1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
02.09.2020 № 1648
Про затвердження Інструкції зі здійснення моніторингу у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення
Відповідно до статті 20 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", пункту 5 частини першої статті 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" та пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 вересня 2017 року № 1120 "Про затвердження Порядку здійснення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, моніторингу ринків у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Інструкцію зі здійснення моніторингу у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що додається.
Голова НКРЕКП В. Тарасюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова
Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах
енергетики та комунальних
послуг
02.09.2020 № 1648
ІНСТРУКЦІЯ
зі здійснення моніторингу у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція визначає процедуру та порядок організації та проведення моніторингу Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), стану та тенденцій розвитку сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення та обробки, узагальнення і оприлюднення результатів моніторингу.
1.2. У цій Інструкції терміни вживаються у значеннях, наведених у Порядку здійснення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, моніторингу ринків у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженому постановою НКРЕКП від 14 вересня 2017 року № 1120 (далі - Порядок).
1.3. Моніторинг у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється з метою:
підвищення ефективності роботи сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
виявлення в межах компетенції НКРЕКП практик, що призводять до порушень функціонування сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
інформування громадськості про стан функціонування сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Моніторинг у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється шляхом відстеження тенденцій та змін, що відбуваються в цій сфері, оцінювання її стану, оцінювання ефективності функціонування суб’єктів господарювання тощо.
1.4. Моніторинг у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення організовується та здійснюється відповідно до встановлених предмета та індикаторів/показників моніторингу структурними підрозділами НКРЕКП, визначеними в додатку 5 до Порядку , які оформлюють результати моніторингу у вигляді інформаційного повідомлення й передають його до Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, який є відповідальним за консолідацію отриманої інформації щодо результатів моніторингу та за подання її до структурного підрозділу НКРЕКП, відповідального за поширення інформації та комунікацію з громадськістю, для оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
1.5. Об’єктом моніторингу є діяльність ліцензіатів НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
1.6. Предметами моніторингу є:
1) рівень прозорості;
2) статистика скарг споживачів;
3) застосування тарифів;
4) прояви перехресного субсидіювання;
5) дотримання вимог щодо надійності та безперебійності водопостачання, стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів;
6) виконання суб’єктами господарювання своїх зобов’язань відповідно до чинного законодавства;
7) дотримання ліцензійних умов.
1.7. До завдань структурних підрозділів НКРЕКП, що здійснюють моніторинг у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, належать:
1) збір та обробка даних (інформації) щодо об’єкта та предметів моніторингу;
2) розрахунок значень індикаторів/показників моніторингу (у випадку, якщо це передбачено цією Інструкцією), аналіз та оцінка фактів, явищ та тенденцій щодо об’єкта/предметів моніторингу, виявлених під час моніторингу, підготовка та оформлення результатів моніторингу;
3) підготовка висновків щодо результатів моніторингу;
4) підготовка та надання пропозицій щодо вжиття НКРЕКП заходів за результатами моніторингу;
5) консолідація результатів моніторингу та їх оприлюднення.
1.8. Індикатори/показники моніторингу у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відображають стан її функціонування та розвитку, а також забезпечення ліцензіатами НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення дотримання вимог чинного законодавства.
1.9. Перелік джерел інформації для здійснення моніторингу, визначених цією Інструкцією, не є вичерпним і може доповнюватись іншими джерелами, забезпечуючи процес моніторингу достовірними та актуальними даними.
1.10. Організація та здійснення моніторингу ґрунтуються на положеннях законів України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про природні монополії", "Про житлово-комунальні послуги", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення".
1.11. Структурні підрозділи НКРЕКП, що визначені відповідальними за здійснення моніторингу за певними його об’єктом та предметами, здійснюють оперативний обмін даними у формі та порядку, що визначені цією Інструкцією, та з урахуванням положень Порядку з метою аналізу та оцінки фактів, явищ та їхніх тенденцій, виявлених під час здійснення моніторингу.
1.12. Висновки за результатами моніторингу повинні містити інформацію про:
1) структуру сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, яка включає кількість ліцензіатів НКРЕКП за ліцензованими видами діяльності;
2) стан функціонування та виявлення нових тенденцій у розвитку сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
3) стан виконання суб’єктами господарювання, які провадять господарську діяльність у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, своїх зобов’язань відповідно до чинного законодавства;
4) пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів, які спрямовані на вдосконалення чинного законодавства у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (за наявності).
