- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2022 р.
за № 711/38047
Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору
1. Затвердити Державний стандарт соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору, що додається.
2. Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей (Колбаса Р.С.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Лебедцова Б.Б.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної регуляторної служби України |
О. Кучер |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
03 травня 2022 року № 145
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2022 р.
за № 711/38047
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору
І. Загальні положення
1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови та порядок надання соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору (далі - соціальна послуга), показники її якості для надавачів соціальних послуг усіх форм власності, які надають цю послугу.
2. Цей Державний стандарт застосовується для:
організації надання соціальної послуги при переміщенні осіб з інвалідністю з порушенням зору у громадських місцях і транспорті для відвідування органів державної влади та місцевого самоврядування, установ, організацій та закладів, купівлі товарів, робіт і послуг, у тому числі заповнення бланків, написання заяв, читання інформації під час такого відвідування та інше;
проведення моніторингу та оцінювання якості надання соціальної послуги.
3. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:
індивідуальний план надання соціальної послуги (далі - індивідуальний план) - документ, складений на підставі визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, у якому зазначено заходи, що проводитимуться для надання такої послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки виконання, відповідальних виконавців, дані щодо моніторингу результатів та інформацію щодо перегляду індивідуального плану;
моніторинг надання соціальної послуги та оцінювання її якості - постійний чи періодичний перегляд діяльності надавача соціальної послуги, який має на меті оцінку поточних результатів, виявлення труднощів, визначення проблем, надання рекомендацій для їх усунення, покращення та/або удосконалення надання соціальної послуги;
особа, яка здійснює фізичний супровід осіб з інвалідністю з порушенням зору,- професійно підготовлений соціальний робітник, який безпосередньо виконує заходи, що становлять зміст соціальної послуги, виходячи з індивідуальних потреб отримувача такої послуги;
отримувач соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору (далі - отримувач соціальної послуги) - особа з інвалідністю з порушенням зору, для якої фізичний супровід є основним або одним із основних засобів забезпечення його життєдіяльності;
соціальна послуга фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору (далі - соціальна послуга) - заходи, що проводяться протягом робочого дня надавача соціальної послуги і полягають у здійсненні фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору;
надавач соціальної послуги - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
4. Соціальна послуга в обсягах, визначених цим Державним стандартом, надається безоплатно, за плату або з установленням диференційованої плати відповідно до вимог законодавства.
II. Загальні підходи до організації та надання соціальної послуги
1. Підставою для надання соціальної послуги є:
рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - уповноважений орган) про надання соціальної послуги в порядку визначеному законодавством (у разі, якщо соціальна послуга надається за рахунок бюджетних коштів);
звернення потенційного отримувача соціальної послуги та/або його законного представника до надавача соціальної послуги (у разі надання соціальних послуг за рахунок коштів надавача).
Рішення про надання чи відмову в наданні соціальної послуги екстрено приймається невідкладно, але не пізніше однієї доби з дати отримання відповідної заяви, звернення, повідомлення.
2. Для отримання соціальної послуги сума балів, за якою визначають ступінь індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, та яка розраховується відповідно до шкали, наведеної у таблиці 1 додатка 1 до цього Державного стандарту, має бути не менше ніж 10.
3. У разі відмови у наданні соціальної послуги у повідомленні додатково зазначається інформація про інших надавачів соціальних послуг, які надають таку соціальну послугу в порядках визначених постановами Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року
№ 576 "Про затвердження Порядку надання соціальних послуг особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади", від 01 червня 2020 року
№ 587 "Про організацію надання соціальних послуг".
Якщо рішення про відмову приймається надавачем соціальної послуги, копія такого рішення направляється уповноваженому органу (для надавачів соціальної послуги, які надають таку послугу за бюджетні кошти).
4. Підставою для відмови у наданні соціальної послуги є:
відсутність потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи;
ненадання надавачем соціальних послуг соціальної послуги, яку потребує особа.
Потенційному отримувачу може бути відмовлено у наданні соціальної послуги відповідно до абзацу другого частини другої
статті 24 Закону України "Про соціальні послуги". Рішення про надання соціальної послуги приймається після усунення таких протипоказань.
