- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження та надання чинності нормативному документу Мінпаливенерго України "Правила розроблення нормативних документів"
З метою гармонізації основоположних нормативних документів Мінпаливенерго України з національними стандартами (ДСТУ 1.0:2003, ДСТУ 1.1-2001, ДСТУ 1.2:2003) та проведення єдиної технічної політики у сфері розроблення (перегляду) нормативних документів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити нормативний документ Мінпаливенерго України "Правила розроблення нормативних документів" (далі - Правила), що додається, і набирає чинності через 60 днів від дати реєстрації цього наказу.
2. Госпрозрахунковому підрозділу "Науково-інженерний енергосервісний центр" інституту "Укрсільенергопроект" (Білоусов В.І.) внести Правила до реєстру і комп'ютерного банку даних чинних нормативних документів Мінпаливенерго України.
3. Об'єднанню енергетичних підприємств "Галузевий резервно-інвестиційний фонд розвитку енергетики" (Коданьова В.Т.) забезпечити видання і надходження необхідної кількості примірників Правил енергетичним компаніям і підприємствам відповідно до їх замовлень та фактичної оплати.
4. Керівникам підприємств, що належать до сфери управління Мінпаливенерго та підприємств, щодо яких Мінпаливенерго здійснює управління корпоративними правами держави, у процесі розроблення нормативних документів Мінпаливенерго дотримуватись положень Правил.
5. З набранням чинності цих Правил визнати таким, що втратив чинність, стандарт Мінпаливенерго України СОУ МПЕ 40.1.01.001:2004
"Правила розроблення нормативних документів", затверджений наказом Мінпаливенерго України від 11 червня 2005 р. N 309.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Тітенка С.М.
Додаток
НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ МІНПАЛИВЕНЕРГО УКРАЇНИ. ПРАВИЛА
ПРАВИЛА РОЗРОБЛЕННЯ НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ
Чинний від 03.05.2006 р.
1 СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ
1.1 Ці Правила визначають вимоги до порядку розроблення, перегляду, внесення змін до нормативних документів (далі - НД) Міністерства палива та енергетики України (далі - Мінпаливенерго України) відповідно до ДСТУ 1.2.
1.2 Ці Правила призначені для застосування на підприємствах, що належать до сфери управління Мінпаливенерго України, та щодо яких Мінпаливенерго України здійснює управління корпоративними правами держави.
1.3 НД, призначені для застосування в окремих галузях паливно-енергетичного комплексу, розробляють з урахуванням галузевих правил.
2 НОРМАТИВНІ ПОСИЛАННЯ
У цих Правилах є посилання на такі нормативні документи:
ДСТУ 1.1:2001 Національна стандартизація. Стандартизація та суміжні види діяльності. Терміни та визначення основних понять.
ДСТУ 1.2:2003 Національна стандартизація. Правила розроблення національних нормативних документів.
СОУ-Н МПЕ 002:2006 Нормативний документ Мінпаливенерго України. Правила побудови, викладання, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів.
СОУ-Н МПЕ 003:2006 Нормативний документ Мінпаливенерго України. Правила затвердження, реєстрації та підготовки до видання нормативних документів.
3 ТЕРМІНИ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ
Нижче подано терміни, вжиті в цих Правилах, та визначення позначених ними понять:
3.1 нормативний документ
Документ, що встановлює правила, загальні принципи чи характеристики різного виду діяльності або її результатів. Термін "нормативний документ" є родовим терміном, що охоплює такі поняття, як "стандарт", "технічні умови", "настанова" (правила, звід правил) та "технічний регламент" (ДСТУ 1.1)
3.2 настанова, звід правил (правила)
Нормативний документ, що рекомендує практичні прийоми чи методи проектування, виготовлення, монтажу, експлуатації або утилізації обладнання, конструкцій чи виробів (ДСТУ 1.1).
Примітка 1. Настанова може бути стандартом, частиною стандарту або іншим не залежним від стандарту документом.
