1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
09.04.2024 № 231
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 червня 2024 р.
за № 814/42159
Про затвердження Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 88 від 18.02.2025 )
Відповідно до статті 35 Повітряного кодексу України та з метою встановлення загальних правил і процедур щодо сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання, яке використовується для метеорологічного обслуговування цивільної авіації, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання", що додаються.
2. Управлінню аеронавігації (Задорожня А.О.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
1) подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Державної авіаційної служби України.
3. Установити, що:
1) сертифікати метеорологічного аеродромного обладнання, видані до набрання чинності цим наказом, є чинними протягом 15 місяців з дня набрання чинності цим наказом;
2) аеродромне метеорологічне обладнання, що не підлягало сертифікації, до дня набрання чинності цим наказом може використовуватись, але повинно бути сертифікованим не пізніше ніж протягом 15 місяців з дня набрання чинності цим наказом.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства інфраструктури України від 24 травня 2011 року № 117 "Про затвердження Правил сертифікації метеорологічного аеродромного обладнання", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 16 червня 2011 року за № 716/19454.
5. Цей наказ набирає чинності через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Голова

О. Більчук

ПОГОДЖЕНО:

Віце-прем’єр-міністр з відновлення України -
Міністр розвитку громад, територій
та інфраструктури України

Міністр внутрішніх справ України

Тимчасово виконуючий обов’язки
Голови Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Голова Державної регуляторної
служби України





