1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Стандарт


МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
11.07.2004
( Стандарт втратив чинність на підставі Наказу Міністерства палива та енергетики N 56 від 01.03.2006 )
Стандарт Мінпаливенерго України
Правила розроблення нормативних документів СОУ МПЕ 40.1.01.001:2004
Чинний від 11.07.2004 р.
1. Сфера застосування
1.1. Цей стандарт установлює єдині вимоги до порядку розроблення, узгодження, прийняття, надання чинності, реєстрації, видання, перевірення, переглядання, внесення змін і скасування нормативних документів (далі - НД) Міністерства палива та енергетики України (далі - Мінпаливенерго України) відповідно до вимог ДСТУ 1.2.
1.2. Положення цього стандарту поширюються на НД:
- стандарти, кодекси усталеної практики (настанови, правила, зводи правил) Мінпаливенерго України;
- нормативні документи підприємств, що належать до сфери управління Мінпаливенерго України, та компаній, щодо яких Мінпаливенерго України здійснює корпоративне управління, з урахуванням діючого на підприємствах та в компаніях порядку їх узгодження, прийняття, надання чинності.
1.3. Цей стандарт призначений для застосування на підприємствах, що належать до сфери управління Мінпаливенерго України, та в компаніях, щодо яких Мінпаливенерго України здійснює корпоративне управління, для юридичних осіб, які розробляють, експертують, перевіряють або застосовують НД.
2. Нормативні посилання
У цьому стандарті є посилання на такі нормативні документи:
Закон України "Про стандартизацію".
ДСТУ 1.1:2001 Національна стандартизація. Стандартизація та суміжні види діяльності. Терміни та визначення основних понять.
ДСТУ 1.2:2003 Національна стандартизація. Правила розроблення національних нормативних документів.
ДСТУ 1.6-97 Державна система стандартизації України. Порядок державної реєстрації галузевих стандартів, стандартів науково-технічних та інженерних товариств і спілок.
СОУ МПЕ 40.1.01.002:2004 Стандарт Мінпаливенерго України. Правила побудови, викладання, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів.
3. Терміни та визначення понять
Нижче подано терміни, вжиті в цих Правилах, та визначення позначених ними понять:
3.1. Нормативний документ
Документ, який установлює правила, загальні принципи чи характеристики різних видів діяльності або їх результатів. Цей термін охоплює такі поняття, як "стандарт", "кодекс усталеної практики", "технічні умови" (Закон України "Про стандартизацію").
3.2. Настанова, звід правил (правила)
Нормативний документ, що рекомендує практичні прийоми чи методи проектування, виготовлення, монтажу, експлуатації або утилізації обладнання, конструкцій чи виробів (ДСТУ 1.1).
Примітка. Настанова може бути стандартом, частиною стандарту або іншим не залежним від стандарту документом.
3.3. Технічний регламент
Нормативно-правовий акт, прийнятий органом державної влади, що встановлює технічні вимоги до продукції, процесів чи послуг безпосередньо або через посилання на стандарти чи відтворює їх зміст (Закон України "Про стандартизацію").
4. Правила розроблення НД
4.1. Загальні положення
НД розробляють відповідно до планів науково-технічних робіт Мінпаливенерго України, приймають і вводять в дію наказом Мінпаливенерго України.
Розроблення НД повинне супроводжуватись аналізом і врахуванням норм законодавства України, вимог стандартів національної системи стандартизації України, нормативних документів Мінпаливенерго України.
Побудова, виклад, форма та зміст НД повинні відповідати вимогам СОУ МПЕ 40.1.01.002.
4.2. Етапи розроблення
Щоб організувати і координувати розроблення НД та підготування їх до впровадження, установлено такі етапи робіт:
- складання і затвердження технічного завдання;
- розроблення першої редакції проекту НД, розсилання на відгуки, збирання та оброблення зауважень і пропозицій;
- розроблення другої редакції (за необхідності);
- розроблення остаточної редакції проекту НД;
- експертиза, прийняття, надання чинності;
- реєстрація та видання НД.
Розробляючи НД, усі документи треба викладати державною мовою.
