- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Паспорт спеціальності
ВИЩА АТЕСТАЦІЙНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова президії
ВАК України
13.04.2005 N 27-06/3
( Документ втратив чинність на підставі Постанови
Вищої атестаційної комісії
N 6-06/8 від 14.09.2006 )
ПАСПОРТИ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
07.00.08 - книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство
I. Формула спеціальності:
Галузь науки, яка вивчає наукові основи розроблення та дослідження сутності, закономірностей, тенденцій функціонування книги та книжкової справи, документної та бібліотечно-інформаційної діяльності, технологій і процесів комунікації, інформаційних потреб, методів і засобів зберігання, опрацювання та передавання інформації.
II. Напрями досліджень:
- теорія й історія бібліотекознавства та бібліотечної справи, книгознавства та книжкової справи, бібліографознавства та бібліографічної практики;
- трансформація та диверсифікація змісту фахової освіти, розроблення та впровадження нових професійних стандартів підготовки кадрів для бібліотечно-інформаційної діяльності;
- розвиток комунікативних систем і технологій;
- міжнародне співробітництво у використанні інформаційних ресурсів, систем і мереж;
- розроблення та впровадження новітніх інформаційних технологій у бібліотечну та книжкову україністику;
- вивчення сучасних методів організації діяльності бібліотек і книжкових видавництв.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: історичні, філологічні, педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.01 - загальна педагогіка та історія педагогіки
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає історію педагогічної думки та генезу освіти, теоретико-методологічні засади та методи організації, управління та прогнозування освіти й виховання, різних типів закладів освіти.
---------------
* Продовження. Початок у "Бюлетені ВАК України" N 3 - 2001 р.
II. Напрями досліджень:
- філософія освіти в системі соціогуманітарного знання;
- теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки;
- соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти;
- теоретичні засади розвитку національної педагогічної думки;
- цінності сучасної української освіти;
- освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів;
- формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді - теорія та методологія;
- соціальна педагогіка - теорія та методика розвитку науки;
- теоретико-методологічні засади реформування системи освіти;
- глобалізаційні процеси у світі, їх вплив на розвиток освітньої системи в Україні;
- світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки - порівняльний аналіз;
- порівняльна педагогіка як галузь наукових знань;
- формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем;
- релігійна культура у виховних моделях і методиках;
- екологія дитини як соціокультурний феномен;
- формування здорового способу життя дитини: духовні, фізичні, психічні аспекти;
- підручникознавство як теоретико-методологічна проблема;
- методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формування інтелектуального потенціалу нації;
- методологія визначення навчального процесу у вищих закладах освіти;
- методологічні та теоретичні засади розвитку професійної творчості викладачів вищої школи;
- методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень;
- джерелознавство як складова педагогічних досліджень;
- розвиток національної педагогіки;
- культурно-антропологічна історія освіти;
- українська народна педагогіка в її історичному контексті;
- історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди;
- виховні парадигми в історії педагогіки України;
- дитинство як об'єкт історико-педагогічного знання;
- персоналія в історико-педагогічному дискурсі;
- українська дидактика в її історичному розвитку;
- розвиток освітніх і виховних систем у зарубіжжі: історико-порівняльний аналіз;
- проблеми державно-громадського управління освітою;
- науково-теоретичне обґрунтування сучасних моделей управління;
- теоретичні психолого-педагогічні основи управління функціонуванням і розвитком освіти;
- актуальні проблеми регіонального управління;
- управління розвитком навчальних закладів;
- теоретико-методологічні засади державної економічної політики у сфері освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання української мови
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту й методів навчання української мови в дошкільних, середніх, вищих навчальних закладах різних типів.