О. Кубраков

І. Клименко



А. Даник


О. Кучер
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної
служби України
09 квітня 2024 року № 231
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
03 червня 2024 р.
за № 814/42159
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ
"Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила визначають вимоги до процедур щодо сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання, яке використовується для метеорологічного обслуговування цивільної авіації.
2. Дія цих Авіаційних правил поширюється на суб’єктів авіаційної діяльності, діяльність яких пов’язана з виробництвом та експлуатацією аеродромного метеорологічного обладнання для метеорологічного обслуговування цивільної авіації.
3. Ці Авіаційні правила застосовуються Державіаслужбою (далі - уповноважений орган) для здійснення сертифікації аеродромного метеорологічного обладнання та нагляду за дотриманням власниками сертифікатів аеродромного метеорологічного обладнання вимог, встановлених цими Авіаційними правилами (далі - нагляд).
4. Для реалізації цих Авіаційних правил уповноважений орган застосовує документи Міжнародної організації цивільної авіації (далі - ICAO), вимоги засобів відповідності (MoC), прийнятні методи визначення відповідності (AMC) та інструктивний матеріал (GM), а також нормативно-правові акти України.
5. Використання аеродромного метеорологічного обладнання у разі припинення, зупинення дії або закінченні строку дії сертифіката аеродромного метеорологічного обладнання, отриманого відповідно до цих Авіаційних правил, або за його відсутності забороняється.
( Пункт 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 88 від 18.02.2025 )
6. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
аеродромне метеорологічне обладнання (далі - АМО) - метеорологічні системи, які використовуються для метеорологічного обслуговування польотів повітряних суден цивільної авіації;
альтернативні методи визначення відповідності (alternative means of compliance - AltMoc) - встановлені уповноваженим органом методи, які пропонують альтернативу існуючим прийнятним методам визначення відповідності або пропонують нові методи для встановлення відповідності тим положенням цих Авіаційних правил, відносно яких уповноваженим органом не було встановлено прийнятних методів визначення відповідності;
припинення дії сертифіката АМО - процедура, внаслідок якої здійснюється визнання сертифіката АМО недійсним;
( Абзац четвертий пункту 6 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 88 від 18.02.2025 )
вимоги засобів відповідності (Means of Compliance - MoC) - набір технічних вимог щодо АМО, що випливають із специфікацій співтовариства (CS), документів ICAO, Європейської організації з безпеки аеронавігації (EUROCONTROL), Європейської організації з обладнання для цивільної авіації (EUROCAE), Європейського агентства з безпеки авіації (EASA), нормативно-правових актів України, вимог, встановлених нормативно-правовими актами ЄС, які забезпечують відповідність основним вимогам (ERs);
власник сертифіката АМО - суб’єкт авіаційної діяльності, що є експлуатантом АМО та має чинний сертифікат АМО, виданий уповноваженим органом;
декларація про відповідність (Declaration of conformity - DoC) - документ, підготовлений в установленому порядку виробником, який підтверджує відповідність АМО визначеним специфікаціям співтовариства (Community Specification - CS);
декларація про перевірку системи (declaration of verification of systems - DoV) - документ, підготовлений в установленому порядку заявником про те, що АМО, яке вводиться в експлуатацію, пройшло перевірку з боку заявника на відповідність вимогам цих Авіаційних правил, основним вимогам (ERs) та вимогам засобів відповідності (MoC);
декларація про придатність до застосування (Declaration of suitability for use - DSU) - документ, підготовлений в установленому порядку виробником або уповноваженим представником, або заявником (у разі відсутності DSU від виробника), про те, що АМО придатне до застосування у операційному середовищі;
експлуатаційна документація - документи, що дають можливість ознайомитися з принципами роботи АМО та визначають правила його експлуатації, відображають зазначені виробником значення основних параметрів і характеристик (властивостей) АМО, гарантії і дані по його експлуатації протягом встановленого строку служби. Складаються, як правило, з керівництва з експлуатації, інструкції з монтажу та введення АМО в експлуатацію, формуляру або паспорту АМО, тощо;
експлуатація - комплекс робіт, який включає в себе використання АМО за призначенням та його зберігання, технічне обслуговування, ремонт;
засіб вимірювання метеорологічної величини - будь-який пристрій або система з функцією вимірювання метеорологічної величини або сукупності метеорологічних величин;
заявник - суб’єкт авіаційної діяльності, що є експлуатантом АМО, яке підлягає сертифікації, та подав заяву до уповноваженого органу для одержання сертифіката АМО, внесення змін до сертифіката АМО або припинення його дії;
( Абзац тринадцятий пункту 6 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 88 від 18.02.2025 )
інструктивний матеріал (guidelines material - GM) - документ, розроблений уповноваженим органом для роз’яснення значення певної вимоги або специфікації, що використовується для тлумачення цих Авіаційних правил та прийнятних методів визначення відповідності (AMC);
