1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-2/01/02 від 22.01.2002
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Львівською обласною державною адміністрацією
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів місцевих органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Управлінням культури Львівської обласної державної адміністрації на виконання рішення сесії Львівської обласної ради від 20 червня 2000 р. N 311 "Про стан функціонування української мови як державної на території Львівської області" та з метою впорядкування організації та проведення гастрольно-концертної діяльності на території Львівської області видано наказ від 14.09.2000 N 138 (далі - Наказ).
1. Пунктом 1 Наказу затверджено Положення про організацію та проведення гастрольно-концертної діяльності на території Львівської області (далі - Положення).
Аналіз Положення на відповідність основним принципам дерегулювання виявив норми, що не узгоджуються із чинним законодавством України та створюють перешкоди у здійсненні підприємницької діяльності.
Пункт 7 Положення встановлює, що проведення гастрольно-концертних виступів без гастрольних посвідчень забороняється. Гастрольні посвідчення видаються комісією з питань гастрольно-концертної діяльності при управлінні культури облдержадміністрації.
Тобто, встановлюється необхідність отримання суб'єктами для здійснення гастрольно-концертної діяльності відповідного дозвільного документа - гастрольно-концертного посвідчення.
Зазначена норма не узгоджується із Законами України від 01.06.2000 N 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (із змінами та доповненнями), від 09.04.99 N 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" (із змінами та доповненнями), Основами законодавства про культуру від 14.02.92 N 2117-XII, іншими законодавчими та нормативно-правовими актами України.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" ліцензія є єдиним документом дозвільного характеру, який дає право на зайняття певним видом господарської діяльності, що відповідно до законодавства підлягає обмеженню.
Згідно із статтею 2 цього ж Закону не підлягають ліцензуванню види господарської діяльності, які не включені до визначеного статтею 9 Закону переліку видів господарської діяльності.
Такий вид як гастрольно-концертна діяльність не включений до вищезазначеного переліку, а отже не підлягає ліцензуванню (обмеженню).
В той же час, затвердивши Положенням умови проведення гастрольно-концертної діяльності на території Львівської області та, відповідно, запровадивши гастрольні посвідчення, Львівська обласна державна адміністрація по суті встановила обмеження щодо здійснення суб'єктами підприємництва цього виду діяльності.
Статтею 2 Основ законодавства про культуру проголошені основні принципи культурної політики в Україні, одним з яких є гарантування свободи творчої діяльності, невтручання у творчий процес з боку держави, політичних партій та інших громадських об'єднань.
Водночас статтею 13 Основ законодавства про культуру, якою визначені вимоги щодо розповсюдження та популяризації творів літератури та мистецтва, встановлено обмеження тільки щодо розповсюдження творів, що містять заклики до зміни насильницьким шляхом конституційного ладу; пропаганду війни, насилля, жорстокості, расової, національної, релігійної ворожнечі або ненависті; порнографію; підбурювання до вчинення злочинів. Обмеження у розповсюдженні творів з інших підстав не допускаються.
Закон України від "Про місцеві державні адміністрації" також не передбачає можливості запровадження Львівською обласною державною адміністрацією відповідних обмежень у здійсненні суб'єктами підприємництва гастрольно-концертної діяльності.
Введення в дію нового документа дозвільного характеру - гастрольного посвідчення - суперечить цілям Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" в частині скорочення переліку видів підприємницької діяльності, що вимагають одержання будь-яких дозволів на здійснення підприємницької діяльності.
Встановлення Положенням для суб'єктів підприємництва Львівської області обмежень у здійсненні гастрольно-концертної діяльності, які можуть призвести до обмеження конкуренції, не узгоджується із статтею 6 Закону України від 18.02.92 N 2132-XII "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності", оскільки такі дії Львівської обласної державної адміністрації можуть вважатися дискримінацією суб'єктів господарювання.
2. Згідно з пунктом 9 Положення за планування, організацію та контроль за виконанням гастрольно-концертних планів встановлюється відрахування від заробітної плати філармонічних виконавців - 3 %, естрадних колективів, гуртів та виконавців - 5 %.
Зазначена норма суперечить законодавству про оплату праці.
Відповідно до статті 26 Закону України від 24.03.95 N 108/95-ВР "Про оплату праці" (із змінами та доповненнями) утримання із заробітної плати можуть провадитися тільки у випадках, передбачених законодавством.
В даному випадку жодним законодавчим актом не передбачено можливість запровадження відрахувань від заробітної плати філармонічних виконавців, естрадних колективів, гуртів та виконавців на планування, організацію та контроль за виконанням гастрольно-концертної діяльності, тобто на виконання органами виконавчої влади своїх завдань та функцій.
Слід також додати, що згідно з частиною першою статті 2 Закону України від 30.06.99 N 783-XIV "Про джерела фінансування органів державної влади" органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування в межах, передбачених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
3. Аналіз Наказу свідчить про порушення Управлінням культури Львівської обласної державної адміністрації норм чинного законодавства.
Затвердивши згідно з пунктом 1 Наказу Положення про організацію та проведення гастрольно-концертної діяльності на території Львівської області, Управління культури Львівської обласної державної адміністрації перевищило повноваження, надані їй діючим законодавством.

................
Перейти до повного тексту