1.13. Інформація, отримана під час здійснення моніторингу, може бути використана для:
повідомлення ліцензіатів про ознаки порушення ними чинного законодавства та/або ліцензійних умов;
підготовки аналітичних та інформаційних матеріалів про стан сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення в Україні та підготовки рішень НКРЕКП;
інформування членів НКРЕКП щодо необхідності внесення змін до чинного законодавства України у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з метою його вдосконалення;
надання інформації, що не є конфіденційною, за запитами на інформацію та зверненнями громадян;
організації та проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 червня 2018 року № 428 (далі - Порядок контролю).
1.14. Організацію, проведення моніторингу та підготовку результатів у вигляді інформаційних текстових повідомлень, які можуть містити таблиці, графіки, малюнки, здійснюють відповідальні структурні підрозділи НКРЕКП згідно з цією Інструкцією та розподілом функцій з моніторингу, визначеним у додатку 5 до Порядку .
1.15. Результати моніторингу оприлюднюються на офіційному вебсайті НКРЕКП не пізніше місячного строку після завершення періоду моніторингу.
2. Моніторинг рівня прозорості
2.1. Індикатором моніторингу рівня прозорості є кількість порушень щодо публікацій ліцензіатами НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення інформації, передбаченої чинним законодавством, зокрема на їхніх офіційних вебсайтах.
2.2. Порядок моніторингу рівня прозорості.
Метою здійснення моніторингу рівня прозорості є:
перевірка стану забезпечення ліцензіатами НКРЕКП вільного доступу громадськості до інформації, визначеної нормативно-правовими актами;
виявлення й запобігання випадків неоприлюднення або несвоєчасного оприлюднення такої інформації, оприлюднення неповних або хибних даних.
Ліцензіат НКРЕКП має забезпечити належний рівень прозорості своєї діяльності в порядку та обсягах, передбачених:
законами України "Про доступ до публічної інформації", "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення", "Про житлово-комунальні послуги", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні";
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженими постановою НКРЕКП від 22 березня 2017 року № 307 (далі - Ліцензійні умови);
постановою НКРЕКП від 30 березня 2017 року № 464 "Про щорічне забезпечення споживачів ключовою інформацією про послуги у сферах енергетики та комунальних послуг" та іншими нормативно-правовими актами у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення".
Моніторинг рівня прозорості здійснюється шляхом відстеження випадків порушень вимог зазначених нормативно-правових актів щодо публікації/оприлюднення інформації, зокрема з таких питань:
обґрунтування намірів щодо зміни тарифів;
оголошення про проведення відкритих обговорень проєктів рішень щодо зміни тарифів, затвердження інвестиційних програм, річних планів діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
прийняття рішень щодо зміни тарифів, затвердження інвестиційних програм, річних планів діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
застосування планової перерви в наданні послуг;
оприлюднення річної фінансової звітності на вебсайті ліцензіата у встановленому чинним законодавством порядку.
За результатами здійснення моніторингу надається оцінка прозорості діяльності ліцензіатів НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, зауважується вчасність та повнота оприлюднення передбаченої чинним законодавством інформації. Висновок про достатній або недостатній рівень прозорості ґрунтується на підставі кількості та частоти виявлених порушень.
2.3. Процедура моніторингу рівня прозорості.
Структурним підрозділом НКРЕКП, відповідальним за організацію та здійснення моніторингу рівня прозорості, узагальнення та зберігання матеріалів з моніторингу, є Департамент ліцензійного контролю.
Керівник Департаменту ліцензійного контролю визначає для здійснення функцій з моніторингу рівня прозорості відповідальних працівників відповідно до їхніх посадових обов’язків.
Моніторинг рівня прозорості здійснюється відповідальними працівниками Департаменту ліцензійного контролю та працівниками територіальних органів НКРЕКП відповідно до Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та відповідно до їхніх повноважень, прав та обов’язків, що передбачені положеннями про ці структурні підрозділи та посадовими інструкціями.
Проведення моніторингу організовується з урахуванням затвердженого плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на поточний календарний рік.
Виявлені випадки порушень у результаті здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення щодо оприлюднення ліцензіатами інформації, передбаченої чинним законодавством, зокрема на їхніх офіційних вебсайтах, фіксуються у вигляді акта перевірки відповідно до Порядку контролю.
2.4. Періодичність збору та узагальнення даних.
Моніторинг рівня прозорості здійснюється щороку відповідно до затвердженого на календарний рік плану перевірок.
Дані моніторингу узагальнюються за підсумками попереднього календарного року в цілому по сукупності ліцензіатів у розрізі типів порушень вимог нормативних актів щодо забезпечення рівня прозорості.
2.5. Джерела інформації для моніторингу рівня прозорості.
Моніторинг рівня прозорості здійснюється в ході планових та позапланових перевірок ліцензіатів тощо (додаток 1 до цієї Інструкції).
2.6. Оформлення результатів моніторингу.