метеорологічна система - комплекс засобів вимірювання метеорологічних величин, інші технічні засоби та/або програмне забезпечення, призначені для отримання, обробки, передачі та відображення метеорологічної інформації, її архівування та розповсюдження з метою метеорологічного обслуговування польотів повітряних суден цивільної авіації;
модернізація - комплекс робіт щодо поліпшення експлуатаційних характеристик АМО шляхом додавання нових функцій, зміни алгоритмів, видів вимірювальної інформації, заміни окремих складових частин метеорологічних систем, програмних засобів досконалішими;
основні вимоги (Essential requirements - ERs) - вимоги до взаємосумісності АМО для встановлення відповідності яким використовуються вимоги засобів відповідності (MoC);
оцінка відповідності (conformity assessment - CA) - процедура, під час якої заявник перевіряє та засвідчує шляхом формування декларації про перевірку системи (DoV), що АМО відповідає вимогам цих Авіаційних правил, основним вимогам (ERs), а також вимогам засобів відповідності (MoC);
прийнятні методи визначення відповідності (acceptable means of compliance - AMC) - стандарти, прийняті уповноваженим органом з метою визначення методів, за умови виконання яких встановлюється відповідність вимогам цих Авіаційних правил;
програмне забезпечення - сукупність програмних засобів, процедур, правил та програмних документів, необхідних для їх експлуатації;
програмний засіб - програма або взаємопов’язана сукупність програм, а також даних, процедур і правил з програмною документацією, придатною для використання за призначенням, що відповідають вимогам використання програмного забезпечення;
сертифікат АМО - документ, який видається заявнику за результатами сертифікації і засвідчує відповідність АМО вимогам цих Авіаційних правил;
системи ATM/ANS - набір наземних складових, що надають підтримку аеронавігаційного обслуговування на всіх етапах польоту;
складова ATM/ANS - матеріальний об’єкт, такий як обладнання, та/або нематеріальний, об’єкт такий, як програмні засоби від якого залежить взаємосумісність Європейської мережі організації повітряного руху (European air traffic management network - EATMN);
специфікації співтовариства (CS) - стандарт для системи та складових ATM/ANS, що розроблений Європейськими органами стандартизації (CEN, CENELEC, ETSI) або задекларований Європейською Комісією, або специфікація щодо операційного середовища між провайдерами, розроблена EUROCONTROL на запит Європейської Комісії;
строк експлуатації - календарна тривалість експлуатації АМО, при досягненні якої експлуатацію АМО необхідно припинити;
технічне обслуговування (ТО) - комплекс операцій або операція для підтримки справного стану або працездатності АМО під час його використання, зберігання та/або транспортування;
технічний файл (Technical file - TF) - документ та сукупність доказової документації зібраної для підтвердження декларації про перевірку системи (DoV).
Інші терміни, які використовуються у цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах у галузі цивільної авіації.
II. Загальні вимоги до сертифікації АМО
1. Загальні вимоги
1. Перед початком використання АМО заявник повинен здійснити заходи для його сертифікації у відповідності до вимог цих Авіаційних правил.
2. Рішення про видачу, відмову у видачі, внесення змін, припинення, зупинення дії сертифіката АМО приймається уповноваженим органом.
( Пункт 2 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 88 від 18.02.2025 )
3. АМО, яке підлягає сертифікації, повинно відповідати вимогам цих Авіаційних правил, а також основним вимогам (ERs) встановленим розділом III цих Авіаційних правил.
2. Методи визначення відповідності АМО основним вимогам
1. З метою реалізації основних вимог (ERs) уповноваженим органом та заявником застосовуються вимоги засобів відповідності (MoC), які можуть містити:
документи ICAO;
регламенти Всесвітньої метеорологічної організації;
специфікації співтовариства (CS);
специфікації EUROCONTROL, EASA, EUROCAE;
нормативно-правові акти України;
вимоги законодавства Європейського Союзу.
2. Відповідність АМО вимогам засобів відповідності (MoC) забезпечує відповідність основним вимогам (ERs).
3. Для встановлення відповідності цим Авіаційним правилам можуть використовуватись прийнятні методи визначення відповідності (AMC) та інструктивний матеріал (GM). У разі їх дотримання вимоги цих Авіаційних правил будуть вважатися такими, що були виконані.
4. Альтернативні методи визначення відповідності (AltMoc) використовуються для встановлення відповідності цим Авіаційним правилам після їх встановлення уповноваженим органом та оприлюднення на офіційному вебсайті уповноваженого органу.
3. Встановлення відповідності та декларування
1. Заявник, що планує експлуатацію АМО, декларує відповідність такого АМО вимогам цих Авіаційних правил та встановленим для нього вимогам засобів відповідності (MoC), прийнятих з метою забезпечення виконання основних вимог (ERs).
2. АМО може мати декларацію про відповідність (DoC) або декларацію про придатність до застосування (DSU).
3. Встановлення відповідності АМО здійснюється заявником шляхом проведення процедури оцінки відповідності (CA).
4. При проведенні оцінки відповідності (CA) для АМО, що планується до сертифікації, заявнику необхідно визначити обсяг вимог, що застосовуються до нього з переліку джерел вимог засобів відповідності (MoC).
5. АМО перевіряється щодо кожного з таких аспектів:
загальний склад;
розробка та інтеграція разом з інсталяцією (монтажем) та загальним налаштуванням;
впровадження у операційне середовище;
організація технічного обслуговування;
точність виміру метеорологічних величин;
відповідність вимогам цих Авіаційних правил.
