнародного договору України або приєднанням до нього, припиненням чи зупиненням його дії;
3) пропозицій та поправок до законопроекту, прийнятого Верховною Радою України у першому та наступних читаннях.
4. Дія цього Закону не поширюється на правові акти, що не містять норм права, а саме на:
1) рішення і висновки Конституційного Суду України;
2) судові рішення;
3) акти Верховної Ради України, Президента України політичного характеру, що містять оцінку фактів, подій, явищ, обставин, процесів;
4) укази Президента України про введення в дію рішень Ради національної безпеки і оборони України;
5) акти застосування права:
а) про утворення або припинення державного органу, органу місцевого самоврядування;
б) про утворення, діяльність або припинення консультативного, дорадчого, іншого допоміжного органу;
в) про надання гуманітарної допомоги іноземній державі;
г) директиви, вказівки, технічні завдання для участі делегацій України, Кабінету Міністрів України, інших державних органів, а також представників України у міжнародних заходах;
ґ) інші індивідуальні правові акти;
6) інші правові акти, що не містять норм права.
Стаття 2. Правотворча діяльність та її правові засади
1. Правотворча діяльність - це діяльність, що здійснюється суб’єктом, визначеним статтею 4цього Закону, з метою:
1) планування розроблення та прийняття (видання) нормативно-правових актів;
2) розроблення проектів нормативно-правових актів;
3) прийняття (видання) нормативно-правових актів;
4) ведення обліку нормативно-правових актів;
5) здійснення правового моніторингу.
2. Правотворча діяльність в Україні регламентується
Конституцією України, цим Законом, іншими законами України та прийнятими відповідно до них підзаконними нормативно-правовими актами.
3. Якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж передбачені цим Законом, застосовуються правила міжнародного договору України.
4. Зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законом про внесення змін до Закону України "Про правотворчу діяльність".
5. Якщо суб’єкт права законодавчої ініціативи подав до Верховної Ради України проект закону, що регулює суспільні відносини у сфері правотворчої діяльності інакше, ніж передбачено цим Законом, він зобов’язаний одночасно подати проект закону про внесення змін до цього Закону. Поданий законопроект розглядається Верховною Радою України одночасно з відповідним проектом закону про внесення змін до цього Закону.
Стаття 3. Принципи правотворчої діяльності
1. Правотворча діяльність здійснюється відповідно до принципів:
1) верховенства права, що включає, але не виключно, принципи законності, юридичної визначеності, запобігання зловживанню повноваженнями, рівності перед законом та недискримінації, доступу до правосуддя;
2) пріоритетності утвердження та забезпечення прав і свобод людини, дотримання міжнародних стандартів у сфері прав людини;
3) демократичності;
4) пропорційності;
5) необхідності та обґрунтованості;
6) системності;
7) наукового забезпечення;
8) ресурсної забезпеченості.
Стаття 4. Учасники правотворчої діяльності
1. Учасниками правотворчої діяльності є:
1) суб’єкт правотворчої діяльності;
2) суб’єкт правотворчої ініціативи;
3) суб’єкт забезпечення правотворчої діяльності;
4) заінтересовані особи.
2. Суб’єктами правотворчої діяльності є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи та інші суб’єкти, наділені
Конституцією України та (або) законом повноваженнями щодо прийняття (видання) нормативно-правових актів, а саме:
1) Український народ на всеукраїнському референдумі;
2) Верховна Рада України;
3) Президент України;
4) Кабінет Міністрів України;
5) міністерства;
6) інші органи державної влади та інші суб’єкти публічного права, які згідно із законом здійснюють від імені держави правотворчу діяльність та юрисдикція яких поширюється на територію України (далі - інший державний орган);
7) Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, міністерства Автономної Республіки Крим;
8) голови місцевих державних адміністрацій та керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій;
9) територіальна громада на місцевому референдумі;
10) органи місцевого самоврядування.
3. Суб’єктом правотворчої ініціативи є орган державної влади, інший державний орган, його посадова особа, інший уповноважений суб’єкт, який відповідно до
Конституції України та (або) закону чи прийнятого відповідно до них іншого нормативно-правового акта має право вносити на розгляд суб’єкта правотворчої діяльності проект нормативно-правового акта для його прийняття (видання) в порядку, встановленому законом.
4. Суб’єктами забезпечення правотворчої діяльності для цілей цього Закону є допоміжні органи суб’єктів правотворчої діяльності та особи, які виконують завдання наукового, юридичного, експертного, консультативного, технічного та інших видів забезпечення правотворчого процесу.
5. Заінтересованими особами для цілей цього Закону є фізичні та юридичні особи, на яких вплине прийняття (видання) відповідного нормативно-правового акта, а саме:
1) громадяни України;
2) іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України;
3) громадські об’єднання, професійні спілки та їх об’єднання, творчі спілки та їх об’єднання, благодійні і релігійні організації;
4) асоціації органів місцевого самоврядування, органи самоорганізації населення;
5) непідприємницькі товариства, суб’єкти господарювання та їх об’єднання, організації роботодавців та їх об’єднання, органи професійного самоврядування, саморегулівні організації;
6) інші особи, прав, свобод, інтересів чи обов’язків яких стосується відповідний нормативно-правовий акт.
6. Заінтересовані особи можуть ініціювати підготовку проекту нормативно-правового акта перед суб’єктом правотворчої ініціативи (частина третя цієї статті).
Заінтересовані особи беруть участь у правотворчій діяльності відповідно до
Конституції України, цього Закону, законів щодо публічних консультацій, лобізму та лобістської діяльності, а також інших законів України.
Стаття 5. Правонаступництво у правотворчій діяльності
1. Ліквідація, реорганізація або перейменування суб’єкта правотворчої діяльності не тягне за собою втрату чинності прийнятими (виданими) ним нормативно-правовими актами, якщо інше не передбачено законом.
2. У разі ліквідації, реорганізації суб’єкта правотворчої діяльності в акті про ліквідацію, реорганізацію зазначається правонаступник його правотворчих повноважень та визначаються межі правотворчих повноважень.
3. До правонаступника в межах повноважень, визначених відповідно до частини другої цієї статті, переходить повноваження приймати (видавати) нормативно-правові акти в обсязі, визначеному частиною другою статті 46 цього Закону, а також інші повноваження суб’єкта правотворчої діяльності, визначені цим Законом.
Стаття 6. Гарантії забезпечення права на доступ до інформації щодо правотворчої діяльності
1. Право на доступ до інформації щодо правотворчої діяльності гарантується:
1) обов’язком суб’єктів правотворчої діяльності надавати та оприлюднювати інформацію щодо правотворчої діяльності в порядку, обсягах та строки (терміни), визначені законом;
2) доступом до засідань представницьких суб’єктів правотворчої діяльності в порядку, визначеному законодавством України, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті;
3) здійсненням державного та громадського контролю за дотриманням права на доступ до інформації щодо правотворчої діяльності;
4) визначенням законом юридичної відповідальності за порушення законодавства України про доступ до публічної інформації.
2. Відкритість засідань представницьких суб’єктів правотворчої діяльності може забезпечуватися відповідно до законодавства України шляхом трансляції таких засідань аудіовізуальними медіа, онлайн-медіа, онлайн-трансляції, публікації стенограм засідань, а також розміщення інформації на офіційних веб-сайтах суб’єктів правотворчої діяльності.
3. Доступ до інформації щодо правотворчої діяльності обмежується відповідно до
Конституції України та (або) закону з метою захисту таємної, конфіденційної та (або) службової інформації.