4.3. Розроблення технічного завдання
4.3.1. Технічне завдання на розроблення НД складає організація-розробник. В окремих випадках технічне завдання може складати замовник. У разі розроблення НД декількома організаціями організація-розробник (перша в переліку виконавців) разом з кожною організацією-співвиконавцем визначає обсяг і терміни виконання робіт кожною організацією, які потім повинні ввійти як складова частина в технічне завдання на розроблення НД. Організаціярозробник є відповідальною за своєчасне розроблення проекту НД у цілому, організації-співвиконавці - відповідальними за своєчасне виконання покладених на них робіт.
Побудову, виклад і зміст технічного завдання наведено в додатку А.
4.3.2. До технічного завдання необхідно додавати перелік організацій, яким належить розіслати проект НД на відгук, і організацій, з якими потрібно погодити проект НД.
До переліку організацій, яким надсилають НД на відгук, необхідно включати організації, які мають досвід роботи і авторитет у відповідній галузі, підприємства-користувачі. До списку розсилання на відгук потрібно включати організації, які повинні погоджувати документ.
До переліку організацій, яким надсилають НД на погодження, включаються замовник розроблення НД, якщо це не є Мінпаливенерго України (або за його дорученням науково-дослідна організація), органи державного нагляду, якщо НД стосуються сфери їхньої діяльності, згідно з технічними регламентами, законодавством та положеннями про ці органи, інші центральні органи виконавчої влади, структурні підрозділи Мінпаливенерго України, сфера діяльності яких пов'язана з використанням НД.
4.3.3. Технічне завдання (у трьох примірниках) погоджують з організаціями згідно з додатком Б.
4.3.4. Форму першої сторінки технічного завдання на розроблення НД наведено у додатку Б. Технічне завдання затверджують:
- заступник Міністра, якщо розроблення (перегляд) фінансується за кошти державного бюджету;
- керівник замовника розроблення НД, якщо розроблення фінансується за рахунок коштів цього замовника.
Технічні завдання співвиконавцям затверджує організація-розробник.
4.3.5. Затверджене технічне завдання є невід'ємною частиною договору на розроблення НД.
4.3.6. Копія затвердженого технічного завдання направляється розробником в організацію відповідної галузі, якій доручено Мінпаливенерго України реєстрацію, ведення реєстру та комп'ютерного банку даних НД (далі - Центр реєстрації).
4.4. Розроблення першої та другої редакцій проекту НД
4.4.1. Першу редакцію проекту НД розробляють відповідно до технічного завдання та інших умов договору на його розроблення.
4.4.2. Одночасно із розробленням проекту НД розробник складає пояснювальну записку, яка повинна містити такі розділи:
- підстава для розроблення НД;
- призначення і завдання НД;
- характеристика об'єкта НД;
- надання чинності, упровадження, дата першого перевіряння і періодичність перевіряння;
- взаємозв'язок з іншими НД;
- відомості про розсилання на відгук;
- відомості про узгодження (тільки до остаточної редакції проекту НД);
- джерела інформації, використані під час розроблення НД;
- додаткові відомості.
Виклад пояснювальної записки до проекту НД подано у додатку В.
Пояснювальна записка підписується керівником організації-розробника, керівником роботи (із зазначенням його посади) і відповідальним виконавцем.
Проект НД, підписаний вищезазначеними особами, разом з пояснювальною запискою до нього організація-розробник розсилає на відгук організаціям згідно з переліком, поданим у технічному завданні. У супроводжувальному листі зазначають термін, протягом якого надаються зауваження та пропозиції. Термін розгляду НД має бути не більшим, ніж один місяць від дня одержання проекту НД.
4.4.3. Організації, які отримали проект НД на відгук, направляють свої зауваження і (або) пропозиції до проекту на адресу організації-розробника не пізніше строку, зазначеного у супроводжувальному листі розробника, який повинен бути не менше 15 днів. Якщо конкретний строк не зазначено, - то не пізніше одного місяця від дня отримання проекту. Відгук повинен містити обгрунтовані конкретні зауваження і (або) пропозиції, викладені в такій послідовності:
- проект НД у цілому;
- передмова;
- загальні розділи документа ("Вступ", "Сфера застосування", "Нормативні посилання", "Терміни та визначення понять", "Познаки та скорочення");
- основна частина (технічні та довідкові структурні елементи документа);
- пояснювальна записка до документа.
