- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
07.10.2014 № 491 ( z1325-14 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 жовтня 2014 р.
за № 1330/26107
ВИМОГИ
до тренажерного та іншого обладнання, призначеного для підготовки та перевірки знань судноводіїв на повномасштабних навігаційних тренажерах з візуалізацією
І. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги розроблені відповідно до Модельних курсів Міжнародної морської організації (далі - ІМО) 1.22 "Судновий тренажер та робота в колективі на містку" (Ship Simulator and Bridge Teamwork) (далі - Модельний курс ІМО 1.22), 1.32 "Експлуатація інтегрованих систем навігаційного містка, включаючи інтегровані навігаційні системи" (Operational Use of Integrated Bridge Systems including Integrated Navigation Systems) (далі - Модельний курс ІМО 1.32), 1.08 "Судноводіння з використанням радіолокатора, ЗАРП, робота на містку, пошук і рятування" (Radar, ARPA, Bridge Teamwork and Search and Rescue. Radar Navigation at Management level), 7.01 "Капітан та старший помічник капітана" (Master and Chief Matе) (далі - Модельний курс ІМО 7.01) та 7.03 "Вахтовий помічник капітана" (Officer in Charge of a Navigational Watch), з урахуванням положень глави V
Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року, з поправками, стосовно експлуатаційних вимог до навігаційних систем та обладнання та Резолюції ІМО A.601 (15) "Відображення на суднах інформації про їх маневрені характеристики" (Provision and Display of Manoeuvring Information on Board Ships).
1.2. Ці Вимоги застосовуються до комплексу тренажерного та іншого обладнання з підготовки судноводіїв на повномасштабних навігаційних тренажерах з візуалізацією (далі - Обладнання) підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку за напрямами "Управління складом навігаційної вахти на містку" (Bridge Resourse Management), "Управління судном" (Ship Handling and Maneouvring), "Робота в колективі на містку" (Bridge Teamwork) або "Підготовка капітанів та старших помічників капітана великих суден і суден з незвичайними маневреними характеристиками" (Training for Masters and Chief Mates of Large Ships and Ships with Unusual Maneouvring Characteristics) відповідно до вимог Правил І/12, IІ/1, IІ/2 та VIII/2
Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками (далі - Конвенція ПДНВ), розділів А-I/12, А-ІІ/1, А-ІІ/2, A-VIII/2, B-I/12, В-VIII/2
Міжнародного кодексу з підготовки, дипломування моряків і несення вахти (далі - Кодекс ПДНВ) та відповідних національних вимог (навчально-тренажерний заклад (далі - НТЗ)), інструкторів та слухачів, які використовують Обладнання.
1.3. Ці Вимоги встановлюють єдині стандарти щодо устаткування, засобів, документації Обладнання, вимог до робочих місць інструкторів та слухачів, до інструкторського складу для усіх НТЗ, що здійснюють підготовку судноводіїв на повномасштабних навігаційних тренажерах з візуалізацією.
II. Призначення Обладнання
2.1. Обладнання використовується для підготовки судноводіїв з метою:
вивчення, відновлення та закріплення навичок з використання всього комплексу радіо- і електронавігаційного обладнання ходового навігаційного містка, інформаційних навігаційних систем та органів керування судна, яке моделюється, для забезпечення безпечного плавання судна в будь-яких умовах;
відпрацювання роботи в колективі на містку;
підготовки до несення ходової навігаційної вахти в умовах інтенсивного судноплавства і умовах обмеженого району плавання як у денних, так і в нічних умовах, а також у складних погодних умовах та при обмеженій видимості;
підготовки з маневрування та управління судном у будь-яких умовах під час плавання в районах з системами розподілу руху та районах, плавання в яких контролюється службами управління рухом суден, а також поблизу таких районів;
відпрацювання несення ходової вахти в складних навігаційних і аварійних ситуаціях, а також придбання навичок щодо взаємодії із рятувально-координаційними центрами і береговими службами, задіяними в аварійних ситуаціях;
відпрацювання несення ходової вахти під час лоцманської проводки, швартових операцій з буксирами чи без буксирів за різних умов вітру, течії та припливу і при постановці судна на якір та зніманні з якоря у будь-яких умовах;
підготовки судноводіїв рівня управління з управління великими суднами і суднами з незвичайними маневреними характеристиками;
оцінки компетентності, а також демонстрації за допомогою Обладнання наявності професійних навичок, визначених у колонці 4 таблиць A-II/1 та A-II/2
Кодексу ПДНВ.
