- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методики розрахунку базового індексу споживчих цін
Відповідно до статті
14 Закону України
"Про державну статистику" та з метою виконання заходів щодо вдосконалення організації державного статистичного спостереження за змінами цін та методології розрахунків індексів споживчих цін
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалену методичною комісією Держкомстату Методику розрахунку базового індексу споживчих цін (далі - Методику), що додається.
2. Департаменту статистики цін (Драговоз О.М.) здійснювати організаційне керівництво щодо застосування на практиці Методики, затвердженої цим наказом.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Остапчука Ю.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату
27.07.2007 N 265
МЕТОДИКА
розрахунку базового індексу споживчих цін
Передмова
Згідно зі статтею
6 Закону України
"Про Національний банк України" "...основною функцією Національного банку є забезпечення стабільності грошової одиниці України. На виконання своєї основної функції Національний банк сприяє дотриманню стабільності банківської системи, а також, у межах своїх повноважень, - цінової стабільності".
Виконання основної функції потребує поглибленого вивчення розвитку інфляційних процесів та, відповідно, викликає необхідність аналізу альтернативних цінових індикаторів, які б краще характеризували вплив монетарної політики на розвиток інфляційних процесів.
Показником, що дає можливість оцінити інфляційну динаміку з мінімізацією ефектів шоків пропозиції, сезонних коливань окремих продуктів та адміністративного регулювання цін, є базовий індекс споживчих цін.
Існують різні методи розрахунку базового індексу споживчих цін:
- метод виключення змінного переліку товарів (послуг)-представників;
- метод виключення постійного переліку товарів (послуг)-представників;
- метод плинного середнього;
- метод усіченого середнього;
- метод медіанної інфляції;
- структурний векторно-авторегресійний метод (SVAR).
Серед зазначених методів розрахунку було обрано метод виключення з індексу споживчих цін постійного переліку товарів (послуг)-представників. Товари (послуги)-представники, які виключаються, визначаються шляхом експертних оцінок фахівців Держкомстату України, Національного банку України та Міністерства економіки України.
Цей метод є одним із традиційних у світовій статистичній практиці. Його перевагами є можливість забезпечення зіставлення часових рядів індексів, а також доступність для розуміння громадськістю.
Методика розроблена з метою забезпечення розрахунку базового індексу споживчих цін.
1. Загальні положення
Базовий індекс споживчих цін (БІСЦ) характеризує рівень інфляції, який формується під впливом монетарних умов, а саме: зміни цін на продовольчі товари з високим ступенем промислової обробки, непродовольчі товари за виключенням палива, а також послуги, що не регулюються адміністративно.
БІСЦ є субіндексом індексу споживчих цін (ІСЦ), оскільки його побудова заснована на існуючих методологічних засадах щодо розрахунку ІСЦ.
Головною метою розрахунку є визначення стійкої динаміки цін з мінімізацією короткострокових нерівномірних змін цін, викликаних шоками пропозиції, адміністративним регулюванням. Таким чином, БІСЦ найбільшою мірою характеризує інфляцію, яка спричинена тиском з боку попиту, та, відповідно, найбільш повно відображає ефекти від зміни реальних монетарних умов.
Побудова БІСЦ передбачає такі основні етапи:
- формування переліку товарів (послуг)-представників;
- формування вагової структури;
- розрахунок БІСЦ.
Розрахунки базового індексу споживчих цін здійснюються Держкомстатом України в цілому по країні на основі Методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчі товари (послуги) і розрахунку індексу споживчих цін, затверджених наказом Держкомстату від 14.11.2006
N 519.
2. Словник термінів
При визначенні БІСЦ використовується така термінологія.
Базисний період індексу - період часу, для якого значення індексу приймається за 1,0 або 100%.
Вагова структура (вагові коефіцієнти) - частка споживчих витрат на купівлю товарів (послуг)-представників, яка визначена на основі фактичних споживчих грошових витрат домогосподарств.
Дефляція - зниження загального рівня цін на товари і послуги протягом певного періоду часу.
Зважування - метод індексних розрахунків для одержання зведених показників з індивідуальних елементів, кожному з яких надається визначене значення, або вага, у загальній їх сукупності.
Індекс споживчих цін - показник, що характеризує зміни у часі загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання. Він є показником зміни вартості фіксованого набору споживчих товарів та послуг у поточному періоді порівняно з базисним.
Індекс цін - відносний показник, виражений у коефіцієнтах або відсотках, що характеризує зміну цін у часі (індекс динаміки) або у просторі (територіальний індекс).
Індекс цін довгостроковий - індекс цін товару (послуги)-представника звітного або попереднього періоду порівняно з базисним.
Індекс цін короткостроковий - індекс цін товару (послуги)-представника звітного періоду порівняно з попереднім.
Інфляція - зростання загального рівня цін на товари і послуги протягом певного періоду часу.
Реальні монетарні умови - агрегований ефект реальних відсоткових ставок та реального ефективного обмінного курсу. Це основні канали, через які монетарна політика впливає на економічну активність та, відповідно, інфляцію.
Сезонність - поняття, що характеризує зміну явищ у динаміці протягом року, які повторюються і можуть бути викликані різними причинами, у тому числі змінами пори року, явищами природи, а також звичаями, традиціями, святами і т.ін.