Якщо зауважень і пропозицій немає, то у відгуку треба зазначити:
"За першою редакцією проекту НД _______________________зауважень і
найменування НД
пропозицій ________________________________________________немає".
найменування організації
4.4.4. Організація-розробник на підставі отриманих заувжень і (або) пропозицій складає звіт відгуків, у якому всі зауваження і (або) пропозиції систематизуються і викладаються в порядку, наведеному в 4.4.3. Стосовно кожного зауваження і пропозиції організазація-розробник надає свій висновок з відповідним обґрунтуванням, використовуючи такі формулювання:
- "Ураховано" - якщо зауваження і (або) пропозицію прийнято повністю;
- "Ураховано частково" - якщо зауваження і (або) пропозицію прийнято частково. Далі подають обгрунтування відхилення частини зауваження і (або) пропозиції і номер пункту нової редакції проекту НД, який враховує це зауваження і (або) пропозицію;
- "Взято до відома" - якщо розробник погоджується із зауваженням і (або) пропозицією, але вони не стосуються цього проекту безпосередньо;
- "Відхилено" - якщо зауваження і (або) пропозицію не враховано, з обгрунтуванням відхилення зауваження і (або) пропозиції.
Рішення щодо врахування або відхилення зауважень і (або) пропозиції приймаються спільно з підрозділом Міністерства, який відповідно до функціональних обов'язків є відповідальним за це питання, та замовником розроблення НД.
Форму зводу відгуків на проект НД наведено в додатку Г.
4.4.5. Відгуки, надіслані після строку, зазначеного в 4.4.3, розглядаються і включаються до зведення відгуків на розсуд організації-розробника.
4.4.6. З урахуванням надісланих зауважень і пропозиції організація-розробник і організації-співвиконавці на підставі зведення відгуків виконують другу редакцію проекту НД та уточнюють пояснювальну записку.
4.4.7. За наявності у відгуках розбіжностей чи зауважень принципового характеру організація-розробник у місячний термін зобов'язана провести погоджувальну нараду щодо розгляду розбіжностей. На нараду запрошуються представники основних зацікавлених організацій і підприємств. Склад учасників наради повинен забезпечувати всебічне обговорення і прийняття оптимальних рішень. Організація-розробник напередодні скликання наради надсилає її учасникам уточнену остаточну редакцію проекту НД з пояснювальною запискою та витяг зі зведення відгуків із суперечливих питань. Рішення наради оформляється протоколом, підписаним усіма учасниками наради. Якщо після обговорення і прийняття рішення залишаються питання, з якими окремі представники не погоджуються, їм пропонується викласти свою точку зору письмово. Ці документи за підписами авторів додають до протоколу. Протокол наради і примірник остаточної редакції проекту НД організація-розробник надсилає до Мінпаливенерго України на ім'я заступника Міністра, відповідно до розподілу обов'язків, для прийняття остаточного рішення щодо розбіжностей. Мінпаливенерго України в десятиденний термін надсилає своє рішення до організації-розробника в письмовому вигляді. На підставі рішення, прийнятого Мінпаливенерго України, організація-розробник готує другу редакцію проекту НД.
4.4.8. Під час розроблення другої редакції проекту НД визначають дати початку і закінчення його дії, а також дату першого перевірення НД і періодичність перевірення. Дата надання чинності НД установлюється з таким розрахунком, щоб виданий документ було розіслано в організації, на які він поширюється, не пізніше ніж за один місяць до початку його дії. Дату першого перевірення і періодичність перевірення НД визначають виходячи з конкретних умов. Як правило, дату першого перевірення встановлюють через п'ять років після початку дії НД.
4.4.9. Другу редакцію проекту НД організація-розробник разом з пояснювальною запискою, зводом відгуків і Аркушем погодження (додаток Д) направляє на погодження одночасно в усі організації згідно з переліком, який додається до технічного завдання.
4.4.10. Організації, що погоджують НД, подають свій висновок у строк не пізніше одного місяця від дня отримання проекту НД. Лист про погодження або погоджений проект НД повинен бути підписаний керівником або заступником керівника організації.