Стаття 7. Дія цього Закону в умовах воєнного або надзвичайного стану
1. Крім суб’єктів, визначених частиною другою статті 4 цього Закону, у випадку та в межах повноважень, передбачених законом, під час дії воєнного або надзвичайного стану суб’єктами правотворчої діяльності можуть також бути:
1) начальники обласних та районних військових адміністрацій;
2) керівники обласних та районних військово-цивільних адміністрацій.
2. Під час дії в Україні або в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану, правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації та якщо відсутня об’єктивна можливість виконання вимог цього Закону в повному обсязі, суб’єкти правотворчої діяльності можуть приймати (видавати) нормативно-правові акти без дотримання вимог:
1) статей 20-27, частини другої, пунктів 2, 4, 5 частини третьої статті 29, статей 30, 45 цього Закону - щодо проектів нормативно-правових актів, розроблених і прийнятих (виданих) під час дії воєнного або надзвичайного стану;
2) статей 67-71 цього Закону - щодо нормативно-правових актів, прийнятих (виданих) до початку дії воєнного або надзвичайного стану.
3. Нормативно-правовий акт, прийнятий (виданий) під час дії воєнного або надзвичайного стану, запровадження правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації без дотримання вимог статей цього Закону, зазначених у пункті 1частини другої цієї статті, приймається (видається) на обмежений, визначений у такому акті, строк (термін).
Продовження дії такого нормативно-правового акта на невизначений строк (термін) здійснюється суб’єктом правотворчої діяльності шляхом прийняття (видання) нового нормативно-правового акта за результатами правового моніторингу нормативно-правового акта, зазначеного в абзаці першому цієї частини. Правовий моніторинг таких нормативно-правових актів після припинення (скасування) воєнного або надзвичайного стану, припинення правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації здійснюється в першочерговому порядку.
Розділ II. СИСТЕМА НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ УКРАЇНИ
Стаття 8. Норма права, нормативно-правовий акт
1. Норма права - це загальнообов’язкове формально визначене правило поведінки, що регулює суспільні відносини, яке охороняється і забезпечується державою.
2. Нормативно-правовий акт - це офіційний документ, прийнятий (виданий) суб’єктом правотворчої діяльності в установленому
Конституцією України та (або) законом порядку у письмовій формі (крім випадків, визначених частиною другою статті 47 цього Закону), який містить норму (норми) права і розрахований на неодноразову реалізацію.
Стаття 9. Законодавство України
1. Законодавство України - це взаємопов’язана та упорядкована система нормативно-правових актів України і чинних міжнародних договорів.
Законодавство України структурується від актів вищої юридичної сили до актів нижчої юридичної сили (стаття 19 цього Закону) з урахуванням:
1) засад конституційного ладу в Україні;
2) компетенції та територіальної юрисдикції суб’єкта правотворчої діяльності, визначеної
Конституцією України та (або) законом;
2. Законодавство України включає:
2) закони;
3) підзаконні нормативно-правові акти:
а) постанови Верховної Ради України, що містять норми права (далі - постанови Верховної Ради України);
б) укази Президента України, що містять норми права (далі - укази Президента України);
в) постанови Кабінету Міністрів України, що містять норми права (далі - постанови Кабінету Міністрів України);
г) накази міністерств, що містять норми права (далі - накази міністерств);
ґ) акти інших державних органів, що містять норми права (далі - нормативно-правові акти інших державних органів);
д) постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим, постанови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, накази міністерств Автономної Республіки Крим, що містять норми права (далі - нормативно-правові акти органів влади Автономної Республіки Крим);
е) розпорядження голів місцевих державних адміністрацій (з урахуванням особливостей, визначених статтею 7цього Закону), накази керівників структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, що містять норми права (далі - акти місцевих державних адміністрацій);
є) акти органів місцевого самоврядування, що містять норми права (далі - нормативно-правові акти місцевого самоврядування), з урахуванням особливостей, визначених статтею 7цього Закону.
3. Чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною законодавства України.
Частиною національного законодавства України є також інші чинні міжнародні договори України.
Стаття 10. Закон
1. Закон - це нормативно-правовий акт, прийнятий Верховною Радою України та (або) на всеукраїнському референдумі в установленому
Конституцією України та законом порядку, що регулює найбільш важливі суспільні відносини.
Закон приймається на всеукраїнському референдумі у випадках та у порядку, встановлених
Законом України "Про всеукраїнський референдум".
Найбільш важливі суспільні відносини, які мають бути врегульовані законом, визначаються
Конституцією України та (або) суб’єктом його прийняття.
2. Закон приймається у формі:
1) кодексу України (далі - кодекс);
2) закону України (далі - первинний закон);
3) закону України про внесення змін до кодексу, первинного закону (далі - закон про внесення змін);
4) закону України про надання згоди Верховною Радою України на обов’язковість або денонсацію міжнародного договору України (далі - закон про міжнародний договір);
5) закону України про затвердження (далі - закон про затвердження):
а) Регламенту Верховної Ради України;
б) Державного бюджету України;
в) загальної структури, чисельності, визначення функцій Служби безпеки України, Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ України;
г) державних символів України;
ґ) інших правових актів Верховної Ради України або норм права у визначених
Конституцією України та (або) законом випадках;
6) схвалення чи затвердження нормативно-правових актів інших органів у визначених
Конституцією України випадках (далі - закон про схвалення):
а) указів Президента України про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію, про оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;
б) рішення про надання військової допомоги іншим державам, про направлення підрозділів Збройних Сил України до іншої держави чи про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України;
в) Конституції Автономної Республіки Крим, змін до неї;
Стаття 11. Кодекс
1. Кодекс - це закон, який створений шляхом систематизації норм права, містить загальні засади, на підставі яких комплексно регулює однорідну сферу суспільних відносин, забезпечуючи стабільність правового регулювання.
2. При прийнятті законів, що розвивають положення кодексу у відповідній сфері, повинні дотримуватися основні принципи правового регулювання суспільних відносин, встановлені кодексом.
3. Якщо суб’єкт права законодавчої ініціативи подає до Верховної Ради України проект закону, що регулює суспільні відносини інакше, ніж кодекс, він зобов’язаний одночасно подати проект закону про внесення змін до кодексу. Такий законопроект розглядається Верховною Радою України одночасно з відповідним проектом закону про внесення змін до кодексу.
4. Якщо проект кодексу передбачає прийняття на його виконання інших законів чи підзаконних нормативно-правових актів, до проекту кодексу додається перелік таких нормативно-правових актів з визначенням їхніх цілей, завдань, структури та основних положень.
5. Особливості структури кодексу визначені частиною третьою статті 32 цього Закону.
Стаття 12. Первинний закон
1. Первинний закон - це закон, що системно регулює окрему сферу суспільних відносин.
Первинний закон приймається Верховною Радою України, як правило, у разі:
1) виникнення нової сфери суспільних відносин;
2) суттєвої зміни суспільних відносин, врегульованих законом;
3) необхідності за результатами здійснення правового моніторингу;
4) упорядкування або систематизації інших первинних законів.
2. Особливості структури первинного закону визначені частиною другою статті 32 цього Закону.
3. Суб’єкт права законодавчої ініціативи подає до Верховної Ради України проект первинного закону з урахуванням вимог, визначених частиною восьмою
статті 90 Регламенту Верховної Ради України.
4. Якщо проект первинного закону передбачає прийняття на його виконання підзаконних нормативно-правових актів, до нього додається перелік таких нормативно-правових актів з визначенням їхніх цілей, завдань, структури та основних положень.
Стаття 13. Закон про внесення змін
1. Закон про внесення змін - це закон, яким змінюється окремий структурний елемент кодексу або первинного закону.