6. Результати проведених заходів з оцінки відповідності (CA), що були проведені заявником з метою встановлення відповідності надаються у технічному файлі (TF).
Технічний файл (TF) повинен містити:
технічні характеристики АМО, умови та сферу застосування;
експлуатаційну документацію виробника;
документи, що засвідчують відповідність АМО вимогам цих Авіаційних правил, основним вимогам (ERs) та встановленим для них вимогам засобів відповідності (MoC) (у разі наявності).
7. У разі встановлення відповідності АМО, заявником формується декларація про перевірку системи (DoV), що має містити наступну інформацію:
посилання на положення цих Авіаційних правил, що застосовувались під час проведення оцінки відповідності (СА);
опис процедур, що застосовувались для встановлення відповідності АМО;
найменування або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) заявника, поштову та електронну адреси;
стислий опис АМО та строк його експлуатації, визначений виробником;
про продовження строку експлуатації, встановленого заявником (у разі необхідності);
залучення сторонніх організацій (у разі залучення) до оцінки відповідності (СА);
посилання на відповідні вимоги засобів відповідності (MoC), що застосовувались;
будь-які постійні або тимчасові положення або обмеження, яким повинне відповідати АМО (в разі застосування);
строк дії декларації (у разі встановлення строку дії);
дата та підпис, власне ім’я, прізвище, по батькові (за наявності), посада заявника або уповноваженої ним особи.
8. Декларація про перевірку системи (DoV) продовжує діяти за умови, якщо вона не була відкликана заявником, або не були впроваджені нові вимоги, щодо яких необхідне повторне проведення оцінки відповідності (CA).
9. Декларація про перевірку системи (DoV) та технічний файл (TF) складаються однією (українська) або кількома мовами (українська та англійська).
10. Копія технічного файлу (TF) та декларації про перевірку системи (DoV) повинні зберігатися заявником протягом всього строку експлуатації АМО.
III. Основні вимоги до АМО
1. Основні вимоги до АМО
1. АМО повинні бути спроєктовані, виготовлені, встановлені, обслуговуватися, бути захищені від несанкціонованого втручання та експлуатуватись належним чином, щоб забезпечити їхню роботу за призначенням.
2. АМО мають надавати метеорологічну інформацію, наскільки це можливо, точною, повною, актуальною, достатньо цілісною і недвозначною, щоб задовольняти потреби користувачів повітряного простору.
3. АМО, які призначені для розповсюдження метеорологічної інформації серед користувачів повітряного простору, мають використовувати достатньо надійні і оперативні засоби обміну інформації, захищені від втручання та пошкодження.
2. Цілісність та продуктивність АМО
1. Цілісність та продуктивність АМО повинні відповідати призначенню АМО та мати необхідний рівень оперативної ефективності під час усього строку їхньої експлуатації.
2. АМО повинні бути спроєктовані, побудовані, обслуговуватися та експлуатуватися з використанням належних та схвалених процедур таким чином, щоб гарантувати необхідний рівень метеорологічного обслуговування польотів повітряних суден на всіх етапах.
3. АМО повинні підтримувати нові, узгоджені та допущені концепції експлуатації, які покращують якість, стійкість та ефективність метеорологічного обслуговування, особливо для забезпечення безпеки польотів.
3. Проєктування АМО
1. АМО повинні:
1) проєктуватися таким чином, щоб ймовірність виникнення несправностей, наслідком яких є відмова, була зворотньо-пропорційною серйозності її впливу на безпеку польотів.
2) проєктуватися з урахуванням обмежень, пов’язаних з людським фактором та ефективністю.
3) проєктуватися таким чином, щоб захистити їх та інформацію, яку вони оброблюють або надають, від шкідливого впливу внутрішніх та зовнішніх чинників.
4) супроводжуватися документацією в зрозумілій, повній та чіткій формі, яка необхідна для монтажу, обслуговування, експлуатації, та повинна містити відомості про небезпечні умови та обмеження у використанні.
IV. Сертифікація АМО
1. Заява на сертифікацію
1. Заява про отримання сертифіката АМО подається заявником відповідно до встановленої цими Авіаційним правилами процедури, за формою згідно з додатком 1 до цих Авіаційних правил.
2. До заяви на отримання сертифіката АМО додаються:
декларація про відповідність (DoC) або декларація про придатність до застосування (DSU) або декларація про перевірку системи (DoV);
технічний файл (TF);
сертифікат провайдера організації повітряного руху / аеронавігаційного обслуговування, що охоплює послуги метеорологічного обслуговування, або посвідчення злітно-посадкового майданчика або поданої до уповноваженого органу заяви на отримання таких документів.
3. Під час розгляду заяви та доданих документів уповноважений орган повинен здійснити їх оцінку та перевірку дотримання вимог цих Авіаційних правил.
За результатами розгляду заяви, доданих до неї документів та їх перевірки уповноважений орган протягом 10 робочих днів надсилає заявнику лист про погодження заяви із зазначенням строку проведення сертифікації АМО або повідомляє про відмову у її погодженні.
Підставами для відмови у погодженні заяви є:
невиконання заявником вимог цих Авіаційних правил;
відсутність у заяві, декларації про відповідність (DoC) або декларації про придатність до застосування (DSU) або декларації про перевірку системи (DoV) або технічному файлі (TF) заявника даних, передбачених цими Авіаційними правилами;
подання неповного пакета документів, необхідних для отримання сертифіката АМО;

................
Перейти до повного тексту