5. Підставою для припинення надання соціальної послуги є:
відсутність потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи;
невиконання без поважних причин отримувачем соціальної послуги вимог, визначених договором про надання соціальної послуги;
відмова від отримання соціальної послуги отримувача соціальної послуги та/або його законного представника;
закінчення строку дії договору про надання соціальної послуги;
зміна місця проживання/перебування отримувача соціальної послуги, що унеможливлює надання соціальної послуги;
виявлення/встановлення недостовірності поданих отримувачем соціальної послуги інформації/ документів при зверненні за їх наданням, що унеможливлює подальше надання соціальної послуги;
дострокове розірвання договору про надання соціальної послуги за ініціативи отримувача соціальної послуги;
ліквідація (припинення діяльності) надавача соціальної послуги, або припинення надання ним соціальної послуги;
направлення отримувача соціальної послуги до стаціонарної інтернатної установи або закладу, інших установ або закладів для постійного перебування;
перебування потенційного отримувача соціальної послуги на спеціальному обліку як особи, яка примусово отримує амбулаторну психіатричну допомогу в психіатричному закладі у зв’язку зі схильністю до суспільно небезпечних діянь унаслідок психічного захворювання;
смерть отримувача соціальної послуги.
III. Визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги
1. Визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги згідно з додатком 1 до цього Державного стандарту проводиться протягом 3 робочих днів з дати прийняття уповноваженим органом рішення про надання соціальної послуги.
Спосіб визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги розробляється надавачем соціальної послуги з урахуванням його спеціалізації.
Визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться соціальним працівником із залученням отримувача соціальної послуги та/або його законного представника за місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги.
Визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться з урахуванням ступеня його індивідуальних потреб згідно з таблицею 2 додатка 1 до цього Державного стандарту.
Ступінь індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги визначається на основі шкали оцінки потреби отримувача у соціальній послузі, наведеної у таблиці 1 додатка 1 до цього Державного стандарту.
2. Результати визначення ступеня індивідуальних потреб потенційного отримувача соціальної послуги є підставою для складання/перегляду індивідуального плану та укладання договору про надання соціальної послуги.
3. У разі виникнення обставин, які становлять загрозу життю та/або здоров’ю отримувача, соціальна послуга надається екстрено (невідкладно) без визначення індивідуальних потреб та складання індивідуального плану.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги
1. Індивідуальний план є основою для надання соціальної послуги та ґрунтується на результатах визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
Індивідуальний план складається за участю отримувача соціальної послуги та/або його законного представника протягом 3 робочих днів із дня визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
2. Індивідуальний план складається за формою згідно з додатком 3 до цього Державного стандарту у двох примірниках та підписується отримувачем соціальної послуги та/або його законним представником і надавачем соціальної послуги.
Один примірник індивідуального плану надається отримувачеві соціальної послуги та/або його законному представникові, другий примірник залишається у надавача соціальної послуги.
3. Індивідуальний план містить:
загальні відомості про потенційного отримувача соціальної послуги;
заходи, що проводяться під час надання соціальної послуги;
періодичність, строки та обсяг виконання заходів;
відомості про виконавців заходів;
дані щодо моніторингу результатів надання соціальної послуги та перегляду індивідуального плану (за потреби).
Індивідуальний план переглядається надавачем соціальної послуги разом із отримувачем соціальної послуги та/або його законним представником через рік з початку надання такої соціальної послуги з метою коригування (за потреби).
Індивідуальний план може бути переглянуто надавачем соціальної послуги за зверенням отримувача соціальної послуги та/або його законного представника з метою коригування заходів в межах соціальної послуги.
4. За згодою надавача соціальної послуги узгодження заходів, що становлять зміст соціальної послуги, або їх коригування в межах індивідуального плану провадиться не пізніше ніж за 5 днів до початку надання соціальної послуги за зверненням отримувача такої соціальної послуги.
V. Укладання договору про надання соціальної послуги
1. Із кожним потенційним отримувачем соціальної послуги та/або його законним представником не пізніше ніж через 3 робочі дні після прийняття рішення про надання соціальної послуги укладається договір про її надання.
2. Договір про надання соціальної послуги укладається за участю потенційного отримувача соціальної послуги та/або його законного представника.
3. Договір про надання соціальної послуги підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником та надавачем соціальної послуги. Кожна зі сторін отримує один примірник договору.
Істотними умовами договору про надання соціальних послуг є назва соціальної послуги, умови її надання та вартість, права, обов’язки та відповідальність сторін, строк дії договору та інші умови, які сторони визнають істотними.
Невід’ємною частиною договору про надання соціальної послуги є індивідуальний план надання соціальної послуги.
VI. Місце та строки надання соціальної послуги
1. Соціальна послуга надається у приміщенні надавача соціальної послуги, у тому числі за місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги, та/або приміщеннях органів місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, установах, організаціях і закладах, а також при купівлі товарів, робіт і послуг, у тому числі заповнення бланків, написання заяв, читання інформації під час такого відвідування тощо.
