- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-101/12 від 28.12.2000
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним департаментом з нагляду за охороною праці
На виконання Указу Президента України від 03.02.98
N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Комітет по нагляду за охороною праці України видав наказ від 04.06.99
N 103, яким було затверджене Положення про порядок видачі дозволів Комітетом по нагляду за охороною праці України (далі - Положення).
Аналіз Положення виявив норми, які не узгоджуються із законодавством України і реалізація яких може призвести до порушення прав та інтересів суб'єктів підприємницької діяльності, створення перешкод для розвитку підприємницької діяльності.
1. Згідно з підпунктом "д" пункту 2.1 Положення Держнаглядохоронпраці видає дозволи на навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці в закладах освіти. Відповідно до пункту 2.3 Положення це Положення встановлює організаційно-правові основи та порядок видачі, в тому числі і дозволів на навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці в закладах освіти.
В пункті 2.5
Положення зазначається, що дозволи на навчання видаються:
навчальним закладам, у яких проводиться періодичне навчання з питань охорони праці посадових осіб і спеціалістів;
підприємствам і навчальним закладам, у яких проводиться підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації працівників за професіями, що залучаються до виконання робіт підвищеної небезпеки.
Крім того, відповідно до абзацу 3 пункту 3.13 Положення термін дії дозволу на навчання з питань охорони праці повинен дорівнювати терміну дії ліцензії, що безпосередньо свідчить про видачу такого дозволу загальноосвітнім, професійно-технічним та вищим навчальним закладам, які здійснюють такий вид навчання.
Тобто відповідно до зазначених норм
Положення дозвіл на навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці видається органами Держнаглядохоронпраці також загальноосвітнім, професійно-технічним та вищим навчальним закладам, що суперечить положенням Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" від 01.06.2000
N 1775-III.
Згідно з підпунктом 39 статті 9 Закону України
"Про ліцензування певних видів господарської діяльності" такий вид господарської діяльності як надання освітніх послуг загальноосвітніми, професійно-технічними та вищими навчальними закладами підлягає ліцензуванню. Слід зазначити, що здійснення навчання працівників з питань охорони праці, підготовки та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці є одним з видів освітніх послуг.
В частині третій статті 3 Закону України
"Про ліцензування певних видів господарської діяльності" зазначається, що ліцензія є єдиним документом дозвільного характеру, який дає право на зайняття певним видом господарської діяльності, що відповідно до законодавства підлягає обмеженню.
Оскільки діяльність з надання освітніх послуг загальноосвітніми, професійно-технічними та вищими навчальними закладами є видом господарської діяльності, що відповідно до законодавства підлягає обмеженню, єдиним документом дозвільного характеру, який дає право цим навчальним закладам на здійснення цієї діяльності, в тому числі на здійснення навчання працівників з питань охорони праці, підготовки та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці, є лише ліцензія, а не дозвіл, що видається органами Держнаглядохоронпраці.
В Законі України
"Про охорону праці", інших законах України також не передбачена необхідність одержання загальноосвітніми, професійно-технічними та вищими навчальними закладами дозволів на здійснення навчання з питань охорони праці від органів Держнаглядохоронпраці.
Також необхідно зазначити, що відповідно до пункту 2 статті 24 Закону України
"Про ліцензування певних видів господарської діяльності" до приведення законодавства у відповідність із Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Пропозиція:
а) Викласти підпункт "д" пункту 2.1
Положення в такій редакції:
"д) навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці (крім загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів);".
б) Привести у відповідність із законодавством пункт 2.5, підпункт "б" пункту 2.6, абзац 4 пункту 2.7 Положення, визначивши, що дозвіл на навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці не видається загальноосвітнім, професійно-технічним та вищим навчальним закладам.
в) Вилучити абзац 3 пункту 3.13 Положення та встановити термін дії дозволу на навчання працівників з питань охорони праці, підготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб і спеціалістів з охорони праці.
2. В пункті 3.10
Положення зазначається, що Держнаглядохоронпраці та територіальні управління в процесі розгляду документів можуть зробити запит щодо додаткових матеріалів від заявника. У такому випадку термін розгляду встановлюється з дня надходження додаткових матеріалів.
Однак в пункті 3.10 Положення не вказується, щодо яких саме додаткових матеріалів може зробити запит Держнаглядохоронпраці та його територіальні управління.
Крім того, ще до моменту здійснення запиту до заявника щодо додаткових матеріалів органами Держнаглядохоронпраці, як правило, повинен бути проведений попередній аналіз заяви про одержання дозволу та документів, що додаються до неї відповідно до пунктів 3.1, 3.5 та 3.7.6 Положення. Додаткові матеріали, для одержання яких робиться запит, можуть відображати лише окремі питання, пов'язані з оформленням конкретного дозволу.
Отже, у разі якщо за запитом орган Держнаглядохоронпраці одержав від заявника додаткові матеріали, термін розгляду заяви та документів, що додаються до неї, встановлюється з дня надходження зазначеної заяви і не повинен перевищувати 15 календарних днів (термін розгляду, визначений в пункті 3.9 Положення).
Встановлення терміну розгляду заяви про одержання дозволу та документів, що додаються до неї, з дня надходження додаткових матеріалів (у разі, якщо здійснений запит щодо таких додаткових матеріалів) є необгрунтованим та може призводити до штучного збільшення тривалості процедури видачі відповідного дозволу Держнаглядохоронпраці та його територіальними управліннями.
................Перейти до повного тексту