- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про прийняття остаточного рішення про сертифікацію оператора системи передачі
Відповідно до пункту 7 частини першої
статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", пункту 3 частини третьої
статті 6,
статей 31,
32,
33 та
34 Закону України "Про ринок електричної енергії", частини другої
статті 1 Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства",
Порядку здійснення сертифікації оператора системи передачі електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10 серпня 2017 року № 1016, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
Прийняти остаточне рішення про сертифікацію ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ 00100227), що додається.
Додаток
до постанови Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сферах енергетики
та комунальних послуг
17.12.2021 № 2589
ОСТАТОЧНЕ РІШЕННЯ
ПРО СЕРТИФІКАЦІЮ ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО"
1. Вступна частина
Вимоги щодо призначення оператором системи передачі суб’єкта господарювання, який отримав рішення про сертифікацію, визначені статтями 9, 10 Директиви 2009/72/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та про скасування
Директиви 2003/54/ЄС (далі - Директива) та статтею 3 Регламенту 714/2009 Європейського Парламенту та Ради від 13 липня 2009 року про умови доступу до мережі для транскордонного обміну електроенергією (далі - Регламент ЄС).
З метою імплементації вимог
Директиви та Регламенту ЄС у національне законодавство, що є одним із міжнародних зобов’язань України, узятих нею у рамках
Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами з іншої сторони (далі - Угода), ратифікованої
Законом України "Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони"), Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, підписаного 24 вересня 2010 року в місті Скоп’є (Македонія), ратифікованого
Законом України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства", прийнято
Закон України "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон).
Згідно з частиною другою
статті 34 Закону порядок здійснення сертифікації, який містить вимоги до повідомлень, документів, даних та інформації, що надаються суб'єктом, який подає запит на сертифікацію, строк їх подання, розмір та порядок оплати за здійснення сертифікації, строк дії рішення про сертифікацію затверджуються Регулятором.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор), постановою від 10 серпня 2017 року
№ 1016 затвердила Порядок здійснення сертифікації оператора системи передачі електричної енергії (далі - Порядок сертифікації). Відповідно до Порядку сертифікації Регулятор приймає рішення про сертифікацію (або про відмову у сертифікації) оператора системи передачі (далі - ОСП) на підставі результатів перевірки відповідності подавача запиту вимогам про відокремлення і незалежність ОСП, передбаченим
Законом, та критеріям, визначеним пунктом 3.1 Порядку сертифікації.
17 травня 2021 року до НКРЕКП надійшов запит приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" (далі - НЕК "УКРЕНЕРГО") (код ЄДРПОУ 00100227) на проведення сертифікації оператора системи передачі за моделлю ISO разом з документами, даними та інформацією, що вимагаються
Порядком сертифікації.
НКРЕКП розглянула подані НЕК "УКРЕНЕРГО" документи, дані та інформацію щодо відповідності вимогам щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі електричної енергії, передбачені
Законом, а також інформацію, надану від інших установ та підприємств, та постановою від 02 червня 2021 року № 901, прийняла попереднє рішення про сертифікацію ОСП з урахуванням того, що власником системи передачі та органом управління корпоративними правами держави у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО" є Міністерство фінансів України.
Разом з тим 02 вересня 2021 року до НКРЕКП надійшов лист НЕК "УКРЕНЕРГО", у якому було повідомлено про можливу суттєву зміну обставин, на підставі яких приймалося попереднє рішення щодо сертифікації ОСП, у зв’язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України розпорядження від 28 липня 2021 року
№ 833-р (далі - Розпорядження № 833), яким передбачено:
1) погодитися з пропозицією Міністерства економіки щодо передачі повноваження з управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО", Міністерству енергетики;
2) визначити Міністерство енергетики уповноваженим органом управління державним майном, закріпленим за НЕК "УКРЕНЕРГО" на праві господарського відання як таке, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі його утворення;
3) Міністерству фінансів разом з Міністерством енергетики здійснити у двотижневий строк в установленому порядку заходи, необхідні для оформлення корпоративних прав держави у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО".
Беручи до уваги суттєву зміну обставин, на підставі яких приймалося попереднє рішення щодо сертифікації ОСП, зокрема в частині зміни власника системи передачі та органу управління корпоративними правами держави у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО", виникла необхідність у прийнятті нового попереднього рішення щодо сертифікації оператора системи передачі.
Ураховуючи зазначене, постановою НКРЕКП від 01 жовтня 2021 року № 1683 було визнано такою, що втратила чинність, постанову НКРЕКП від 02 червня 2021 року № 901 та прийнято нове попереднє рішення про сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії, яким встановлено, що для прийняття остаточного рішення про сертифікацію оператора системи передачі НЕК "УКРЕНЕРГО" необхідно надати до НКРЕКП:
1) документи, що підтверджують відсутність у користуванні суб'єктів господарювання, які мають ліцензії з виробництва електричної енергії (зберігання природного газу) та постачання електричної енергії (природного газу), державного майна, функції з управління яким здійснює Міністерство енергетики України (далі - Міненерго).
При цьому за результатами аналізу наданого переліку державного майна, яке перебуває у користуванні суб’єктів господарювання, які мають ліцензії з виробництва електричної енергії (видобутку, зберігання природного газу) та постачання електричної енергії (природного газу), функції з управління яким здійснює Міненерго, було встановлено, що переважна більшість такого майна відноситься до об'єктів житлового фонду, цивільної оборони, мобілізаційного ресурсу, відпочинку та туризму, охорони здоров'я, історії, культури та мистецтва, інженерної інфраструктури та інше (виробничий інвентар, прилади, інструменти, верстаки, автотранспорт), та не має суттєвого впливу і не використовується у виробничому процесі виробництва електричної енергії (видобутку, зберігання природного газу) та постачання електричної енергії (природного газу).
З урахуванням зазначеного, наявність у користуванні суб'єктів господарювання, які мають ліцензії з виробництва електричної енергії (видобутку, зберігання природного газу) та постачання електричної енергії (природного газу), державного майна, функції з управління яким здійснює Міненерго, не має вплив на незалежність та відокремлення НЕК "УКРЕНЕРГО" та Міненерго як власника системи передачі;
2) інформацію та документи, що підтверджують відповідність передачі єдиного майнового комплексу державного підприємства "Оператор ринку" (далі - ДП "Оператор ринку") до сфери управління Міненерго вимогам щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі.