3.3 види НД, що не є стандартом
3.3.1 методика
Нормативний документ про викладання методів, способів проведення вимірювань і розрахунків (додаток Е)
3.3.2 методичні вказівки
Нормативний документ про установлення порядку (змісту і послідовності) виконання робіт і операції; регламентування проведення заходів, складання (ведення) документів (додаток Е)
3.3.3 номенклатура
Нормативний документ, в якому подається систематизований перелік видів (різновидів, типів, марок) виробів, документів та інших об'єктів з їх короткою характеристикою (додаток Е)
3.3.4 норми
Нормативний документ, в якому установлені значення технологічних параметрів, техніко-економічних показників, витрат (запасу, відходів) матеріалів, допустимого змісту компонентів речовини, параметрів промсанітарії та інших вимірюваних величин (додаток Е)
3.3.5 типова інструкція (з ремонту, з експлуатації, технологічна)
Нормативний документ, в якому установлені вимоги, дотримання яких потрібне під час експлуатації, ремонту однотипних енергетичних установок (систем, споруд); зразок викладання та оформлення місцевих інструкцій (додаток Е)
3.3.6 типова характеристика (нормативна, енергетична)
Нормативний документ, в якому установлені параметри і показники, які визначають максимальну технічно досяжну економічність серійного агрегату або установки за різних навантажень (додаток Е)
3.3.7 типова технологічна карта
Нормативний документ, в якому описано організацію праці, технологію виконання окремих видів роботи, наведено склад бригад, вимоги з техніки безпеки, перелік необхідних захисних засобів, матеріалів, механізмів, інструментів, інвентарю, які використовують для виконання робіт (додаток Е)
3.3.8 типова технологічна схема
Нормативний документ, в якому подається викладання, опис чи зображення певного технологічного процесу чи об'єкта в узагальнених рисах (додаток Е)
3.3.9 типове положення
Нормативний документ, в якому подається зразок оформлення положення про конкретний об'єкт (суб'єкт) (об'єднання, виробничий колектив або окрему посадову особу) з викладанням правового статусу об'єкта (суб'єкта) і регламентуванням його діяльності, включаючи виробничі взаємовідносини (додаток Е)
3.3.10 типовий перелік
Нормативний документ, в якому подається систематизований перелік відомостей (робіт, документів, приладів тощо) для однорідних об'єктів (посад, обладнання, підприємств тощо) (додаток Е).
4 ПРАВИЛА РОЗРОБЛЕННЯ НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ МІНПАЛИВЕНЕРГО УКРАЇНИ
4.1 Загальні положення
4.1.1 НД розробляють згідно з цими Правилами.
4.1.2 НД розробляють відповідно до планів науково-технічних робіт Мінпаливенерго України або в ініціативному порядку.
4.1.3 Розроблення НД повинне супроводжуватись аналізом і врахуванням норм законодавства України, вимог національних стандартів України, нормативних документів Мінпаливенерго України.
4.1.4 Побудова, виклад, форма та зміст НД повинні відповідати вимогам СОУ-Н МПЕ 002.
4.1.5 Затверджують, реєструють і готують до видання НД згідно з СОУ-Н МПЕ 003.
4.2 Етапи розроблення НД
Для організації, координації розроблення НД і підготовки їх до впровадження установлено такі етапи робіт:
- розроблення і затвердження технічного завдання;
- розроблення першої редакції проекту;
- зведення відгуків та розроблення остаточної редакції проекту.
Розробляючи НД, усі документи треба викладати державною мовою.
4.3 Розроблення технічного завдання
4.3.1 Технічне завдання на розроблення НД складає організація-розробник. У разі розроблення НД кількома організаціями організація-розробник (перша в переліку виконавців), яку визначають головною, разом з кожною організацією-співвиконавцем визначає обсяг і терміни виконання робіт кожною організацією, які в подальшому повинні ввійти як складова частина в технічне завдання на розроблення НД. Головна організація-розробник є відповідальною за своєчасне розроблення проекту НД у цілому, організації-співвиконавці - відповідальними за своєчасне виконання покладених на них робіт.
Побудова, виклад і зміст технічного завдання на розроблення НД - відповідно до додатка А.
4.3.2 До технічного завдання потрібно додавати перелік організацій, яким належить розіслати проект НД на відгук, і організацій, з якими потрібно погодити проект НД.
