- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 березня 2018 р.
за № 359/31811
Про затвердження Положення про конкурсний відбір проектів підручників для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти
Відповідно до статей
4 та
75 Закону України
"Про освіту", постанов Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року
№ 781 "Деякі питання забезпечення підручниками та навчальними посібниками студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів", від 21 лютого 2018 року
№ 87 "Про затвердження Державного стандарту початкової освіти"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про конкурсний відбір проектів підручників для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти, що додається.
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України в установленому законодавством порядку.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
16.03.2018 № 248
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 березня 2018 р.
за № 359/31811
ПОЛОЖЕННЯ
про конкурсний відбір проектів підручників для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до статей
4,
75 Закону України
"Про освіту", статей
20,
21, частини шостої статті
26-1 Закону України
"Про видавничу справу", розділу V Закону України
"Про авторське право і суміжні права", статей
7,
11 Закону України
"Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення", статті
21 Закону України
"Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", статей
3,
22 Закону України
"Про запобігання корупції", постанов Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року
№ 781 "Деякі питання забезпечення підручниками та навчальними посібниками студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів", від 21 лютого 2018 року
№ 87 "Про затвердження Державного стандарту початкової освіти",
Державних санітарних норм і правил "Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей", затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18 січня 2007 року № 13, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 30 січня 2007 року за № 77/13344.
2. Це Положення визначає порядок проведення конкурсного відбору проектів підручників для 1-2 класів (далі - Конкурс) закладів загальної середньої освіти (далі - ЗЗСО) з предметів вивчення згідно з переліком, який затверджується наказом МОН про проведення Конкурсу.
3. Конкурс проводиться окремо для проектів підручників для кожного класу ЗЗСО.
4. Конкурс проводиться для кожного класу в два етапи:
І етап - проведення науково-методичної, психолого-педагогічної, дизайнерської та антидискримінаційної експертиз проектів підручників (з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин у комплекті з фрагментом аудіосупроводу) та проектів обкладинок підручників (далі - підручники) для 1 класу ЗЗСО за їх електронними версіями.
ІІ етап - вибір підручників ЗЗСО за фрагментами їх електронних версій.
5. Конкурс проводить МОН на засадах відкритості, прозорості, гласності.
Інформація щодо проведення Конкурсу оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті Державної наукової установи "Інститут модернізації змісту освіти" (далі - ІМЗО).
6. У Конкурсі можуть брати участь фізичні та юридичні особи, які мають виключне авторське право на використання твору (далі - учасники Конкурсу) та які надали згоду передати на безоплатній основі МОН, ІМЗО (при укладанні договорів на видання підручників за рахунок коштів Державного бюджету України) право на розміщення підручників (з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин у комплекті з аудіосупроводом у форматі mp3) в електронному вигляді (у pdf-форматі) для безоплатного використання користувачами мережі Інтернет строком на п’ять років.
7. Один автор (авторський колектив) може подати на Конкурс не більше одного підручника з однієї назви підручників, у тому числі у співавторстві з іншими особами.
8. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
авторський оригінал - друкований авторський текст з візуальними матеріалами, розміщеними на відповідних сторінках тексту;
антидискримінаційна експертиза - аналіз оригінал-макетів підручників стосовно наявності у текстових та позатекстових (ілюстрації, методичний апарат, апарат орієнтування) матеріалах оригінал-макета підручника проявів дискримінації за захищеними ознаками (раса, колір шкіри, політичні, релігійні та інші переконання, стать, вік, інвалідність, етнічне та соціальне походження, мова тощо) у формі стереотипів, ксенофобії, ейджизму, андро- та етноцентризму, сексизму тощо та надання рекомендацій щодо їх усунення;
аудіосупровід - звуковий додаток на аудіодиску до підручника, який містить тексти до уроків (пісні, скоромовки, вірші, римовані рядки, моделі для вимови голосних та приголосних літер тощо), начитані в природному темпі носіями мови, що може бути використаний для навчання сприйняття мови на слух, для прослуховування паралельно з читанням тексту;
видавничий оригінал - комплект оригіналів усіх частин видання (тексту, візуальних матеріалів, розміщених на відповідних сторінках тексту), що пройшов редакційно-видавниче опрацювання;