II. Напрями досліджень:
- наукове обґрунтування змісту та структури курсу сучасної української мови в навчальних закладах різних освітніх рівнів і типів;
- теоретичні засади забезпечення навчання, виховання та розвитку у процесі вивчення української мови;
- реалізація системи навчання української мови в підручниках і навчальних посібниках;
- методика навчання грамоти;
- методика вивчення різних рівнів і аспектів української мови;
- методика розвитку умінь і навичок учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності;
- методика навчання української мови у школах з російською й іншими мовами навчання національних меншин;
- зміст методики навчання української мови у вищих педагогічних навчальних закладах;
- лінгводидактичні погляди видатних українських мовознавців, методистів, психологів;
- проблеми формування професійно орієнтованого мовлення в майбутніх спеціалістів різних галузей.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (українська література)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує зміст, структуру, методи та форми навчання української літератури в навчальних закладах різних типів.
II. Напрями досліджень:
- концепція літературної освіти в середніх і вищих педагогічних закладах;
- становлення та розвиток методичної думки в Україні;
- зміст і структура літературної освіти в освітніх закладах різних рівнів;
- специфіка вивчення літератури як виду мистецтва;
- розвиток творчих здібностей учнів;
- методи та засоби вивчення літератури;
- форми організації навчальних занять із літератури;
- зміст і форми позакласної роботи з літератури;
- розвиток мовлення у процесі вивчення літератури;
- організація читацької діяльності суб'єктів навчального процесу;
- проблеми вивчення української літератури у взаємозв'язках із всесвітньою літературою;
- здійснення взаємозв'язків у викладанні літератури й мови, літератури й історії;
- підготовка майбутніх учителів-словесників до професійної діяльності;
- вивчення літератури у процесі взаємодії мистецтв.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (іноземна мова)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту й методів навчання іноземних мов у дошкільних, середніх і вищих навчальних закладах різних типів.
II. Напрями досліджень:
- наукове обґрунтування змісту навчання іноземних мов у навчальних закладах різних типів;
- наукове обґрунтування структури навчального процесу з іноземних мов у закладах освіти різних типів;
- науково-теоретичні засади реалізації системи навчання та виховання у процесі викладання іноземних мов;
- науково-теоретичні засади укладання підручників іноземної мови;
- науково-методичне обґрунтування змісту та структури освітніх стандартів і програм з іноземних мов;
- науково-методичні засади укладання мовного та мовно-професійного портфеля з іноземної мови;
- методика паралельного навчання кількох іноземних мов;
- методика навчання іноземних мов в умовах українсько-російської двомовності;
- методика застосування новітніх засобів навчання іноземних мов;
- історичні аспекти розвитку методики викладання іноземних мов в Україні;
- науково-методичні засади підготовки вчителя іноземної мови;
- методика формування соціокультурної, дискурсивної та стратегічної компетенції учнів у процесі навчання іноземних мов;
- методика формування іншомовної фонологічної компетенції;
- методика формування іншомовної лексичної компетенції;
- методика формування іншомовної граматичної компетенції;
- методика формування іншомовної компетенції в аудіюванні;
- методика формування іншомовної компетенції в говорінні;
- методика формування іншомовної компетенції в читанні;
- методика формування іншомовної компетенції в письмі;
- методика реалізації контролю й оцінювання іншомовної комунікативної компетенції;
- методика реалізації самостійної роботи в навчальному процесі з іноземної мови;
- методика реалізації позакласної/позааудиторної роботи з іноземної мови;
- методика реалізації рівневого підходу в навчанні іноземних мов;
- методика реалізації взаємодії вчителя/викладача та учня/студента у процесі навчання іноземної мови;
- методика формування професійно орієнтованої іншомовної комунікативної компетенції в майбутніх фахівців різних галузей.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (зарубіжна література)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує зміст, структуру, форми та методи вивчення зарубіжної літератури в навчальних закладах різних типів.
II. Напрями досліджень:
- концепція літературної освіти в середніх і вищих педагогічних закладах;
- становлення та розвиток методичної думки у світі та в Україні;
- зміст і структура літературної освіти в освітніх закладах різних рівнів;
- специфіка вивчення зарубіжної літератури;
- розвиток творчих здібностей учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури;
- методи та засоби вивчення зарубіжної літератури;
- форми організації навчальних занять із зарубіжної літератури;
- зміст і форми позакласної роботи із зарубіжної літератури;
- розвиток мовлення учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури;
- організація читацької діяльності суб'єктів навчального процесу у процесі вивчення зарубіжної літератури;
- взаємозв'язане вивчення зарубіжної й української літератур;
- підготовка вчителів-словесників до професійної діяльності;
- проблеми вивчення перекладного художнього тексту в курсі "Зарубіжна література".