До переліку організацій, яким надсилають НД на відгук, потрібно включати організації, які мають досвід роботи і авторитет у відповідній галузі, підприємства-користувачі, організації, з якими потрібно погодити проект НД.
До переліку організацій, яким надсилають НД на погодження, включають:
- органи державного нагляду (регулювання) та інші центральні органи виконавчої влади, якщо НД стосуються сфери їхньої діяльності, згідно з технічними регламентами, законодавством і положеннями про ці органи;
- структурні підрозділи Мінпаливенерго України, які були ініціатором розроблення НД або до компетенції яких відносяться питання цього НД;
- структурні підрозділи Мінпаливенерго України, яких стосується питання цього НД.
4.3.3 Технічне завдання (у трьох примірниках) погоджують з організаціями згідно з додатком Б.
4.3.4 Форму першої сторінки технічного завдання на розроблення НД наведено в додатку Б.
Технічне завдання затверджують:
- заступник міністра згідно з розподілом обов'язків, якщо розроблення (перегляд, внесення змін) НД фінансують за кошти державного бюджету;
- керівник замовника розроблення НД, якщо розроблення (перегляд, внесення змін) фінансує замовник.
Технічні завдання співвиконавцям затверджує організація-розробник.
4.3.5 Затверджене технічне завдання є невід'ємною частиною договору на розроблення (перегляд, внесення змін) НД.
4.3.6 Копію затвердженого технічного завдання розробник направляє до галузевої організації з реєстрації (далі - організація з реєстрації НД), на яку покладено Мінпаливенерго України такі функції:
- забезпечення обліку та зберігання оригіналів НД;
- надання інформаційних послуг із питань стандартизації;
- ведення автоматизованого банку даних переліку чинних НД;
- формування фонду справ НД.
4.4 Розроблення першої редакції проекту НД
4.4.1 Першу редакцію проекту НД розробляють відповідно до технічного завдання.
4.4.2 Одночасно з розробленням проекту НД розробник складає пояснювальну записку, яка повинна містити такі розділи:
- підстава для розроблення (перегляду, внесення змін) НД;
- призначення і завдання НД;
- характеристика об'єкта НД;
- надання чинності, упровадження, дата першого перевірення і періодичність перевірення;
- взаємозв'язок з іншими НД;
- відомості про розсилання на відгук;
- відомості про узгодження (тільки до остаточної редакції проекту НД);
- джерела інформації, використані під час розроблення НД;
- додаткові відомості.
Виклад пояснювальної записки до проекту НД подано в додатку В. Пояснювальну записку підписують керівник організації-розробника, керівник роботи (із зазначенням його посади) і відповідальний виконавець.
Проект НД, підписаний вищезазначеними особами, разом із пояснювальною запискою до нього організація-розробник розсилає на відгук організаціям згідно з переліком, поданим у технічному завданні. У супроводжувальному листі зазначають термін, протягом якого надаються зауваження та пропозиції. Термін розгляду НД має бути не більшим, ніж один місяць від дня одержання проекту НД.
4.5 Зведення відгуків та розроблення остаточної редакції проекту НД
4.5.1 Організації, які отримали проект НД на відгук, направляють свої зауваження і (або) пропозиції до проекту на адресу організації-розробника не пізніше строку, зазначеного в супроводжувальному листі розробника, який повинен бути не менше 15 днів від дня отримання проекту. Якщо конкретний строк не зазначено, - то не пізніше одного місяця від дня отримання проекту. Відгук повинен містити обґрунтовані конкретні зауваження і (або) пропозиції, викладені в такій послідовності:
- проект НД у цілому;
- передмова;
- загальні розділи НД ("Вступ", "Сфера застосування", "Нормативні посилання", "Терміни та визначення понять", "Познаки та скорочення");
- основна частина (технічні та довідкові структурні елементи документа);
- пояснювальна записка до НД.
