1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
19.07.2012 № 997
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2012 р.
за № 1353/21665
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1038 від 17.07.2015 )
Про затвердження Порядку контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
Відповідно до пункту 13 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", пункту 2 частини першої та пункту 1 частини другої статті 14, пункту 12 частини першої статті 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" та з метою встановлення єдиного порядку здійснення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27 липня 2010 року № 1154 "Про затвердження Порядку контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2010 року за № 893/18188.
3. Департаменту контрольно-правової роботи (О. Мисюра) забезпечити:
подання цього рішення на здійснення експертизи на відповідність Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод до Секретаріату Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Міністерства юстиції України;
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Відділу зовнішніх та внутрішніх комунікацій (Ю. Жулій) забезпечити опублікування цього рішення відповідно до вимог законодавства.
5. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Комісії Є. Воропаєва.
Голова Комісії Д. Тевелєв
ПОГОДЖЕНО:

В.о. Голови Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва

В.о. Голови Державної служби
фінансового моніторингу України




О.Ю. Потімков


В.П. Зубрій
Протокол засідання Комісії
від 19.07.2012 р. № 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
19.07.2012 № 997
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 серпня 2012 р.
за № 1353/21665
ПОРЯДОК
контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
І. Загальні положення
1. Цей Порядок є документом, що встановлює єдиний порядок здійснення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Орган контролю) контролю за дотриманням професійними учасниками фондового ринку вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму шляхом проведення планових виїзних та позапланових виїзних і безвиїзних перевірок.
Участь у перевірках за погодженням з Органом контролю має(ють) право брати працівник(и) Державної служби фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг України).
Місцем проведення перевірки є приміщення професійного учасника ринку цінних паперів за його місцезнаходженням (тимчасовим місцезнаходженням, про яке професійний учасник ринку цінних паперів повідомив Орган контролю) та/або приміщення Органу контролю.
2. Цей Порядок поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, які є професійними учасниками ринку цінних паперів (ліцензіатами) - юридичними особами, які отримали відповідно до Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" ліцензію(ї) на здійснення певного(их) виду(ів) професійної діяльності на фондовому ринку, та їх відокремлені підрозділи.
3. Цей Порядок не розповсюджується на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, які є банками/філіями іноземних банків, що отримали ліцензію(ї) на здійснення певного(их) виду(ів) професійної діяльності на фондовому ринку.
ІІ. Організація проведення перевірок
1. Підставою для проведення Органом контролю планової виїзної перевірки суб'єкта первинного фінансового моніторингу на дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму є включення його до плану-графіка проведення перевірок суб'єктів первинного фінансового моніторингу на відповідний квартал. План-графік затверджується наказом Голови Органу контролю або особою, яка виконує його обов'язки, та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Органу контролю.
Участь у підготовці плану-графіка за погодженням з Органом контролю має право брати Держфінмоніторинг України.
2. Періодичність планових виїзних перевірок встановлюється залежно від ризику суб'єкта первинного фінансового моніторингу бути використаним для відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
Суб'єкти первинного фінансового моніторингу з високим ризиком перевіряють один раз на рік; із середнім ризиком - не частіше одного разу на три роки; з незначним ризиком - не частіше одного разу на п'ять років.
Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення попередньої планової перевірки.
Рівень ризику суб'єкта первинного фінансового моніторингу визначається на дату складання плану-графіка проведення перевірок. Критерії оцінки ризику визначаються Органом контролю та оприлюднюються на офіційному веб-сайті Органу контролю.
3. Суб'єкти первинного фінансового моніторингу, які мають відокремлені підрозділи, входять до господарських об'єднань, асоційованих підприємств, холдингових компаній, безпосередньо або опосередковано володіють активами інших професійних учасників фондового ринку, підлягають комплексним плановим перевіркам на консолідованій основі.
4. Планова виїзна перевірка передбачає заплановану Органом контролю перевірку відповідності діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму протягом періоду, який підлягає перевірці. Планова виїзна перевірка проводиться за період з дати закінчення попередньої перевірки або за певний період діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
5. Планова виїзна перевірка охоплює конкретний перелік питань щодо дотримання суб'єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму за видом(ами) професійної діяльності, якщо у плані-графіку не зазначене інше.