2.2. Підготовка має здійснюватися відповідно до стандартів, викладених у:
розділі А-I/12, частинах 3, 4 та 4-1 розділу A-VIII/2, пунктах 68, 69 розділу B-I/12, частині 4-1 розділу В-VIII/2, колонках 1, 2 таблиць A-II/1 та A-II/2
Кодексу ПДНВ ;
Модельних курсах ІМО 1.08, 1.22 або 1.32, з урахуванням вимог Модельних курсів ІМО 7.01, 7.03;
відповідних національних вимогах.
2.3. Основними завданнями Обладнання є:
використання для забезпечення безпечного плавання в будь-яких умовах усього комплексу радіо- і електронавігаційного обладнання ходового містка, інформаційних систем та органів керування змодельованого судна;
робота на навігаційному містку в колективі;
організація несення ходової навігаційної вахти в умовах інтенсивного судноплавства і стиснених районах плавання як у денних, так і в нічних умовах, а також у складних погодних умовах при обмеженій видимості;
несення ходової вахти під час лоцманської проводки, швартових операцій і при постановці судна на якір та зніманні з якоря;
управління великими суднами і суднами з незвичайними маневреними характеристиками;
перевірка рівня знань і вмінь слухачів після проведення теоретичної та практичної підготовки в НТЗ.
ІІІ. Вимоги до Обладнання
3.1. Обладнання повинно бути власністю НТЗ.
3.2. Договір або угода НТЗ на підготовку слухачів іншого навчального закладу, що не має власного обладнання, не є підставою для визнання такого іншого навчального закладу за цим напрямом та внесення його до переліку схвалених навчально-тренажерних закладів, підготовка в яких відповідає вимогам
Конвенції ПДНВ.
3.3. Для відпрацювання практичних вправ повинно використовуватись устаткування, наближене до того, що використовується на сучасних суднах, яке відповідає вимогам розділу А-I/12, пунктів 68, 69 розділу B-I/12 та яке дозволяє відпрацьовувати завдання, викладені у частинах 3, 4 та 4-1 розділу A-VIII/2 та частині 4-1 розділу В-VIII/2.
3.4. Тренажерне обладнання повинно моделювати візуальну навігаційну надводну обстановку з імітацією роботи електронавігаційного, радіолокаційного устаткування, устаткування ГМЗЛБ, ЕКНІС і функціонування органів управління судном, що моделюється, а також імітувати звукові сигнали від оточуючих суден, їхні обриси та власні шуми двигуна і робочі шуми суднового обладнання.
3.5. Змодельована надводна навігаційна обстановка повинна бути прив'язана до електронної карти, радіолокаційного зображення і навігаційних приборів (прийомоіндикатор GPS, ЕКНІС, лаг, навігаційний ехолот), які моделюються на ходовому містку тренажерного обладнання.
3.6. Тренажерне обладнання повинно моделювати динамічні характеристики суден, відповідні маневреним властивостям реальних суден.
3.7. Тренажерне обладнання має передбачати режим реєстрації (запису) ходу задачі, вправ, що відпрацьовуються, і всіх дій, що виконувались слухачами на містку під час підготовки, для подальшого розбору вирішеної задачі в реальному чи прискореному масштабі часу з виведенням надводної навігаційної обстановки на пристрій відображення (екрани, монітори), а також документування параметрів виконуваної вправи на принтері або плотері або на електронних носіях інформації в абсолютній чи відносній системі координат.
3.8. Технічна документація на навігаційний тренажер з візуалізацією повинна бути в наявності в НТЗ.
3.9. НТЗ повинен мати документи, що підтверджують право власності НТЗ на тренажерне обладнання, ліцензії на програмне забезпечення тренажерів, видані виробником, документи про відповідність тренажерів встановленим техніко-експлуатаційним характеристикам, видані класифікаційним товариством.
3.10. На всі практичні вправи, які відпрацьовуються на тренажерному обладнанні, кожен слухач має бути забезпечений пояснювальним матеріалом.
3.11. З метою належного використання Обладнання для проведення якісної підготовки відповідно до міжнародних та національних вимог НТЗ повинен мати необхідне кадрове та навчально-методичне забезпечення підготовки на Обладнанні.
3.12. Процес підготовки, яка проводиться на Обладнанні, повинен бути охоплений впровадженою системою управління якістю відповідно до розділу А-I/8
Кодексу ПДНВ , сертифікованою органом із сертифікації, призначеним відповідно до чинного законодавства України на виконання робіт із сертифікації систем управління якістю.
Процедури системи управління якістю повинні містити опис усього процесу підготовки, починаючи з моменту прийому слухачів на курс підготовки та закінчуючи видачею документального доказу підготовки (свідоцтва) і збереженням даних про проходження підготовки.