Якщо зауважень і пропозицій немає, то у відгуку треба зазначити:
"За першою редакцією проекту НД _________________________________
_________________________________________________________________
назва НД
зауважень і пропозицій __________________________________ немає",
назва організації
4.5.2 Організація-розробник на підставі отриманих зауважень і (або) пропозицій складає звід відгуків, в якому всі зауваження та (або) пропозиції систематизує і викладає в порядку, наведеному в 4.5.1. Стосовно кожного зауваження і пропозиції організація-розробник надає свій висновок із відповідним обґрунтуванням, використовуючи такі формулювання:
- "Ураховано" - якщо зауваження та (або) пропозицію прийнято повністю;
- "Ураховано частково" - якщо зауваження та (або) пропозицію прийнято частково.
Далі подають обґрунтування відхилення частини зауваження та (або) пропозиції і номер пункту нової редакції проекту НД, який враховує це зауваження та (або) пропозицію;
- "Взято до відома" - якщо розробник погоджується із зауваженням та (або) пропозицією, але вони не стосуються цього проекту безпосередньо;
- "Відхилено" - якщо зауваження та (або) пропозицію не враховано, з обґрунтуванням відхилення зауваження та (або) пропозиції.
Рішення щодо врахування або відхилення зауважень і (або) пропозицій приймають спільно з підрозділом міністерства, який був ініціатором розроблення НД або до компетенції якого відносяться питання цього НД, та замовником розроблення НД.
Форму зводу відгуків на проект НД наведено в додатку Г.
4.5.3 Відгуки, надіслані після строку, зазначеного в 4.5.1, розглядають і включають до зводу відгуків на розсуд організації-розробника.
4.5.4 З урахуванням надісланих зауважень і (або) пропозицій організація-розробник і організації-співвиконавці на підставі зводу відгуків готують другу редакцію проекту НД та уточнюють пояснювальну записку.
4.5.5 За наявності у відгуках розбіжностей чи зауважень принципового характеру організація-розробник у місячний термін зобов'язана провести погоджувальну нараду щодо розгляду розбіжностей. На нараду запрошують представників основних зацікавлених організацій і підприємств. Склад учасників наради повинен забезпечувати всебічне обговорення і прийняття оптимальних рішень. Організація-розробник напередодні скликання наради надсилає її учасникам уточнену першу редакцію проекту НД з пояснювальною запискою та витяг зі зводу відгуків із суперечливих питань. Рішення наради оформляють протоколом, підписаним усіма учасниками наради. Якщо після обговорення і прийняття остаточного рішення залишаються питання, з якими окремі представники не погоджуються, їм пропонують викласти свою точку зору письмово. Ці документи за підписами авторів додають до протоколу. Протокол наради і примірник першої уточненої редакції проекту НД організація-розробник надсилає до Мінпаливенерго України на ім'я заступника міністра, відповідно до функціонального розподілу обов'язків, для прийняття остаточного рішення щодо розбіжностей. Мінпаливенерго України в десятиденний термін надсилає своє рішення до організації-розробника в письмовому вигляді. На підставі рішення, прийнятого Мінпаливенерго України, організація-розробник готує другу редакцію проекту НД.
4.5.6 Під час розроблення другої редакції проекту НД визначають дату надання йому чинності, а також дату першого перевірення НД і періодичність перевірення. Дату надання чинності НД установлюють з таким розрахунком, щоб виданий документ було розіслано в організації, на які він поширюється, не пізніше ніж за один місяць до початку його дії. Дату першого перевірення і періодичність перевірення НД визначають, виходячи з конкретних умов. Як правило, дату першого перевірення встановлюють через п'ять років після початку дії НД.
4.5.7 Другу редакцію проекту НД організація-розробник разом з пояснювальною запискою, зводом відгуків і Листом погодження (додаток Д) направляє на погодження одночасно в усі організації згідно з переліком, який додається до технічного завдання.
4.5.8 Організації, що погоджують НД, подають свій висновок у строк не пізніше одного місяця від дня отримання проекту НД. Лист про погодження або погоджений проект НД повинен бути підписаний керівником або заступником керівника організації.
4.5.9 Якщо НД розробляють на заміну чинного НД, погоджувальні організації в листі про погодження зазначають згоду на визнання НД таким, що втратив чинність.