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (російська мова)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту й методів навчання російської мови в дошкільних, середніх, вищих навчальних закладах України.
II. Напрями досліджень:
- наукове обґрунтування змісту та структури сучасної російської мови як мови навчання; як другої мови в навчальних закладах різних освітніх рівнів і типів;
- теоретичні засади забезпечення навчання, виховання та розвитку суб'єктів процесу вивчення російської мови;
- дослідження реалізації системи навчання російської мови в підручниках і навчальних посібниках;
- методика навчання грамоти в школах з російською мовою викладання;
- методика вивчення різних рівнів і аспектів російської мови як мови навчання і як навчального предмета;
- методика розвитку умінь і навичок учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності;
- зміст методики навчання російської мови у вищих навчальних закладах різного рівня акредитації;
- лінгводидактичні погляди видатних мовознавців, методистів у галузі російської мови, психологів, психолінгвістів.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика трудового навчання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності, принципи, зміст, форми та методи трудового навчання в усіх його освітніх, розвивальних і виховних аспектах.
II. Напрями досліджень:
- методологія трудового навчання як галузі педагогічної науки;
- методологія стандартизації змісту трудового навчання;
- генезис і трансформація трудового навчання як шкільного навчального предмета;
- системи трудового навчання та їх реалізація в умовах сучасної загальноосвітньої школи;
- політехнічна освіта у трудовому навчанні школярів і дидактичні умови її реалізації в сучасній школі;
- трудове навчання та його фізіологічні основи;
- трудове навчання та його психологічні основи;
- трудове навчання та його економічні основи;
- форми та методи проведення занять із трудового навчання;
- наукова організація праці учнів у процесі трудового навчання;
- теоретичні основи фізичного та розумового розвитку школярів у процесі трудового навчання;
- організаційно-педагогічні основи діяльності навчальних закладів, на базі яких здійснюється трудова підготовка школярів;
- здійснення принципу диференціації й індивідуалізації у процесі трудового навчання;
- методичні аспекти формування трудових умінь і навичок у школярів;
- методи навчання школярів трудових дій;
- чинники, що впливають на процес засвоєння школярами змісту трудового навчання;
- проблеми вдосконалення змісту й методики навчання окремих тем курсу трудового навчання;
- трудове навчання як чинник соціального захисту молоді;
- трудове навчання як засіб пропедевтики аморальної поведінки та психічних відхилень у школярів;
- проблеми соціалізації змісту трудового навчання; українські народні ремесла у змісті трудового навчання;
- проблеми формування особистості у процесі трудового навчання;
- теоретичні засади трудового виховання як одного з пріоритетних напрямів виховального навчання;
- виховання національної самосвідомості у процесі трудового навчання;
- наукові основи трудового навчання як засобу громадського виховання;
- профорієнтаційна робота у процесі трудового навчання;
- економічне виховання школярів у процесі трудового навчання;
- екологічне виховання школярів у процесі трудового навчання;
- естетичне виховання школярів у процесі трудового навчання;
- розвиток пізнавальних інтересів і посилення мотивації на уроках трудового навчання;
- проблемне навчання у процесі трудової підготовки;
- дослідницька діяльність учнів у процесі трудового навчання;
- навчання конструюванню на уроках трудового навчання;
- проектна діяльність як компонент змісту трудового навчання;
- розвиток технічних здібностей школярів у процесі трудового навчання;
- наукові основи оцінювання результатів навчальних досягнень учнів і контролю процесу трудового навчання;
- проблеми вдосконалення матеріальної бази трудового навчання;
- дидактичні аспекти забезпечення процесу трудового навчання дидактичними засобами;
- інформаційні технології в методиці трудового навчання;
- удосконалення методичної підготовки вчителя трудового навчання;
- підготовка вчителя до навчання школярів українським народним ремеслам;
- методичне вдосконалення фахової підготовки вчителя трудового навчання;
- інтеграційні процеси у фаховій підготовці вчителя трудового навчання;
- інформаційні технології у фаховій підготовці вчителя трудового навчання;
- науково-дослідницька діяльність як компонент фахової підготовки вчителя трудового навчання;
- змістові аспекти підготовки вчителя трудового навчання: вимоги до підготовки, обґрунтування змісту навчання та його структурування;
- історичні аспекти розвитку методики трудового навчання;
- історія становлення та розвитку системи підготовки вчителів трудового навчання.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (креслення)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності, принципи, зміст, форми та методи навчання креслення в різних типах навчально-виховних закладів.