2. Соціальна послуга може надаватись постійно або тимчасово (протягом визначеного у договорі періоду), екстрено відповідно до законодавства.
Строки надання соціальної послуги узгоджуються з отримувачем соціальної послуги та/або його законним представником з урахуванням визначеного ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
VII. Принципи надання соціальної послуги
1. Доступність соціальної послуги:
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо інформування отримувачів соціальної послуги та/або їх законних представників про зміст такої послуги, порядок звернення за її наданням, порядок і умови її надання.
Інформація для отримувачів соціальної послуги розміщується на офіційному сайті структурного підрозділу та надавача соціальної послуги, на спеціальних стендах у доступному місці приміщення надавача соціальної послуги, надається у спеціальних листівках, буклетах, брошурах, висвітлюється в засобах масової інформації. Інформація подається доступною для отримувачів соціальної послуги, у тому числі українською жестовою, мовою та з урахуванням вимог її доступності для сприйняття відповідно до ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" та ДСТУ ISO/IEC 40500:2015 "Інформаційні технології. Настанова з доступності веб-контенту W3C (WCAG) 2.0";
надавач соціальної послуги організовує свою діяльність у приміщеннях, спеціально обладнаних і пристосованих для обслуговування в них осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм і стандартів. За потреби з урахуванням категорії отримувачів соціальної послуги аналогічним чином облаштовується територія, прилегла до приміщень надавача соціальної послуги, призначених для надання такої послуги.
2. Адресність та індивідуальний підхід:
надавачі соціальної послуги застосовують індивідуальний підхід (з урахуванням фізичного та психічного стану отримувача соціальної послуги, віку, статі та особливостей, зумовлених інвалідністю) та з повагою ставляться до особи, її раси, національності, культури, релігії;
надавачі соціальної послуги роз’яснюють отримувачам соціальної послуги обставини та наслідки прийняття рішень з питань, що стосуються їх життєдіяльності;
отримувачі соціальної послуги мають бути поінформовані про свої права, обов’язки, а також про державні й громадські організації, до повноважень яких належить забезпечення захисту прав людини, шляхом розміщення інформації на інформаційних стендах, надання інформаційних листівок, буклетів тощо.
3. Законність:
надавачі соціальної послуги провадять свою діяльність із дотриманням етичних норм та правил, із повагою до отримувачів соціальної послуги та з недопущенням негуманних і дискримінаційних дій щодо них;
отримувачам соціальної послуги / їхнім законним представникам надається інформація про права та обов’язки отримувача соціальної послуги та, в тому числі, про порядок оскарження дій надавачів соціальної послуги;
інформація отримувачам соціальної послуги з інтелектуальними та сенсорними розладами надається мовою, доступною для їх читання та розуміння, а також у доступних для них форматах.
4. Конфіденційність інформації:
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог законів України
"Про інформацію",
"Про захист персональних даних", конфіденційності інформації щодо отримувачів соціальної послуги та їхніх законних представників;
отримувачі соціальної послуги та/або їхні законні представники в обов’язковому порядку ознайомлюються із заходами щодо дотримання принципу конфіденційності;
надавачі соціальної послуги інформують отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників щодо нерозголошення отриманої ними конфіденційної інформації.
VIII. Зміст соціальної послуги
1. Основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги передбачають фізичний супровід при відвідуванні особами з інвалідністю з порушенням зору:
місцевих державних адміністрацій та місцевого самоврядування, зокрема територіальних органів Пенсійного фонду України, Державної служби зайнятості;
територіальних органів Національної поліції України;
судових органів, нотаріусів та юристів;
банківських установ;
виконавців комунальних послуг, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ);
підприємств з метою забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації;
закладів охорони здоров’я, медико-соціальних експертних комісій (МСЕК), лікарсько-консультативних комісій (ЛКК) та аптек;
незрячими батьками закладів освіти, в яких навчаються їхні діти для комунікації із педагогічними працівниками цих установ тощо;
до місця роботи та у зворотному напрямі (надається не більше трьох місяців);
при купівлі товарів, робіт і послуг.
2. Орієнтовний час, необхідний для виконання кожного заходу, що становить зміст соціальної послуги, та їх періодичність наведено в додатку 2 до цього Державного стандарту.
IX. Використання ресурсів під час організації надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги забезпечує необхідну кількість працівників відповідно до потреб отримувачів соціальної послуги.
