1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ БЮРО РОЗСЛІДУВАНЬ
НАКАЗ
31.12.2020 № 836/888
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 березня 2021 р.
за № 293/35915
Про затвердження Порядку надання Державною службою фінансового моніторингу України Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду
На виконання пункту 7 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" , підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 , та з метою визначення порядку надання Державною службою фінансового моніторингу України узагальнених матеріалів Державному бюро розслідувань та їх розгляду
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок надання Державною службою фінансового моніторингу України Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства фінансів України та Державного бюро розслідувань від 12 вересня 2019 року № 376/255 "Про затвердження Порядку надання Держфінмоніторингом Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом інформації про хід їх розгляду", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 вересня 2019 року за № 1069/34040.
3. Департаменту забезпечення координаційно-моніторингової роботи Міністерства фінансів України спільно з Департаментом фінансових розслідувань Державної служби фінансового моніторингу України подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Керівникам відповідних структурних підрозділів Державного бюро розслідувань та Державної служби фінансового моніторингу України забезпечити контроль за виконанням цього наказу відповідно до вимог законодавства.
5. Державному бюро розслідувань призначити уповноважених співробітників (працівників) для організації на постійній основі взаємодії з Державною службою фінансового моніторингу України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр фінансів України С. Марченко
Виконувач обов’язків
Директора Державного
бюро розслідувань


О. Сухачов
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби фінансового
моніторингу України



І. Черкаський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України,
Державного бюро розслідувань
31 грудня 2020 року № 836/888
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 березня 2021 р.
за № 293/35915
ПОРЯДОК
надання Державною службою фінансового моніторингу України Державному бюро розслідувань узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду
І. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм надання Держфінмоніторингом до Державного бюро розслідувань (далі - ДБР) узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом від ДБР інформації про хід їх розгляду.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
додатки до узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - копії документів, які стосуються відомостей про фінансові операції, та інша інформація, пов’язана з узагальненими (додатковими узагальненими) матеріалами;
експертна комісія - комісія Держфінмоніторингу з розгляду узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, підготовлених для подання правоохоронним та розвідувальним органам;
надання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - дії посадових осіб Держфінмоніторингу щодо передання в установленому порядку до ДБР узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів;
реєстрація (облік) узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - присвоєння Держфінмоніторингом кожному узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалу реєстраційного номера, а також їх реєстрація, взяття на облік та фіксація в облікових журналах, книгах, Єдиному реєстрі досудових розслідувань у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України та Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" ДБР та його територіальними органами;
розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - перевірка ДБР у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, відомостей, викладених в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах, вжиття необхідних заходів та прийняття рішень відповідно до законодавства.
Інші терміни вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон).
3. Обмін інформацією між ДБР та Держфінмоніторингом здійснюється із дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
4. Працівники Держфінмоніторингу та ДБР в установленому законодавством порядку беруть участь у вжитті заходів у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
II. Надання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. Інформація про фінансову операцію або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій, одержана Держфінмоніторингом у встановленому законодавством порядку, опрацьовується та аналізується на предмет наявності достатніх підстав вважати, що:
фінансова операція або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
фінансова операція або клієнт пов’язані із вчиненням кримінального правопорушення, що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
У разі встановлення вищезазначених підстав Держфінмоніторинг у визначені цим Порядком строки надає ДБР відповідні узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали відповідно до підслідності.
2. Узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали готуються Держфінмоніторингом та надаються ДБР із дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
3. Узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали згідно із Законом містять інформацію з обмеженим доступом, яка є таємницею фінансового моніторингу.
У разі, якщо узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали мають додатки, які містять інформацію з обмеженим доступом, в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах робиться відповідний запис.
4. Структура узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу визначається змістом та обсягом інформації, що надається, та може включати такі розділи:
зміст;
преамбулу;
описові розділи, до яких можуть включатись:
інформація про фінансові операції та їх учасників;
резюме;
мотивований висновок;
додатки.
