1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Р О З' Я С Н Е Н Н Я
25.06.2011
Перевірка суб'єкта первинного фінансового моніторингу. Застосування органами юстиції санкцій за порушення вимог законодавства
Порядок проведення перевірки суб'єкта первинного фінансового моніторингу
З прийняттям Верховною Радою України Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) одним із органів, що виконує функції державного фінансового моніторингу, визначено Міністерство юстиції України.
Так, пунктом 1 частини другої статті 14 Закону Міністерство юстиції України зобов'язано здійснювати нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму за діяльністю нотаріусів, адвокатів та осіб, які надають юридичні послуги (далі - суб'єкт), зокрема шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі виїзних.
Порядок проведення перевірок Міністерством юстиції України суб'єктів первинного фінансового моніторингу, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2010 N 2338/5 (далі - Порядок), передбачає, що Мін'юст, а також за його дорученням територіальні управління юстиції (далі - управління юстиції) мають право здійснювати планові та позапланові перевірки діяльності суб'єкта.
Плановою перевіркою вважається перевірка діяльності суб'єкта, яка передбачена у плані проведення перевірок. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом перевірок. Мін'юст та його територіальні органи мають право здійснювати безвиїзні та виїзні перевірки. Підставою для проведення Мін'юстом (управлінням юстиції) планової перевірки суб'єкта щодо дотримання ним вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму є включення його до плану проведення перевірок на відповідний квартал, який затверджено наказом Мін'юсту (пункт 2.1 Порядку) .
Планова перевірка передбачає перевірку відповідності діяльності суб'єкта вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму протягом періоду, який підлягає перевірці. Планова перевірка проводиться за весь або певний період діяльності суб'єкта. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом наступної перевірки.
Плановою перевіркою охоплюється перелік питань щодо додержання суб'єктом обов'язків, визначених статтями 6 - 12, 17 Закону, а також іншими нормативно - правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Про проведення планової перевірки суб'єкт повинен бути попередньо повідомлений Мін'юстом (управлінням юстиції) рекомендованим листом з повідомленням про вручення не менше ніж за десять календарних днів (з моменту отримання суб'єктом повідомлення) до початку її проведення.
Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Мін'юсту за період, що підлягає перевірці, та за окремими питаннями.
Згідно з пунктом 2.7 Порядку позапланова перевірка проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмового повідомлення органів державної влади та місцевого самоврядування про ознаки порушення суб'єктом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
виявлення за результатами безвиїзної перевірки фактів порушення суб'єктом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
за ініціативою Держфінмоніторингу у разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення суб'єктом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму під час його діяльності;
виявлення нових документів (обставин), що не були відомі та не могли бути відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки.
Повторна перевірка питань, які перевірялись, проводиться лише за рішенням суду або за постановою слідчого у кримінальній справі (пункт 2.8 Порядку) .
Для проведення виїзної перевірки видається посвідчення на право проведення перевірки (далі - Посвідчення), яке підписується Міністром юстиції України або начальником відповідного управління юстиції. У разі відсутності Міністра юстиції України або начальника відповідного управління юстиції посвідчення підписується особами, що виконують їх обов'язки.
Перевірка призначається на строк, необхідний для забезпечення своєчасного та в повному обсязі проведення перевірки, але не більше ніж на 7 робочих днів. У разі потреби, за обґрунтованим письмовим зверненням керівника робочої групи, строк проведення перевірки може бути продовжений не більше ніж на 5 робочих днів.
Під час проведення перевірки робоча група детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи, які стосуються діяльності суб'єкта з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Представники робочої групи мають право знімати копії з документів суб'єкта, необхідних для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення суб'єктом.
Керівник та члени робочої групи при проведенні перевірки мають право:
мати доступ до документів та інших матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
вимагати для перевірки необхідні документи та іншу інформацію у зв'язку з реалізацією своїх повноважень;
вимагати в межах своєї компетенції у суб'єкта надання письмових пояснень;
у разі якщо є дані, які свідчать про наявність реальної загрози життю, здоров'ю або майну членів робочої групи, звертатися до правоохоронних органів для вжиття спеціальних заходів для забезпечення безпеки;
у разі недопуску до проведення перевірки, застосування щодо членів робочої групи насильства звертатися до органів внутрішніх справ для вжиття заходів відповідно до законодавства;
узгоджувати із суб'єктом організаційні питання щодо проведення перевірки.
Керівник та члени робочої групи при проведенні перевірки зобов'язані:
вручити суб'єкту в його приміщенні або в приміщенні Мін'юсту (управління юстиції) копію Посвідчення. У разі відмови суб'єкта поставити відмітку про отримання копії Посвідчення керівник робочої групи робить відповідний запис та засвідчує це власним підписом;
повідомити (усно) суб'єкта про права, обов'язки та повноваження членів робочої групи, причину та мету перевірки, про права, обов'язки та відповідальність суб'єкта;
визначити перелік необхідних для перевірки документів та терміни їх надання;
у випадках, передбачених пунктом 6.3 Порядку, скласти Акт про відмову суб'єкта від проведення перевірки;
узгодити інші організаційні питання щодо проведення перевірки.
Акт про відмову суб'єкта від проведення перевірки складається у разі: недопуску робочої групи до приміщення суб'єкта; відмови суб'єкта поставити на першому примірнику Посвідчення підпис та/або зазначити прізвище, ініціали, посаду особи та дату отримання нею другого примірника Посвідчення; відмови суб'єкта повернути перший примірник Посвідчення; відмови (ухилення) суб'єкта у наданні документів, необхідних для проведення перевірки.
У разі відсутності суб'єкта за його місцезнаходженням, складається Акт про відсутність суб'єкта за місцезнаходженням.
У разі відмови суб'єкта на усний запит членів робочої групи надати документи чи належним чином засвідчені копії документів (витяги з документів) керівник робочої групи вручає суб'єкту запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки, із зазначенням часу та дати надання необхідних документів (пункт 6.5 Порядку) .
Слід також зазначити, що пунктом 8 частини другої статті 14 Закону передбачено, що Міністерство юстиції (управління юстиції) зобов'язано забезпечувати зберігання інформації, що надійшла від суб'єктів первинного та державного фінансового моніторингу і правоохоронних органів.
Перелік питань, який охоплюється під час проведення планової перевірки
Під час проведення планової перевірки перевіряється правильність:
1) порядку реєстрації у Держфінмоніторингу суб'єкта;
2) виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
3) класифікації клієнтів з урахуванням критеріїв ризиків, визначених Держфінмоніторингом, і порядок вжиття застережних заходів щодо клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищенний ризик проведення ними таких операцій;
4) порядку повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, які відповідно до Закону підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
5) порядку збору і зберігання документів, щодо ідентифікації осіб, які провели фінансову операцію, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;
6) питання згідно з Положенням про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами, державне регулювання та нагляд за якими здійснює Міністерство юстиції України.
Оформлення результату перевірки суб'єкта
За результатами планових та позапланових перевірок робоча група складає у двох примірниках Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - Акт перевірки), який підписують члени робочої групи та суб'єкт, не пізніше дати закінчення терміну проведення перевірки (пункт 5.1 Порядку) .

................
Перейти до повного тексту