4.4.11. Якщо НД розробляють на заміну чинного НД, погоджувальні організації у листі про погодження зазначають згоду на скасування чинного НД.
4.5. Розроблення остаточної редакції проекту НД
4.5.1. За наявності суттєвих зауважень і пропозицій до другої редакції проекту НД розробник організує їх фаховий розгляд, розробляє третю редакцію проекту НД, звід відгуків погоджувальних організацій, відповідно доопрацьовує пояснювальну записку та надсилає повторно на погодження проект НД усім погоджувальним організаціям, зазначеним у ТЗ.
4.5.2. За наявності зауважень та пропозицій до третьої редакції проекту НД розробник розробляє четверту редакцію НД, звід відгуків погоджувальних організацій на третю редакцію проекту та виконує роботи щодо погодження четвертої редакції.
Четверту редакцію проекту НД рекомендовано погоджувати на погоджувальній нараді, яку проводять організація-розробник спільно з підрозділом Мінпаливенерго України, відповідно до функціональних обов'язків відповідального за це питання, та замовником.
Погоджують НД на підставі протоколу цієї наради після врахування, за потреби, зауважень, сформульованих нарадою до цієї редакції НД.
4.5.3. Якщо неможливо досягнути консенсусу, погоджувальна нарада дає пропозиції щодо використання матеріалів проекту. Якщо нарада не відбулась, такі пропозиції дає розробник.
4.5.4. Остаточною редакцією проекту НД є така, яку погоджено організаціями згідно з ТЗ.
4.5.5. Погоджену остаточну редакцію проекту НД і текст документа на магнітному носії (дискета MS WORD) організація-розробник подає на експертизу.
Разом з остаточною редакцією проекту НД необхідно подавати таку документацію:
- Аркуш погодження;
- пояснювальну записку до першої та остаточної редакції проекту, в якій приділяється увага суттєвим розбіжностям між організаціями, і обгрунтування остаточних рішень. До пояснювальної записки додають протокол погоджувальної наради, рішення Мінпаливенерго України щодо врегулювання розбіжностей та інші документи принципового характеру, які вплинули на остаточну редакцію;
- першу редакцію проекту НД;
- копію технічного завдання;
- звід відгуків (до всіх редакцій проекту);
- оригінали документів, які підтверджують погодження проекту НД.
4.6. Експертиза, прийняття, надання чинності, реєстрація і підготовка до видання
4.6.1. Організацію експертизи НД здійснює Центр реєстрації. До експертизи залучають відомих науковців і фахівців.
4.6.2. Під час експертизи перевіряють НД на відповідність законодавчим актам, національним стандартам і нормативним документам Мінпаливенерго України, а також літературно-технічне редагування. Одночасно повинні бути підготовлені пропозиції щодо перегляду (зміни) взаємопов'язаних нормативних документів.
4.6.3. У разі наявності зауважень за результатами експертизи Центр реєстрації готує лист стосовно цих зауважень і повертає проект НД розробникові на доопрацювання.
4.6.4. Розробник після внесення відповідних змін до проекту НД та проведення (за потреби) погоджувальних процедур надсилає до Центру реєстрації із супровідним листом проект НД на повторну експертизу.
4.6.5. За позитивними результатами експертизи Центр реєстрації редагує проект НД (за необхідності), погоджує його з організацією-розробником і готує висновок. Примірник проекту НД Центр реєстрації разом із супровідним листом направляє для прийняття та надання чинності до Мінпаливенерго України.
Разом з проектом НД необхідно подавати до Мінпаливенерго України таку документацію:
- висновок Центру реєстрації;
- проект наказу Мінпаливенерго України про прийняття та надання чинності НД;
- документи, перелік яких наведено в 4.5.6.
4.6.6. Усі НД приймають наказом Мінпаливенерго України. У разі потреби, тим самим наказом скасовують чинність НД (в цілому чи в частині), які суперечать НД, що затверджується, або які втратили актуальність.
В наказі визначають термін надання чинності з урахуванням часу на виконання підготовчих заходів щодо його впровадження.
Терміни надання чинності НД, пов'язаних із технічними регламентами, повинні бути взаємоузгоджені.