Згідно із наданою інформацією ДП "Оператор ринку" відповідає за організацію купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, допомагає забезпечити баланс між попитом та пропозицією на ринку електричної енергії. При цьому Оператор ринку працює за принципом біржі, а операції купівлі/продажу електроенергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку здійснюються автоматично, без будь-якого ручного управління, що унеможливлює зловживання та забезпечує рівні умови для всіх учасників ринку.
Отже, здійснення Міненерго функцій уповноваженого органу управління єдиним майновим комплексом ДП "Оператор ринку" не впливає на відокремлення та незалежність НЕК "УКРЕНЕРГО" та Міненерго як власника системи передачі;
3) документи та інформацію, що підтверджують відсутність ризику порушення вимог законодавства щодо відокремлення та незалежності ОСП, а саме підтвердження передачі постачальників універсальних послуг в управління державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (далі - ДП "НАЕК "Енергоатом") до передачі в управління Міненерго операторів систем розподілу електричної енергії.
Відповідно до наданої НЕК "УКРЕНЕРГО" інформації на даний час до сфери управління Міненерго передано оператора системи розподілу акціонерного товариства "Хмельницькобленерго" (далі - АТ "Хмельницькобленерго"), яке є єдиним учасником статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькенергозбут" (далі - ТОВ "Хмельницькенергозбут", Товариство) (постачальника універсальних послуг на території Хмельницької області).
З метою забезпечення відокремлення діяльності операторів систем розподілу електричної енергії від діяльності з постачання електричної енергії та вжиття заходів щодо недопущення функціонування вертикально інтегрованих суб’єктів господарювання між АТ "Хмельницькобленерго" та ДП "НАЕК "Енергоатом" 10 листопада 2021 року укладено:
договір купівлі-продажу частки товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькенергозбут" (далі - Договір), згідно з яким АТ "Хмельницькобленерго" на умовах та в порядку, визначених Договором, передає у власність ДП "НАЕК "Енергоатом" належну йому частку (100 відсотків) у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькенергозбут", а ДП "НАЕК "Енергоатом" приймає у власність цю частку і сплачує за неї грошові кошти згідно із Договором. Крім того, згідно з умовами Договору з дати підписання цього Договору і до моменту фактичного переходу до Покупця права власності на частку статутного капіталу Товариства АТ "Хмельницькобленерго" зобов’язується утриматися від безпосереднього управління ТОВ "Хмельницькенергозбут" і передати таке право ДП "НАЕК "Енергоатом" шляхом укладення корпоративного договору. ДП "НАЕК "Енергоатом" має право здійснювати управління Товариством на власний розсуд відповідно до умов корпоративного договору;
корпоративний договір товариства з обмеженою відповідальністю Хмельницькенергозбут" (далі - Корпоративний договір), яким врегульовано зазначені вище відносини АТ "Хмельницькобленерго" та ДП "НАЕК "Енергоатом" щодо управління ТОВ "Хмельницькенергозбут". Крім того, довіреністю з корпоративних прав від 22 листопада 2021 року № 1974, АТ "Хмельницькобленерго" відповідно до умов Корпоративного договору уповноважило ДП "НАЕК "Енергоатом" здійснювати управління Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькенергозбут" шляхом участі у Загальних зборах Товариства або шляхом прийняття рішення єдиного учасника Товариства, для чого ДП "НАЕК "Енергоатом" надано відповідні права.
При цьому хоча за умовами Корпоративного договору управління ТОВ "Хмельницькенергозбут" і здійснюється виключно майбутнім учасником у межах прав, належних учасникам ТОВ "Хмельницькенергозбут" відповідно до положень Статуту ТОВ "Хмельницькенергозбут" та
Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю", однак пунктом 4.3 цього ж договору передбачені певні обмеження щодо такого управління, пунктом 4.2 - можливість втручання в управління Товариства з боку АТ "Хмельницькобленерго" в окремих випадках, визначених договором.
Ураховуючи те, що ряд корпоративних прав на весь період дії Корпоративного договору залишається за АТ "Хмельницькобленерго", вбачається, що зберігається ризик здійснення впливу на ТОВ "Хмельницькенергозбут", що може містити ризик порушення вимог законодавства щодо відокремлення та незалежності ОСП.
Слід зауважити, що згідно з розділом 19 Статуту АТ "Хмельницькобленерго" прийняття рішення про створення та/або участь у будь-яких юридичних особах/їх об'єднаннях, їх реорганізацію, ліквідацію та прийняття рішень з питань діяльності таких осіб/об'єднань здійснюється Наглядовою радою. При цьому представник АТ "Хмельницькобленерго" на загальних зборах юридичних осіб, учасником (акціонером) яких він є, діє на підставі довіреності, а голосування на таких загальних зборах здійснюється на підставі завдання на голосування, яке погоджується наглядовою радою чи загальними зборами АТ "Хмельницькобленерго".
Згідно з пунктом 2 Порядку надання завдань на голосування представникам держави на загальних зборах господарського товариства, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 678, накази про затвердження завдань на голосування видаються суб’єктами управління об’єктами державної власності безпосередньо, без скликання зборів акціонерів з питань, що належать до компетенції загальних зборів, у формі наказу.
Отже, вбачається можливість впливу Міненерго на діяльність ТОВ "Хмельницькенергозбут" шляхом видання завдань на голосування, на підставі яких представник АТ "Хмельницькобленерго" голосує на загальних зборах ТОВ "Хмельницькенергозбут". У той же час залишається невизначеним порядок прийняття рішень (голосування) Майбутнім учасником та/або АТ "Хмельницькобленерго" з питань, щодо яких передбачено видання завдань на голосування суб’єктом управління об’єктами державної власності (тобто Міненерго).
З метою уникнення ризиків порушення вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі положення статуту АТ "Хмельницькобленерго" та Корпоративного договору мають передбачати відсутність вимоги до представника АТ "Хмельницькобленерго"/ДП "НАЕК "Енергоатом" на загальних зборах юридичних осіб, учасником (акціонером) яких є Товариство, діяти на підставі довіреності, та здійснювати голосування на таких загальних зборах на підставі завдання на голосування, яке погоджується наглядовою радою чи загальними зборами АТ "Хмельницькобленерго".
Також звертаємо увагу, що згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 року
№ 1222-р, повноваження з управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі Приватного акціонерного товариства "Українська енергозберігаюча сервісна компанія" (далі - ПрАТ "УкрЕСКО"), державна частка становить 99,6585 відсотків, передані Міністерству енергетики України.
