1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ БЮРО РОЗСЛІДУВАНЬ
НАКАЗ
12.09.2019 № 376/255
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 вересня 2019 р.
за № 1069/34040
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів № 836/888 від 31.12.2020 )
Про затвердження Порядку надання Держфінмоніторингом Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом інформації про хід їх розгляду
Відповідно до Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про Державне бюро розслідувань", "Про оперативно-розшукову діяльність", Кримінального процесуального кодексу України, з метою визначення порядку надання Держфінмоніторингом узагальнених матеріалів Державному бюро розслідувань та їх розгляду
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок надання Держфінмоніторингом Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом інформації про хід їх розгляду, що додається.
2. Департаменту податкової політики та нагляду за фіскальними органами Міністерства фінансів України спільно з Департаментом фінансових розслідувань Держфінмоніторингу та Другим Управлінням організації досудових розслідувань Державного бюро розслідувань подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Керівникам відповідних структурних підрозділів Державного бюро розслідувань та Держфінмоніторингу забезпечити контроль за виконанням цього наказу відповідно до вимог законодавства України.
4. Державному бюро розслідувань призначити уповноважених співробітників (працівників) для організації на постійній основі взаємодії з Держфінмоніторингом у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр фінансів України О. Маркарова
Директор
Державного бюро розслідувань

Р. Труба
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби
фінансового моніторингу України



І. Черкаський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України,
Державного бюро розслідувань
12 вересня 2019 року № 376/255
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 вересня 2019 р.
за № 1069/34040
ПОРЯДОК
надання Держфінмоніторингом Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом інформації про хід їх розгляду
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон), "Про Державне бюро розслідувань" та відповідно до Угоди про міжвідомче та інформаційне співробітництво між Державною службою фінансового моніторингу України та Державним бюро розслідувань (далі - Державне бюро) від 24 травня 2018 року № 1.
2. Цей Порядок визначає порядок надання Держфінмоніторингом Державному бюро узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом від Державного бюро інформації про хід їх розгляду.
3. У цьому Порядку терміни вжито в таких значеннях:
додатки до узагальнених матеріалів - копії документів, які стосуються відомостей про фінансові операції, та інша інформація, пов’язана з узагальненими матеріалами, у письмовій та/або електронній формі (за наявності);
експертна комісія - комісія Держфінмоніторингу з розгляду узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, підготовлених для подання правоохоронним та розвідувальним органам;
надання узагальнених матеріалів - дії посадових осіб Держфінмоніторингу щодо передання в установленому порядку Державному бюро узагальнених матеріалів у письмовій та/або електронній формі;
реєстрація (облік) узагальнених матеріалів - присвоєння Держфінмоніторингом кожному узагальненому матеріалу реєстраційного номера, а також їх реєстрація, взяття на облік та фіксація в облікових журналах, книгах, реєстрах у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, Державним бюро;
розгляд узагальнених матеріалів - перевірка Державним бюро у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, відомостей, викладених в узагальнених матеріалах, вжиття необхідних заходів та прийняття рішень відповідно до законодавства.
Інші терміни вжито у значеннях, визначених Законом та Законом України "Про Державне бюро розслідувань" .
4. Обмін інформацією між Державним бюро та Держфінмоніторингом здійснюється у паперовій та/або електронній формі відповідно до вимог законодавства.
5. Працівники Держфінмоніторингу та Державного бюро в установленому законодавством порядку беруть участь у проведенні заходів у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
II. Надання узагальнених матеріалів
1. Інформація про фінансову операцію або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, а також про клієнта, одержана Держфінмоніторингом у встановленому законодавством порядку, оброблюється та аналізується на предмет наявності достатніх підстав:
вважати, що фінансова операція або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
підозрювати, що фінансова операція або клієнт пов’язані зі вчиненням іншого суспільно небезпечного діяння, яке визначене Кримінальним кодексом України як злочин, що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
У разі встановлення вищезазначених підстав Держфінмоніторинг у визначені цим Порядком строки надає Державному бюро відповідні узагальнені матеріали.
2. Узагальнені матеріали та додаткові узагальнені матеріали готуються Держфінмоніторингом у письмовій та/або електронній формі.