II. Напрями досліджень:
- методологія методики креслення як галузі педагогічної науки;
- закономірності та принципи процесу навчання креслення;
- дидактичні основи структури та змісту креслення як навчального предмета в різних типах навчальних закладів;
- методологія стандартизації змісту графічної підготовки школярів;
- генезис і трансформація креслення як шкільного навчального предмета;
- графічна підготовка та її фізіологічні основи;
- графічна підготовка та її психологічні основи;
- проблеми пропедевтичної графічної підготовки в початковій і основній школі;
- історичні аспекти розвитку методики навчання креслення;
- проблеми наступності змісту курсу креслення в загальноосвітніх і професійних навчальних закладах;
- проблеми інтеграції та міжпредметних зв'язків креслення в системі загальноосвітніх предметів;
- чинники, що впливають на процес засвоєння школярами змісту курсу креслення;
- проблеми вдосконалення методичних прийомів формування графічних понять;
- проблеми поглибленого вивчення креслення в загальноосвітній школі;
- форми та методи проведення занять із креслення;
- типи та структура уроків креслення;
- методичні прийоми формування знань, вмінь і навичок із креслення;
- проблеми вдосконалення змісту й методики навчання окремих тем курсу креслення;
- дидактичні аспекти застосування засобів наочності на уроках креслення;
- методичні основи забезпечення процесу навчання креслення засобами навчання;
- застосування інформаційних технологій у методиці навчання креслення;
- активізація пізнавальної діяльності та посилення мотивації навчання на уроках креслення;
- вікові й індивідуальні особливості засвоєння учнями змісту навчального матеріалу з креслення;
- проблеми формування просторової уяви та просторового мислення на уроках креслення;
- методичні аспекти розумового розвитку школярів на уроках креслення;
- оптимізація навчальної діяльності школярів на уроках креслення;
- шляхи та засоби активізації творчої діяльності школярів на уроках креслення;
- проблеми формування прийомів виконання графічних побудов на кресленнях;
- графічні знання й уміння як засіб розвитку технічних здібностей школярів;
- проблема класифікації графічних задач як засобу вдосконалення методики навчання креслення;
- методичні аспекти навчання школярів, розв'язування окремих типів графічних задач;
- методичні аспекти перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках креслення;
- проблеми нормування графічної діяльності на уроках креслення;
- політехнічна освіта школярів на уроках креслення;
- проблеми формування графічної культури особистості;
- виховні аспекти змісту креслення й умови їх реалізації;
- формування якостей особистості через зміст креслення;
- методичні аспекти позанавчальної роботи з креслення;
- удосконалення методичної підготовки вчителя креслення;
- методичне вдосконалення фахової підготовки вчителя креслення;
- інтеграційні процеси у графічній підготовці вчителя креслення;
- інформаційні технології у графічній підготовці вчителя креслення;
- змістові аспекти підготовки вчителя креслення: вимоги до підготовки, обґрунтування змісту навчання та його структурування;
- проблеми вдосконалення змісту й методики графічної підготовки студентів вищих закладів освіти непедагогічного профілю.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені: педагогічні науки.
ПАСПОРТ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
13.00.02 - теорія та методика навчання (сільськогосподарські дисципліни)
................Перейти до повного тексту