6. Мінімальний перелік питань планової виїзної перевірки повинен включати перевірку дотримання вимог законодавства щодо:
а) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
б) вимог до кваліфікації працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
в) встановлення правил, розроблення програм проведення фінансового моніторингу;
г) ідентифікації та вивчення клієнтів;
ґ) проведення аналізу та виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та операцій, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму, реєстрації таких фінансових операцій та надання інформації про них;
д) зупинення фінансових операцій, щодо яких є мотивована підозра, що вони пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
е) розроблення критеріїв ризику щодо легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму та управління ними;
є) відстеження (моніторингу) фінансових операцій клієнта, операції якого стали об'єктом фінансового моніторингу;
ж) проведення внутрішніх перевірок своєї діяльності на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
з) заходів щодо обмеження ризику зловживань, пов'язаних з послугами, що надаються з використанням новітніх технологій;
и) зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, та документів, що стосуються ділових відносин з клієнтом, даних про операції;
і) підготовки персоналу до виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.
Наведений перелік питань не є вичерпним і може доповнюватись під час проведення перевірки в межах законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
7. Про проведення планової виїзної перевірки суб'єкт первинного фінансового моніторингу повинен бути попередньо письмово повідомлений Органом контролю не менше ніж за десять календарних днів до початку її проведення.
8. Позапланова перевірка передбачає незаплановану Органом контролю перевірку відповідності діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму протягом періоду, який підлягає перевірці, за окремими питаннями.
Позапланові перевірки можуть проводитися Органом контролю за наявності хоча б однієї з таких підстав:
а) письмового повідомлення органів державної влади та/або місцевого самоврядування про ознаки порушення суб'єктом первинного фінансового моніторингу та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
б) виявлення за результатами безвиїзної перевірки фактів порушення суб'єктом первинного фінансового моніторингу та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
в) на виконання судових рішень або на вимогу правоохоронних органів;
( Підпункт "в" пункту 8 розділу II в редакціїРішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
г) за ініціативою Органу контролю у разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення суб'єктом первинного фінансового моніторингу та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму під час його діяльності;
ґ) виявлення Органом контролю нових документів (обставин), що не були (не могли бути) відомі під час проведення планової або позапланової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами перевірки;
( Підпункт "ґ" пункту 8 розділу II із змінами, внесеними згідно зРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
д) необхідність перевірки виконання суб'єктом первинного фінансового моніторингу законних вимог посадових осіб Органу контролю стосовно усунення ним порушень закону;
е) винесення уповноваженою особою Органу контролю постанови про зупинення провадження у справі про правопорушення з метою проведення додаткової перевірки;
( Пункт 8 розділу II доповнено новим підпунктом згідно зРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
є) неподання у встановлений строк суб'єктом первинного фінансового моніторингу документів (інформації) на письмовий запит Органу контролю щодо здійснення безвиїзної перевірки, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджають поданню таких документів;
( Пункт 8 розділу II доповнено новим підпунктом згідно зРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
ж) виявлення та підтвердження недостовірності в документах (інформації), наданих суб'єктом первинного фінансового моніторингу на письмовий запит Органу контролю щодо здійснення безвиїзної перевірки, та/або якщо такі документи (інформація) не дають змоги оцінити виконання суб'єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму під час його діяльності.
( Пункт 8 розділу II доповнено новим підпунктом згідно зРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
Повторна перевірка питань, які перевірялись, здійснюється лише за рішенням суду, за постановою слідчого у кримінальній справі та на підставі підпункту "ґ" цього пункту.
У разі виникнення під час проведення планової перевірки підстав для проведення позапланової перевірки, за погодженням з Головою Органу контролю чи особою, яка виконує його обов'язки, такі питання підлягають перевірці в межах проведення цієї планової перевірки.