дизайнерська експертиза - оцінювання дотримання вимог до художнього оформлення та поліграфічного виконання навчальної книги (формати, шрифти, гарнітура, кегль, накреслення), дотримання єдиного стилю, відповідність змісту з візуалізацією, оригінальність ілюстративного матеріалу, створеного спеціально для конкретного видання, збалансованість кольорової гами ілюстративного матеріалу;
електронна версія оригінал-макета підручника - електронний аналог майбутнього підручника у pdf-форматі;
науково-методична експертиза - експертиза відповідності обсягу, структури, способів викладу змісту підручника типовій освітній програмі, дидактичним принципам; рівня ефективності форм, методів і прийомів; рівня діяльнісної складової організації освітньої діяльності здобувачів освіти, рівня самостійності здобувачів освіти в освітній діяльності; дидактичних засобів мотивації освітньої діяльності, засобів контролю, самоконтролю, ефективності засобів, спрямованих на оволодіння здобувачами освіти ключовими і предметними компетентностями тощо;
оригінал-макет - оригінал підручника, кожна сторінка якого тотожна відповідній сторінці майбутнього видання;
проект підручника - авторський, видавничий оригінал або оригінал-макет майбутнього підручника;
психолого-педагогічна експертиза - встановлення відповідності обсягу, змісту, структури оригінал-макета підручника віковим психологічним особливостям учнів (сприймання, пам’ять, мислення, мотивація), рівня реалізації дидактичного принципу доступності, розвивальних можливостей змісту і структурі оригінал-макета підручника тощо;
репозитарій навчальних матеріалів (далі - Репозитарій) - ресурс, де зберігаються, накопичуються, систематизуються в електронному форматі продукти інтелектуальної власності наукового, освітнього й методичного призначення, забезпечується безоплатний доступ до них засобами інтернет-технологій, реєстрації експертів;
фрагмент аудіосупроводу - звуковий додаток на аудіодиску до підручника, який містить тексти не менше п’яти уроків.
Терміни "реальний конфлікт інтересів", "потенційний конфлікт інтересів", "близькі особи" вживаються у значеннях, наведених у Законі України
"Про запобігання корупції".
9. Для проведення Конкурсу створюються такі комісії:
Комісія шифрування та дешифрування конкурсних матеріалів (далі - Комісія ШДКМ);
Комісія з відбору експертів для здійснення експертизи електронних версій підручників (далі - Комісія з відбору експертів);
Конкурсні комісії Конкурсу (далі - Конкурсні комісії);
Апеляційна комісія Конкурсу (далі - Апеляційна комісія).
Результати роботи зазначених комісій оформлюються протоколом, який підписують голова, секретар та всі члени комісії, присутні на засіданні. Голова та секретар підписують усі сторінки протоколу.
Засідання кожної комісії є правомочним, якщо у ньому брали участь не менше 2/3 її складу.
Рішення комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість від її затвердженого складу.
Організація роботи комісій покладається на голів та секретарів цих комісій.
10. Склад Комісії ШДКМ у кількості трьох осіб з числа працівників ІМЗО, які не залучені до роботи інших комісій, не є учасниками Конкурсу, експертами та є особами, які не мають реальний чи потенційний конфлікт інтересів (далі - конфлікт інтересів), затверджується наказом МОН до оголошення Конкурсу.
Члени Комісії ШДКМ не мають права розголошувати до завершення І етапу Конкурсу інформацію про учасників та авторів зашифрованих підручників і підписують заяви про нерозголошення службової та конфіденційної інформації.
11. Склад Комісії з відбору експертів у кількості не менше семи осіб (непарна кількість), які не є учасниками Конкурсу, експертами та є особами, які не мають конфлікт інтересів, затверджується наказом МОН до оголошення Конкурсу і оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО після оголошення висновків Конкурсних комісій на І етапі Конкурсу.
Членами Комісії з відбору експертів можуть бути працівники МОН, ІМЗО, науково-педагогічні працівники закладів вищої та післядипломної педагогічної освіти, наукові працівники Національної академії наук України (далі - НАН України) та Національної академії педагогічних наук України (далі - НАПН України), методисти, вчителі, представники асоціацій та спілок учителів із відповідного предмета вивчення, представники громадських об'єднань (за їх згодою).
Члени Комісії з відбору експертів не мають права розголошувати до завершення І етапу Конкурсу інформацію про склад експертів за кожним із зашифрованих підручників та до початку роботи Комісії з відбору експертів підписують заяви про нерозголошення службової та конфіденційної інформації.
12. Конкурсні комісії створюються відповідно до таких освітніх галузей:
Мовно-літературна освітня галузь (створюються чотири окремі комісії: Українська мова і література; Мови і літератури відповідних корінних народів та національних меншин; Українська мова і література для здобувачів початкової освіти, які навчаються мовами національних меншин; Іншомовна освіта);
Математична освітня галузь;
Мистецька освітня галузь.