У свою чергу ПрАТ "УкрЕСКО" володіє пакетом акцій, що становить 25 відсотків статутного капіталу оператора системи розподілу ПАТ "Черкасиобленерго" (державна частка - 46 відсотків), яке у свою чергу володіє 100 відсотками статутного капіталу постачальника універсальних послуг ТОВ "Черкасиенергозбут".
Відповідно до вимог частини четвертої
статті 32 Закону будь-яка фізична або юридична особа не має права одночасно здійснювати контроль над оператором системи передачі та прямо або опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над суб’єктом господарювання, який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), і навпаки.
Слід відмітити, що згідно із пунктом 9.16 Статуту ПАТ "Черкасиобленерго" Загальні збори визнаються правомочними за умови наявності кворуму, тобто якщо в них беруть участь акціонери (їх представники), які сукупно є власниками не менше як шістдесяти відсотків голосуючих акцій.
Оскільки частка ПрАТ "УкрЕСКО" в статутному капіталі ПАТ "Черкасиобленерго" становить 25%, кворум для проведення зборів може бути утворено без участі ПрАТ "УкрЕСКО".
У той же час за наявності кворуму для проведення Загальних зборів частка ПрАТ "УкрЕСКО" від загальної кількості зареєстрованих для участі у зборах акцій, які утворюють кворум, становитиме 41,6%.
Згідно із пунктом 9.4 Статуту ПАТ "Черкасиобленерго" рішення загальних зборів приймається більше як трьома чвертями голосів акціонерів, які зареєструвалися для участі у Загальних зборах, з наступних питань:
внесення змін до Статуту або затвердження Статуту в новій редакції;
прийняття рішення про анулювання викуплених акцій;
прийняття рішення про зміну типу Товариства;
прийняття рішення про розміщення акцій;
прийняття рішення про збільшення або зменшення Статутного капіталу;
прийняття рішення про виділ та припинення Товариства, крім випадків, передбачених законодавством, про ліквідацію Товариства, обрання ліквідаційної комісії, затвердження порядку та строків ліквідації, порядку розподілу між акціонерами майна, що залишається після задоволення вимог кредиторів, і затвердження ліквідаційного балансу;
в інших випадках, передбачених законодавством.
Рішення про вчинення значного правочину у випадках, визначених законодавством, приймається більше як п’ятдесятьма відсотками голосів акціонерів від їх загальної кількості.
Рішення з питання обрання членів Наглядової ради та Ревізійної комісії приймається шляхом кумулятивного голосування у порядку, передбаченому законодавством.
З решти питань рішення приймаються простою більшістю голосів акціонерів (більше п’ятдесяти відсотків голосів акціонерів), які зареєструвалися для участі у Загальних зборах.
У той же час за наявності кворуму для проведення Загальних зборів частка ПрАТ "УкрЕСКО" від загальної кількості зареєстрованих для участі у зборах акцій, які утворюють кворум, становитиме 41,6%, що є недостатнім для одноосібного прийняття рішення ПрАТ "УкрЕСКО" або ж для блокування прийняття рішень іншими акціонерами, які беруть участь у зборах.
Оскільки ПрАТ "УкрЕСКО" належить 25% статутного капіталу ПАТ "Черкасиобленерго" (державна частка ПрАТ "УкрЕСКО" та Міненерго як органа управління корпоративними правами держави в статутному капіталі ПрАТ "УкрЕСКО") та 41,6% від загальної кількості зареєстрованих для участі у зборах акцій, які утворюють кворум (менше, як шістдесяти відсотків голосуючих акцій), ПрАТ "УкрЕСКО" не володіє достатнім обсягом повноважень для здійснення прямого та/або опосередкованого контролю над діяльністю ТОВ "Черкасиенергозбут".
До того ж, серед вищезазначених питань, які розглядаються Загальними зборами, відсутні такі, що безпосередньо пов’язані із повноваженнями ПАТ "Черкасиобленерго" з управління корпоративними правами ПАТ "Черкасиобленерго" в статутному капіталі ТОВ "Черкасиенергозбут".
Також слід зазначити, що на виконання Указу Президента України від 28 серпня 2021 року
№ 452/2021 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 року "Про заходи з нейтралізації загроз в енергетичній сфері" (далі - Указ № 452/2021), яким введено в дію
рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 року "Про заходи з нейтралізації загроз в енергетичній сфері", до сфери управління Міністерства енергетики України планується передача, зокрема, ПАТ "Черкасиобленерго".
З метою забезпечення вимог
Закону щодо незалежності оператора системи передачі передбачена передача ТОВ "Черкасиенергозбут" в управління ДП "НАЕК "Енергоатом" та продаж ПАТ "Черкасиобленерго" частки в ТОВ "Черкасиенергозбут" ДП "НАЕК "Енергоатом" у порядку, аналогічному з АТ "Хмельницьобленерго". При цьому також мають бути врегульовані застереження, наведені вище, щодо АТ "Хмельницьобленерго";
4) документи, що підтверджують доопрацювання Положення про Відділ координації діяльності та взаємодії операторів ПЕК (або відповідного структурного підрозділу, визначеного для виконання цих функцій у разі зміни структури Міненерго) та приведення положень про структурні підрозділи Міненерго та посадових інструкцій його працівників у відповідність до вимог з відокремлення та незалежності ОСП та власника системи передачі, Програми відповідності Міненерго та
Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року № 507 (далі - Положення про Міненерго).
Відповідно до наданої інформації наразі в Міненерго тривають організаційно-структурні зміни, згідно з якими планується створення Департаменту управління системними операторами, у структурі якого передбачається створення Відділу фінансового та юридичного супроводу управління системними операторами, Відділу управління корпоративними правами системних операторів, Відділу управління державним майном системних операторів та Відділу координації проєктів капітального будівництва. Зазначені зміни спрямовані на розмежування функцій структурного підрозділу, який здійснюватиме реалізацію повноважень Міненерго з управління корпоративними правами, що належать державі в статутних капіталах оператора системи передачі та оператора газотранспортної системи та управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, від функцій інших структурних підрозділів Міністерства енергетики України. У зв’язку з цим НКРЕКП було надано проєкти положень про Відділ координації діяльності та взаємодії операторів ПЕК та інші структурні підрозділи Міненерго, редакція яких частково (з урахуванням чинної структури Міненерго) усуває зауваження, надані НКРЕКП у попередньому рішенні про сертифікацію.
Таким чином, після затвердження нової організаційної структури Міненерго проєкти вищезазначених положень (та/або положень про інші структурні підрозділи відповідно до нової організаційної структури), а також посадові інструкції працівників, мають бути приведені у відповідність до нової організаційної структури Міненерго з урахуванням вимог про відокремлення власника системи передачі та затверджені після попереднього обговорення з НКРЕКП;
5) затверджені Міненерго рішення про розподіл функціональних обов’язків між керівним складом Міненерго, що відповідають вимогам щодо відокремлення та незалежності ОСП та власника системи передачі.
