- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Про погодження із зауваженнями проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції реформування системи державного нагляду (контролю)''
Розглянувши проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції реформування системи державного нагляду(контролю)", надісланий листом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 серпня 2019 року № 3632-01/32942-03, відповідно до пункту ІЗ Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого
Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Погодити проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції реформування системи державного нагляду (контролю)" із зауваженнями, що додаються.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О. М.
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії |
Протокол № 67 засідання Комісії від 15.08.2019 |
Додаток
до розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання ринків
у сфері ринків фінансових послуг
15.08.2019 № 1553
Зауваження
до проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції реформування системи державного нагляду (контролю)"
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, розглянула проект Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) (далі - проект Концепції), надісланий листом Мінекономрозвитку від 08.08.2019 № 3632-01/32942-03, та у зв'язку з тим, що на ринку небанківських фінансових послуг на сьогодні створене вкрай несприятливе середовище щодо державного регулювання та нагляду, вважає за необхідне повідомити про таке.
У зв'язку з прийняттям зазначених вище законів виникла колізія між нормативно-правовими актами, яка значною мірою обмежила можливості Нацкомфінпослуг у виконанні законодавчо встановлених повноважень. До категорії основних проблемних питань, що виникли, належать:
По-перше, неможливість створення комплексного та єдиного підходу до регулювання ринку небанківських фінансових послуг, оскільки різні етапи регулювання та нагляду фактично розподілені відповідно між
Законом про ліцензування та Законом про нагляд та контроль, між якими існують невідповідності в частині їх практичного застосування.
Так, відповідно до преамбули
Закон встановлює загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг.
Відповідно до статті
20 Закону, державне регулювання діяльності з надання фінансових послуг здійснюється, зокрема, шляхом нагляду за діяльністю учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг), застосування уповноваженими державними органами заходів впливу.
Види заходів впливу, які може застосовувати національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, встановлено статтею
40 Закону.
У той же час, частиною п'ятою статті
4 Закону про нагляд та контроль встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
У зв'язку із цим починаючи з 2017 року Нацкомфінпослуг проводить позапланові перевірки тільки на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав, за умови отримання відповідного дозволу Державної регуляторної служби України, та за рішеннями судів.
По-третє, профільним
Законом та Законом про нагляд та контроль встановлені різні порядки проведення перевірок. Зокрема, це стосується проведення перевірок у стислі строки (плановий захід та позаплановий захід від 2 до 10 робочих днів), що не дає можливості Нацкомфінпослуг здійснити заходи, спрямовані на стримування, запобігання та виявлення кризових явищ на ринку небанківських фінансових послуг.
По-четверте, застосування уніфікованих форм актів, розроблених відповідно до Методики розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затвердженої
постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 342, складених за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), на ринку небанківських фінансових послуг повсякчас призводить до неможливості врахування особливостей діяльності фінансових установ, а необхідність постійно оновлювати зміст таких актів, враховуючи зміни у законодавстві, ускладнюється необхідністю реєструвати відповідні нормативно-правові акти в Міністерстві юстиції України.
Отже, з прийняттям Закону про ліцензування та Закону про нагляд та контроль інституційна спроможність Нацкомфінпослуг щодо вибору та застосування заходів впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів, передбачена частиною другою статті
39 Закону, суттєво обмежена, що фактично унеможливлює перехід до нагляду на основі оцінки ризиків тареалізацію заходу В.3 Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року, затвердженої
постановою Правління НБУ від 18.06.2015 № 391, рішенням НКЦПФР від 30.06.2015 № 931, розпорядженням Нацкомфінпослуг від 11.06.2015 № 1367, стосовно підвищення ефективності превентивних інструментів впливу регуляторів на учасників фінансового сектору.
2. Існуючі на сьогодні проблемні питання та колізії в законодавстві значною мірою впливають на виконання повноважень Нацкомфінпослуг і не дозволяють здійснювати ефективну державну політику на небанківських фінансових ринках, що суперечить та унеможливлює виконання одного з основних завдань Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року, затвердженої
постановою Правління НБУ від 18.06.2015 № 391, рішенням НКЦПФР від 30.06.2015 № 931, розпорядженням Нацкомфінпослуг від 11.06.2015 № 1367, а саме посилення (розбудова) інституціональної спроможності регулятора з урахуванням стандартів на рівні, прийнятих у країнах-членах ЄС, та процедур діяльності за світовими зразками.
Так, державне регулювання ринків фінансових послуг відповідно до статті
21 Закону здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг -національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Нацкомфінпослуг як регулятор здійснює одночасно державне регулювання та нагляд за наданням фінансових послуг і дотриманням законодавства у відповідній сфері в межах своїх повноважень, визначених Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженим
Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070.
Державне регулювання діяльності з надання фінансових послуг відповідно до статті
20 Закону здійснюється шляхом:
................Перейти до повного тексту