- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ ОХОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 березня 2021 р.
за № 335/35957
Про затвердження Порядку проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа в Управлінні державної охорони України
Відповідно до
статей 11 та
16 Закону України "Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб", пункту 10 Положення про проходження військової служби за контрактом військовослужбовцями Управління державної охорони України, затвердженого
Указом Президента України від 19 жовтня 2007 року № 982, з метою унормування порядку організації та проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа в Управлінні державної охорони України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа в Управлінні державної охорони України, що додається.
2. Департаменту кадрового забезпечення Управління державної охорони України у встановленому порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Т.в.о. начальника Управління бригадний генерал |
Т. Гребенніков |
ПОГОДЖЕНО: Голова Спільного представницького органу об’єднань профспілок Керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Міністр охорони здоров’я України Міністр освіти і науки України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини |
Г.В. Осовий Р. Іллічов М. Степанов С. Шкарлет Л. Денісова |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Управління
державної охорони України
09 лютого 2021 року № 95
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 березня 2021 р.
за № 335/35957
ПОРЯДОК
проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа в Управлінні державної охорони України
І. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає основні принципи, напрями, умови та організацію проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа (далі - дослідження) в Управлінні державної охорони України (далі - Управління).
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
довідка про результати дослідження - документ, у якому викладено письмові ймовірні та орієнтувальні висновки спеціаліста поліграфа за результатами дослідження щодо питань про факти, події та явища, які складають мету і завдання дослідження;
ініціатор дослідження (далі - ініціатор) - начальник Управління (особа, яка виконує його обов’язки), його заступники, керівники самостійних структурних підрозділів, голова комісії з проведення службового розслідування, представник кадрового підрозділу, а також військовослужбовець (працівник) Управління, щодо якого висунуто документально підтверджені сумніви стосовно правдивості наданої ним інформації (у разі наявності письмової заяви про надання добровільної згоди на проведення дослідження для спростування таких сумнівів);
матеріали дослідження - завдання на проведення дослідження (далі - завдання), надані ініціатором документи, перелік тестів та запитань, поліграми, заява про надання добровільної згоди на проведення дослідження, аудіо- та (або) відеозаписи, довідка про результати дослідження;
поліграф - технічний багатоканальний (у тому числі має канал виявлення протидії) реєстратор психофізіологічних реакцій суб’єкта дослідження, який дає можливість виявляти і фіксувати психофізіологічні реакції суб’єкта дослідження на певні стимули (подразники) шляхом перетворення його психофізіологічних показників активності з аналогових сигналів у цифрові сигнали, які відображаються у вигляді кривих на поліграмах;
психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа - нешкідливе для життя і здоров’я людини опитування з використанням комп’ютерного технічного засобу, призначеного для реєстрації психофізіологічних реакцій, під час якого проводиться аналіз динаміки зазначених реакцій суб’єкта дослідження у відповідь на психологічні стимули, представлені у формі запитань, варіантів відповідей, предметів, схем, фотографій тощо, яке дає можливість виявити симуляцію і результати якого можуть бути зареєстровані та представлені в аналоговій та/або цифровій формі;
спеціаліст поліграфа - військовослужбовець (працівник) кадрового підрозділу Управління або залучена з інших державних органів, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності особа (далі - сторонній спеціаліст поліграфа), які володіють державною мовою, мають освітній ступень "Магістр" і здобули післядипломну освіту за програмами підготовки спеціалістів поліграфа, а також мають допуск до державної таємниці;
суб’єкт дослідження - військовослужбовець (працівник) Управління або особа, що претендує на військову службу (роботу) в Управлінні, які досягли 18-річного віку та не мають медичних протипоказань для проведення дослідження.
3. Метою дослідження є перевірка наданої суб’єктом дослідження інформації для з’ясування ступеня її достовірності та повноти, а також отримання додаткових відомостей, які можуть використовуватись для ефективного виконання завдань службової діяльності. Висновки за результатами дослідження мають ймовірний характер та можуть використовуватись лише для визначення напрямків подальшої роботи, для проведення додаткових заходів з метою з’ясування необхідної інформації.
4. Для проведення дослідження використовується поліграф, який відповідає вимогам ДСТУ 8692:2016.