2. Закон про внесення змін може передбачати внесення змін до структурного елемента кодексу, первинного закону:
1) в редакції, чинній на день внесення законопроекту на розгляд Верховної Ради України (із зазначенням закону, що змінив зазначений структурний елемент останнім, якщо до нього вносилися зміни);
2) у редакції, що не набрала чинності, але міститься в кодексі, первинному законі з відтермінуванням набрання чинності, який був опублікований у порядку, встановленому законом.
3. Особливості структури закону про внесення змін визначені частиною четвертою статті 32 цього Закону.
4. Зміни до постанов Верховної Ради України вносяться постановами Верховної Ради України. Внесення змін до постанов Верховної Ради України законом можливе за сукупності таких умов:
1) здійснюється системний перегляд законодавства України у зв’язку із запровадженням законом нового регулювання суспільних відносин;
2) постанова містить норму права, що стосується предмета нового регулювання суспільних відносин, запровадження якого передбачено законопроектом.
Стаття 14. Закон про міжнародний договір
1. Порядок розроблення проекту закону про міжнародний договір, його розгляду і прийняття визначається законом.
Стаття 15. Закон про затвердження
1. У випадках, передбачених
Конституцією України та (або) законом, Верховна Рада України затверджує законом Державний бюджет України,
Регламент Верховної Ради України, а також інші акти, що містять норми права, або окремі норми права (пункт 5 частини другої статті 10 цього Закону).
2. Акт Верховної Ради України або окремі норми права, що затверджуються законом, є його невід’ємними складовими і мають силу закону.
Стаття 16. Закон про схвалення
1. У випадках, передбачених
Конституцією України, Верховна Рада України схвалює або затверджує законом нормативно-правові акти інших органів (пункт 6частини другої статті 10 цього Закону).
Стаття 17. Підзаконний нормативно-правовий акт
1. Підзаконний нормативно-правовий акт - це акт, прийнятий (виданий) суб’єктом правотворчої діяльності на основі та на виконання
Конституції України, законів, чинних міжнародних договорів України та спрямований на їх реалізацію.
Підзаконні нормативно-правові акти мають відповідати
Конституції України, законам, чинним міжнародним договорам України, підзаконним нормативно-правовим актам вищої юридичної сили та узгоджуватися між собою.
2. Підзаконний нормативно-правовий акт приймається (видається) у визначеній
Конституцією України та (або) законом формі (пункт 3 частини другої статті 9 цього Закону). Визначення Конституцією України та (або) законом форми підзаконного нормативно-правового акта не є делегуванням законодавчих повноважень щодо кола суспільних відносин, що може регулюватися виключно законом.
У разі якщо
Конституцією України та (або) законом передбачено прийняття (видання) підзаконного нормативно-правового акта у формі положення, порядку, інструкції, правил або іншого виду акта, що містить норми права, такий акт затверджується суб’єктом правотворчої діяльності підзаконним нормативно-правовим актом, визначеним пунктом 3 частини другої статті 9 цього Закону. Затверджений акт є невід’ємною складовою підзаконного нормативно-правового акта, яким його затверджено, та має силу такого підзаконного нормативно-правового акта.
3. У випадках та в межах, передбачених законом, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, суб’єкти правотворчої діяльності можуть приймати спільні підзаконні нормативно-правові акти.
Стаття 18. Модельний підзаконний нормативно-правовий акт
1. Модельний підзаконний нормативно-правовий акт - це нормативно-правовий акт, що визначає типові, стандартизовані форми нормативно-правових актів чи інших документів. Модельний підзаконний нормативно-правовий акт може оформлюватися як додаток до іншого нормативно-правового акта або затверджуватися підзаконним нормативно-правовим актом, визначеним пунктом 3частини другої статті 9 цього Закону.
2. Модельний підзаконний нормативно-правовий акт приймається (видається) у формі зразкового документа, типового документа, типової угоди (договору) або в іншій формі, визначеній законом.
Стаття 19. Юридична сила та ієрархія нормативно-правових актів
1. Юридична сила - це властивість нормативно-правових актів та встановлених ними норм права, що є основою для визначення співвідношення їх взаємної ієрархічної підпорядкованості у системі нормативно-правових актів, зумовленого сукупністю ознак, що випливають із:
1) засад конституційного ладу в Україні;
2) компетенції та територіальної юрисдикції суб’єкта правотворчої діяльності, визначених
Конституцією України та (або) законом;
2. З урахуванням вимог частини першої цієї статті в Україні встановлюється така ієрархія нормативно-правових актів:
1)
Конституція України в системі нормативно-правових актів України має найвищу юридичну силу і є обов’язковою до виконання на території України;
2) чинні міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, укладаються відповідно до
Конституції України та мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, зазначені у пунктах 3-13 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
3) закони приймаються на основі
Конституції України, чинних міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, зазначені у пунктах 4-13 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
4) постанови Верховної Ради України, укази Президента України приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктами 5-13 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
5) постанови Кабінету Міністрів України, нормативно-правові акти Національного банку України приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України та указів Президента України, мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктами 6-13цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
6) накази міністерств приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктами 8-13 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
7) нормативно-правові акти інших державних органів приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, мають на території України вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктами 8-13 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території України;
8) постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, Конституції Автономної Республіки Крим, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, нормативно-правових актів інших державних органів, мають на території Автономної Республіки Крим вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктом 10 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території Автономної Республіки Крим;
9) акти обласних державних адміністрацій приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, нормативно-правових актів інших державних органів, мають на території відповідної області вищу юридичну силу, ніж нормативно-правові акти, передбачені пунктом 12 цієї частини, і є обов’язковими до виконання на території відповідної області;
10) накази міністерств Автономної Республіки Крим приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, Конституції Автономної Республіки Крим, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, нормативно-правових актів інших державних органів, постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим і є обов’язковими до виконання на території Автономної Республіки Крим;
11) акти Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, нормативно-правових актів інших державних органів і є обов’язковими до виконання на території відповідно міста Києва та міста Севастополя;
12) акти районних державних адміністрацій приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, нормативно-правових актів інших державних органів, актів голів обласних державних адміністрацій, а акти районних державних адміністрацій в Автономній Республіці Крим - також на основі Конституції Автономної Республіки Крим, рішень та постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятих у межах їх повноважень, і є обов’язковими до виконання на території відповідного району;
13) акти органів місцевого самоврядування приймаються на основі та на виконання
Конституції України та (або) законів, чинних міжнародних договорів України і є обов’язковими до виконання на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (територіальної громади).
Розділ III. ПЛАНУВАННЯ ПРАВОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Стаття 20. Документи публічної політики
1. Документи публічної політики в розумінні цього Закону - це документи, що готуються з метою ефективного формування, розроблення та оцінки державної (в тому числі державної регіональної) та місцевої політики, щоб вона досягала своїх цілей у найбільш ефективний та результативний спосіб.
Документи публічної політики розробляються з метою визначення проблем, що існують у суспільних відносинах, оптимальних способів їх вирішення, а також прогнозування перспективного розвитку правового регулювання суспільних відносин.
2. Документами публічної політики є:
1) аналітичні документи публічної політики;
2) прогнозні документи публічної політики;
3) програмні документи публічної політики.