Із залученням фахівців з освітніх галузей "Природнича освітня галузь", "Технологічна освітня галузь", "Соціальна і здоров’язбережувальна освітня галузь", "Інформатична освітня галузь", "Громадянська та історична освітня галузь" створюється конкурсна комісія "Інтегрований курс".
Склад Конкурсних комісій у кількості не менше семи фахівців (непарна кількість), які не є учасниками Конкурсу, членами Комісії з відбору експертів, Апеляційної комісії, експертами та особами, які мають конфлікт інтересів, затверджується наказом МОН до закінчення строку подання комплектів конкурсних матеріалів та оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН і веб-сайті ІМЗО після завершення їх роботи на ІІ етапі Конкурсу.
Голови Конкурсних комісій обираються з числа членів цих комісій на першому їх засіданні.
Секретарями Конкурсних комісій без права голосу є працівники ІМЗО.
13. Склад Апеляційної комісії у кількості не менше п’яти осіб (непарна кількість) затверджується наказом МОН до закінчення строку подання комплектів конкурсних матеріалів.
Голова Апеляційної комісії обирається на першому її засіданні.
Секретарем Апеляційної комісії є працівник ІМЗО.
Членами Апеляційної комісії не можуть бути працівники МОН, учасники, експерти, члени Комісії з відбору експертів, Конкурсних комісій та особи, які мають конфлікт інтересів.
Інформація про склад Апеляційної комісії оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО після завершення її роботи на ІІ етапі Конкурсу.
14. Комісії здійснюють роботу у строки, визначені наказом МОН про проведення Конкурсу.
ІІ. Підготовка та оголошення Конкурсу
1. Конкурс оголошується наказом МОН, що оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО.
Оголошення має містити інформацію про мету Конкурсу, строки його проведення, перелік предметів вивчення та назв підручників, з яких оголошується Конкурс (із зазначенням відповідної іноземної мови, мови корінних народів та національних меншин), умови подання конкурсних матеріалів та апеляцій, номери контактних телефонів, факсів, номер "гарячої телефонної лінії", електронні адреси установи, відповідальної за організацію та проведення Конкурсу.
2. МОН та ІМЗО для організованого проведення Конкурсу забезпечують:
формування переліку предметів вивчення та назв підручників, з яких оголошується Конкурс;
формування пропозицій щодо складу Комісії з відбору експертів, Конкурсних комісій та Апеляційної комісії;
розроблення спільно з НАПН України, оприлюднення на веб-сайті ІМЗО до оголошення Конкурсу інструктивно-методичних матеріалів для проведення експертами експертиз електронних версій проектів підручників;
організацію формування загального списку експертів, добровільно зареєстрованих у Репозитарії, для здійснення експертиз електронних версій проектів підручників із відповідних назв;
розроблення та оприлюднення на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО інструктивно-методичних матеріалів для здійснення вибору ЗЗСО проектів підручників за фрагментами їхніх електронних версій з кожної назви підручника та оформлення результатів вибору.
3. Для проведення Конкурсу ІМЗО забезпечує:
формування складу Комісії ШДКМ;
приймання, реєстрацію, перевірку технічної справності оптичного диска або флеш-пам’яті з електронною версією проекту кожного підручника та проекту освітньої програми;
шифрування та дешифрування комплектів конкурсних матеріалів;
належні умови роботи Комісії ШДКМ, Комісії з відбору експертів, Конкурсних і Апеляційної комісій;
оголошення висновків Конкурсних комісій;
оприлюднення на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО наказів МОН, інформації про кількість проектів підручників, поданих на Конкурс з кожної назви підручника, зразків оформлення комплектів конкурсних матеріалів, узагальнених результатів вибору проектів підручників, експертних висновків на проекти підручників, протоколів Конкурсних та Апеляційної комісій, інструктивно-методичних матеріалів та інших документів стосовно проведення Конкурсу.
ІІІ. Вимоги до оформлення проектів підручників
1. Назва підручника повинна відповідати назві предмета вивчення, з якого оголошено Конкурс, і подаватися українською мовою (для ЗЗСО з навчанням українською мовою), двома мовами - українською та мовою підручника (у підручниках з іноземних мов, мов корінних народів та національних меншин).
2. Підручники мають бути виконані:
українською мовою (для ЗЗСО з навчанням українською мовою);
іноземними мовами, мовами корінних народів та національних меншин (з відповідних навчальних предметів для ЗЗСО з навчанням українською мовою, мовами корінних народів та національних меншин).
3. У разі видання підручника у двох частинах (затверджується наказом МОН про проведення Конкурсу) на Конкурс подається лише перша частина його проекту.
4. При поданні на Конкурс підручника перша його половина подається обов’язково у вигляді оригінал-макета, а далі - у вигляді авторського чи видавничого оригіналу або оригінал-макета.