4.6.7. Наказ про прийняття та надання чинності НД відповідальний структурний підрозділ Мінпаливенерго України розсилає всім підприємствам, установам та організаціям згідно з розрахунком розсилки, підготовленим підрозділом Мінпаливенерго України, відповідно до функціональних обов'язків відповідальним за це питання.
Копію наказу підрозділ Мінпаливенерго України, відповідно до функціональних обов'язків відповідальний за це питання, разом з документами, перелік яких наведено в 4.6.5, передає до Центру реєстрації на реєстрацію, зберігання та введення до галузевої бази даних НД.
4.6.8. Центр реєстрації надає реєстраційний номер НД, включає його до галузевої бази даних НД. Стандарти Мінпаливенерго України Центр реєстрації направляє на державну реєстрацію згідно ДСТУ 1.6. Один примірник зареєстрованого НД з копією наказу про його прийняття Центр реєстрації направляє до організації-розробника.
4.6.9. Готує НД до видання Центр реєстрації або інший виконавець, уповноважений на це замовником розроблення НД. Готується НД до видання згідно із СОУ МПЕ 40.1.01.002.
4.6.10. Перший примірник видавничого оригінал-макету НД залишається на зберіганні в архіві замовника розроблення НД, другий передається до Центру реєстрації для галузевого архіву.
4.7. Порядок видання і впровадження
4.7.1. Порядок видання та розповсюдження НД здійснюється відповідно до Закону України "Про стандартизацію".
4.7.2. Організація, відповідальна за тиражування та розповсюдження НД, визначається наказом Мінпаливенерго України про прийняття та надання чинності НД.
4.7.3. Підприємствам (організаціям), на які поширюється дія конкретного НД, впровадження цього НД рекомендується оформляти наказами, розпорядженнями і, за необхідності, затверджувати план організаційно-технічних заходів щодо застосування НД з конкретними завданнями по підрозділах (цехах, службах, відділах тощо). НД потрібно включати до переліків необхідних інструкцій і технологічних схем для підрозділів енергетичних компаній, затверджених головним інженером.
4.7.4. НД вважається впровадженим, якщо встановлених ним положень дотримуються у відповідній сфері діяльності.
4.7.5. Центральні органи виконавчої влади контролюють термін впровадження і дотримання положень НД у сферах діяльності, визначених технічними регламентами чи законодавством.
4.7.6. Органи державного нагляду контролюють термін впровадження і дотримання положень НД, якщо НД стосуються сфери їхньої діяльності, згідно з технічними регламентами, законодавством та положеннями про ці органи.
4.7.7. Якщо в угоді між замовником і виконавцем є посилання на певні НД, замовник контролює термін впровадження і дотримання положень цих НД виконавцем.
4.8. Правила перевіряння, переглядання, розроблення змін та поправок і скасування НД
4.8.1. Супроводження НД
4.8.1.1. Супроводження бази даних НД відповідної галузі здійснює Центр реєстрації, який складає покажчик чинних НД і надає послуги щодо ведення галузевої системи нормативних документів.
4.8.1.2. Супроводження кожного конкретного НД здійснюють організація-розробник і Центр реєстрації, до яких надсилаються зауваження і пропозиції, які виникають у процесі застосування НД. У разі накопичення певної кількості зауважень за необхідності організація-розробник і Центр реєстрації можуть подати замовникові розроблення НД пропозицію щодо внесення змін і доповнень, перегляду або скасування НД.
4.8.2. Правила перевіряння НД
4.8.2.1. НД перевіряють на відповідність їх законодавству України, потребам споживачів і держави, рівневі розвитку науки й техніки, досягнутому на момент перевіряння НД, та для визначення ступеня їх гармонізації з національними стандартами та іншими документами у сфері стандартизації, узгодженості з НД Мінпаливенерго України тієї самої сфери застосування.
4.8.2.2. НД перевіряє розробник, якщо інше не встановлено Мінпаливенерго України. Перевіряння здійснюють за власною ініціативою розробника або за дорученням Мінпаливенерго України. НД доцільно перевіряти регулярно: через п'ять років після розроблення, перегляду чи останнього перевіряння, якщо не виникає потреби перевірити його раніше.