Відповідно до наданої інформації наказом Міненерго від 06 грудня 2021 року № 318 "Про підпорядкування структурних підрозділів апарату Міністерства енергетики України та розподіл функціональних обов’язків між керівним складом міністерства" (далі - Наказ № 318) внесено зміни до розподілу повноважень між Міністром та заступниками Міністра енергетики України, зокрема:
встановлено обмеження повноважень Міністра енергетики:
підписувати накази (зміни до них), що стосуються питань реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та здійснення управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами,
утворювати, ліквідовувати, реорганізовувати, затверджувати положення (статути), здійснювати у межах своїх повноважень інші функції Міністерства в частині повноважень з управління об'єктами державної власності та корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України",
представляти Міністерство у публічно-правових відносинах з іншими органами, підприємствами, установами та організаціями в Україні та за її межами з питань, що стосуються реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та здійснення управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами,
погоджувати проєкти законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, що надходять на погодження до Міністерства, що стосуються питань реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та здійснення управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами без погодження (візування) заступника Міністра з питань європейської інтеграції;
визначено, що затвердження структури апарату Міністерства, положень про самостійні структурні підрозділи апарату Міністерства, визначення обов'язків першого заступника Міністра, заступників Міністра, розподілу повноважень Міністра між першим заступником Міністра та заступниками Міністра, які вони здійснюють у разі його відсутності, видання обов'язкових для виконання державними службовцями та працівниками апарату Міністерства доручень здійснюється Міністром з урахуванням вимог про відокремлення і незалежність оператора системи передачі та оператора газотранспортної системи, власника системи передачі та власника газотранспортної системи згідно із
Законом та
Законом України "Про ринок природного газу";
обмежено повноваження першого заступника Міністра Власенка Ю.М. у частині управління державним майном, що обліковується на балансі НЕК "УКРЕНЕРГО" та АТ "МГУ", визначено, що реалізацію функцій Міненерго в частині розробки порядку формування прогнозного балансу електричної енергії об’єднаної енергетичної системи України; формування та затвердження паливно-енергетичного балансу, розробки, затвердження та впровадження в межах повноважень правил безпеки постачання електричної енергії та здійснення моніторингу безпеки постачання електричної енергії, затвердження нормативних характеристик технологічних витрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами здійснюється з дотриманням принципів прозорості і недискримінації, невтручання у прийняття рішень відповідними суб'єктами господарювання електроенергетичного комплексу з урахуванням вимог
Закону та з дотриманням вимог про відокремлення і незалежність оператора системи передачі;
обмежено повноваження заступника Міністра Підкоморної Ю.А. щодо забезпечення погодження та затвердження фінансових планів НЕК "УКРЕНЕРГО" та АТ "МГУ", а також щодо здійснення контролю за їх виконанням;
до повноважень заступника Міністра з питань європейської інтеграції Демченкова Я.С. у сфері діяльності міністерства віднесено, зокрема:
координація діяльності Міністерства з питань управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО",
забезпечення розгляду, погодження та затвердження документів відповідно до нормативно-правових актів, що стосується реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", у тому числі статутів зазначених товариств,
підписання наказів Міністерства з питань реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та здійснення управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, у тому числі щодо призначення членів наглядових рад зазначених товариств, на підставі довіреності Міністра,
підписання розпорядчих документів Міністерства, які стосуються реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" та акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" на підставі довіреності Міністра,
здійснення в межах повноважень, управління державним майном, що не увійшло до статутного капіталу приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" та державного майна, що обліковується на балансі акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" та суб’єктів господарювання 100% акцій (часток) належить акціонерному товариству "Магістральні газопроводи України", зокрема об’єктів, що не підлягають приватизації,
здійснення контролю за ефективним використанням та збереженням об’єктів державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії, транспортування природного газу,
забезпечення погодження та затвердження фінансових планів приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" та акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", а також в установленому порядку контроль за виконанням зазначених планів,
здійснення у межах своїх повноважень інших функцій з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України",
координація взаємодії з акціонерним товариством "Магістральні газопроводи України" з питань реалізації функцій та повноважень засновника та єдиного учасника товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України",
організація розробки та погодження проєктів законів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства з питань, що стосуються реалізації Міністерством повноважень з управління корпоративними правами держави приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО", акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" (товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України") та здійснення управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами.
У той же час до введення в дію нової структури Міненерго Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції та Департамент фінансового планування та реалізації бюджетної політики продовжують здійснювати деякі функції в частині реалізації повноважень з управління корпоративними правами НЕК "УКРЕНЕРГО", АТ "МГУ" (ТОВ "Оператор ГТС України") і залишаються у спільному підпорядкуванні заступника Міністра Демченкова Я.С. разом з іншими заступниками Міністра.
З метою забезпечення дотримання вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі та власника системи передачі Міненерго має забезпечити відсутність суміщення працівниками Міненерго здійснення функцій у частині:
виконання функцій посадових осіб суб’єктів господарювання з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу);
одночасної реалізації повноважень з управління корпоративними правами НЕК "УКРЕНЕРГО", АТ "МГУ" (ТОВ "Оператор ГТС України") та функцій з управління корпоративними правами та/або виконання функцій посадових осіб операторів систем розподілу.
Після створення в Міненерго Департаменту управління системними операторами всі функції Міненерго в частині реалізації повноважень з управління корпоративними правами НЕК "УКРЕНЕРГО", АТ "МГУ" (ТОВ "Оператор ГТС України") мають бути передані цьому структурному підрозділу, який має підпорядковуватися виключно заступнику Міністра з питань європейської інтеграції, і не здійснювати функції з управління підприємствами, управління публічної власності та управління корпоративними правами інших суб’єктів господарювання;
6) документи та інформацію, що підтверджують внесення змін до нормативно-правових актів у частині усунення ризику впливу Міненерго на діяльність суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу).