5. Під час формування узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів для аналізу фінансових операцій Держфінмоніторингом можуть використовуватись, зокрема, інформація та документи, отримані від ДБР, про фінансові операції, стосовно яких є підозра, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму, фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення або вчиненням іншого кримінального правопорушення, досудове розслідування якого здійснюється ДБР, та/або пов’язані з особами, щодо яких застосовано санкції.
Інформація, яка надається відповідно до цього пункту, має містити (за наявності) відомості та ідентифікаційні дані осіб, перелік яких визначено в додатку 1 до цього Порядку.
Надання інформації Держфінмоніторингу здійснюється ДБР з дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом та недопустимості розголошення відомостей досудового розслідування.
6. Держфінмоніторинг за потреби звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави може використовувати інформацію, отриману від ДБР, щодо фінансових операцій, стану розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, кримінальних проваджень, у тому числі з обмеженим доступом, лише за наявності письмового дозволу ДБР.
За відсутності такого дозволу інформацію ДБР не може бути використано під час звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
7. В узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі, який містить інформацію, надану підрозділом фінансової розвідки іноземної держави, Держфінмоніторингом зазначаються умови, обмеження та цілі використання, оприлюднення, розкриття джерела її одержання, подальшої передачі до ДБР такої інформації, визначені підрозділом фінансової розвідки іноземної держави. При цьому така інформація не може бути використана як доказ без попереднього дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
ДБР заборонено її розголошувати, передавати чи використовувати у будь-яких інших цілях (судових, адміністративних, слідчих діях, запитах про міжнародну правову допомогу тощо) ніж ті, які зазначені підрозділом фінансової розвідки іноземної держави, що надав таку інформацію.
8. За наявності в узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі інформації підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, яким надано дозвіл на передачу цієї інформації визначеному правоохоронному органу, такі узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали передаються зазначеному правоохоронному органу. Вказану інформацію та узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, який її містить, не може бути передано до іншого правоохоронного органу чи будь-якої третьої сторони без дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, який її надав.
9. За наявності у Держфінмоніторингу додаткової інформації, що стосується раніше направлених до ДБР узагальнених матеріалів, Держфінмоніторинг може формувати та надавати ДБР додаткові узагальнені матеріали.
У такому випадку додатковий узагальнений матеріал є невід’ємною частиною узагальненого матеріалу.
10. За наявності у Держфінмоніторингу інформації, що стосується раніше направлених до ДБР узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, за результатами розгляду яких досудове розслідування закінчено або оперативно-розшукову справу закрито, Держфінмоніторинг може направити її іншим правоохоронним органам відповідно до рішення експертної комісії у формі узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
Якщо за результатами розгляду раніше направленого до ДБР узагальненого матеріалу розпочато кримінальне провадження або узагальнений матеріал розглядається (використовується) у ході досудового розслідування, додаткові узагальнені матеріали направляються безпосередньо до ДБР, якщо іншого ним не зазначено.
11. Рішення про наявність достатніх підстав для передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до ДБР приймається експертною комісією, склад і повноваження якої затверджуються окремим наказом Держфінмоніторингу.
До участі в засіданнях експертної комісії на підставі листа Держфінмоніторингу можуть запрошуватися представники ДБР, кандидатури та кількість яких затверджуються окремим розпорядчим документом ДБР, про що інформується Держфінмоніторинг.
Представники ДБР, які залучаються до участі в засіданнях експертної комісії, наділені консультативно-дорадчими функціями та мають право:
ознайомлюватися зі стислими знеособленими описами проектів узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів (у табличній формі) та схемами фінансових операцій;
вносити пропозиції щодо наявності або відсутності достатніх підстав для передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до ДБР або іншого правоохоронного органу;
вносити пропозиції щодо обсягу і терміну доопрацювання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів;
вносити пропозиції щодо визначення правоохоронного органу, його територіального чи структурного підрозділу, до якого рекомендується направити узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали;
інформувати про стан розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, переданих до ДБР;
вносити пропозиції щодо отримання копій узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
12. До ДБР направляється лише один примірник узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
У разі здійснення ДБР досудового розслідування у кримінальному провадженні за фінансовими операціями, які безпосередньо або опосередковано пов’язані з операціями, відображеними в узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі, наданому іншому правоохоронному органу, його територіальному підрозділу (за наявності їх дозволу), до ДБР може бути направлена копія такого узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу.