( Пункт 8 розділу II доповнено новим абзацом тринадцятим згідно зРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
Позапланова перевірка може бути виїзною або безвиїзною. Порядок проведення позапланової безвиїзної перевірки та оформлення її результатів встановлений розділом VІІ цього Порядку.
9. Планові та позапланові виїзні перевірки проводяться в робочий час суб'єкта первинного фінансового моніторингу, що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
За письмовим погодженням керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особи, яка виконує його обов'язки, перевірка може проводитись у неробочі дні або в позаробочий час суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
10. Для проведення виїзної перевірки Органом контролю утворюється робоча група та із складу її членів призначається керівник. До складу робочої групи мають право входити працівники Держфінмоніторингу України. Для проведення перевірки видається доручення в двох примірниках (додаток 1).
11. Доручення видається такими уповноваженими особами Органу контролю:
а) Головою Органу контролю чи особою, яка виконує його обов'язки, - у разі створення робочої групи, до складу якої входять: працівники центрального апарату Органу контролю; працівники центрального апарату Органу контролю та працівники територіальних органів Органу контролю; працівники центрального апарату Органу контролю та працівники Держфінмоніторингу України; працівники центрального апарату Органу контролю, працівники територіальних органів Органу контролю, працівники Держфінмоніторингу України;
б) начальником територіального Органу контролю чи особою, яка виконує його обов'язки, - у разі створення робочої групи, до складу якої входять: працівники відповідного територіального органу Органу контролю; працівники відповідного територіального органу Органу контролю та працівники Держфінмоніторингу України.
12. Мінімальний склад робочої групи Органу контролю виїзної перевірки має становити дві особи з числа працівників центрального апарату та/або територіального органу Органу контролю.
( Пункт 12 розділу II із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
13. Особа не може бути включена до складу робочої групи у разі наявності конфлікту інтересів.
Особа, яку включають до складу робочої групи, повинна письмово повідомити уповноважену особу Органу контролю, яка видає доручення на проведення перевірки, про наявність конфлікту інтересів.
14. У разі якщо до робочої групи включено особу, яка згідно з пунктом 13 цього розділу не може бути включена до складу робочої групи, така особа має бути виключена зі складу робочої групи із дотриманням вимоги, передбаченої пунктом 12 цього розділу, щодо мінімального складу робочої групи.
15. Облік виданих письмових доручень ведеться Органом контролю за місцем їх видачі та реєструється в окремому Журналі обліку доручень на проведення перевірок суб'єктів первинного фінансового моніторингу (додаток 2).
Доручення видається на строк, який забезпечує своєчасне та в повному обсязі проведення перевірок, але не більше ніж на 30 робочих днів.
Перевірка може бути закінчена раніше строку, вказаного у дорученні.
Строк перевірки може бути продовжений уповноваженою особою Органу контролю, яка надала доручення, за обґрунтованим письмовим зверненням керівника робочої групи, але не більше ніж на 10 робочих днів.
У випадку продовження строку проведення перевірки завірена копія першого примірника доручення із продовженим терміном під час перевірки надається або надсилається суб'єкту первинного фінансового моніторингу, що перевіряється.
( Пункт 15 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
16. Перевірка вважається розпочатою з дати отримання другого примірника доручення керівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особою, яка виконує його обов'язки), що підтверджується підписом на першому примірнику доручення із зазначенням прізвища, ініціалів, посади, дати отримання другого примірника доручення, та повернення першого примірника доручення керівнику робочої групи.
Керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особа, яка виконує його обов'язки) зобов'язаний підтвердити свої повноваження.
У разі неможливості надати другий примірник доручення керівнику (особі, яка виконує його обов'язки) суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відпустка, відрядження, хвороба тощо) другий примірник доручення надсилається поштою, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У такому випадку перевірка вважається розпочатою з дати отримання Органом контролю поштового повідомлення про отримання суб'єктом первинного фінансового моніторингу доручення, надісланого рекомендованим листом.
17. У випадку необхідності заміни керівника або членів робочої групи після початку перевірки Органом контролю видається нове доручення з новим складом робочої групи із збереженням термінів, зазначених у попередньо виданому дорученні.
