1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
12.06.2018 № 891
Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо державного, регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний № 8415 від 25.05.2018)
Розглянувши проект Закону України,,Про внесення змін до деяких законів України щодо державного регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний № 8415 від 25.05.2018), надісланий листами Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності від 04.06.2018 № 04-37/9-163 та Секретаріату Кабінету Міністрів України від 07.06.2018 № 22953/1/1-18, відповідно до пункту 13 Положения про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо державного регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний № 8415 від 25.05.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду па ринках фінансових послуг падати висновок до Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності та Секретаріату Кабінету Міністрів України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти па члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії І. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії Протокол № 47 засідання
Комісії від 12.06.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
12.06.2018 № 891
ВИСНОВОК
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо державного регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний № 8415 від 25.05.2018)
Проект Закону України "Про внесения змін до деяких законів України щодо державного регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний № 8415 від 25.05.2018) (далі - проект Закону) унесено народними депутатами України Довбенком М.В. та іншими.
Метою законопроекту, відповідно до пояснювальної записки до нього, є створення фінансової системи, що здатна забезпечувати сталий економічний розвиток за рахунок ефективного перерозподілу фінансових ресурсів в економіці, та розбудови повноцінного ринкового конкурентоспроможною середовища згідно зі стандартами Європейського Союзу, створення умов для стабільною та ефективного функціонування ринків небанківських фінансових послуг забезпечення захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг.
Законопроектом пропонується внесення змін до Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі Закон), "Про страхування", "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню 'тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про ліцензування видів господарської діяльності", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Па сьогодні існує значна кількість колізійних норм у законодавстві, що впливають па виконання повноважень Нацкомфінпослуг і не дозволяють, здійснювати ефективну державну політику па ринках небанківських фінансових послуг, що унеможливлює виконання одною з основних завдань Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 18.06.2015 № 391, рішенням НКЦПФР від 30.06.2015 № 931, розпорядженням Нацкомфінпослуг від 11.06.2015 № 1367, а саме посилення (розбудова) інституціональної спроможності регулятора з урахуванням стандартів на рівні, прийнятих у країнах-членах ЄС, та процедур діяльності за світовими зразками.
Актуальним питанням для ринків небанківських фінансових послуг є питання відкритості цих ринків для споживачів, що потребує запровадження високих стандартів розкриття інформації учасниками фінансового сектору та регуляторами, посилення системи захисту прав та інтересів споживачів небанківських фінансових послуг, максимальною використання можливостей пруденційного нагляду.
Підтримуючи загальне спрямування законопроекту, вважаємо, що запропонований спосіб врегулювання проблемних питань функціонування ринків небанківських фінансових послуг є ефективним, враховує "Основні принципи страхування" Міжнародної асоціації органів нагляду за страховою діяльністю (ІАІS) і забезпечує вирішення таких питань:
1. Щодо механізму захисту споживачів фінансових послуг.
Механізм, запропонований проектом Закону, забезпечує: підвищення ефективності системи захисту прав споживачів фінансових послуг шляхом введення визначення споживача та клієнта фінансових послуг, запровадження вимог щодо реклами послуг;
розкриття інформації небанківськими фінансовими установами та встановлення відповідальності за порушення прав споживачів фінансових послуг;
уніфікування принципів захисту прав споживачів фінансових послуг па ринку банківських та небанківських фінансових послуг;
можливість ведення електронного документообігу між фінансовою установою та споживачем (за згодою) відповідно до чинного законодавства, яке регулює електронний документообіг;
підвищення рівня поінформованості споживача про фінансову послугу шляхом розширення переліку інформації, яка надається фінансовою установою споживачу до укладення договору про надання фінансової послуги, а саме інформації щодо права споживача па відмову від договору про надання фінансової послуги та строку, протягом якого може бути використано право на відмову від договору, щодо порядку позасудового розгляду скарг споживачів фінансових послуг, щодо функціонування гарантійних фондів чи компенсаційних схем па відповідному ринку фінансових послуг тощо.
2. Щодо реорганізації та припинення небанківських фінансових установ.
Проектом Закону визначається процедура припинення небанківської фінансової установи шляхом приєднання, а також з метою забезпечення виконання зобов'язань фінансовими установами, які реорганізуються, пропонується:
встановити, що фінансові установи припиняються шляхом приєднання або ліквідації в порядку, визначеному законом, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом та законами з регулювання окремих ринків фінансових послуг;
запровадити обов'язкове отримання дозволу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на дії, пов'язані з таким припиненням;
запровадити можливість передачі портфелю договорів про надання фінансових послуг, шляхом переходу від однієї небанківської фінансової установи прав та обов'язків за договорами про надання фінансових послуг, право на укладання яких визначено ліцензією па провадження діяльності з надання окремого виду фінансових послуг до іншої небанківської фінансової установи на підставі договору надання фінансових послуг за умови отримання відповідного дозволу від Нацкомфінпослуг.
3. Щодо ліцензування діяльності небанківських фінансових установ та здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Відповідно до статті 21 Закону державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг -національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, але дія Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не поширюється па відносини під час здійснення заходів банківського нагляду та застосовується з особливостями під час здійснення нагляду на ринку цінних паперів, що суттєво обмежує інституційну спроможність Нацкомфінпосдуг, як одного з регуляторів ринку фінансових послуг.

................
Перейти до повного тексту