3.13. Тривалість підготовки на Обладнанні повинна бути не меншою, ніж зазначено у типових планах підготовки за напрямами "Управління складом навігаційної вахти на містку" або "Управління судном", наведених у додатках 1, 2 до цих Вимог.
У разі повторного проходження моряком підготовки тривалість такої підготовки може бути скорочена, але не більше ніж на 50%. Зазначена скорочена програма підготовки затверджується керівником НТЗ та погоджується з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.14. На підставі типових планів підготовки, Модельного курсу ІМО 1.22, вимог
Конвенції ПДНВ та Кодексу ПДНВ НТЗ розробляють власні робочі плани та програми підготовки, які затверджуються керівником НТЗ та погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.15. Робочі плани та програми підготовки за напрямами "Робота в колективі на містку" або "Підготовка капітанів та старших помічників капітана великих суден і суден з незвичайними маневреними характеристиками" розробляються НТЗ з урахуванням типу та призначення судна, специфіки експлуатації та регіону плавання, наявності додаткового устаткування, можливостей Обладнання тощо, затверджуються керівником НТЗ та погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.16. Під час підготовки за напрямом "Підготовка капітанів та старших помічників капітана великих суден і суден з незвичайними маневреними характеристиками" на тренажерному обладнанні має бути передбачено моделювання як мінімум одного судна водотоннажністю не менше 150 тис. тонн, а також як мінімум одного судна з незвичайними маневреними характеристиками.
3.17. У робочих планах і програмах назва напряму підготовки має відповідати
Конвенції ПДНВ, Кодексу ПДНВ, містити посилання на відповідну структурну одиницю Конвенції ПДНВ, Кодексу ПДНВ та відповідний Модельний курс ІМО, інші міжнародні інструменти.
3.18. Робочі програми підготовки повинні містити опис галузі застосування і цілей курсу, вступні вимоги до кандидатів, навчальний план з повною структурою курсу, методи проведення підготовки та обладнання для здійснення підготовки, а також визначати критерії оцінювання знань та форм складання вихідного контролю.
3.19. У разі видання нової редакції відповідного Модельного курсу ІМО НТЗ повинен внести відповідні корективи до робочих планів і програм підготовки у строк не більше шести місяців після видання такої нової редакції та направити їх на погодження до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.20. Навчальна година становить 45 хвилин. Щоденне навантаження на слухача не може перевищувати 8 навчальних годин.
3.21. Навчальна група слухачів не повинна перевищувати вісім осіб за умови не більше ніж чотири слухачі на "ходовому містку", зайняті виконанням практичних вправ, і чотири слухачі у теоретичному класі, зайняті вивченням теоретичної частини програми.
3.22. Між інструкторами та НТЗ мають бути укладені трудові договори.
3.23. До підготовки можуть бути залучені інструктори інших навчальних закладів на умовах сумісництва або погодинної оплати праці у встановленому законодавством порядку.
3.24. Обладнання, що використовується для підготовки, повинно бути діючим та безпечним для використання.
3.25. Для теоретичної підготовки плавскладу за напрямами "Управління складом навігаційної вахти на містку", "Управління судном", "Робота в колективі на містку", "Підготовка капітанів та старших помічників капітана великих суден і суден з незвичайними маневреними характеристиками" повинен використовуватися клас або класи, в кожному з яких мають бути в наявності:
одна дошка з письмовим приладдям;
один демонстраційний прилад;
столи та стільці для усіх слухачів, що забезпечують можливість для конспектування;
необхідна для навчального процесу кількість навчально-методичних посібників;
відповідні навчально-демонстраційні матеріали (стенди, плакати, слайди, фотографії), які дозволяють досягти цілей навчання;
стіл для роботи з картами;
паперові навігаційні карти районів плавання;
таблиці припливів, лоції, списки огнів у паперовому або цифровому вигляді;
посібник з експлуатації обладнання та таблиці поправок навігаційного обладнання, що використовується на тренажері;
таблиця маневрених елементів для судна, модель якого використовується;
вахтовий журнал.
3.26. Приміщення навчального класу повинно відповідати встановленим в Україні санітарно-гігієнічним та протипожежним вимогам, нормам і правилам. Мінімальна площа навчального класу на одного слухача повинна бути не менше ніж 2,4 кв. м.