3. Узагальнені матеріали та додаткові узагальнені матеріали згідно із Законом містять інформацію з обмеженим доступом.
У разі якщо узагальнені матеріали та додаткові узагальнені матеріали мають додатки, які містять інформацію з обмеженим доступом, в узагальнених матеріалах та додаткових узагальнених матеріалах робиться відповідний запис.
4. Структура узагальнених матеріалів:
зміст;
преамбула;
описові розділи, до яких включаються:
резюме;
мотивований висновок;
додатки (за наявності).
5. Узагальнені матеріали мають містити такі відомості:
1) обов’язково:
реєстраційний номер, дату, умовне найменування, підпис уповноваженої особи Держфінмоніторингу;
стислий опис фінансової операції або сукупності пов’язаних між собою фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, з відображенням дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв’язків між особами, які їх вчинили, або:
опис фінансової операції чи сукупності пов’язаних між собою фінансових операцій, які можуть бути пов’язані із суспільно небезпечним діянням, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, з відображенням дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв’язків між особами, які їх вчинили;
опис фінансової операції або сукупності пов’язаних між собою фінансових операцій, щодо яких є підозра, що фінансова операція або клієнт пов’язані зі вчиненням іншого суспільно небезпечного діяння, яке визначене Кримінальним кодексом України як злочин, що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, з відображенням переліку осіб, які брали участь у здійсненні фінансових операцій, відомостей, що їх ідентифікують, дати та суми, на яку проведено фінансові операції, місця та обставин їх здійснення, взаємовідносин, а також зв’язків між особами, які їх вчинили;
опис достатніх підстав, які дають можливість вважати, що фінансові операції або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, або:
опис достатніх підстав, які дають можливість вважати, що фінансові операції чи сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані зі вчиненням іншого суспільно небезпечного діяння, яке визначене Кримінальним кодексом України як злочин, що передує легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
мотивований висновок про те, що фінансові операції можуть здійснюватися з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення або можуть здійснюватися з метою вчинення іншого суспільно небезпечного діяння, яке визначене Кримінальним кодексом України як тяжкий злочин, що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
2) за наявності:
перелік осіб, які брали участь у здійсненні фінансових операцій, їх ідентифікаційні дані, а також копії документів;
схему фінансових операцій.
6. Під час формування узагальнених матеріалів для аналізу фінансових операцій та/або за потреби отримання інформації від підрозділу фінансової розвідки іншої держави або надання такої інформації Держфінмоніторингом використовуються документи (відомості), надані Державним бюро, про фінансові операції, стосовно яких є підозра, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму, фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення або вчиненням іншого кримінального правопорушення, підслідність якого визначено за Державним бюро, та/або пов’язані з особами, щодо яких застосовано міжнародні санкції.
Інформація, яка надається відповідно до цього пункту, має містити (за наявності) відомості та ідентифікаційні дані осіб, перелік яких визначено в додатку 1 до цього Порядку.
Надання інформації Держфінмоніторингу здійснюється Державним бюро з дотриманням вимог законодавства щодо розголошення відомостей досудового розслідування та вимог законодавства у сфері охорони інформації з обмеженим доступом.
Держфінмоніторинг за потреби звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави використовує інформацію, надану Державним бюро, щодо фінансових операцій, стану розгляду узагальнених матеріалів, кримінальних проваджень, у тому числі з обмеженим доступом, за наявності письмового дозволу Державного бюро.
За відсутності такого дозволу інформацію Державного бюро не може бути використано під час звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
В узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі, який містить інформацію, надану підрозділом фінансової розвідки іноземної держави, Держфінмоніторингом зазначаються умови використання Державним бюро такої інформації, визначені підрозділом фінансової розвідки іноземної держави.
Державному бюро заборонено розголошувати, передавати та використовувати у будь-яких цілях (судових, адміністративних, слідчих діях, запитах про міжнародну правову допомогу тощо) інформацію підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, яка міститься в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах, та узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, який її містить, без дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, що надав таку інформацію.
За наявності в узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі інформації підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, яким надано дозвіл на передання цієї інформації визначеному правоохоронному органу, такі узагальнені матеріали передаються зазначеному правоохоронному органу. Зазначену інформацію та узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, який її містить, не може бути передано до іншого правоохоронного органу та іншого державного органу чи будь-якої третьої сторони без дозволу підрозділу фінансової розвідки, який її надав.