Використання поліграфа, який не відповідає зазначеним вимогам, забороняється.
II. Організація та підстави проведення дослідження
1. Дослідження в Управлінні проводиться:
1) в межах професійно-психологічного відбору:
щодо осіб, які претендують на військову службу в Управлінні,- перед вступом на військову службу до Управління на підставі завдання від ініціатора;
щодо військовослужбовців Управління з метою прийняття кадрового рішення при розгляді питання щодо їх призначення на посади до підрозділів особистих охорон Управління - перед призначенням на посаду на підставі завдання від ініціатора;
2) щодо осіб, які претендують на роботу в Управлінні та посади яких включені до номенклатури посад працівників Управління, перебування на яких потребує оформлення допуску та надання доступу до державної таємниці,- перед прийняттям на роботу в Управління на підставі завдання від ініціатора;
3) щодо військовослужбовців Управління з метою прийняття кадрового рішення при розгляді питання щодо їх призначення на посади до підрозділів Управління від заступника начальника Служби - начальника відділу та вище, а також прирівняних до них посад - перед призначенням на посаду на підставі завдання від ініціатора;
4) щодо військовослужбовців (працівників) Управління на підставі завдання від ініціатора;
5) щодо військовослужбовців Управління під час проведення службового розслідування в Управлінні на підставі завдання від ініціатора;
6) щодо військовослужбовців (працівників) Управління, стосовно якого висунуто документально підтверджені сумніви стосовно правдивості наданої ним інформації (у разі наявності письмової заяви про надання добровільної згоди на проведення дослідження для спростування таких сумнівів) (далі - ініціатор є суб’єкт дослідження) на підставі завдання від спеціаліста поліграфа.
5. Підставою для проведення дослідження є завдання відповідно до напрямів, визначених цим Порядком, для кожної категорії суб’єктів дослідження (додаток 1, додаток 2, додаток 3, додаток 4, додаток 5) та заява про надання добровільної згоди військовослужбовця (працівника) Управління або особи, яка претендує на військову службу (роботу) в Управління на проведення дослідження (далі - заява) (додаток 6).
6. Дослідження проводять спеціаліст поліграфа кадрового підрозділу Управління або у випадках, визначених пунктом 4 розділу V цього Порядку, сторонній спеціаліст поліграфа.
7. Спеціаліст поліграфа проводить дослідження на основі
Конституції України,
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, законів України
"Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб",
"Про військовий обов’язок та військову службу",
"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей",
"Про запобігання корупції",
"Про державну таємницю",
"Про очищення влади",
"Про інформацію",
"Про захист персональних даних",
"Про доступ до публічної інформації" та інших нормативно-правових актів.
8. Дослідження проводиться спеціалістом поліграфа відповідно до отриманого від ініціатора завдання, крім випадків, коли ініціатором є суб’єкт дослідження.
9. У разі якщо суб’єктом дослідження є особи, які претендують на військову службу (роботу) в Управлінні, військовослужбовці Управління з метою прийняття кадрового рішення при розгляді питань щодо їх призначення на посади до підрозділів особистих охорон та призначення на посади до підрозділів Управління від заступника начальника Служби - начальника відділу та вище, а також прирівняних до них посад, завдання готує, підписує і подає на затвердження керівнику кадрового підрозділу (особі, яка виконує його обов’язки), представник кадрового підрозділу, на підставі відповідної резолюції начальника Управління (особи, яка виконує його обов’язки), або його заступників (стосовно розгляду питання щодо можливості прийняття на військову службу (роботу) в Управління, призначення на відповідні штатні посади в Управління.
Персональний склад представників кадрового підрозділу уповноважених здійснювати підготовку, підпис та подання на затвердження завдання для проведення дослідження, визначається наказом Управління.
10. У разі якщо суб’єктом дослідження є військовослужбовці (працівники) Управління, завдання готує, підписує і подає на затвердження начальнику Управління (особі, яка виконує його обов’язки), керівник самостійного структурного підрозділу, якому підпорядковані вищевказані військовослужбовці (працівники), керівник підрозділу внутрішньої безпеки, заступники начальника Управління (відповідно до розподілу повноважень), або перший заступник начальника Управління (особа, яка виконує його обов’язки), за підрозділами координація та контроль службової діяльності яких, відповідно до розподілу повноважень, покладено на начальника Управління.