Стаття 21. Аналітичні документи публічної політики
1. Аналітичними документами публічної політики є:
1) зелена книга - аналітичний документ, що розробляється з метою визначення та детального опису проблеми, яка існує у суспільних відносинах та потребує вирішення, а також для надання можливості заінтересованим особам надати свої пропозиції щодо способів вирішення такої проблеми;
2) оцінка впливу - аналітичний документ, що розробляється з урахуванням зеленої книги та проведених публічних консультацій, в якому визначаються варіанти вирішення проблеми, що існує у суспільних відносинах, та оцінюється вплив кожного з варіантів на суспільство та (або) на окремі соціальні групи, сектори чи галузі, а також соціальні, правові, політичні, економічні, екологічні, адміністративні та (або) інші можливі наслідки;
3) біла книга - аналітичний документ, у якому на основі оцінки впливу та обраного оптимального варіанту вирішення проблеми, що існує у суспільних відносинах, визначається стратегія її вирішення шляхом розроблення відповідного законопроекту, викладаються його основні положення;
4) концепція проекту нормативно-правового акта (стаття 27 цього Закону).
2. Аналітичні документи публічної політики, передбачені пунктами 1-3частини першої цієї статті, можуть розроблятися для підготовки проектів первинних законів, кодексів.
Стаття 22.Прогнозні документи публічної політики
1. Прогнозні документи публічної політики (далі - документи юридичного прогнозування) розробляються з метою визначення перспективного правового регулювання суспільних відносин, підвищення ефективності планування правотворчої діяльності, уніфікації та систематизації законодавства України.
2. Документи юридичного прогнозування можуть розроблятися суб’єктами правотворчої діяльності на підставі рекомендацій суб’єктів наукової, науково-технічної діяльності, суб’єктів забезпечення правотворчої діяльності.
3. У документах юридичного прогнозування відображаються:
1) тенденції розвитку сучасної правової системи;
2) соціальні потреби, публічні інтереси та суспільні відносини, що потребують врегулювання шляхом правотворчої діяльності;
3) перспективні форми і методи правового регулювання суспільних відносин;
4) системність регулювання суспільних відносин;
5) оцінка впливу на суспільні відносини запропонованого правового регулювання.
4. Наукова концепція розвитку законодавства України - це документ юридичного прогнозування рекомендаційного характеру, в якому на теоретико-емпіричній основі здійснюється системне прогнозування розвитку законодавства України, його окремих сфер, галузей та напрямів.
Розроблення Наукової концепції розвитку законодавства України здійснюється один раз на п’ять років Національною академією наук України.
Наукова концепція розвитку законодавства України надсилається до Кабінету Міністрів України для її врахування під час планування правотворчої діяльності.
5. Міністерство, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, у
порядку , встановленому Кабінетом Міністрів України, здійснює моніторинг наукових результатів у захищених дисертаціях на здобуття ступеня або наукового ступеня у сфері права та передає такі результати до міністерства, що забезпечує формування державної правової політики, для врахування їх у правотворчій діяльності.
Стаття 23. Програмні документи публічної політики
1. Програмні документи публічної політики - це документи програмно-цільового характеру, в яких відображаються пріоритетні напрями розвитку публічної політики, визначаються та обґрунтовуються стратегічні цілі публічної політики.
2. Програмний документ публічної політики приймається, видається або укладається у формі:
а) Послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє та зовнішнє становище України";
б) Угоди про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді України (Коаліційна угода);
в) Програми діяльності Кабінету Міністрів України;
г) загальнодержавної програми економічного, соціального розвитку;
ґ) програми Автономної Республіки Крим з питань соціально-економічного та культурного розвитку, раціонального природокористування, охорони довкілля;
д) місцевої або регіональної програми соціально-економічного та культурного розвитку;
2) доктрини, стратегії - для розроблення документів прогнозування розвитку країни, окремого виду суспільних відносин на довготривалий період та способів досягнення поставленої мети;
3) програми, плану - для розроблення послідовності реалізації заходів, необхідних для досягнення поставленої мети.
Стаття 24. Засади планування правотворчої діяльності
1. З метою забезпечення прогнозованого розвитку публічної політики, єдності, безперервності процесу підготовки та прийняття (видання) нормативно-правових актів, узгодженої правотворчої діяльності суб’єкти правотворчої діяльності здійснюють її планування шляхом прийняття документів:
1) поточного планування (строком до одного року);
2) перспективного планування (строком понад один рік).
2. Планування правотворчої діяльності здійснюється з урахуванням:
1) міжнародно-правових зобов’язань України, а також напрямів, пріоритетів та цілей, визначених програмними документами;
2) документів публічної політики, передбаченихстаттями 23, 27 цього Закону.
Стаття 25. Особливості планування правотворчої діяльності з розроблення проектів законів
1. З метою забезпечення поточного планування правотворчої діяльності Верховна Рада України щороку в січні, наприкінці чергової сесії, затверджує план законопроектної роботи Верховної Ради України на поточний рік, що включає період двох наступних чергових сесій. План законопроектної роботи Верховної Ради України формується у порядку, визначеному
Регламентом Верховної Ради України.
2. Перспективне планування правотворчої діяльності з розроблення проектів законів забезпечується шляхом схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів України, розроблення та затвердження інших планів та програм перспективного розвитку законодавства України.
3. Невід’ємною складовою Програми діяльності Кабінету Міністрів України є орієнтовний перелік проектів законів, що мають бути ним розроблені на її виконання.
Стаття 26. Особливості планування правотворчої діяльності з розроблення проектів підзаконних нормативно-правових актів
1. З метою забезпечення одночасного набрання чинності законами та необхідними для їх реалізації підзаконними нормативно-правовими актами планування розроблення підзаконних нормативно-правових актів здійснюється з урахуванням плану законопроектної роботи Верховної Ради України на відповідний рік.
2. Особливості планування правотворчої діяльності з розроблення проектів підзаконних нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, представницьких органів місцевого самоврядування визначаються прийнятими відповідно до
Конституції України та (або) закону (в Автономній Республіці Крим - також Конституції Автономної Республіки Крим) регламентами зазначених суб’єктів правотворчої діяльності.
Розділ IV. ПІДГОТОВКА ПРОЕКТУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО АКТА
Стаття 27. Концепція проекту нормативно-правового акта
1. Концепція проекту нормативно-правового акта (далі - концепція) містить обраний підхід до регулювання суспільних відносин, мету і завдання правового регулювання, обґрунтування необхідності прийняття нормативно-правового акта, описує нові права і обов’язки учасників суспільних відносин (зміну прав і обов’язків учасників суспільних відносин), а також прогнозовані соціально-економічні та інші наслідки його реалізації.
2. Розроблення концепції проекту кодексу або первинного закону є обов’язковим.
Розроблення концепції проектів інших нормативно-правових актів здійснюється за рішенням суб’єкта правотворчої діяльності.
3. Концепція проекту кодексу або первинного закону представляється суб’єктом законодавчої ініціативи на засіданні комітету Верховної Ради України, який відповідно до предметів відання комітетів є головним з підготовки і попереднього розгляду такого законопроекту.
4. У концепції викладаються результати проведених суб’єктом правотворчої ініціативи необхідних аналітичних досліджень, а саме:
1) аналіз відповідних суспільних відносин та стану їх правового регулювання із зазначенням переліку нормативно-правових актів, якими здійснюється їх правове регулювання;
2) дослідження можливості врегулювання відповідних суспільних відносин без прийняття (видання) нормативно-правового акта;
3) обґрунтування необхідності та підстав розроблення проекту нормативно-правового акта;
4) визначення мети проекту нормативно-правового акта, предмета правового регулювання, основних правових механізмів реалізації нормативно-правового акта з обґрунтуванням їх ефективності;
5) результати необхідних фінансово-економічних розрахунків відповідно до законодавства України, якщо прийняття (видання) нормативно-правового акта призведе до зменшення надходжень та (або) збільшення витрат бюджету;
6) оцінка відповідності запропонованого правового регулювання міжнародно-правовим зобов’язанням України, а саме двостороннім та багатостороннім угодам, міжнародним договорам України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС), а також щодо приєднання до міжнародних організацій, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, у тому числі, але не виключно, положенням
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і
Протоколів до неї та практиці Європейського суду з прав людини;
7)результати публічних консультацій (у разі їх проведення);
8) організаційні заходи щодо підготовки проекту нормативно-правового акта та його реалізації після прийняття (видання), у тому числі визначення переліку нормативно-правових актів, прийняття яких або зміни до яких необхідні для реалізації його положень;
9) орієнтовна структура проекту нормативно-правового акта, зміст його основних положень.