Копії узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів можуть бути направлені до ДБР відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу без дозволу іншого правоохоронного органу, його територіального підрозділу в разі наявності рішення суду або закриття кримінального провадження, оперативно-розшукової справи, у межах яких перевірявся узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал.
Направлення до ДБР копії узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, який містить інформацію підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, який надав дозвіл на передання інформації іншому правоохоронному органу, не допускається без дозволу відповідного підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
13. Строк передачі узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до ДБР не має перевищувати п’яти робочих днів із дня прийняття рішення експертною комісією Держфінмоніторингу.
14. У разі прийняття Держфінмоніторингом рішення про подальше зупинення відповідних фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону та/або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону, передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до ДБР здійснюється у строки, встановлені пунктом 4 розділу V цього Порядку.
15. У супровідному листі за підписом уповноваженої особи зазначаються стисла умовна назва узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, його реєстраційний номер, наявність додатків, інформація про дату закінчення строку зупинення фінансових операцій та/або зупинення видаткових фінансових операцій у разі прийняття такого рішення Держфінмоніторингом відповідно до частини другої та/або третьої статті 23 Закону, а також інформація щодо раніше направлених узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
16. Копії документів, які надійшли до Держфінмоніторингу після надання узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу до ДБР та які не містять відомостей щодо проведення нових фінансових операцій, можуть надаватися до ДБР окремим супровідним листом як додатки до узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
Додатки (за наявності) до узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу є його невід’ємною частиною.
17. ДБР заборонено передавати будь-кому інформацію, одержану від Держфінмоніторингу, яка міститься в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах (за винятком випадків передання її до інших правоохоронних органів для використання відповідно до чинного законодавства України, з урахуванням вимог пунктів 7, 8 цього розділу).
18. Додаткові узагальнені матеріали до раніше переданого до ДБР узагальненого матеріалу (за наявності) подаються Держфінмоніторингом до ДБР.
19. У разі передачі ДБР узагальнених матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до іншого правоохоронного органу додаткові узагальнені матеріали та додаткова інформація направляються Держфінмоніторингом до правоохоронного органу, який здійснюватиме їх перевірку.
III. Реєстрація та розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. Реєстрація та розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів ДБР здійснюються у визначеному законодавством України порядку, у тому числі в частині, що регламентує порядок використання інформації з обмеженим доступом.
2. Отримані узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали ДБР використовує у межах своєї компетенції, здійснюючи досудове розслідування чи оперативно-розшукову діяльність у порядку, визначеному законодавством.
3. ДБР, отримавши узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, не пізніше п’яти робочих днів з дня його реєстрації (обліку) надає Держфінмоніторингу відомості щодо дати і номера їх реєстрації, зокрема, у разі прийняття рішення про внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР), у тому числі наявну інформацію про попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення або витяг з ЄРДР.
4. Якщо узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал та/або матеріали їх розгляду відповідно до законодавства, в тому числі з дотриманням вимог пунктів 7, 8 розділу ІІ цього Порядку, передаються ДБР до його структурного чи територіального підрозділу або іншого правоохоронного органу, ДБР інформує Держфінмоніторинг у порядку та строки, визначені пунктом 3 розділу IV цього Порядку.
IV. Інформування щодо стану розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. ДБР протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення за результатами розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів надає Держфінмоніторингу інформацію відповідно до переліку відомостей про стан розгляду ДБР узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, наведеного в додатку 2 до цього Порядку.