У разі якщо суб’єктом дослідження є військовослужбовці Управління, які перебувають у розпорядженні начальника Управління, завдання готує, підписує і подає на затвердження начальнику Управління (особі, яка виконує його обов’язки), визначений наказом Управління відповідальний за виконання обов’язків військової служби вищевказаного військовослужбовця.
11. У разі якщо суб’єктом дослідження є військовослужбовці Управління в межах проведення службового розслідування, то завдання готує, підписує і подає на затвердження начальнику Управління (особі, яка виконує його обов’язки), голова комісії з проведення зазначеного службового розслідування.
12. У разі якщо ініціатором є суб’єкт дослідження, завдання готує, підписує і подає через керівника кадрового підрозділу на затвердження начальнику Управління (особі, яка виконує його обов’язки) спеціаліст поліграфа, який буде проводити дослідження на підставі рапорту (заяви) вищевказаної особи з відповідною резолюцією начальника Управління (особи, яка виконує його обов’язки), або його заступників.
13. Затверджене завдання передається до кадрового підрозділу Управління. Завдання, підписане начальником Управління (особою, яка виконує його обов’язки), затвердженню не підлягає.
14. Після отримання завдання спеціаліст поліграфа розробляє перелік запитань (психологічних стимулів) для проведення дослідження, які повинні бути узгоджені з ініціатором.
Зазначені в абзаці першому цього пункту вимоги не поширюються на ситуацію, коли ініціатором є суб’єкт дослідження, який особисто надає необхідну для такого дослідження інформацію спеціалісту поліграфа. Перелік запитань (психологічних стимулів) у такому разі спеціаліст поліграфа не узгоджує з ініціатором.
III. Основні принципи проведення дослідження
1. Дослідження має свої особливості залежно від напряму і завдань та передбачає дотримання загальнообов’язкових принципів, а саме: добровільності, правомірності, неупередженості, комплексності та всебічного забезпечення прав і свобод людини і громадянина.
Відмова від опитування не може тягти за собою утиск особи, порушення її законних прав та свобод.
2. Згідно з принципом добровільності спеціаліст поліграфа починає дослідження лише за добровільною згодою суб’єкта дослідження на проведення дослідження за умови відсутності у суб’єкта дослідження медичних протипоказань для проведення дослідження, а також інших причин, визначених у пункті 3 розділу V цього Порядку.
3. За принципом правомірності дослідження проводиться тільки за наявності відповідного завдання та в межах визначеного кола питань, про що спеціаліст поліграфа повідомляє суб’єкту дослідження.
4. Принцип неупередженості передбачає неупереджене ставлення спеціаліста поліграфа до суб’єкта дослідження.
5. Принцип комплексності вимагає від спеціаліста поліграфа використання всіх наявних методичних можливостей, застосовуваних під час дослідження, для забезпечення повної та всебічної обґрунтованості висновків дослідження.
6. Принцип всебічного забезпечення прав і свобод людини і громадянина є основним. Особа повинна знати, з якої причини щодо неї проводять дослідження, а також має право відмовитися від дослідження на будь-якому етапі його проведення.
IV. Напрями проведення дослідження
1. Особи, які претендують на військову службу (роботу) в Управлінні проходять дослідження для отримання умовної та орієнтувальної інформації про наявність наступних обставин, у тому числі у минулому:
вчинення правопорушень, відкриття кримінального провадження;
перебування на агентурному зв’язку в спецслужбі іншої держави;
конфіденційне співробітництво з розвідувальними, правоохоронними та іншими державними органами України;
участь у діяльності заборонених законом або судом громадських об’єднань, членство в політичних партіях, участь у створенні або діяльності політичних партій;
наявність громадянства іншої держави або документа, виданого уповноваженими органами іншої держави, про те, що суб’єкт дослідження набуде її громадянства, якщо вийде з громадянства України, оформлення документів на виїзд для постійного проживання за кордоном;
розголошення відомостей, які є конфіденційною, таємною або службовою інформацією;
приховування чи викривлення фактів біографії, а також перевірка інформації, сумніви щодо якої виникли під час проходження співбесіди перед прийняттям на військову службу (роботу) до Управління;
суїцидальні спроби, психічні розлади у суб’єкта дослідження;
наявність боргів або фінансових зобов’язань у суб’єкта дослідження та його близьких родичів;
зловживання спиртними напоями, вживання наркотичних засобів чи психотропних речовин без призначення лікаря, наявність ігрової залежності;
приховані мотиви вступу на військову службу (роботу) в Управління.