Результати щорічного моніторингу рівня прозорості оформлюються у вигляді інформаційного повідомлення - службового документа, складеного відповідальними працівниками та підписаного керівником Департаменту ліцензійного контролю НКРЕКП.
Департамент ліцензійного контролю у термін до 20 січня поточного року передає до Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення інформаційне повідомлення про результати моніторингу за підсумками попереднього року разом зі службовою запискою для консолідації та оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
3. Моніторинг статистики скарг споживачів
3.1. Індикатором моніторингу статистики скарг споживачів є кількість скарг споживачів за такими напрямами:
1) встановлення тарифів у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
2) порядок укладення договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
3) приєднання до мереж централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
4) розрахунки споживачів за послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
5) якість послуг у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
6) інші питання стосовно сфери централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
3.2. Порядок моніторингу статистики скарг споживачів.
Метою здійснення моніторингу статистики скарг споживачів є виявлення найбільш поширених проблемних питань, які виникають у процесі отримання послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, а також фактів порушення чинного законодавства ліцензіатами НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Моніторинг статистики скарг споживачів здійснюється відповідно до принципів та методології, викладених у Рекомендації Європейської Комісії 2010/304/EС щодо використання гармонізованої методології класифікації та звітності щодо скарг та запитів споживачів.
Моніторинг статистики скарг споживачів, що надходять до НКРЕКП, здійснюється шляхом відстеження кількості скарг споживачів та їх розподілу за відповідними напрямами.
За результатами моніторингу формується статистика скарг споживачів за відповідними напрямами та надається оцінка виконання ліцензіатами НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення чинного законодавства при розгляді звернень, зокрема щодо об’єктивності розгляду, перевірки викладених фактів, повідомлення громадян про наслідки розгляду скарг.
3.3. Процедура моніторингу статистики скарг споживачів.
Структурним підрозділом НКРЕКП, відповідальним за організацію та здійснення моніторингу статистики скарг споживачів, узагальнення та зберігання матеріалів з моніторингу, є Департамент із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Керівник Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення визначає для здійснення функцій з моніторингу статистики скарг споживачів відповідальних працівників відповідно до їхніх посадових обов’язків.
Моніторинг статистики скарг споживачів здійснюється відповідальними працівниками Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення відповідно до їхніх повноважень, прав та обов’язків, що передбачені положенням про цей структурний підрозділ та посадовими інструкціями.
3.4. Періодичність збору та узагальнення даних.
Моніторинг статистики скарг споживачів здійснюється щороку. Дані моніторингу узагальнюються за підсумками попереднього календарного року за відповідними напрямами.
3.5. Джерела інформації для моніторингу статистики скарг споживачів.
Для моніторингу статистики скарг споживачів використовується інформація, викладена у зверненнях, скаргах, що надходять до НКРЕКП від споживачів послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (додаток 2 до цієї Інструкції).
3.6. Оформлення результатів моніторингу.
Результати моніторингу статистики скарг споживачів оформлюються у вигляді інформаційного повідомлення - службового документа, складеного відповідальними особами та підписаного керівником Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Департамент із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення у термін до 01 травня поточного року передає інформаційне повідомлення про результати моніторингу за підсумками попереднього року разом зі службовою запискою до структурного підрозділу НКРЕКП, відповідального за поширення інформації та комунікацію з громадськістю, для оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
4. Моніторинг тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення
4.1. Індикаторами моніторингу тарифів є:
1) рівень тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення за категоріями споживачів: споживачі, що є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення; споживачі, що не є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
2) рівень покриття тарифів за основними складовими: відсоток зростання/скорочення витрат на оплату праці та витрат на оплату електричної енергії в розрахунку на 1 куб. м та кількість випадків коригування тарифів унаслідок таких змін.
4.2. Порядок моніторингу тарифів.
Метою здійснення моніторингу тарифів є виявлення тенденцій зміни рівня тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення за категоріями споживачів та причин, що призвели до збільшення/зменшення тарифів.
Ліцензіати НКРЕКП мають забезпечити застосування тарифів та фактичні обсяги витрат відповідно до рівнів та структур тарифів, встановлених НКРЕКП відповідно до положень порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого НКРЕКП.
За результатами моніторингу надаються оцінки:
1) щодо напряму (підвищення/зниження) та темпів змін рівня тарифів;
2) щодо рівня зростання/скорочення витрат на оплату праці та електричної енергії та кількості коригувань тарифів з цих причин.
4.3. Процедура моніторингу тарифів.
Структурним підрозділом НКРЕКП, відповідальним за організацію та здійснення моніторингу застосування тарифів, за узагальнення та зберігання матеріалів з моніторингу, що є джерелом інформації для такого предмета моніторингу, є Департамент із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Керівник Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення визначає для здійснення функцій з моніторингу тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення відповідальних працівників відповідно до їхніх посадових обов’язків.