3.27. Під час підготовки повинен використовуватися та заповнюватися журнал обліку проходження теоретичної та практичної підготовки. У журналі зазначаються назва напряму підготовки, прізвища слухачів, дати занять, навчальні теми підготовки (теоретична та практична підготовка), відмітки про присутність слухачів на занятті, результати вихідного контролю (залік/іспит), прізвища та підписи інструкторів, які проводили підготовку. Строк зберігання журналів обліку проходження підготовки - не менше одного року з моменту внесення останнього запису.
3.28. Вихідний контроль та практична демонстрація компетентності мають здійснюватися за критеріями оцінювання та процедурами, що розробляються відповідно до Модельного курсу ІМО 3.12 "Оцінка компетентності, екзамени та дипломування моряків" (Assessment, Examination and Certification of Seafarers) та критеріїв оцінки компетентності, наведених у колонці 4 таблиць A-II/1, A-II/2 та A-II/3
Кодексу ПДНВ.
3.29. У разі успішного проходження курсу підготовки слухачам видається відповідний документальний доказ (свідоцтво). Інформація про видані свідоцтва має заноситись у журнал реєстрації видачі свідоцтв, який повинен бути пронумерований, прошнурований, скріплений підписом керівника НТЗ та завірений печаткою НТЗ.
3.30. Інформація щодо виданих НТЗ свідоцтв про закінчення підготовки має бути своєчасно (в якомога стислий строк після завершення курсу підготовки) направлена до Державного реєстру документів моряків України.
3.31. Відповідність Обладнання і організації підготовки в НТЗ цим Вимогам здійснюється шляхом заповнення чек-листа, наведеного в додатку 3 до цих Вимог.
IV. Вимоги до робочого місця інструктора
4.1. Робоче місце інструктора повинно бути обладнане:
1) персональним комп'ютером, операційне і програмне забезпечення якого повинно моделювати надводну навігаційну обстановку та давати можливість керувати роботою електронавігаційного, радіолокаційного устаткування, апаратури ГМЗЛБ, ЕКНІС і функціонування органів управління моделюючим судном;
2) демонстраційним(и) монітором (моніторами), що відтворює(ють):
координати (географічні чи відносні) власного судна, що моделюється, і суден, що перебувають у змодельованому районі плавання;
курси і швидкості власного судна та суден, що перебувають у змодельованому районі плавання;
пеленги і дистанції від власного судна до суден-цілей;
дистанції найкоротшого зближення (Дкр) і час зближення на найкоротшу дистанцію (Ткр) власного керованого судна із суднами-цілями;
час, що пройшов з початку виконання задачі, номер задачі;
напрямок, швидкість вітру і течії;
надводну візуальну відносну обстановку, пов'язану з власним керованим судном;
швартові операції;
аварійні ситуації із судновим устаткуванням і механізмами;
траєкторії (сліди) руху всіх суден;
3) пристроєм документування (принтером, плотером тощо), що дозволяє за командою інструктора записувати:
координати власного керованого судна, суден, що перебувають у змодельованому районі плавання;
параметри руху власного судна та інших суден;
маршрути руху суден для подальшого аналізу дій судноводіїв при вирішенні задачі;
умови змодельованого середовища навколо судна;
постановку власного судна на якір;
швартування судна до причалу;
вихід з ладу суднового устаткування і суднових механізмів.
4.2. Робоче місце інструктора повинно забезпечувати виконання таких функцій:
1) впровадження початкових і поточних умов задачі:
наявність не менше п’яти типів змодельованих керованих суден за водотоннажністю;
координати і параметри руху власного судна і суден, що перебувають у змодельованому районі плавання;
не менше п’яти районів плавання власного судна (у відкритому морі, вузькостях та ділянках річок, які найбільш складні в навігаційному відношенні);
не менше трьох портів заходу змодельованого судна, що дозволяють здійснювати швартові операції;
припливи і відливи у змодельованому районі плавання;
мілководдя;
видимість у районі плавання (димка, туман, освітленість тощо);
зовнішні впливи на судна (вітер, течія, стан моря тощо);
координати, курс та швидкість інших суден;
навігаційні вогні власного судна й інших суден;
навігаційні системи;
супутникові навігаційні системи;
звукові сигнали власного судна і звукові сигнали суден поблизу;
типи і характер несправності суднового устаткування і суднових механізмів;
умови постановки власного судна на якір;
умови швартових операцій;
2) здійснення запуску і завершення задачі;
3) призупинення задачі для розбору поточної ситуації і продовження виконання задачі з моменту її зупинки;
4) зміни курсів і швидкості пасивних суден, установка їх маршруту та керування ними;
5) контроль ходу розв'язуваної задачі;
6) програвання задачі в реальному і прискореному масштабах часу;
7) ускладнення змодельованої візуальної надводної навігаційної обстановки шляхом введення різних обставин плавання змодельованого судна:
зміна й обмеження видимості (зокрема димка);
зміна щільності туману;
зміна дощових хмар тощо;
зміна припливів і відливів у змодельованому районі плавання;
8) керування пристроєм документування задачі, що відпрацьовується.