2. Для інформування суб’єктів первинного фінансового моніторингу ДБР подає до Держфінмоніторингу відомості про вручення особі письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, про закриття кримінального провадження, що розпочато за повідомленням такого суб’єкта, яке надійшло до Держфінмоніторингу відповідно до вимог статей 8, 14, 15, 16, 23 Закону, за такими кримінальними провадженнями за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку, а також (за наявності) інформацію про ухвалені судами рішення.
3. ДБР протягом п’яти робочих днів з дня передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до структурного чи територіального підрозділу ДБР або іншого правоохоронного органу інформує про це Держфінмоніторинг, із зазначенням реквізитів супровідного листа, яким їх направлено, найменування органу, його структурного чи територіального підрозділу, а також реєстраційних даних та умовного найменування узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
4. За потреби отримання інформації (додаткової інформації) щодо стану розгляду переданих узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, копій процесуальних документів Держфінмоніторинг направляє запити до ДБР.
5. ДБР на запити Держфінмоніторингу надає інформацію (додаткову інформацію) про стан розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та, у разі закриття кримінального провадження, у межах якого перевірявся узагальнений матеріал, надає копію постанови про закриття кримінального провадження.
6. Під час направлення ДБР до Держфінмоніторингу інформації та/або документів про результати розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів у супровідному листі обов’язково зазначається інформація щодо узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, у тому числі його реєстраційний номер Держфінмоніторингу.
7. Держфінмоніторинг та ДБР один раз на півроку проводять взаємозвірку результатів розгляду переданих узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів. Результати взаємозвірки оформлюються актом за формою, наведеною в додатку 4 до цього Порядку.
Держфінмоніторинг складає акт у двох примірниках, який до 25 числа місяця, що настає за звітним, направляється до ДБР.
ДБР протягом 30 календарних днів з дня отримання акта здійснює звірку і надає примірник акта Держфінмоніторингу.
Акт взаємозвірки Держфінмоніторингу та ДБР включає відомості про узагальнені матеріали та додаткові узагальнені матеріали, які перебувають на розгляді ДБР понад шість місяців і стосовно яких у Держфінмоніторингу відсутня інформація щодо прийнятого процесуального рішення або іншого рішення, передбаченого законодавством.
V. Інформування про зупинення фінансових операцій
1. У разі прийняття Держфінмоніторингом рішення про подальше зупинення фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону та/або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону, які пов’язані із підозрами у вчиненні кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності ДБР або пов’язаних з інформацією, наданою ДБР, Держфінмоніторинг не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення інформує ДБР про зазначене рішення.
2. ДБР до Держфінмоніторингу подає перелік підрозділів, що здійснюють оперативно-розшукові та слідчі дії ДБР, на які покладено виконання завдань із запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та іншим кримінальним правопорушенням, для їх інформування та взаємодії.
3. ДБР, отримавши інформацію про прийняте Держфінмоніторингом рішення відповідно до пункту 1 цього розділу, невідкладно (протягом двох робочих днів з дня її отримання) надає за наявності Держфінмоніторингу для аналізу необхідну додаткову інформацію, копії документів (із дотриманням вимог Кримінального процесуального кодексу України), які містять відомості стосовно осіб, які здійснюють або причетні до здійснення фінансової операції, у тому числі щодо притягнення їх до кримінальної відповідальності та наявності у них судимості тощо.
4. У разі підтвердження мотивованої підозри Держфінмоніторинг готує узагальнений матеріал, пов’язаний із зупиненням фінансових операцій, і подає його до ДБР не пізніше ніж на сьомий робочий день після прийняття рішення щодо подальшого зупинення фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону.
У такому разі строк зупинення відповідних фінансових операцій продовжується Держфінмоніторингом з наступного робочого дня після подання відповідного узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу за умови, що загальний строк такого зупинення не перевищуватиме 30 робочих днів.

................
Перейти до повного тексту