Споживчі грошові витрати домогосподарств - грошові витрати домогосподарств на купівлю продуктів харчування, алкогольних та тютюнових виробів, товарів та послуг (одягу та взуття, оплату житла, води, газу, електроенергії та інших видів палива; меблів, предметів домашнього вжитку, побутової техніки та товарів для щоденного обслуговування житла; витрати на охорону здоров'я, транспорт, зв'язок, відпочинок та культуру, освіту тощо).
Споживчий набір товарів (послуг)-представників (набір) - єдиний для всіх регіонів країни репрезентативно відібраний перелік товарів та послуг, що найчастіше споживаються населенням.
Товар (послуга)-представник - це сукупність видів товарів (послуг), які є однорідними за своїми споживчими властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни цін.
Ціна - грошове відображення вартості товару (послуги) за його кількісну одиницю.
3. Джерела інформації, які використовуються для побудови базового індексу споживчих цін
- Обстеження умов життя домогосподарств - структура споживчих грошових витрат всіх домогосподарств.
4. Формування переліку товарів (послуг)-представників
Базовий індекс споживчих цін розраховується на основі фіксованого переліку товарів (послуг)-представників (далі - перелік), який є єдиним для всіх регіонів країни.
Перелік формується на основі споживчого набору товарів (послуг)-представників для розрахунку ІСЦ шляхом виключення з нього тих товарів (послуг), динаміка цін на які значною мірою визначається впливом немонетарних чинників та відрізняється найбільшою волотильністю.
Таким чином, зі споживчого набору виключаються товари (послуги), ціни (тарифи) на які:
- зазнають значних сезонних коливань;
- контролюються (встановлюються) урядом або місцевими органами виконавчої влади чи місцевого самоврядування;
- формуються під впливом тиску з боку пропозиції, тобто залежать від світових цін, природних умов або цін природних монополій.
До переліку також не включаються товари, які є сировинними або з низьким ступенем промислової обробки.
Виходячи з зазначеного, із споживчого набору, зокрема, виключаються:
- свіжі овочі та фрукти, оскільки динаміка цін на ці товари має яскраво виражений сезонний характер і протягом року суттєво впливає на величину індексу споживчих цін;
- послуги житлово-комунального господарства, гуртожитків, дошкільних закладів, окремі сорти хлібобулочних виробів тощо, оскільки адміністративний вплив на їх ціноутворення може здійснюватися безпосередньо або опосередковано (шляхом фіксованих торговельних надбавок, акцизів і т.п.);
- паливо та його похідні, оскільки нерівномірні і в багатьох випадках значні зміни цін на енергоресурси пов'язані з кон'юнктурою ринку та їх залежністю від світових цін;
- окремі види послуг (залізничний транспорт, зв'язок), які належать до сфери монополії і тенденції зміни тарифів на них не пов'язані з інструментами грошово-кредитної політики;
- крупи, м'ясні та молочні продукти, які є сировинними товарами, або товарами з низьким ступенем промислової обробки.
Перелік оновлюється одночасно з переглядом споживчого набору товарів (послуг)-представників для розрахунку ІСЦ. У той же час, з урахуванням змін на споживчому ринку, зняття або встановлення адміністративних обмежень, інших чинників та за умови, коли сумарна частка таких товарів (послуг) складає більш ніж 5% від загальних споживчих грошових витрат, до переліку можуть вноситися необхідні зміни. Зазначені зміни здійснюються Держкомстатом України за погодженням з Національним банком України та Міністерством економіки України.
Перелік товарів (послуг)-представників для розрахунку БІСЦ наведений у Додатку.
5. Формування вагової структури
Вагова структура (вагові коефіцієнти) для побудови БІСЦ визначається на основі структури споживчих грошових витрат всіх домогосподарств, що використовується для формування вагових коефіцієнтів для розрахунку ІСЦ, за виключенням частки витрат товарів (послуг), які не входять до переліку товарів (послуг)-представників для розрахунку БІСЦ.
Розрахунки вагових коефіцієнтів здійснюються шляхом нормалізації через ділення кожного вагового коефіцієнта на суму всіх вагових коефіцієнтів. В результаті сума вагових коефіцієнтів товарів (послуг)-представників, відібраних для розрахунку БІСЦ, дорівнює одиниці або 100%.
Нормалізація вагових коефіцієнтів здійснюється за формулою:
W
i,0
Wi,n = --------
S
i W
i,0
де:
S - сума;
W - ваговий коефіцієнт товару (послуги)-представника в
i,n
розрахунку БІСЦ;
W - ваговий коефіцієнт товару (послуги)-представника в
i,0
розрахунку ІСЦ;
SW - сума вагових коефіцієнтів товарів
i,0
(послуг)-представників зі споживчого набору для розрахунку ІСЦ,
які входять до переліку товарів (послуг)-представників для
розрахунку БІСЦ.
В результаті цього розрахунку кожному товару (послузі), який входить до переліку, надається додаткова вага шляхом пропорційного збільшення.
Заміна вагової структури проводиться щорічно. За базисний період індексу приймається грудень попереднього року.
6. Розрахунок базового індексу споживчих цін
Розрахунки БІСЦ проводяться за міжнародною класифікацією індивідуального споживання за цілями (КІСЦ) та здійснюються відповідно до модифікованої формули Ласпейреса:
i
j,t/0
I = S [W х --------],
t/t-1 j,0 i
j,t-1/0
де:
S - сума;
I - індекс цін звітного місяця до попереднього;
t/t-1
W - питома вага витрат на товар (послугу)-представник (j)
j,0
у базисному періоді (0);
i - довгостроковий індекс цін товару
................Перейти до повного тексту