1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
21.08.2008 N 3572/0/10-08/013
Народному депутату України
<...>
Про розгляд звернення
Шановний <...>!
На Ваше депутатське звернення щодо надання інформації з питань застосування нормативних актів, які регулюють порядок здійснення посадовими особами Мінпраці державного нагляду та контролю, повідомляємо наступне.
Листом Мінпраці від 11.07.2008 N 2906/0/10-08/013 Вас докладно та змістовно було інформовано про порядок застосування норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 877) зарахуванням вимог законодавства України, зокрема ст. 9 Конституції України, ст. 15 Закону України "Про міжнародні договори", а також вимог Конвенцій МОП N 81 та N 129 про інспекцію праці, положення яких мають дотримуватися на виконання ст. 3 Закону N 877.
Разом з тим необхідно наголосити, що посадові особи Держнаглядпраці проводять державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю і не наділені повноваженнями здійснювати контрольні заходи з питань дотримання суб'єктами господарювання законодавства, яке регулює порядок здійснення господарської діяльності.
Щодо сфери та випадків здійснення контролю та нагляду за додержанням законодавства про працю зазначаємо наступне. Відповідно до повноважень, визначених Положенням про Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 N 50 (далі - Положення), державні інспектори праці здійснюють державний нагляд за додержанням законодавства про працю (крім питань охорони праці) та загальнообов'язкове державне соціальне страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю (далі - роботодавці). Згідно з п. 4 Положення Держнаглядпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль додержання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування, в частині забезпечення реалізації прав і гарантій працівників, шляхом проведення перевірок роботодавців та робочих органів виконавчих дирекцій фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Таким чином, посадові особи Держнаглядпраці відповідно до наданих повноважень мають право здійснювати перевірки дотримання законодавства про працю (крім питань охорони праці) та загальнообов'язкове державне соціальне страхування на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю, незалежно від організаційно-правових форм здійснення ними господарської діяльності, їх форми власності, та розташованих на території України.
Щодо регулювання Законом N 877 наглядової діяльності посадових осіб Держнаглядпраці слід наголосити, що на державних інспекторів праці поширюються лише ті його норми, які не суперечать Конвенціям МОП N 81, 129. Для прикладу, під його дію підпадають випадки здійснення державними інспекторами праці планових перевірок. Плановими перевірками вважаються щорічні тематичні перевірки, що проводяться посадовими особами Держнаглядпраці згідно затвердженого та оприлюдненого графіка перевірок.
Здійснення державними інспекторами праці перевірок за дорученням керівництва Держнаглядпраці чи ТДІП, наданими відповідно до запитів і звернень народних депутатів, доручень Кабінету Міністрів України, за пропозицією органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та правоохоронних органів; за зверненнями громадян та їх об'єднань є позаплановими заходами, що здійснюються у визначені законодавством строки, поза межами дії Закону N 877, оскільки підпунктом "с" ст. 15 Конвенції МОП N 81 державним інспекторам праці приписується вважати абсолютно конфіденційним джерело будь-якої скарги на недоліки або порушення законодавчих положень і утримуватися від повідомлення роботодавця або його представника про те, що інспекційне відвідання було зроблено у зв'язку з отриманням такої скарги.
Щодо здійснення наглядової діяльності іншими органами Мінпраці (інспекція зайнятості, комісія з видачі ліцензій на посередництво у працевлаштуванні), то вони підпадають під дію Закону N 877, оскільки відсутні міжнародні акти, які регулюють діяльність цих контролюючих органів.
Щодо недопуску суб'єктом господарювання органів контролю до проведення планової перевірки. Необхідно зазначити, що визначені у ст. 10 Закону N 877 підстави недопуску посадових осіб Держнаглядпраці до проведення перевірок, у т. ч. й планових, як уже раніше повідомлялося, суперечать нормам Конвенцій МОП N 81 та 129. Відповідно до ст. 16 Конвенції МОП N 81 інспекції на підприємствах проводяться так часто і так ретельно, як це необхідно для забезпечення ефективного застосування відповідних правових норм, тобто законодавчих актів про працю. Тому недотримання періодичності проведення тематичної перевірки (точно раз на календарний рік), не є підставою для недопуску до проведення перевірки.

................
Перейти до повного тексту