Стаття 28. Правотворча ініціатива
1. Правотворчою ініціативою є подання проекту нормативно-правового акта на розгляд суб’єкта правотворчої діяльності. Суб’єкти подання, порядок та спосіб подання правотворчої ініціативи визначаються
Конституцією України та (або) законом, а також прийнятим відповідно до них актом та (або) дорученням суб’єкта правотворчої діяльності, до компетенції якого належить прийняття (видання) відповідного нормативно-правового акта.
Стаття 29. Розроблення проекту нормативно-правового акта
1. Розроблення проекту нормативно-правового акта може здійснюватися:
1) суб’єктом правотворчої діяльності;
2) суб’єктом правотворчої ініціативи;
3) іншим учасником правотворчої діяльності або спільно декількома суб’єктами правотворчої діяльності (у випадках, передбачених
Конституцією України та (або) законом, а також прийнятим відповідно до них актом та (або) дорученням суб’єкта правотворчої діяльності, до компетенції якого належить прийняття (видання) відповідного нормативно-правового акта).
2. Проект нормативно-правового акта розробляється на основі концепції проекту нормативно-правового акта у випадках, передбачених статтею 27цього Закону. Під час розроблення проекту нормативно-правового акта можуть враховуватися аналітичні документи публічної політики, підготовлені відповідно до цього Закону, на основі яких була розроблена концепція нормативно-правового акта.
Під час розроблення проекту нормативно-правового акта враховуються звіти за результатами правового моніторингу нормативно-правових актів, предметом регулювання яких є суспільні відносини, що охоплюються предметом регулювання відповідного нормативно-правового акта.
3. Розроблення проекту нормативно-правового акта включає такі етапи:
1) підготовка тексту проекту нормативно-правового акта, пояснювальної записки та інших супровідних документів до нього;
2) здійснення оцінки впливу проекту нормативно-правового акта на суспільні відносини з викладенням її результатів у пояснювальній записці;
3) здійснення оцінки відповідності проекту нормативно-правового акта зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС);
4) організаційно-технічне забезпечення підготовки проекту нормативно-правового акта;
5)проведення публічних консультацій (крім випадків, передбачених законом);
6) погодження проекту нормативно-правового акта з відповідними органами державної влади, органами місцевого самоврядування у випадках, встановлених законом.
Стаття 30. Оцінка впливу проекту нормативно-правового акта
1. Суб’єкт правотворчої ініціативи здійснює оцінку впливу проекту нормативно-правового акта на суспільні відносини та викладає у пояснювальній записці:
1) актуальність та важливість проблеми, яка потребує врегулювання шляхом прийняття (видання) нормативно-правового акта;
2) альтернативні шляхи вирішення проблеми, яка потребує правового врегулювання, з визначенням економічних, соціальних, фінансових, бюджетних, екологічних, демографічних, регуляторних, інвестиційних, гендерних, дискримінаційних, корупційних та інших наслідків, а також стану виконання Україною міжнародних зобов’язань для кожного з альтернативних шляхів;
3) кількісні та якісні показники, за якими оцінюється прогнозований вплив на суспільні відносини кожного з альтернативних шляхів;
4) найбільш оптимальний шлях вирішення проблеми з поясненням причинно-наслідкового зв’язку між обраним шляхом та очікуваним впливом на суспільні відносини проекту нормативно-правового акта;
5) способи здійснення правового моніторингу та критерії (показники) його здійснення у разі прийняття проекту нормативно-правового акта;
6) критерії (показники), за якими здійснюватиметься правовий моніторинг у разі прийняття проекту нормативно-правового акта.
2. Аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів здійснюється відповідно до
Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Розділ V. ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ТЕХНІКИ НОРМОПРОЕКТУВАННЯ
Стаття 31. Техніка нормопроектування
1. Техніка нормопроектування - це сукупність техніко-правових засобів, способів, прийомів та методів, за допомогою яких створюється проект нормативно-правового акта.
2. Проекти нормативно-правових актів розробляються з дотриманням правил техніки нормопроектування, встановлених цим Законом.
3. Міністерство, що забезпечує формування державної правової політики, розробляє рекомендації щодо застосування загальних правил техніки нормопроектування. Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України можуть видавати рекомендації щодо особливостей техніки нормопроектування нормативно-правових актів, що ними приймаються (видаються).
Стаття 32. Структура нормативно-правового акта
1. Залежно від предмета правового регулювання нормативно-правового акта, обсягів та характеру його положень норми права, як правило, групуються в тексті за окремими ознаками:
1) загальні положення (визначення термінів, предмет регулювання, сфера дії, інші норми права, важливі для розуміння змісту всього нормативно-правового акта);
2) права та обов’язки суб’єктів, на яких поширюватиметься дія нормативно-правового акта;
3) положення щодо обсягу повноважень органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, що будуть впроваджувати нормативно-правовий акт;
4) процедура (спосіб здійснення повноважень), за якої органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи будуть виконувати нормативно-правовий акт;
5) порядок фінансування впровадження нормативно-правового акта;
6) порядок вирішення спорів, що можуть виникнути у процесі впровадження нормативно-правового акта, та відповідальність за порушення вимог нормативно-правового акта (для первинних законів, кодексів);
7) порядок введення в дію нормативно-правового акта, що включає сукупність положень про:
а) порядок переходу від існуючого регулювання до регулювання, передбаченого нормативно-правовим актом (перехідні положення нормативно-правового акта);
б) набрання ним чинності, внесення змін до чинних нормативно-правових актів, а також втрату чинності нормативно-правовими актами або їхніми окремими структурними елементами (прикінцеві положення нормативно-правового акта).
2. Структура первинного закону складається з таких елементів:
1) назва;
2) преамбула (за необхідності);
3) розділи, підрозділи, глави, параграфи, підрозділи параграфів (за необхідності), що об’єднують статті закону залежно від його обсягу і змісту;
4) статті, що складаються з частин статей;
5) частини статей можуть включати:
а) абзаци;
б) пункти;
в) підпункти пунктів;
6) примітки до статті або до її структурного елемента (пункти 4, 5 цієї частини) - як виняток, у разі якщо при формулюванні норми права використання структурних елементів, передбачених пунктами 4, 5 цієї частини, не дає можливості забезпечити охоплення всієї необхідної сфери її дії без порушення цілісності змісту;
7) перехідні положення (за необхідності);
8) прикінцеві положення;
9) додатки (за необхідності).
3. Кодекси, крім структурних елементів, передбачених частиною другою цієї статті, можуть складатися також з частин (загальної та спеціальної) або книг.
У загальній частині (першій книзі) кодексу викладаються загальні засади правового регулювання (принципи, загальні положення та основні інститути правового регулювання) у відповідній сфері суспільних відносин. У спеціальних частинах (наступних книгах) кодексу викладаються групи норм права, об’єднані за специфічною ознакою (ознаками), які визначають особливості правового регулювання у відповідній сфері суспільних відносин.
Правило, викладене в абзаці другому цієї частини, не виключає можливості визначення іншої структури кодексу.