Для підручників, зазначених у пункті 3 цього розділу, у вигляді оригінал-макета підручника подається перша половина першої частини його проекту.
Авторський або видавничий оригінал підручника мають бути виконані комп’ютерним набором на одному боці аркуша формату А4, основний текст кеглем не менше 14 пунктів, додатковий текст - не менше 12 пунктів через 1,15 інтервала. Візуальні матеріали авторського чи видавничого оригіналу підручника, які відображають ескізи ілюстрацій, малюнків, схем, фото або опис зображувального ряду, мають, як правило, бути розміщені на сторінках з відповідними текстами.
5. Підручник подається на паперовому та електронному носіях. Електронні версії проекту підручника та проекту обкладинки підручника мають бути подані у pdf-форматі на оптичному диску або флеш-пам’яті.
Електронна версія фрагменту аудіосупроводу (для підручників з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин) повинна мати такі технічні характеристики: формат - mp3, бітрейт не менше 192 kbps, частота не менше 32 kHz, кількість каналів - стерео (stereo) або об’єднане стерео (joint stereo).
Електронна версія підручника має відповідати його паперовій версії.
6. У підручниках з української мови може бути використаний лише оригінальний текст українською мовою.
7. У підручниках з української мови для здобувачів початкової освіти, які навчаються мовами національних меншин, обов’язково повинен бути словник.
8. У підручнику зазначаються лише назва предмета вивчення та назва проекту підручника (інформація про автора (авторів) та видавництво не вказується).
ІV. Порядок подання проектів підручників на Конкурс
1. Для участі у Конкурсі учасник має подати до ІМЗО комплект конкурсних матеріалів:
лист-клопотання, у якому, зокрема, надається згода передати на безоплатній основі МОН, ІМЗО право на розміщення підручників в електронному вигляді (у pdf-форматі) на веб-сайті видавця, офіційному веб-сайті МОН, веб-сайті ІМЗО для безоплатного використання користувачами мережі Інтернет строком на п’ять років;
один примірник проекту підручника на паперовому носії з переліку предметів вивчення та назв підручників, з яких оголошується Конкурс;
електронну версію проекту підручника, поданого на паперовому носії;
електронну версію фрагменту аудіосупроводу (для підручників з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин);
один примірник фрагменту аудіосупроводу (для підручників з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин) на паперових носіях, поданого на електронних носіях;
один примірник проекту обкладинки підручника;
електронну версію проекту обкладинки підручника, поданого на паперових носіях;
відомості про автора (авторів) (прізвище, ім’я, по батькові, місце роботи, посада, науковий ступінь, вчене звання (за наявності));
відомості про фізичну особу (прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, електронна адреса, місце роботи, посада, науковий ступінь, вчене звання (за наявності), номери контактних телефонів), яка має виключне майнове право на використання твору;
відомості про юридичну особу (повне найменування, місцезнаходження, контактні телефони, електронна адреса, прізвище, ім’я, по батькові керівника (керівників)), а також копію договору про передачу виключного майнового права на використання твору.
2. Комплекти конкурсних матеріалів, зазначених у пункті 1 цього розділу, надсилаються до ІМЗО кур'єрською поштою в закритому відправником пакунку (папці) без зазначення зворотної адреси та будь-яких поміток, зображень, крім назви проекту підручника.
Уся інформація, зазначена у пункті 1 цього розділу, крім проекту підручника на паперовому носії та електронної версії проекту підручника, має міститися в окремому закритому конверті. На конверті не має бути жодних поміток.
Електронна версія проекту підручника у комплекті з електронною версією фрагменту аудіосупроводу (для підручників з іноземних мов та української мови для ЗЗСО з навчанням мовами національних меншин) та електронною версією проекту обкладинки підручника подаються на одному електронному носії.
3. Зразки оформлення комплектів конкурсних матеріалів оприлюднюються на офіційному веб-сайті МОН та веб-сайті ІМЗО за десять календарних днів до початку подання комплектів конкурсних матеріалів.
4. Комплекти конкурсних матеріалів надсилаються до ІМЗО, реєструються у день їх надходження і перевіряються із збереженням конфіденційності Комісією ШДКМ протягом трьох робочих днів із дня надходження.
5. Комплекти конкурсних матеріалів, які надійшли до ІМЗО з порушенням вимог, зазначених у пункті 7 розділу І, розділі ІІІ та пункті 1 цього розділу, повертаються учасникам Конкурсу протягом трьох робочих днів з дати їх надходження із зазначенням причин повернення у письмовій формі.
................Перейти до повного тексту