7. За наявності у Держфінмоніторингу додаткової інформації, що стосується раніше направлених Державному бюро узагальнених матеріалів, Держфінмоніторинг формує та надає Державному бюро додаткові узагальнені матеріали.
Додаткові узагальнені матеріали є невід’ємною частиною узагальнених матеріалів.
8. За наявності у Держфінмоніторингу додаткової інформації, що стосується раніше направлених Державному бюро та/або правоохоронним органам, їх територіальним підрозділам узагальнених матеріалів, за результатами розгляду яких оперативно-розшукові справи закрито або досудове розслідування закінчено, Держфінмоніторинг може сформувати узагальнені матеріали, які подаються на розгляд експертної комісії, для прийняття рішення щодо їх направлення Державному бюро та/або іншим правоохоронним органам, їх територіальним підрозділам.
Якщо за результатами розгляду раніше наданого узагальненого матеріалу Державним бюро розпочато кримінальне провадження або узагальнений матеріал розглядається (використовується) у ході досудового розслідування, додаткові узагальнені матеріали надаються безпосередньо Державному бюро, якщо іншого ним не зазначено.
9. Рішення про наявність достатніх підстав для передання узагальнених матеріалів Державному бюро приймається експертною комісією, склад і повноваження якої затверджуються окремим наказом Держфінмоніторингу.
До участі в засіданнях експертної комісії на підставі листа Держфінмоніторингу можуть запрошуватися представники Державного бюро, кандидатури та кількість яких затверджуються окремим розпорядчим документом Державного бюро, про що інформується Держфінмоніторинг.
Представники Державного бюро, які залучаються до участі в засіданнях експертної комісії, наділені консультативно-дорадчими функціями та мають право:
знайомитися зі стислими описами проєктів узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів (у табличній формі) та схемами фінансових операцій;
вносити пропозиції щодо наявності або відсутності достатніх підстав для передання узагальнених матеріалів Державному бюро або до іншого правоохоронного органу, його територіального підрозділу;
вносити пропозиції щодо обсягу і терміну доопрацювання узагальнених матеріалів;
вносити пропозиції щодо визначення правоохоронного органу, його територіального підрозділу, до якого рекомендується передати узагальнені матеріали;
інформувати про стан розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, раніше переданих до Державного бюро;
вносити пропозиції щодо отримання копій узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
10. До Державного бюро направляється лише один примірник узагальненого матеріалу.
У разі здійснення Державним бюро досудового розслідування у кримінальному провадженні за ознаками злочинів, передбачених статтями Кримінального кодексу України, підслідність яких визначено частиною четвертою статті 216 Кримінального процесуального кодексу України , за фінансовими операціями, які безпосередньо або опосередковано пов’язані з операціями, відображеними в узагальненому матеріалі, наданому іншому правоохоронному органу, його територіальному підрозділу (за наявності їх дозволу), Державному бюро надається копія такого узагальненого матеріалу відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу.
Копії узагальнених матеріалів надаються Державному бюро відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу без дозволу іншого правоохоронного органу, його територіального підрозділу в разі закриття кримінального провадження, наявності рішення суду або закриття оперативно-розшукової справи за реабілітуючими підставами.
Надання Державному бюро копії узагальненого матеріалу, який містить інформацію підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, який надав дозвіл на передання інформації конкретному правоохоронному органу, не допускається без дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
Документ на отримання копії узагальненого матеріалу має бути викладено на офіційному бланку встановленої форми за підписом керівника слідчого підрозділу Державного бюро чи його заступника.
11. Строк передання узагальнених матеріалів до Державного бюро не має перевищувати п’яти робочих днів із дня прийняття рішення експертною комісією Держфінмоніторингу.
12. У разі прийняття Держфінмоніторингом рішення про подальше зупинення фінансової операції відповідно до частини другої статті 17 Закону та/або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 17 Закону передання узагальнених матеріалів до Державного бюро здійснюється у строки, встановлені пунктом 3 розділу V цього Порядку.