4. Структура закону про внесення змін складається з його назви, преамбули (за необхідності) та двох розділів:
1) розділ I, в якому розміщуються зміни, що вносяться до структурних елементів одного або декількох первинних законів, кодексів;
2) розділ II, в якому розміщуються:
а) норма права про порядок набрання чинності законом про внесення змін;
б) доручення Кабінету Міністрів України, іншому державному органу, пов’язані з набранням чинності законом про внесення змін.
5. У розділі II закону про внесення змін не можуть розміщуватися:
1) зміни до структурних елементів кодексу, первинного закону, закону про внесення змін, закону (норм права) про визнання іншого первинного закону, кодексу, їх окремого структурного елемента такими, що втратили чинність;
2) перехідні положення, пов’язані з впровадженням змін, розміщених у розділі I закону про внесення змін.
6. Особливості структури законів про затвердження та про схвалення визначеностаттями 15 і 16 цього Закону. Структура правового акта, що затверджується або схвалюється таким законом, залежить від його виду та змісту і може складатися з:
1) структурних елементів, визначених частиною другою цієї статті;
2) структурних елементів, визначенихчастиною сьомою цієї статті;
3) пунктів, що встановлюють окремі норми права.
7. Структура підзаконного нормативно-правового акта складається з таких елементів:
1) назва;
2) преамбула (за необхідності);
3) розділи, підрозділи, параграфи (об’єднують пункти підзаконного нормативно-правового акта залежно від його обсягу і змісту);
4) статті (для Указу Президента України);
5) пункти, що можуть складатися з підпунктів; абзаци пунктів та підпунктів; примітки;
6) додатки (за необхідності).
8. Норми права у нормативно-правовому акті групуються за спільними ознаками та розподіляються між його структурними елементами.
9. Використання у статтях (для законів) та пунктах (для підзаконних нормативно-правових актів) рубрик нижчого рівня (пункт 4частини другої,пункт 4 частини сьомої цієї статті) має відповідати таким вимогам:
1) усі пункти та підпункти повинні мати спільні характеристики;
2) вступний абзац має узгоджуватися з кожним пунктом (підпунктом) і разом становити одне зрозуміле речення;
3) нумерація кожного пункту (підпункту) має бути послідовною (наростаючим підсумком);
4) пункти та підпункти мають містити положення, що стосуються виключно переліку споріднених положень.
10. Використання у структурних елементах нормативно-правового акта рубрик нижчого рівня здійснюється уніфіковано по всьому тексту нормативно-правового акта.
11. Норми права, які змінюють нормативно-правовий акт, мають викладатися з урахуванням його структури.
Стаття 33. Позначення структурних елементів нормативно-правового акта
1. Структурні елементи нормативно-правового акта, передбачені пунктами 3 і 4 частини другої, частиною третьою та пунктом 3 частини сьомої статті 32 цього Закону, повинні мати коротку та чітко сформульовану назву, що відображає їх зміст.
2. Нумерація книг, частин, розділів, глав і статей є наскрізною та не змінюється при подальшому внесенні змін до нормативно-правового акта. Нумерація структурних елементів нормативно-правового акта має забезпечувати логічну побудову, а також чіткість і зрозумілість структури нормативно-правового акта.
Структурні елементи нормативно-правового акта, як правило, нумеруються:
1) книги - числівником, що наводиться словом; частини - словами "загальна" та "спеціальна";
2) розділи - римськими цифрами;
3) глави, підрозділи, параграфи, підрозділи параграфів, статті, частини статті - арабськими цифрами;
4) пункти - арабськими цифрами з дужкою;
5) підпункти - буквами українського алфавіту з дужкою;
6) підпункти підпунктів, абзаци частин - починаються з абзацного відступу без позначення цифрою чи буквою.
3. У нормативно-правовому акті може використовуватися інша система позначення його структурних елементів, за умови дотримання вимог абзацу першого частини другої цієї статті.
4. Примітки до статей (пунктів) позначаються словом "Примітка". Якщо приміток декілька, вони нумеруються арабськими цифрами наростаючим підсумком.
5. Для письмового посилання на структурний елемент нормативно-правового акта можуть використовуватися скорочення:
1) книга - "кн.";
2) розділ - "розд.";
3) глава - "гл.";
4) підрозділ - "підрозд.";
5) параграф - "§";
6) підрозділ параграфа - "підрозд. §";
7) стаття - "ст.";
8) частина - "ч.";
9) пункт - "п.";
10) підпункт - "пп.";
11) абзац - "абз.".
Стаття 34. Вимоги до змісту нормативно-правового акта
1. Норми права, що містяться у нормативно-правовому акті, мають відповідати таким вимогам:
1) однозначності їх розуміння (ясність, точність, доступність для розуміння та реалізації);
2) передбачуваності (прогнозованості) результатів їх реалізації;
3) їх відповідності нормативно-правовим актам вищої юридичної сили та узгодженості з нормативно-правовими актами рівної юридичної сили;
4) уніфікованості вжитої в них термінології;
5) спорідненості та логічної послідовності їх викладення:
а) до нормативно-правового акта включаються лише ті норми права, що стосуються його предмета регулювання;
б) норми права викладаються, як правило, у хронологічній послідовності розвитку процесів у рамках відповідних суспільних відносин;
в) норми права викладаються у нормативно-правовому акті послідовно та взаємоузгоджено (кожна наступна норма права повинна несуперечливо випливати з попередньої);
г) послідовність викладення норм права здійснюється з дотриманням причинно-наслідкових зв’язків між структурними елементами нормативно-правового акта, у тому числі структурними елементами різних рівнів;
ґ) норми права загального характеру викладаються раніше, ніж спеціальні норми права;
д) винятки з правила викладаються після загального правила;
е) викладення норм права здійснюється з урахуванням коректного співвідношення цілого і його частини.
2. Терміни та поняття, що вживаються у нормативно-правовому акті, мають бути уніфіковані впродовж усього його тексту (без використання синонімів та словосполучень, що мають подібне лексичне значення), зокрема:
1) однакові слова чи словосполучення мають вживатися для позначення однакових термінів і понять та узгоджуватися з термінологією, що вживається в інших нормативно-правових актах, що регулюють відповідну сферу суспільних відносин;
2) для різних термінів та понять мають вживатися різні слова чи словосполучення.
3. Написання числівників, що вживаються у тексті нормативно-правового акта (за винятком нумерації структурних елементів нормативно-правового акта, що здійснюється відповідно до статті 33 цього Закону), має бути уніфікованим впродовж усього його тексту.
4. Нормативно-правовий акт має:
1) охоплювати всю необхідну сферу його дії;
2) не містити норм права, що не відповідають
Конституції України та нормативно-правовим актам вищої юридичної сили та (або) не узгоджуються з нормами права нормативно-правових актів рівної юридичної сили (за винятком внесення змін до таких актів);
3) не містити дублюючих норм права, а також не повторювати норм права іншого нормативно-правового акта;
4) не містити норм права, що не узгоджуються між собою.
Стаття 35. Мова та стиль нормативно-правового акта
1. Текст нормативно-правового акта має викладатися державною мовою відповідно до стандартів української правничої термінології та українського правопису, затвердженого відповідно до
Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
Для формулювання норм права у нормативно-правових актах використовується офіційно-діловий стиль, для якого характерні:
1) нейтральність і стриманість, відсутність емоційної, експресивної, розмовної лексики та індивідуальних авторських рис;
2) використання віддієслівних іменників, безособових і наказових форм дієслова;
3) використання прямого порядку слів у реченні.
2. Терміни, що вживаються у тексті нормативно-правового акта, мають відповідати термінології
Конституції України, цього Закону, інших законів, а також нормативно-правових актів вищої юридичної сили.