4.5.10 За наявності суттєвих зауважень і пропозицій до другої редакції проекту НД розробник організовує їх фаховий розгляд, розробляє третю редакцію проекту НД, складає звід відгуків погоджувальних організацій, відповідно доопрацьовує пояснювальну записку та надсилає повторно на погодження проект НД усім погоджувальним організаціям, зазначеним у технічному завданні.
4.5.11 За наявності зауважень і пропозицій до третьої редакції проекту НД розробник розробляє четверту редакцію НД, складає звід відгуків погоджувальних організацій на третю редакцію проекту та виконує роботи щодо погодження четвертої редакції.
Четверту редакцію проекту НД рекомендовано погоджувати на погоджувальній нараді, яку проводить організація-розробник спільно з підрозділом Мінпаливенерго України, який був ініціатором розроблення НД або до компетенції якого відносяться питання цього НД.
Погоджують НД на підставі протоколу цієї наради після врахування, за потреби, зауважень, сформульованих нарадою до цієї редакції НД.
4.5.12 Якщо неможливо досягнути консенсусу, погоджувальна нарада дає пропозиції щодо використання матеріалів проекту. Якщо нарада не відбулась, такі пропозиції дає розробник.
4.5.13 Остаточною редакцією проекту НД є така, яку погоджено організаціями згідно з технічним завданням.
4.5.14 Погоджену остаточну редакцію проекту НД організація-розробник із супровідним листом подає на перевірення та для затвердження до галузевої організації з реєстрації або до об'єднання енергетичних підприємств "Галузевий резервно-інвестиційний фонд розвитку електроенергетики", якщо воно є замовником розроблення НД.
Остаточну редакцію проекту НД подають на магнітному носії (дискета MS WORD) та надрукованим у двох примірниках разом із такими документами:
- лист погодження;
- пояснювальна записка до першої та остаточної редакцій проекту, в якій приділяється увага обґрунтуванню остаточних рішень. До пояснювальної записки додають
- протокол погоджувальної наради (за наявності):
- копію технічного завдання;
- звід відгуків (до всіх редакцій проекту);
- оригінали документів, які підтверджують погодження проекту НД, зокрема органами державного нагляду, якщо це погодження встановлено чинними технічними регламентами та законодавством (якщо нема погоджувальних підписів у НД, завірених печаткою органу чи установи).
4.5.15 Порядок затвердження НД - згідно з 4.1.5.
4.6 Правила переглядання, розроблення змін і поправок до НД
4.6.1 Правила переглядання НД
4.6.1.1 НД переглядають згідно з 6 ДСТУ 1.2.
4.6.1.2 Переглядання НД вносять до планів науково-дослідних робіт і виконують згідно з 4.1 - 4.5 цих Правил.
Переглядання НД повинне складатись із тих самих етапів, що й розроблення НД. Визначення етапів переглядання НД здійснюють одночасно зі складанням технічного завдання на переглядання НД.
4.6.1.3 Переглядаючи НД, слід брати до уваги зауваження і пропозиції, зазначені в 7.4.2 СОУ-Н МПЕ 003.
4.6.2 Правила розроблення змін і поправок до НД
4.6.2.1 Зміну і поправку до НД розробляють згідно з 7 ДСТУ 1.2.
4.6.2.2 Побудова, виклад і оформлення зміни повинні відповідати вимогам СОУ-Н МПЕ 002.
4.6.2.3 Погоджують, затверджують і реєструють зміну згідно з правилами, установленими для НД.
4.6.2.4 Інформацію про поправку чи затвердження зміни подають у покажчику "Чинні нормативні документи Мінпаливенерго України" і змінах до нього.
Додаток А
до п. 4.3.1
нормативного документа
Мінпаливенерго України
"Правила розроблення
нормативних документів"
(довідковий)
ПОБУДОВА,
виклад і зміст технічного завдання на розроблення нормативного документа Мінпаливенерго Укоаїни
А.1 Побудова, виклад і зміст технічного завдання на розроблення НД
А.1.1. Технічне завдання на розроблення НД містить такі розділи:
- підстава для розроблення нормативного документа;
- термін розроблення;
- призначення і завдання нормативного документа;
- характеристика об'єкта стандартизації;
- розділи та основні положення, що установлюються нормативним документом;
- взаємозв'язок з іншими нормативними документами;
- джерела інформації;
- етапи робіт і терміни їх виконання;
- додаткові дані.