13. Узагальнені матеріали, додаткові узагальнені матеріали (за наявності) та додатки до них (за наявності) надаються Державному бюро на паперових, та/або магнітних, та/або інших матеріальних носіях інформації відповідно до законодавства разом з відповідним супровідним листом за підписом Голови Держфінмоніторингу або його заступника.
14. У супровідному листі зазначаються стисла умовна назва узагальненого матеріалу, його реєстраційний номер, підозри щодо вчинення кримінального правопорушення, наявність додатків, інформація про день закінчення строку зупинення фінансової операції та/або видаткової фінансової операції у разі, якщо таке рішення прийнято Держфінмоніторингом відповідно до частини другої та/або третьої статті 17 Закону, а також інформація щодо раніше направлених узагальнених матеріалів.
15. Копії документів, які надійшли до Держфінмоніторингу після надання узагальненого матеріалу до Державного бюро та які не містять відомостей щодо проведення нових фінансових операцій, можуть надаватися Державному бюро окремим супровідним листом як додатки до узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
Додатки (за наявності) до узагальненого матеріалу або до додаткового узагальненого матеріалу є його невід’ємною частиною.
16. Державному бюро заборонено передавати будь-кому інформацію, одержану від Держфінмоніторингу у вигляді узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, за винятком випадків передання її до інших правоохоронних органів для використання відповідно до законодавства України.
17. Додаткові узагальнені матеріали до раніше переданих Державному бюро узагальнених матеріалів (за наявності) подаються Держфінмоніторингом до Державного бюро.
У разі передання Державним бюро узагальнених матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до іншого правоохоронного органу додаткові узагальнені матеріали направляються до відповідного правоохоронного органу.
III. Реєстрація та розгляд узагальнених матеріалів
1. Реєстрація та розгляд узагальнених матеріалів Державним бюро здійснюється у визначеному законодавством України порядку.
2. Отримані узагальнені матеріали Державне бюро використовує у межах своєї компетенції, здійснюючи досудове розслідування у кримінальних провадженнях у порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
3. Узагальнені матеріали, які містять підозри щодо відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, використовуються Державним бюро для вжиття заходів щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншим суспільно небезпечним діянням.
4. Реєстрація узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, отриманих від Держфінмоніторингу, здійснюється Державним бюро відповідно до законодавства України, у тому числі в частині, що регламентує порядок використання інформації з обмеженим доступом.
5. Державне бюро, отримавши узагальнений матеріал або додатковий узагальнений матеріал, не пізніше п’яти робочих днів з дня їх реєстрації (обліку) надає Держфінмоніторингу відомості щодо дати і номера їх реєстрації, проведеної відповідно до норм кримінального процесуального законодавства України, в тому числі наявну інформацію про попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення.
6. Якщо узагальнений матеріал та/або додатковий узагальнений матеріал чи матеріали розгляду узагальненого матеріалу відповідно до законодавства передаються Державним бюро до іншого правоохоронного органу або до його територіального підрозділу, Державне бюро, що передає такі документи, надсилає на адресу Держфінмоніторингу повідомлення із зазначенням реквізитів супровідного листа та узагальненого та/або додаткового узагальненого матеріалу.
7. У всіх випадках передання Державним бюро Держфінмоніторингу інформації та/або документів про результати розгляду узагальнених матеріалів у супровідному листі обов’язково зазначається інформація щодо узагальненого матеріалу, у тому числі його реєстраційний номер у Держфінмоніторингу.
IV. Інформування щодо стану розгляду узагальнених матеріалів
1. Державне бюро протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення за результатами розгляду узагальнених матеріалів та додаткових узагальнених матеріалів надає Держфінмоніторингу інформацію відповідно до переліку відомостей про стан розгляду узагальнених матеріалів Державним бюро розслідувань, наведеного в додатку 2 до цього Порядку.
2. Для інформування суб’єктів первинного фінансового моніторингу Державне бюро подає до Держфінмоніторингу відомості про вручення особі письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, про закриття кримінального провадження, що розпочато за повідомленням такого суб’єкта, що надійшло до Держфінмоніторингу відповідно до вимог статей 6, 10, 12, 17 Закону, а також (за наявності) інформацію про ухвалені судами рішення за такими кримінальними провадженнями за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку.

................
Перейти до повного тексту