3. Терміни, що вживаються в тексті нормативно-правового акта, повинні бути короткими, лексично правильно сформульованими, однозначними, зрозумілими. Перевага надається загальновживаній та (або) спеціальній термінології державної мови.
4. Обмеженому використанню при формулюванні норм права підлягають:
1) запозичені іншомовні слова у разі, якщо в українській мові існують рівнозначні відповідники;
2) терміни, що позначають вузькоспеціальні поняття, крім випадків використання їх у сферах правового регулювання, в яких вони є професійно необхідними (з обов’язковим їх визначенням);
3) застарілі терміни, крім випадків необхідності забезпечення історико-правової відповідності, з обов’язковим уточненням їх сучасного значення;
4) іменники та займенники, що акцентують на гендерних відмінностях осіб;
5) прислівникові та дієприслівникові звороти.
5. З метою забезпечення єдності термінології, що вживається у нормативно-правових актах України, створюється Єдиний глосарій правових термінів.
Наповнення, зберігання, обробка та використання Єдиного глосарія правових термінів забезпечується міністерством, що забезпечує формування державної правової політики. Інформація з Єдиного глосарія правових термінів є відкритою, загальнодоступною публічною інформацією у формі відкритих даних, що надається безоплатно та підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті міністерства, що забезпечує формування державної правової політики.
Положення про Єдиний глосарій правових термінів затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 36. Реквізити нормативно-правового акта
1. Нормативно-правовий акт містить такі реквізити:
1) зображення малого Державного Герба України;
2) повна назва суб’єкта правотворчої діяльності (крім законів), вид нормативно-правового акта, дата його прийняття (видання);
3) назва нормативно-правового акта;
4) текст нормативно-правового акта;
5) посада (пост), ім’я (прізвище, власне ім’я та по батькові (або ініціали імені та (або) по батькові), якщо інше не випливає із закону або звичаю національної меншини, до якої вона належить) уповноваженої на це
Конституцією України та (або) законом посадової особи, яка підписала нормативно-правовий акт;
6) дата, номер нормативно-правового акта та номер державної реєстрації підзаконного нормативно-правового акта, якщо він підлягає такій реєстрації.
Стаття 37. Назва нормативно-правового акта
1. Нормативно-правовий акт, у тому числі нормативно-правовий акт про внесення змін до інших нормативно-правових актів, повинен мати лаконічну назву, що відображає предмет його регулювання.
2. Нормативно-правовий акт не може мати назву, що збігається з назвою чинного нормативно-правового акта вищої або рівної юридичної сили.
Стаття 38. Преамбула нормативно-правового акта
1. Преамбула - це вступна частина нормативно-правового акта, в якій можуть визначатися передумова прийняття нормативно-правового акта, роз’яснюватися мета і підстава його прийняття, визначатися основні завдання, на виконання яких спрямована його дія, інші важливі для суб’єкта правотворчості обставини, що впливають на прийняття цього нормативно-правового акта.
У преамбулі нормативно-правового акта, спрямованого на виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції, адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), наводиться посилання на відповідні акти права Європейського Союзу (acquis ЄС).
2. Преамбула закону не може містити норм права.
3. Преамбула закону є його невід’ємною частиною і враховується при офіційному тлумаченні та реалізації нормативно-правового акта.
Стаття 39. Перехідні положення нормативно-правового акта
1. Перехідні положення включаються до нормативно-правового акта у разі, якщо:
1) реалізація нормативно-правового акта здійснюватиметься поетапно (при цьому текст кожної тимчасової норми права, включеної до цього розділу, має вказувати на строк (термін), протягом якого діятиме зазначена тимчасова норма);
2) нормативно-правовими актами, що застосовувалися до набрання чинності прийнятим (виданим) нормативно-правовим актом, встановлювався інший порядок регулювання відповідних суспільних відносин;
3) акт має зворотну дію в часі (пом’якшує або скасовує відповідальність особи);
4) необхідно передбачити збереження обсягу і змісту норм права, спрямованих на захист прав і свобод громадян та інтересів юридичних осіб, що існували за попереднього регулювання;
5) зберігається чинність реєстраційних документів, ліцензій, сертифікатів, інших виданих органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами документів;
6) необхідно здійснити одноразові компенсаційні дії чи відшкодування категоріям суб’єктів, що мають понести різного роду збитки, втрати, обмеження у зв’язку з реалізацією нормативно-правового акта;
7) необхідно передбачити інші норми права тимчасового характеру, спрямовані на його реалізацію.
2. Перехідні положення нормативно-правового акта не можуть містити:
1) норм права постійної дії;
2) норм індивідуального характеру.
3. Перехідні положення не можуть міститися в нормативно-правовому акті про внесення змін до іншого нормативно-правового акта, а також у нормативно-правовому акті про визнання таким, що втратив чинність, іншого нормативно-правового акта чи окремого його структурного елемента.
При внесенні змін до нормативно-правового акта за необхідності врегулювання питань, що мають визначатися як перехідні положення, відповідні зміни повинні вноситися до розділу "Перехідні положення" нормативно-правового акта, до якого вносяться зміни.
Стаття 40. Прикінцеві положення нормативно-правового акта
1. Прикінцеві положення розміщуються в кінці тексту нормативно-правового акта і містять:
1) строк (термін) набрання чинності нормативно-правовим актом, а за необхідності - його окремими положеннями;
2) перелік нормативно-правових актів або їх окремих структурних елементів, що втрачають чинність у зв’язку з його прийняттям (виданням);
3) зміни, що вносяться до інших нормативно-правових актів у зв’язку з його прийняттям (виданням).
2. Якщо окремий структурний елемент нормативно-правового акта набирає чинності в інший строк (термін), ніж нормативно-правовий акт, відповідна норма права (з посиланням на її нумерацію) має бути чітко визначена і оформлена як виняток із загального порядку набрання чинності у тому самому пункті нормативно-правового акта (у пункті 1 розділу "Прикінцеві положення" нормативно-правового акта).
3. Строк (термін) набрання чинності нормативно-правовим актом має визначатися з урахуванням часу, необхідного для:
1) ознайомлення з новим регулюванням та упорядкуванням відповідно до нього свого життя та (або) своєї діяльності суб’єктам, на яких поширюється дія нормативно-правового акта;
2) підготовки та здійснення заходів реалізації нормативно-правового акта відповідними органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, включаючи розроблення нормативно-правових актів, прийняття яких передбачено ним (якщо проекти таких нормативно-правових актів не були розроблені раніше).
4. За необхідності прикінцеві положення можуть містити доручення, пов’язані з набранням чинності нормативно-правовим актом.
5. Якщо первинним законом, кодексом передбачається прийняття підзаконних нормативно-правових актів, визначений ним суб’єкт правотворчої діяльності вживає заходів щодо прийняття та (або) оновлення передбачених ним підзаконних нормативно-правових актів без додаткових доручень. Такі підзаконні нормативно-правові акти повинні набирати чинності одночасно з набранням чинності відповідним первинним законом, кодексом.
Стаття 41. Додаток до нормативно-правового акта
1. Нормативно-правовий акт може мати додатки, в яких розміщуються норми права, які неможливо викласти у стандартній формі, визначеній статтею 32 цього Закону, але які водночас не можуть бути врегульовані іншим нормативно-правовим актом.
Додаток до нормативно-правового акта є його невід’ємною частиною та має таку саму юридичну силу, як і відповідний нормативно-правовий акт.
2. Посилання на додаток повинно міститися у нормі права, яка його стосується.