Відповідно до проведеного аналізу потребують внесенню змін наступні нормативно-правові акти:
Закон України "Про управління об’єктами державної власності" в частині заборони суб'єктам управління об'єктами державної власності брати участь у короткостроковому та середньостроковому плануванні інвестицій операторів системи передачі та газотранспортної системи, у тому числі затверджувати та контролювати виконання ними річних та середньострокових інвестиційних планів;
Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" в частині визначення заступника Міністра, який самостійно та незалежно від Міністра, першого заступника Міністра та інших заступників Міністра виконує завдання з питань управління об’єктами державної власності та/або управління корпоративними правами держави у статутному капіталі суб’єктів господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з транспортування природного газу або на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії (у тому числі корпоративними правами держави у статутному капіталі господарських організацій, які володіють корпоративними правами у статутному капіталі таких суб’єктів господарювання); права такого заступника Міністра підписувати накази Міністерства з питань управління об’єктами державної власності та/або управління корпоративними правами держави у статутному капіталі суб’єктів господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з транспортування природного газу або на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії (у тому числі корпоративними правами держави у статутному капіталі господарських організацій, які володіють корпоративними правами у статутному капіталі таких суб’єктів господарювання);
Положення про Міненерго, зокрема в частині виключення повноважень Міненерго щодо затвердження річних фінансових та інвестиційних планів, інвестиційних планів на середньострокову перспективу (три - п’ять років) операторам системи передачі та газотранспортної системи;
Порядок формування прогнозного балансу електричної енергії об'єднаної енергетичної системи України на розрахунковий рік, зокрема в частині забезпечення його формування та затвердження у прозорий і недискримінаційний спосіб (зокрема шляхом оприлюднення інформації (даних) та проведення консультацій із заінтересованими сторонами на всіх етапах підготовки прогнозного балансу), здійснення оператором системи передачі функцій у процесі підготовки прогнозного балансу незалежно та самостійно від Міненерго, невтручання у прийняття рішень відповідними суб’єктами господарювання електроенергетичного комплексу щодо роботи на ринку електричної енергії з урахуванням вимог
Закону;
7) документи та інформацію, що підтверджують заміну Міненерго на інший орган у міжнародних угодах (кредитних договорах), стороною яких є Міненерго та які направлені на фінансування діяльності суб’єктів господарювання з виробництва електричної енергії.
Відповідно до наданої інформації процес заміни або виключення Міненерго як сторони у міжнародних угодах (кредитних договорах), що направлені на фінансування діяльності суб’єктів господарювання з виробництва електричної енергії, ще триває;
8) інформацію та документи, що підтверджують відсутність ризику порушення вимог
Закону та
Директиви щодо відокремлення та незалежності ОСП у разі призначення Бойка Ю.М. та Олефіра Д.О. на посади членів Наглядової ради НЕК "УКРЕНЕРГО".
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2021 року
№ 1580-р було скасовано як таке, що не реалізоване, розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 року
№ 815 "Деякі питання наглядової ради приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" в частині погодження кандидатури Олефіра Дмитра Олександровича на посаду члена наглядової ради приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" як представника держави.
Наказом Міненерго від 09 грудня 2021 року № 327 Бойко Ю.М. було призначено Членом Наглядової ради НЕК "УКРЕНЕРГО" як представника держави.
Відповідно до наданих НЕК "УКРЕНЕРГО" документів, станом на 15 грудня 2021 року Бойко Ю.М. не перебуває у трудових відносинах та не має цивільно-правових відносин з Секретаріатом Кабінету Міністрів України;
9) на погодження НКРЕКП кандидатуру уповноваженої особи з питань відповідності НЕК "УКРЕНЕРГО" та проєкт трудового договору. Після її погодження Регулятором призначити уповноважену особу з питань відповідності та підписати з нею договір у редакції, узгодженій з НКРЕКП.
На дату прийняття цього рішення кандидатура уповноваженої особи з питань відповідності НЕК "УКРЕНЕРГО" до Регулятора не надавалась.
Разом з тим згідно з підпунктом 16 пункту 3.1 Порядку сертифікації, якщо подавач запиту не призначив уповноважену особу з питань відповідності та/або не підписав з нею відповідний договір до прийняття НКРЕКП остаточного рішення про сертифікацію ОСП, у рішенні про сертифікацію має передбачатися строк, протягом якого подавач запиту має призначити уповноважену особу з питань відповідності та підписати з нею договір у редакції, узгодженій з НКРЕКП;
10) копію додаткової угоди до Договору про передачу на праві господарського відання об’єктів державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії, від 27 травня 2021 року № 13110-05/301 (далі - Договір господарського відання), у частині зміни уповноваженого суб’єкта управління державним майном, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії;
Слід відмітити, що 06 грудня 2021 року Міністром енергетики було затверджено Акт приймання-передачі державного майна, закріпленого за НЕК "УКРЕНЕРГО" на праві господарського відання, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі його утворення, зі сфери управління Міністерства фінансів України до сфери управління Міненерго.
Крім того, було надано підписаний між Міненерго та НЕК "УКРЕНЕРГО" договір про заміну суб’єкта управління об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії від 08 грудня 2021 року № 131/21, яким внесено зміни до Договору господарського відання в частині заміни суб’єкта управління об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії, на Міненерго;
11) інформацію та документи про відсутність ризику порушення вимог
Закону та
Директиви щодо відокремлення та незалежності ОСП у діяльності членів Наглядової ради приватного акціонерного товариства "Укргідроенерго" Гавви О.О. та Кушнірова В.А.
Згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 року
№ 814-р членами Наглядової ради приватного акціонерного товариства "Укргідроенерго" (ліцензіата з виробництва електричної енергії) обрано Гавву О.О. та Кушнірова В.А. як представників держави від Міненерго.
Згідно з декларацією від 06 квітня 2021 року Кушніров В.А. обіймав посаду Генерального директора директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства енергетики України, що могло свідчити про порушення положень
Закону та
Директиви в частині незалежності оператора системи передачі.
Разом з тим наказом Міненерго від 28 жовтня 2021 року № 497-к Кушнірова В.А. було звільнено з посади Генерального директора директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства енергетики України.
За наданою до НКРЕКП інформацією Гавва О.О. на даний час у трудових відносинах з Міненерго не перебуває. Крім того, 02 грудня 2021 року розпорядженням Кабінету Міністрів України
№ 1589-р було погоджено призначення Гавви О.О. виконуючим обов’язки директора ДП "Оператор ринку".
Таким чином, на даний час зазначені у попередньому рішенні про сертифікацію ризики порушення вимог
Закону та
Директиви щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі усунуто;
12) документи, що підтверджують усунення зауважень НКРЕКП до Програми відповідності Міненерго та порядок взаємодії посадових осіб та працівників структурних підрозділів апарату Міненерго із самостійним структурним підрозділом Міненерго, який забезпечує виконання функцій з управління державним майном системи передачі та газотранспортної системи та управління корпоративними правами держави в статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО" та АТ "МГУ".