4.4. Періодичність збору та узагальнення даних.
Дані узагальнюються постійно, за підсумками календарного року.
4.5. Джерелами інформації для моніторингу тарифів є постанови НКРЕКП про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення (додаток 3 до цієї Інструкції).
4.6. Оформлення результатів моніторингу цін і тарифів.
Результати моніторингу цін і тарифів оформлюються у вигляді інформаційного повідомлення - службового документа, складеного відповідальними особами та підписаного керівником Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Департамент із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення у термін до 01 травня поточного року передає інформаційне повідомлення про результати моніторингу за підсумками попереднього року разом зі службовою запискою до структурного підрозділу НКРЕКП, відповідального за поширення інформації та комунікацію з громадськістю, для оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
5. Моніторинг проявів перехресного субсидіювання
5.1. Індикатором моніторингу проявів перехресного субсидіювання є кількість фактів переміщення доходів/витрат від провадження господарської діяльності за різними кодами класифікації видів економічної діяльності (КВЕД) з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення для фінансової підтримки іншого виду господарської діяльності в межах одного суб’єкта господарювання, а також фінансування діяльності з централізованого водопостачання за рахунок доходів від провадження діяльності з централізованого водовідведення та навпаки.
5.2. Порядок здійснення моніторингу проявів перехресного субсидіювання.
Метою здійснення моніторингу проявів перехресного субсидіювання є фіксація випадків переміщення доходів/витрат від провадження господарської діяльності за різними кодами класифікації видів економічної діяльності (КВЕД) з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення для фінансової підтримки іншого виду господарської діяльності в межах одного суб’єкта господарювання, а також фінансування діяльності з централізованого водопостачання за рахунок доходів від провадження діяльності з централізованого водовідведення та навпаки.
Ліцензіати, що провадять господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, повинні:
вести бухгалтерський облік за ліцензованим видом діяльності з урахуванням вимог Порядку ведення окремого обліку доходів і витрат на підприємствах, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 584;
дотримуватися структури витрат згідно зі статтями, затвердженими в тарифі на централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, а також використовувати кошти, отримані за рахунок діяльності з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, облік яких ведеться ліцензіатом окремо, за цільовим призначенням.
5.3. Процедура здійснення моніторингу проявів перехресного субсидіювання.
Структурним підрозділом НКРЕКП, відповідальним за організацію та здійснення моніторингу проявів перехресного субсидіювання, за узагальнення та зберігання матеріалів з моніторингу, є Департамент ліцензійного контролю.
Керівник Департаменту ліцензійного контролю визначає для здійснення функцій з моніторингу проявів перехресного субсидіювання відповідальних працівників відповідно до їхніх посадових обов’язків.
Моніторинг проявів перехресного субсидіювання здійснюється відповідальними працівниками Департаменту ліцензійного контролю та працівниками територіальних органів НКРЕКП відповідно до їхніх повноважень, прав та обов’язків, що передбачені положеннями про ці структурні підрозділи та посадовими інструкціями.
Моніторинг проявів перехресного субсидіювання може здійснюватися в ході планових та позапланових перевірок відповідно до Порядку контролю.
Проведення моніторингу організовується на підставі затвердженого плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на поточний календарний рік.
На підставі фактів, викладених в актах перевірок, рішеннях НКРЕКП, готується висновок щодо наявності або відсутності проявів перехресного субсидіювання в діяльності ліцензіатів НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
5.4. Періодичність збору та узагальнення даних.
Моніторинг проявів перехресного субсидіювання здійснюється за підсумками попереднього календарного року відповідно до затвердженого на календарний рік плану перевірок ліцензіатів НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
5.5. Джерелами інформації для моніторингу проявів перехресного субсидіювання є (додаток 4 до цієї Інструкції):
акти перевірок діяльності ліцензіатів;
постанови НКРЕКП про встановлення тарифів;
постанови НКРЕКП про порушення ліцензійних умов.
5.6. Оформлення результатів моніторингу проявів перехресного субсидіювання.
Результати моніторингу проявів перехресного субсидіювання оформлюються у вигляді інформаційного повідомлення - службового документа, складеного відповідальними працівниками та підписаного керівником Департаменту ліцензійного контролю.
Департамент ліцензійного контролю у термін до 20 січня поточного року передає до Департаменту із регулювання відносин у сфері централізованого водопостачання та водовідведення інформаційне повідомлення про результати моніторингу за підсумками попереднього року разом зі службовою запискою для консолідації та оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП.
6. Моніторинг дотримання вимог щодо надійності та безперебійності водопостачання, стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів

................
Перейти до повного тексту