2. Безпосереднє надання соціальної послуги забезпечується особою, яка здійснює фізичний супровід осіб з інвалідністю з порушенням зору з дотриманням вимог законодавства про інформацію та про захист персональних даних.
3. Надавач соціальної послуги проводить для осіб, які здійснюють фізичний супровід, навчання із супроводу незрячих осіб.
4. Надавач соціальної послуги на договірних засадах може залучати до надання такої послуги інші підприємства, установи, організації, а також волонтерів відповідно до законодавства.
6. Надавач соціальної послуги вживає заходів із:
підвищення кваліфікації своїх працівників;
формального та неформального професійного навчання своїх працівників;
запобігання професійному (емоційному) виснаженню своїх працівників, зокрема, шляхом організації обміну досвідом та супервізії;
проведення атестації своїх працівників.
7. Надавач соціальної послуги повинен забезпечити умови для проходження працівниками обов’язкових профілактичних медичних оглядів відповідно до законодавства.
Х. Приміщення та обладнання
1. Приміщення надавача соціальної послуги мають відповідати санітарним нормам і вимогам правил пожежної безпеки, бути забезпечені системами електропостачання, теплопостачання (в опалювальний період), безперебійним холодним та гарячим водопостачанням, санвузлом та обладнані засобами безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення згідно з державними будівельними нормами, правилами і стандартами (у разі якщо соціальна послуга надається в приміщенні надавача).
2. Надавач соціальної послуги забезпечує безперешкодний доступ отримувачів соціальної послуги до свого приміщення.
3. Надавач соціальної послуги для проведення індивідуальної роботи з отримувачем соціальної послуги забезпечує конфіденційність.
4. Надавач соціальної послуги забезпечує своїх працівників робочим місцем, обладнаним засобами зв’язку (телефон, інтернет тощо), обладнанням, інвентарем, витратними матеріалами та проїзними квитками (або грошовою компенсацією за їх придбання), необхідними для виконання посадових обов’язків.
XI. Інформаційно-методичне забезпечення організації та надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги організовує інформаційно-методичне забезпечення своєї діяльності, зокрема забезпечує своїх працівників нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами у сфері надання соціальних послуг.
2. Надавач соціальної послуги створює умови для підвищення кваліфікації своїх працівників, зокрема, забезпечує можливість обміну досвідом з іншими надавачами такої соціальної послуги.
XII. Взаємодія з іншими суб’єктами, що надають соціальну послугу
Надавач соціальної послуги організовує виконання заходів з надання соціальної послуги із залученням (за потреби та на договірній основі) інших підприємств, установ, організацій та фізичних осіб.
XIII. Документація для організації процесу надання соціальної послуги
Надавач соціальної послуги провадить свою діяльність відповідно до установчих документів (положення, статуту), цивільно-правових договорів (для фізичних осіб - підприємців).
Документація, зазначена в розділах II-V цього Державного стандарту, ведеться, оформляється та зберігається із дотриманням загальних правил документообігу та правил ведення номенклатурних справ.
XIV. Оцінка ефективності надання соціальної послуги
1. Ефективність надання соціальної послуги визначається під час зовнішнього та внутрішнього оцінювання якості зазначеної соціальної послуги.
2. Надавач соціальної послуги проводить опитування отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників з метою отримання відгуків стосовно організації та надання соціальної послуги.
Результати опитувань обговорюються під час проведення аналізу діяльності надавача соціальної послуги і враховуються у подальшій роботі з метою підвищення ефективності та якості надання соціальної послуги.
XV. Моніторинг та оцінювання діяльності з надання соціальної послуги
1. Діяльність надавача соціальної послуги підлягає моніторингу, внутрішньому та зовнішньому оцінюванню на відповідність соціальної послуги законодавству України, у тому числі вимогам цього Державного стандарту.
Результати моніторингу, внутрішнього та зовнішнього оцінювання використовуються для усунення виявлених недоліків та вжиття заходів з покращення діяльності надавача соціальної послуги.
2. Під час моніторингу застосовуються статистичні, адміністративні та оперативні дані з надання соціальної послуги.
3. Під час проведення внутрішнього та зовнішнього оцінювання застосовуються показники якості надання соціальної послуги (додаток 4).
Внутрішнє оцінювання проводиться надавачем соціальної послуги не рідше ніж один раз на рік.
Зовнішнє оцінювання надавачів соціальної послуги проводиться центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами відповідно до законодавства.
Надавач соціальної послуги вживає заходів щодо:
................Перейти до повного тексту