Наказом Міненерго від 06 грудня 2021 року № 317 було внесено зміни до Програми відповідності Міністерства енергетики України, затвердженої наказом Міненерго 17 вересня 2021 року № 209, шляхом її викладення в новій редакції, які враховують рекомендації, надані НКРЕКП, у попередньому рішенні про сертифікацію.
Порядок взаємодії посадових осіб та працівників структурних підрозділів апарату Міненерго із самостійним структурним підрозділом Міненерго на дату прийняття цього рішення до НКРЕКП не надавався.
01 жовтня 2021 року НКРЕКП повідомила Секретаріат Енергетичного Співтовариства про прийняте попереднє рішення та надала інформацію та відомості, надані НЕК "УКРЕНЕРГО" згідно з вимогами
Порядку сертифікації.
Згідно із висновком Секретаріату Енергетичного Співтовариства (далі - Секретаріат) від 25 листопада 2021 року № 4/21 до попереднього рішення НКРЕКП про сертифікацію, затвердженого постановою НКРЕКП від 01 жовтня 2021 року № 1683 (далі - Висновок), НЕК "УКРЕНЕРГО" може бути сертифіковане як оператор системи передачі за умови виконання вимог, визначених у розділі 5 Висновку.
2. Законодавство, що застосовується
Питання діяльності оператора системи передачі та його сертифікації регулюються Законом. Законом визначено дві моделі відокремлення із трьох можливих, передбачених положеннями
Директиви, встановлено загальні вимоги щодо відокремлення і незалежності оператора системи передачі (модель відокремлення OU) (
стаття 32 Закону) та особливі вимоги про відокремлення і незалежність оператора системи передачі (модель відокремлення ISO) (
статті 36-1,
36-2,
36-3,
36-4 Закону).
З метою забезпечення реалізації вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи за моделлю ISO відповідно до
Закону Верховною Радою України прийнято закони України від 31 жовтня 2019 року
№ 264-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу" (далі - Закон № 364) та від 15 квітня 2021 року
№ 1396-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сертифікації оператора системи передачі" (далі - Закон № 1396), якими врегульовано проблемні питання, зокрема:
усунуто опосередкований контроль над оператором системи передачі з боку Уряду шляхом виключення вимоги щодо затвердження Кабінетом Міністрів України фінансового плану,
надано Кабінету Міністрів України чи відповідному уповноваженому суб’єкту управління майном можливість передати об’єкти державної власності (систему передачі електричної енергії) в господарське відання ОСП,
визначені обсяги прав та обов’язків за моделлю ISO власника майна, переданого ОСП на праві господарського відання, у частині його контролю, використання та збереження згідно з вимогами
Закону;
до
Земельного кодексу України внесено зміни, якими передбачено можливість надання на праві постійного користування земельних ділянок ОСП;
до
Закону України "Про управління об’єктами державної власності" внесено зміни, якими встановлено обсяг прав ОСП, який вимагається при сертифікації за обраною моделлю відокремлення ISO;
до
Закону України "Про Кабінет Міністрів України" внесено зміни в частині усунення можливості впливу Прем’єр-міністра України чи Кабінету Міністрів України на прийняття рішень міністерством у процесі управління корпоративними правами держави в ОСП та, відповідно, одночасно здійснювати опосередкований контроль над виробниками (видобувниками)/постачальниками електричної енергії чи природного газу;
до
Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" внесено зміни, згідно з якими Регулятору надано повноваження в частині нагляду за дотриманням вимог щодо незалежності власником системи передачі електричної енергії відповідно до вимог
Закону, зокрема шляхом погодження договорів, що укладаються між ОСП та власником.
Відповідно до частини третьої
статті 31 Закону організаційно-правовою формою оператора системи передачі є акціонерне товариство. Державі належать 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі оператора системи передачі, які не підлягають приватизації або відчуженню в інший спосіб.
Вимоги щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі визначені, зокрема,
статтею 32 Закону, згідно з якою оператор системи передачі є юридичною особою, яка не є складовою частиною вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання та яка здійснює господарську діяльність, що не залежить від діяльності з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерської діяльності. Оператор системи передачі не має права провадити діяльність з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерську діяльність. Оператором системи передачі може бути виключно власник системи передачі або суб’єкт господарювання, 100 відсотків корпоративних прав у статутному капіталі якого належать державі чи суб’єкту господарювання, 100 відсотків корпоративних прав у статутному капіталі якого належать державі, якому на підставі рішення суб’єкта управління та відповідної угоди передано на праві господарського відання об’єкти державної власності, що використовуються для провадження діяльності з передачі електричної енергії, крім випадку, визначеного частиною першою
статті 36-1 цього Закону.
З метою забезпечення незалежності оператора системи передачі будь-яка фізична або юридична особа не має права одночасно:
1) прямо або опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над принаймні одним суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним), який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), та прямо чи опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над оператором системи передачі (у тому числі бути власником системи передачі) або користуватися будь-яким правом щодо оператора системи передачі (у тому числі будь-якими правами щодо самої системи передачі);
2) прямо або опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над оператором системи передачі (у тому числі бути власником системи передачі) та прямо або опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над принаймні одним суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним), який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), або користуватися будь-яким правом щодо принаймні одного суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного), який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу);
3) призначати принаймні одну посадову особу оператора системи передачі та прямо або опосередковано здійснювати одноосібний або спільний контроль над принаймні одним суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним), який провадить діяльність з виробництва та/або постачання електричної енергії, або користуватися будь-яким правом щодо принаймні одного суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з виробництва та/або постачання електричної енергії;
4) бути посадовою особою оператора системи передачі і принаймні одного суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного), який провадить діяльність з виробництва та/або постачання електричної енергії.
Якщо особа чи особи, зазначені в частині четвертій цієї статті, є державними органами, то два різні державні органи, що здійснюють контроль над оператором системи передачі або системою передачі, з одного боку, та контроль над суб’єктом господарювання, який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), з іншого боку, мають розглядатися як різні особи.
Під терміном "право" розуміється:
1) право голосу в органах юридичної особи, якщо утворення такого органу передбачено статутом або іншим установчим документом такої юридичної особи;
2) право призначати посадових осіб органів юридичної особи;
3) володіння 50 відсотками і більше корпоративних прав юридичної особи.