3. У додатку до нормативно-правового акта можуть міститися:
1) перелік нормативно-правових актів або їх окремих структурних елементів, які визнаються такими, що втратили чинність у зв’язку з його прийняттям (виданням);
2) строк (термін) виконання, перелік суб’єктів, об’єктів, форми та зразки документів;
3) картографічні чи графічні матеріали, що відображають чи ілюструють норми права, включені до нормативно-правового акта;
4) інші норми права, необхідні для виконання нормативно-правового акта, якщо їх неможливо передбачити в його тексті.
4. Якщо нормативно-правовий акт має декілька додатків, вони нумеруються арабськими цифрами наростаючим підсумком.
Стаття 42. Внесення змін до нормативно-правового акта
1. Зміни до нормативно-правового акта можуть вноситися шляхом зміни окремих його структурних елементів. Основною метою внесення змін до нормативно-правового акта, як правило, є:
1) необхідність зміни регулювання суспільних відносин, якщо це може бути здійснено в межах чинного нормативно-правового акта (для первинного закону, кодексу);
2) врегулювання змінених суспільних відносин, якщо це може бути здійснено в межах чинного нормативно-правового акта (для первинного закону, кодексу);
3) визнання Конституційним Судом України нормативно-правового акта чи окремого його структурного елемента таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним);
4) зміна законодавчого регулювання відповідних суспільних відносин (для підзаконного нормативно-правового акта);
5) усунення колізій, прогалин у нормативно-правових актах у зв’язку з прийняттям (виданням) нового нормативно-правового акта, якщо це не було зроблено під час його прийняття (видання);
6) виправлення помилок у нормативно-правовому акті.
2. Зміни до нормативно-правового акта вносяться тим суб’єктом правотворчої діяльності, який прийняв (видав) цей акт, якщо інше не передбачено
Конституцією України.
3. Зміни до нормативно-правового акта вносяться шляхом прийняття (видання) нормативно-правового акта такої самої юридичної сили, якщо інше не передбачено
Конституцією України та (або) законом.
4. Зміни, що вносяться до нормативно-правового акта, змінюють норми права такого нормативно-правового акта в момент набрання чинності нормативно-правовим актом (відповідної норми права), яким вносяться такі зміни. Посилання на норму права, до якої внесені зміни, має містити вказівку на чинний нормативно-правовий акт, який змінив її останнім.
5. Внесення змін до нормативно-правового акта про внесення змін не допускається, крім внесення змін до структурного елемента такого акта, що містить положення про набрання ним чинності. Така зміна може вноситися до опублікованого нормативно-правового акта про внесення змін у період до набрання ним чинності.
Внесення змін до нормативно-правового акта чи його структурного елемента, який було визнано таким, що втратив чинність, не допускається.
6. Формулювання тексту проекту нормативно-правового акта про внесення змін здійснюється шляхом:
1) викладення його структурного елемента в новій редакції;
2) заміни його структурного елемента одним або декількома новими структурними елементами такого самого рівня;
3) виключення та (або) включення раніше виключеного його структурного елемента;
4) доповнення нормативно-правового акта чи його структурного елемента новим структурним елементом відповідного рівня.
7. У разі викладення структурного елемента нормативно-правового акта в новій редакції попередня його редакція втрачає чинність з дня набрання чинності новою редакцією цього структурного елемента.
8. Якщо зміни вносяться до декількох нормативно-правових актів, вони розміщуються у хронологічному порядку прийняття нормативно-правових актів, до яких вносяться зміни, з урахуванням дати їх опублікування. Якщо в переліку актів, до яких вносяться зміни, є кодекси, вони розташовуються на початку тексту проекту за цим самим правилом.
9. У разі внесення змін до структурного елемента нормативно-правового акта, що має декілька частин, пунктів, підпунктів, абзаців, зазначається місце розташування таких змін, а також зміна нумерації наступних структурних елементів аналогічного рівня (за їх наявності), крім випадку, передбаченого частиною десятою цієї статті.
10. У разі доповнення нормативно-правового акта новим розділом, главою чи статтею загальна нумерація відповідних структурних одиниць того самого рівня не змінюється. Новому структурному елементу присвоюється номер останнього структурного елемента відповідного рівня, після якого він буде розташований, із зазначенням індексу у вигляді надрядкової арабської цифри, починаючи з одиниці без дефісу перед ним. Якщо таких структурних одиниць декілька, нумерація індексу здійснюється послідовно, наростаючим числом.
Індекси не застосовуються у випадку доповнення статті новою частиною. У такому разі частини перенумеровуються, забезпечуючи їх наскрізну нумерацію наростаючим числом.
11. У кожній нормі права, що буде внесена до нормативно-правового акта нормативно-правовим актом про внесення змін, ставляться всі розділові знаки, що вимагаються правописом, з урахуванням змісту нормативно-правового акта, до якого буде внесена така норма. Текст такої норми права береться в лапки.
Розділ VI. РОЗГЛЯД ТА ПРИЙНЯТТЯ (ВИДАННЯ) ПРОЕКТУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО АКТА
Стаття 43. Подання проекту нормативно-правового акта
1. Суб’єкт правотворчої ініціативи за процедурою, встановленою
Конституцією України, законом, іншим нормативно-правовим актом, реалізує правотворчу ініціативу шляхом подання в установленому порядку проекту нормативно-правового акта.
2. Разом із проектом нормативно-правового акта подаються:
1) концепція (у разі її наявності);
2) пояснювальна записка з викладенням результатів проведення оцінки потенційного впливу проекту нормативно-правового акта на суспільні відносини, висновками експертиз, якщо такі проводилися, результатами публічних консультацій (у разі їх проведення);
3) перелік нормативно-правових актів, які необхідно прийняти або змінити для реалізації положень нормативно-правового акта в разі його прийняття (для первинних законів, кодексів);
4)аналітичні документи публічної політики, на підставі яких розроблено концепцію та проект нормативно-правового акта (у разі їх наявності);
5) інші супровідні документи до проекту нормативно-правового акта, передбачені законодавством України.
3. Проект нормативно-правового акта, прийняття якого призведе до збільшення витрат бюджету та (або) до зменшення надходжень бюджету, подається на розгляд суб’єкта правотворчої діяльності з обґрунтуванням очікуваних фінансових наслідків прийняття проекту нормативно-правового акта, у тому числі з викладенням потенційного впливу проекту нормативно-правового акта на дохідну та видаткову частини бюджету, з необхідними розрахунками витрат та (або) обсягів зменшення надходжень бюджету, пропозиціями щодо визначення джерел їх покриття, з викладенням нових фінансових зобов’язань держави у разі їх виникнення, описом порядку (принципів) визначення розміру податків, мита чи інших форм зборів згідно із проектом нормативно-правового акта із доданням відповідних розрахунків, якщо правовим регулюванням проекту нормативно-правового акта запроваджується, змінюється або скасовується правове регулювання у відповідній сфері суспільних відносин.
4. Проект нормативно-правового акта, спрямований на виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції, адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), вноситься з інформацією про його відповідність (постатейною таблицею відповідності) зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС).
Стаття 44. Експертиза проекту нормативно-правового акта
1. Проект нормативно-правового акта підлягає обов’язковій експертизі на відповідність зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС), а також науковій, юридичній (правовій), антикорупційній, гендерно-правовій, антидискримінаційній та іншим експертизам, визначеним законом (далі - обов’язкова експертиза).
Обов’язкова експертиза проекту нормативно-правового акта здійснюється суб’єктом забезпечення правотворчої діяльності в порядку, визначеному законодавством України.
2. За рішенням суб’єкта правотворчої діяльності або за рішенням іншого уповноваженого законом суб’єкта щодо проекту нормативно-правового акта також можуть бути проведені у встановленому законодавством України порядку додаткові експертизи з питань, визначених частиною першою цієї статті, а також:
................Перейти до повного тексту