4.8.2.3. Під час перевіряння НД потрібно взяти до уваги всі листи із запитами, зауваженнями або пропозиціями, які стосуються будь-яких аспектів НД (змісту положень, практики застосовування, редакційних змін тощо) та які надійшли із часу прийняття НД.
4.8.2.4. Центр реєстрації або організація-розробник повинні зберігати зазначені вище листи протягом міжперевірювального строку.
Центр реєстрації такі листи повинен долучати до справи НД та надавати на розгляд організації-розробникові під час перевіряння (переглядання) НД.
4.8.2.5. За результатами перевіряння НД готують акт, форму якого наведено в додатку Е та який повинен містити одну із обїрунтованих пропозицій:
- застосовувати НД далі, не переглядаючи;
- переглянути;
- скасувати;
- розробити зміни.
Ці пропозиції подають протягом місяця на розгляд до Мінпаливенерго України для прийняття рішення за результатами перевіряння. Висновок щодо перевірення НД долучають до його справи.
4.8.3. Правила переглядання НД
4.8.3.1. НД переглядають, щоб установити в НД нові, прогресивніші положення за результатами перевірення. НД переглядають:
- у разі виникнення його невідповідності технічним регламентам чи законодавству;
- якщо опубліковано нову версію національного НД;
- за результатами перевіряння.
4.8.3.2. Переглядання НД полягає в розробленні нового НД. У цьому разі переглянутий НД скасовують, а в новому зазначають, замість якого (яких) НД його розроблено, і змінюють рік його прийняття.
4.8.3.3. Переглядання НД вносять до програми робіт і виконують згідно з 4.1 - 4.7 цього стандарту.
Перегляд НД повинен складатись з тих самих етапів, що й розроблення НД.
Визначення етапів переглядання НД здійснюють одночасно зі складанням технічного завдання на переглядання НД.
4.8.3.4. Переглядаючи НД, треба підготувати пропозиції щодо переглядання (або зміни) взаємопов'язаних нормативних документів.
4.8.3.5. НД на продукцію (процеси, послуги) обов'язково переглядають, якщо є потреба внести вимоги і норми з безпеки чи охорони природного довкілля або змінити ці вимоги, а також, якщо встановлено нові вимоги, які призводять до порушення сумісності і взаємозамінності раніше виготовленої продукції з продукцією, виготовлюваною згідно з новим НД.
Під час переглядання НД уточнюють (коригують) показники (норми, характеристики, вимоги, параметри, терміни), посилання на нормативні документи, приклади, які наводяться, та інші відомості. Під час переглядання НД ураховують всі внесені до нього зміни.
4.8.3.6. Переглядаючи НД, слід взяти до уваги листи, зазначені у 4.8.2.3.
4.8.3.7. Роботу з переглядання НД, включаючи його видання і розсилання, слід виконувати за один рік до закінчення терміну дії документа, який переглядають (якщо його було встановлено).
4.8.4. Правила розроблення змін та поправок до НД
4.8.4.1. Зміну до НД розробляють, якщо є потреба змінити чи вилучити певні положення НД або внести нові положення, зокрема, відстежуючи зміни законодавства та технічних регламентів.
Одночасно з проектом зміни до НД готують пропозиції щодо змін взаємопов'язаних нормативних документів.
До НД, розробленого на основі національного стандарту, зміну розробляють тоді, коли до національного стандарту внесено зміни.
4.8.4.2. Зміну до НД на продукцію (процеси, послуги) розробляють, якщо є потреба доповнити його новими положеннями або нормами, які не призведуть до порушення вимог безпеки, охорони природного довкілля, сумісності і взаємозамінності продукції (процесів, послуг) з тією, яку виготовлено згідно з НД.
4.8.4.3. Зміну до НД готує, як правило, розробник НД. Відповідальність за своєчасність внесення змін до НД покладено на розробника НД.
4.8.4.4. Обсяг зміни або декількох змін повинен унеможливлювати неправильне чи неоднозначне розуміння положень НД та забезпечувати зручність користувачу НД. Обсяг зміни не повинен перевищувати 20% обсягу документа. Якщо обсяг пропонованої зміни перевищить 20% обсягу тексту документа, то його треба переглянути або перевидати, урахувавши цю зміну.