Відповідно до
статті 36-1 Закону у разі обрання моделі відокремлення ISO оператор системи передачі зобов’язаний:
1) відповідати вимогам, встановленим
статтею 32 цього Закону;
2) мати у своєму розпорядженні фінансові, технічні, матеріальні та людські ресурси, необхідні для виконання покладених на нього
статтею 33 цього Закону функцій, зокрема взаємодії з операторами систем передачі суміжних держав;
3) здійснювати розробку та подання на схвалення/затвердження Регулятору плану розвитку системи передачі на наступні 10 років, звіту з оцінки достатності генеруючих потужностей відповідно до вимог цього
Закону.
У разі обрання моделі відокремлення ISO власник системи передачі зобов’язаний відповідати вимогам, встановленим частиною другою
статті 36-3 цього Закону.
Під час процедури сертифікації власник системи передачі надає Регулятору проєкти всіх договорів із суб’єктом господарювання, що подав запит на сертифікацію, та з будь-якими іншими відповідними особами.
При цьому частиною другою
статті 36-2 Закону встановлено, що власник системи передачі, де призначено незалежного оператора системи передачі, зобов’язаний:
1) забезпечувати необхідну співпрацю і підтримку незалежному оператору системи передачі для виконання його функцій, включно з усією необхідною інформацією;
2) фінансувати інвестиції, передбачені планом розвитку системи передачі на наступні 10 років та затверджені Регулятором, або надавати згоду на фінансування такої інвестиції будь-якою зацікавленою стороною, у тому числі незалежним оператором системи передачі;
3) забезпечувати виконання фінансових зобов’язань оператором системи передачі, пов’язаних з активами мережі, крім зобов’язань, пов’язаних з функціями незалежного оператора системи передачі;
4) надавати гарантії для сприяння фінансування розвитку системи передачі, крім інвестицій, коли відповідно до пункту 2 цієї частини власник надав згоду на її фінансування за рахунок кредитних коштів або коштів, отриманих з інших джерел, не заборонених законодавством.
Оператором системи передачі є суб’єкт господарювання, який отримав ліцензію на провадження діяльності з передачі електричної енергії. Ліцензія на провадження діяльності з передачі електричної енергії видається після прийняття остаточного рішення про сертифікацію оператора системи передачі відповідно до цього Закону (частини перша та друга
статті 31 Закону).
3. Відомості щодо Подавача запиту на сертифікацію (НЕК "УКРЕНЕРГО") та інших заінтересованих осіб
Як вже зазначалося в Обґрунтуванні до попереднього рішення про сертифікацію НЕК "УКРЕНЕРГО" (постанова НКРЕКП від 01 жовтня 2021 року № 1683) з моменту створення та до 04 лютого 2019 року ДП "НЕК "УКРЕНЕРГО" належало до сфери управління вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання - Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (правонаступником якого є Міністерство енергетики України - Міненерго), до сфери управління якого також належали, зокрема, юридичні особи, що провадять діяльність з виробництва, розподілу та постачання електричної енергії.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2018 року
№ 1001-р цілісний майновий комплекс ДП "НЕК "УКРЕНЕРГО" було передано із сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України до сфери управління Міністерства фінансів України.
29 липня 2019 року відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2019 року № 321 проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи - державного підприємства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" шляхом його перетворення в Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО".
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 року
№ 50-р (далі - Розпорядження № 50), Мінекономіки разом з Міненерго та Міністерством фінансів мали подати в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проєкти рішень:
1) про передачу повноважень з управління корпоративними правами, що належать державі у статутних капіталах приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" та акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", Міненерго;
2) щодо визначення Міненерго уповноваженим органом управління державним майном:
газотранспортної системи, яке не підлягає приватизації, використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, за переліком майна, складеним за результатами виконання пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2019 року
№ 1087 "Про визначення уповноваженого органу управління державним майном газотранспортної системи, що використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами";
закріпленим за приватним акціонерним товариством "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" на праві господарського відання як таке, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі його утворення.
Розпорядженням
№ 833 передбачено:
1) погодитися з пропозицією Міністерства економіки щодо передачі повноваження з управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО", Міністерству енергетики;
2) визначити Міністерство енергетики уповноваженим органом управління державним майном, закріпленим за НЕК "УКРЕНЕРГО" на праві господарського відання як таке, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі його утворення;
3) Міністерству фінансів разом з Міністерством енергетики здійснити у двотижневий строк в установленому порядку заходи, необхідні для оформлення корпоративних прав держави у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО".
Таким чином, корпоративні права держави у статутному капіталі НЕК "УКРЕНЕРГО" було передано до Міненерго, що підтверджується наданим ПАТ "НАЦІОНАЛЬНИЙ ДЕПОЗИТАРІЙ УКРАЇНИ" реєстром власників іменних цінних паперів від 16 вересня 2021 року, згідно з яким власником 100 відсотків акцій НЕК "УКРЕНЕРГО" є Міністерство енергетики України.
Слід відмітити, що основною вимогою законодавства щодо незалежності оператора системи передачі є відсутність прямого або опосередкованого контролю над зазначеними операторами (у тому числі володіння системою передачі та газотранспортною системою) будь-якою юридичною особою (у тому числі органом державної влади), яка одночасно безпосередньо або опосередковано здійснює контроль над принаймні одним суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним), який провадить діяльність з видобутку (виробництва) та/або постачання природного газу та/або електричної енергії, або користується будь-яким правом щодо принаймні одного суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного), який провадить діяльність з видобутку (виробництва) та/або постачання природного газу та/або електричної енергії.
Наказом Міністерства енергетики України від 01 листопада 2021 року
№ 273 затверджено Переліки державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства енергетики, господарських товариств, щодо яких Міністерство енергетики здійснює функції з управління корпоративними правами держави, та господарських структур, контроль за діяльністю яких здійснює Міністерство енергетики (далі - Переліки), станом на 22 жовтня 2021 року, а саме:
Відповідно до
Переліків, станом на 22 жовтня 2021 року, до сфери управління Міненерго належать, зокрема 126 господарських товариств, щодо яких Міненерго здійснює управління корпоративними правами держави, 5 господарських структур, контроль за діяльністю яких здійснює Міненерго, 275 державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міненерго, а також НЕК "УКРЕНЕРГО", АТ "МАГІСТРАЛЬНІ ГАЗОПРОВОДИ УКРАЇНИ" та ТОВ "ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ", щодо яких Міненерго здійснює функції з управління корпоративними правами держави та є органом управління державним майном.
При цьому в
Переліках відсутні суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу).
Отже, на сьогодні в управлінні Міненерго відсутні суб’єкти господарювання, що провадять діяльність з видобутку (виробництва) та/або постачання природного газу та/або електричної енергії.