4.3. Інструктор повинен мати можливість у разі необхідності призупинити або припинити практичне відпрацювання та забезпечити виведення людей з місця тренування.
V. Вимоги до робочого місця слухача та вступні вимоги
5.1. Робоче місце слухача (місток) повинно бути обладнане таким устаткуванням чи імітаторами цього устаткування:
1) електрорадіонавігаційним устаткуванням:
радіолокаційною станцією;
засобами автоматичної радіолокаційної прокладки;
електронно-картографічною навігаційною й інформаційною системами, що працюють як із векторними, так і з растровими картами;
супутниковою навігаційною системою (GPS);
магнітним компасом;
гірокомпасом;
відносним лагом;
навігаційним ехолотом;
курсографом;
авторульовим з пристроєм автоматичного керування судна як за курсом, так і за заданим маршрутом;
індикатором кутової швидкості повороту судна;
механізмом ГРК (гвинт регульованого кроку) (за наявності відповідної математичної моделі);
якірним механізмом;
2) панелями (віртуальними або реальними) включення:
сигнальних вогнів;
звукових сигналів;
навігаційних вогнів;
стоянкових вогнів;
3) органами ручного керування власним модельованим судном:
штурвалом ручного керування курсом судна з реальним або вiртуальним індикатором положення пера керма;
машинним телеграфом;
підрулюючим пристроєм.
Органи ручного керування повиннi забезпечувати контроль таких параметрiв:
швидкість переднього ходу (вузл.) |
0 - 40,0; |
дискретність зміни швидкості (вузл., не більше) |
0,1; |
швидкість заднього ходу (вузл.) |
0-10; |
курс (град.) |
0 - 360; |
дискретність зміни курсу (град., не більше) |
1; |
кут перекладки пера керма на кожний борт (град.) |
0 - 35; |
кут розвороту лопатей гвинта регульованого кроку (град.) |
0 - 28 або |
потужність ГЕУ у відсотках чи в умовних одиницях; |
|
положення машинного телеграфа (положень уперед/назад) |
5/5; |
4) елементами радіоустаткування ГМЗЛБ або їх псевдореальними панелями:
радіостанції УКХ;
5) таблицями:
тіньових секторів РЛС (для кожного змодельованого судна);
маневрених характеристик змодельованого судна;
6) системою візуалізації змодельованої надводної навігаційної обстановки, що повинна відтворювати таку візуальну інформацію:
надводну навігаційну обстановку, що спостерігається з містка змодельованого власного судна з кутом огляду в горизонтальній площині не менше 120 градусів і у вертикальній площині не менше 20 градусів;
надводну навігаційну обстановку, що проглядається з різних боків спостереження (місток, крила містка, бак, корма) за допомогою мінімального горизонтального сектора в 40 градусів для спостереження по всьому обрію в межах 360 градусів;
надводну навігаційну обстановку, що проглядається за допомогою бінокля по всьому обрію в межах 360 градусів;
відображення власного змодельованого судна, що включає реально текстуровані ніс і корму, видимі з ходової рубки або з крила містка;
тримірні текстуровані хвилі, що повинні відповідати напрямку вітру, бальності моря і руху власного модельованого судна;
крен і хитавицю модельованого обрію надводної обстановки щодо власного судна;
хмари й атмосферні явища, включаючи димку й туман.
5.2. Штурманський стіл має бути оснащений:
паперовими навігаційними картами і посібниками змодельованих на тренажері районів плавання;
стандартним штурманським прокладочним інструментом;
комплектом маневрених планшетів;
таблицями радіолокаційних даних;
лоцманською таблицею;
таблицею тіньових секторів РЛС;
таблицею маневрених характеристик змодельованого судна;
судновим годинником, секундоміром або таймером;
судновим журналом;
журналом суднової РЛС/ЗАРП.
5.3. Електронна картографічна навігаційно-інформаційна система (ЕКНІС) повинна забезпечувати такі режими роботи:
1) попередня прокладка:
створення маршруту в базі даних;
редагування маршруту в табличній формі і на електронній карті;
редагування шляхових точок;
реверсування маршруту;
розрахунок дистанції плавання по дузі великого кола;
відображення додаткового маршруту;
................Перейти до повного тексту