А.1.2 У розділі "Підстава для розроблення нормативного документа" зазначають назву документа, на підставі якого розробляють НД.
А.1.3 У розділі "Термін розроблення" зазначають початок і закінчення розроблення проекту НД згідно з планом робіт чи документом, на підставі якого розробляють НД.
А.1.4 У розділі "Призначення і завдання нормативного документа" зазвичай зазначають:
- конкретні кінцеві результати, яких мають досягти, і завдання, які треба розв'язати, застосовуючи розроблюваний НД;
- сферу діяльності, на яку впливатиме застосування розроблюваного НД (сферу діяльності доцільно зазначати відповідно до прийнятої системи класифікації НД і чинних державних класифікаторів);
- переваги, які дасть застосування розроблюваного НД, або можливі втрати від того, що його не буде впроваджено в певній сфері діяльності в запропонований строк;
- пріоритетні питання, розв'язанню яких сприятиме розроблюваний НД, зокрема: безпечність продукції щодо життя, здоров'я та майна населення, підвищення якості продукції (процесів, послуг), сумісність і взаємозамінність продукції, її уніфікація, економія всіх видів ресурсів, поліпшення техніко-економічних показників виробництва, захист природного довкілля, запобігання аваріям чи техногенним катастрофам, термінологічна сумісність.
А.1.5 У розділі "Характеристика об'єкта стандартизації" зазначають:
- коротку характеристику об'єкта стандартизації та його відповідність потребам національної економіки й суспільства, споживачів, сучасному рівневі розвитку техніки і знань;
- взаємозв'язок об'єкта стандартизації з іншими об'єктами даної і суміжних сфер стандартизації відповідно до прийнятих для них систем об'єктів стандартизації;
- наявність чинних стандартів, технічних умов та інших НД (національних, ISO, IEC та інших міжнародних організацій зі стандартизації), які стосуються даного об'єкта стандартизації, а також установлювані ними положення і значення основних характеристик об'єкта стандартизації;
- своєчасність розроблення НД і ступінь готовності до його впровадження й застосування.
А.1.6 У розділі "Розділи та основні положення, установлювані НД" подають попередній перелік розділів НД та їхні орієнтовні назви, а також перелік основних положень, які планують викласти в кожному з них. Доцільно виділити положення, що стосуються таких аспектів об'єкта стандартизації:
- безпечність продукції (процесів, послуг) для життя, здоров'я та майна людей;
- охорона довкілля, запобігання аваріям і техногенним катастрофам;
- забезпечення взаємозамінності, сумісності та уніфікації продукції;
- підвищення технічного рівня і якості продукції (процесів, послуг);
- підвищення рівня захисту інтересів споживачів;
- заощадження всіх видів ресурсів, поліпшення техніко-економічних показників виробництва;
- систематизація (класифікація) інформації, упорядкування термінології, систем величин;
- положення, пов'язані зі створенням умов, розробленням методів і засобів використовування сучасних інформаційних технологій.
Під час розроблення змін до НД зазначають основні його положення, які треба внести, змінити або вилучити.
Якщо технічне завдання розробляють на групу пов'язаних НД (групове технічне завдання), то перелік основних положень зазначають для кожного НД окремо.
А.1.7 У розділі "Взаємозв'язок з іншими нормативними документами" зазначають:
- належність розроблюваного НД до групи взаємопов'язаних НД;
- НД на групу однорідної продукції, відповідно до якого буде розроблено певний НД;
- чинні НД (включаючи стандарти ISO, IEC та інших міжнародних організацій) і технічні умови, з якими треба пов'язати та узгодити розроблюваний НД;
- чинні НД, які треба переглянути, змінити або визнати такими, що втратили чинність після затвердження і надання чинності розроблюваному НД.
А.1.8 У розділі "Джерела інформації" зазначають основні джерела інформації, які треба використати в процесі розроблення проекту НД:
................Перейти до повного тексту