4.8.4.5. Зміну стосовно уточнення посилань і (або) редакційних змін наявного положення не розробляють як самостійний документ, а долучають до чергової зміни, зумовленої потребою доповнити, вилучити чи змінити технічні положення НД. Можна не розробляти зміни щодо продовження, обмеження або зняття обмеження строку чинності НД, а встановлювати їх наказом Мінпаливенерго України.
4.8.4.6. Побудова, виклад та оформлення зміни повинні відповідати вимогам СОУ МПЕ 40.1.01.002.
4.8.4.7. Розробляють, погоджують, експертують, приймають і реєструють зміну згідно з правилами, установленими для НД.
4.8.4.8. Зміну погоджують ті самі організації, які погоджували проект НД.
4.8.4.9. Кожній зміні до НД Мінпаливенерго України надає порядковий номер і визначає термін набуття чинності. У разі прийняття зміни до НД щодо обмеження чи скасування обмеження строку чинності термін набуття чинності цієї зміни не встановлюють!
4.8.4.10. Реєструють та видають зміни згідно з вимогами 4.6, установленими для НД.
4.8.4.11. Якщо у прийнятому НД виявлено незначні недоліки (наприклад, помилки написання, неправильне вживання розділових знаків чи окремих елементів графічних зображень, формулювання, що може вплинути на правильне розуміння тексту, тощо), то для усунення недоліку розробляють поправку.
4.8.4.12. Поправка не повинна змінювати технічні положення НД.
4.8.4.13. Поправку готує розробник НД або Центр реєстрації і надає її для опублікування без прийняття Мінпаливенерго України.
4.8.4.14. Інформацію про прийняті зміни чи поправки подають у покажчику чинних НД, який готується до видання Центром реєстрації.
4.8.4.15. У примірники НД, які належать користувачам і фондам стандартів, їх власники повинні внести зміни чи поправки до текстів НД у найкоротший строк після опублікування офіційних повідомлень про прийняті зміни чи поправки.
4.8.5. Правила скасування НД
4.8.5.1. Скасовує НД Мінпаливенерго України, якщо регламентовану цим НД продукцію більше не випускають (процес - не використовують, послугу - не надають), розроблено замість нього інший нормативний документ, НД втратив актуальність, а також в інших обґрунтованих випадках.
НД скасовують наказом Мінпаливенерго України.
4.8.5.2. За потреби документ скасовують частково:
- якщо НД стосується групи продукції, окремі види якої більше не виробляються;
- якщо надають чинності НД, який замінює частину положень чинного НД.
У разі часткового скасування НД уточнюють, за потреби, його сферу застосування.
4.8.5.3. Розробник НД подає НД, який підлягає скасуванню, до Мінпаливенерго України разом із супровідним листом і оригіналом документа, що засвідчує згоду замовника розроблення НД на його скасування, а також обґрунтування потреби скасування.
4.8.5.4. Документи стосовно скасування НД подають не пізніше ніж за 4 міс. до пропонованої дати його скасування.
4.8.5.5. Інформацію про скасування НД подають в покажчику чинних НД не пізніше ніж за 2 міс. до встановленої дати його скасування, якщо інше не встановлено в наказі про скасування НД.
Додаток А
до п. 4.3.1 стандарту
Мінпаливенерго України
"Розроблення нормативних
документів. Правила"
(довідковий)
ВИКЛАД
і зміст технічного завдання на розроблення НД
А.1 Побудова, виклад і зміст технічного завдання на розроблення НД
А.1.1. Технічне завдання на розроблення НД містить такі розділи:
- підстава для розроблення НД;
- термін розроблення;
- призначення і завдання НД;
- характеристика об'єкта стандартизації;
- розділи й основні положення, установлювані НД;
- взаємозв'язок з іншими нормативними документами;
- джерела інформації;
- етапи робіт і терміни їх виконання;
- додаткові дані.
А.1.2. У розділі "Підстава для розроблення НД" зазначають назву директивного документа, на підставі якого розробляють НД.
А.1.3. У розділі "Термін розроблення" зазначають початок і закінчення розроблення проекту НД згідно з програмою робіт чи директивним документом.