У частині особливостей здійснення управління державними підприємствами Міненерго та інші міністерства є окремими державними органами, які не підпорядковані одне одному, і сфери їх діяльності розділені Кабінетом Міністрів України та закріплені у відповідних положеннях про міністерства.
Статтею 6 Конституції України встановлено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу (Верховна Рада України), виконавчу (Кабінет Міністрів України та інші органи виконавчої влади) та судову (суди).
Компетенція Кабінету Міністрів України як органу виконавчої влади щодо діяльності міністерств та інших органів виконавчої влади обумовлена конституційними засадами та реалізується виключно в рамках здійснення функцій виконавчої влади. Відповідно до
статті 6 Конституції України органи, зокрема виконавчої влади, здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Згідно зі
статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 113 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. До складу Кабінету Міністрів України входять Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністри, міністри. Прем’єр-міністр України керує роботою Кабінету Міністрів України, спрямовує її на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Верховною Радою України (
стаття 114 Конституції України).
Відповідно до пунктів 5, 9, 10
статті 116 Конституції України та
статті 2 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (далі - Закон про КМУ) Кабінет Міністрів України, зокрема, спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, здійснює управління об’єктами державної власності відповідно до закону; здійснює інші повноваження, визначені
Конституцією та законами України.
Частиною другою
статті 1 Закону про КМУ встановлено, що Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.
Згідно зі
статтею 3 Закону про КМУ Кабінет Міністрів України є колегіальним органом та приймає рішення після обговорення питань на його засіданнях.
Згідно з пунктами 1 та 2 параграфа 21 глави 2 розділу III Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950, рішення Кабінету Міністрів приймаються шляхом голосування більшістю голосів посадового складу Кабінету Міністрів. Якщо проєкт рішення отримав підтримку половини посадового складу Кабінету Міністрів і за цей проєкт проголосував Прем'єр-міністр, рішення вважається прийнятим.
Кабінет Міністрів України здійснює постійний контроль за виконанням органами виконавчої влади
Конституції України та інших актів законодавства України, вживає заходів щодо усунення недоліків у роботі зазначених органів (частина друга
статті 19 Закону про КМУ).
Згідно з частиною шостою
статті 21 Закону про КМУ Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями скасовувати акти міністерств та інших центральних органів виконавчої влади повністю чи в окремій частині. Зазначені повноваження Кабінету Міністрів України не поширюються на рішення міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, що видаються ними у процесі здійснення повноважень з управління корпоративними правами, що належать державі у статутних капіталах суб'єктів господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з транспортування природного газу, передачі електричної енергії, а також юридичних осіб, що володіють корпоративними правами в таких суб'єктах господарювання.
Статтею 44 Закону про КМУ встановлено, що Міністерство, що здійснює прямий або опосередкований контроль над суб’єктами господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії, здійснює повноваження щодо управління корпоративними правами, що належать державі щодо таких суб’єктів господарювання або господарських організацій, що володіють корпоративними правами щодо таких суб’єктів господарювання, самостійно та незалежно, за принципами відкритості та прозорості, відповідальності за прийняті рішення. Такі права не поширюються на управління і розподіл потужностей та інвестиційне планування, що належить до компетенції суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з передачі електричної енергії.
Виключно за погодженням із Кабінетом Міністрів України приймаються рішення щодо управління корпоративними правами, що належать державі та стосуються:
реорганізації (злиття, приєднання, поділ, виділення) або ліквідації таких суб’єктів господарювання чи господарських організацій;
правочинів, наслідком яких може бути припинення права господарського відання на майно, що використовується у процесі провадження діяльності з передачі електричної енергії, таких суб’єктів господарювання або господарських організацій;
внесення до статуту таких суб’єктів господарювання або господарських організацій змін, що стосуються мети, предмета, основних напрямів їх діяльності;
затвердження частини чистого прибутку таких суб’єктів господарювання або господарських організацій, яка має бути спрямована на виплату дивідендів.
Втручання у виконання повноважень Міністерством (яке здійснює прямий або опосередкований контроль над суб’єктами господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії, здійснює повноваження щодо управління корпоративними правами, що належать державі щодо таких суб’єктів господарювання або господарських організацій, що володіють корпоративними правами щодо таких суб’єктів господарювання) забороняється.
Кабінет Міністрів України, Прем’єр-міністр України, міністр, який очолює міністерство, що здійснює контроль за діяльністю з виробництва чи постачання на ринку електричної енергії та ринку природного газу відповідно до встановлених законом вимог про відокремлення і незалежність оператора системи передачі та оператора газотранспортної системи, не можуть здійснювати координацію та контроль суб’єктів господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії чи транспортування природного газу, а також не можуть призначати членів органів управління таких суб’єктів господарювання.
Таким чином, жодна із посадових осіб Уряду України не наділена повноваженнями одноосібного прийняття рішень з питань, які належать до компетенції Кабінету Міністрів України, що є додатковою гарантією обмеження їхнього впливу на центральні органи виконавчої влади, зокрема з питань управління корпоративними правами держави у статутному капіталі акціонерних товариств, єдиним акціонером яких є держава. Також створено шляхом внесення змін до
Закону України "Про Кабінет Міністрів України" умови для попередження конфліктів між приватними інтересами та державними обов’язками посадових та службових осіб.
4. Оцінка відповідності НЕК "УКРЕНЕРГО" вимогам щодо відокремлення та незалежності і вжитих заходів НЕК "УКРЕНЕРГО" та інших заінтересованих осіб після прийняття Попереднього рішення про сертифікацію
4.1. Відокремлення діяльності з передачі електричної енергії від діяльності з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу)
Відповідно до законів України
"Про електроенергетику" (який втратив чинність 11 червня 2017 року, а окремі положення - 01 липня 2019 року) та
"Про ринок електричної енергії" (набрав чинності 11 червня 2017 року) господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерська діяльність, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії, яка видається Регулятором.
Здійснення ліцензування господарської діяльності у сфері електроенергетики та контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності відповідно до
статті 6 Закону віднесено до повноважень НКРЕКП. Відповідно до ліцензійного реєстру НКРЕКП ліцензії на право провадження діяльності з виробництва, розподілу, постачання, перепродажу (трейдерської діяльності) електричної енергії ДП "НЕК "УКРЕНЕРГО" та НЕК "УКРЕНЕРГО" як його правонаступник не отримували і, відповідно, не здійснюють цих видів діяльності.
................Перейти до повного тексту