2. Військовослужбовці Управління з метою прийняття кадрового рішення при розгляді питання щодо їх призначення на посади до підрозділів особистих охорон, на посади до підрозділів Управління від заступника начальника Служби - начальника відділу та вище, а також прирівняних до них посад проходять дослідження для отримання умовної та орієнтувальної інформації про наявність наступних обставин, у тому числі у минулому:
вчинення правопорушень, відкриття кримінального провадження;
перебування на агентурному зв’язку в спецслужбі іншої держави;
конфіденційне співробітництво з розвідувальними, правоохоронними та іншими державними органами України;
участь у діяльності заборонених законом або судом громадських об’єднань, членство в політичних партіях, участь у створенні або діяльності політичних партій;
наявність громадянства іншої держави або документа, виданого уповноваженими органами іншої держави, про те, що суб’єкт дослідження набуде її громадянства, якщо вийде з громадянства України, оформлення документів на виїзд для постійного проживання за кордоном;
розголошення відомостей, які є конфіденційною, таємною або службовою інформацією;
суїцидальні спроби, психічні розлади у суб’єкта дослідження;
наявність боргів або фінансових зобов’язань у суб’єкта дослідження та його близьких родичів;
зловживання спиртними напоями, вживання наркотичних засобів чи психотропних речовин без призначення лікаря, наявність ігрової залежності;
зловживання владою або службовим становищем, перевищення влади або службових повноважень під час проходження військової служби та виконання службових обов’язків в Управлінні;
порушення службових обов’язків та вимог законодавства України, які виникли під час проходження військової служби та виконання службових обов’язків в Управлінні;
приховані мотиви призначення (переміщення) на посади в Управлінні.
3. Військовослужбовці (працівники) Управління проходять дослідження для отримання умовної та орієнтувальної інформації про наявність наступних обставин, у тому числі у минулому:
вчинення правопорушень, відкриття кримінального провадження;
перебування на агентурному зв’язку в спецслужбі іншої держави;
конфіденційне співробітництво з розвідувальними, правоохоронними та іншими державними органами України;
участь у діяльності заборонених законом або судом громадських об’єднань, членство в політичних партіях, участь у створенні або діяльності політичних партій;
наявність громадянства іншої держави або документа, виданого уповноваженими органами іншої держави, про те, що суб’єкт дослідження набуде її громадянства, якщо вийде з громадянства України, оформлення документів на виїзд для постійного проживання за кордоном;
розголошення відомостей, які є конфіденційною, таємною або службовою інформацією;
суїцидальні спроби, психічні розлади у суб’єкта дослідження;
наявність боргів або фінансових зобов’язань у суб’єкта дослідження та його близьких родичів;
зловживання спиртними напоями, вживання наркотичних засобів чи психотропних речовин без призначення лікаря, наявність ігрової залежності;
зловживання владою або службовим становищем, перевищення влади або службових повноважень під час проходження військової служби та виконання службових обов’язків в Управлінні;
порушення службових обов’язків та вимог законодавства України, які виникли під час проходження військової служби та виконання службових обов’язків в Управлінні.
4. Військовослужбовці Управління в межах проведення службового розслідування в Управлінні проходять дослідження для отримання умовної та орієнтувальної інформації щодо:
підтвердження або спростування раніше отриманих пояснень;
оцінки правдивості відомостей, що надав суб’єкт дослідження під час проведення службового розслідування;
виявлення можливої причетності суб’єкта дослідження до підготовки або вчинення правопорушення, інших протиправних дій, що перевіряються;
визначення (звуження) кола ймовірно причетних осіб до правопорушення або інших протиправних дій, що перевіряються;
................Перейти до повного тексту