Про отримання другого примірника нового доручення керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особа, яка виконує його обов'язки) власноруч робить відмітку на першому примірнику доручення із зазначенням прізвища, ініціалів, посади та дати отримання другого примірника доручення.
( Розділ II доповнено новим пунктом згідно з Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
ІІІ. Права та обов'язки робочої групи
1. Керівник та члени робочої групи при проведенні виїзної перевірки на підставі доручення на проведення перевірки мають право:
а) безперешкодно входити до приміщень суб'єкта первинного фінансового моніторингу за службовим посвідченням і мати доступ до документів та інших матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
б) вимагати у посадових осіб суб'єкта первинного фінансового моніторингу документи або інформацію, що міститься в них, які необхідні робочій групі для проведення перевірки;
в) вимагати в межах своєї компетенції у посадових осіб суб'єкта первинного фінансового моніторингу надання письмових пояснень;
г) звертатися до правоохоронних органів за наявності реальної загрози життю, здоров'ю або майну робочої групи, застосування щодо робочої групи насильства;
ґ) реалізовувати інші повноваження, передбачені законом.
2. Керівник робочої групи при проведенні виїзної перевірки на підставі доручення на проведення перевірки має право:
а) вилучати на строк до трьох робочих днів документи, які підтверджують факти порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
б) скласти протокол про адміністративне правопорушення.
3. Керівник та члени робочої групи при проведенні виїзної перевірки зобов'язані:
а) вручити керівнику суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особі, яка виконує його обов'язки) за місцем проведення перевірки другий примірник доручення. У разі відмови керівника (особи, яка виконує його обов'язки) суб'єкта первинного фінансового моніторингу поставити відмітку про отримання першого примірника доручення керівник робочої групи робить відповідний запис про те, що керівник (особа, яка виконує обов'язки) суб'єкта первинного фінансового моніторингу від підпису відмовився, та засвідчує це власним підписом;
( Підпункт "а" пункту 3 розділу ІІІ в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
б) повідомити керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особу, яка виконує його обов'язки) про права, обов'язки та повноваження робочої групи, про порядок проведення, підставу та питання перевірки, про права, обов'язки та відповідальність суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
( Підпункт "б" пункту 3 розділу ІІІ в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.2013 )
в) надавати письмові запити про надання документів або інформації, що міститься в них, необхідних для проведення перевірки (додаток 3), із зазначенням часу та дати їх надання;
г) скласти Акт про відсутність суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу) за місцезнаходженням (додаток 4) у разі відсутності суб'єкта первинного фінансового моніторингу за місцезнаходженням, зазначеним у документі про державну реєстрацію юридичної особи (тимчасовим місцезнаходженням, про яке суб'єкт первинного фінансового моніторингу повідомив Орган контролю, місцезнаходженням, зазначеним у довідці про спеціалізовані структурні підрозділи суб'єкта первинного фінансового моніторингу, що мають інше місцезнаходження, ніж суб'єкт первинного фінансового моніторингу);
ґ) скласти Акт про відмову в проведенні перевірки (додаток 5) у разі:
недопуску робочої групи до приміщень суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
відмови керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов'язки) поставити на першому примірнику доручення підпис та/або зазначити прізвище, ініціали, посаду, дату про отримання другого примірника доручення;
відмови керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов'язки) повернути перший примірник доручення;
відмови (ухилення) керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу (особи, яка виконує його обов'язки) отримати другий примірник доручення;
відмови (ухилення) посадових осіб суб'єкта первинного фінансового моніторингу у наданні суб'єктом первинного фінансового моніторингу всіх або частини наявних у суб'єкта первинного фінансового моніторингу документів (інформації), необхідних для проведення перевірки.
( Абзац шостий підпункту "ґ" пункту 3 розділу ІІІ в редакції Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1752 від 10.09.20 13 )
4. Керівник та члени робочої групи під час проведення перевірки несуть відповідальність згідно із законом.
IV. Права та обов'язки суб'єкта первинного фінансового моніторингу, його посадових осіб

................
Перейти до повного тексту