А.1.4. У розділі "Призначення і завдання НД" зазначають:
- конкретні кінцеві результати, яких мають на меті досягти, та завдання, які треба розв'язати, застосовуючи розроблюваний документ;
- сферу діяльності, на яку впливатиме застосовування розроблюваного документа (сферу діяльності доцільно зазначати відповідно до прийнятої системи класифікації НД та чинних державних класифікаторів);
- переваги, які дасть застосування розроблюваного документа, або можливі втрати від того, що його не буде впроваджено у певній сфері діяльності у запропонований строк;
- пріоритетні питання, розв'язанню яких сприятиме розроблюваний документ, зокрема: безпечність продукції щодо життя, здоров'я та майна населення, підвищення якості продукції (процесів, послуг), сумісність і взаємозамінність продукції, її уніфікація, економія усіх видів ресурсів, поліпшення техніко-економічних показників виробництва, захист природного довкілля, запобігання аваріям чи техногенним катастрофам, термінологічна сумісність.
А.1.5. У розділі "Характеристика об'єкта стандартизації" зазначають:
- коротку характеристику об'єкта стандартизації та його відповідність потребам національної економіки й суспільства, споживачів, сучасному рівневі розвитку техніки та знань;
- взаємозв'язок об'єкта стандартизації з іншими об'єктами даної і суміжних сфер стандартизації відповідно до прийнятих для них систем об'єктів стандартизації;
- наявність чинних стандартів, технічних умов та інших нормативних документів (національних, ISO, ІЕС та інших міжнародних організацій зі стандартизації), які стосуються даного об'єкта стандартизації, а також установлені ними положення і значення основних характеристик об'єкта стандартизації;
- своєчасність розроблення НД та ступінь готовності до його впровадження й застосовування.
А.1.6. У розділі "Розділи й основні положення, установлювані НД" подають попередній перелік розділів документа та їхні орієнтовні назви, а також перелік основних положень, які планують викласти в кожному з них. Доцільно виділити положення, що стосуються таких аспектів об'єкта стандартизації:
- безпечність продукції (процесів, послуг) для життя, здоров'я та майна людей;
- охорона природного довкілля, запобігання аваріям і техногенним катастрофам;
- забезпечення взаємозамінності, сумісності та уніфікації продукції;
- підвищення технічного рівня та якості продукції (процесів, послуг);
- підвищення рівня захисту інтересів споживачів;
- заощадження всіх видів ресурсів, поліпшення техніко-економічних показників виробництва;
- систематизація (класифікація) інформації, упорядкування термінології, систем величин;
- положення, пов'язані зі створенням умов, розробленням методів та засобів використовування сучасних інформаційних технологій.
Під час розроблення змін до НД зазначають основні його положення, які треба внести, змінити або вилучити.
Якщо технічне завдання розробляють на групу пов'язаних НД (групове технічне завдання), то зазначають перелік основних положень для кожного документа окремо.
А.1.7. У розділі "Взаємозв'язок з іншими нормативними документами" зазначають:
- належність розроблюваного НД до групи взаємопов'язаних документів;
- НД на групу однорідної продукції, відповідно до якого буде розроблено певний НД;
- чинні НД (охоплюючи стандарти ISO, ІЕС та інших міжнародних організацій) і технічні умови, з якими треба пов'язати та узгодити розроблюваний документ;
- чинні НД, кодекси усталеної практики (зводи правил, настанови, правила) і технічні умови, які треба переглянути, змінити або скасувати після прийняття і надання чинності розроблюваному документові.
А.1.8. У розділі "Джерела інформації" зазначають основні джерела інформації, які треба використати у процесі розроблювання проекту НД:
- чинні технічні регламенти та законодавство України;
- національні НД України (позначення та назви);
- міжнародні, регіональні стандарти та інші документи міжнародних організацій, національні стандарти інших країн (позначення та назви);
- класифікатори;
- звіти про патентні дослідження об'єкта стандартизації;
- матеріали про результати випробування дослідних зразків (дослідних партій) стандартизованої продукції;
- нормативну і технічну документацію ліцензіата (за наявності ліцензії);
- звіти про науково-дослідні, дослідно-конструкторські і дослідно-технологічні роботи;
- науково-технічну літературу, каталоги, довідники та інші інформаційні джерела.

................
Перейти до повного тексту