- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 червня 2006 р.
за N 740/12614
Про затвердження Правил сертифікації аеропортів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства
інфраструктури
N 343 від 05.09.2011
N 964 від 29.11.2013 - Наказ скасовано
на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 439 від 08.09.2014
Наказами Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021
N 869 від 18.10.2022 )
Відповідно до статті
48 Повітряного кодексу України, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2006
N 709 "Про затвердження Положення про Державну службу з нагляду за забезпеченням безпеки авіації" та з метою впорядкування і забезпечення ефективного проведення робіт із сертифікації аеропортів та суб'єктів комерційного обслуговування в аеропортах НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила сертифікації аеропортів (далі - Правила), що додаються.
2. Департаменту стандартизації та сертифікації аеропортів (Суворов О.М.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести Правила до відома керівників структурних підрозділів Державіаслужби та керівників авіаційних підприємств.
3. Керівникам аеропортів, авіакомпаній та суб'єктів комерційного обслуговування в аеропортах під час укладання договорів на аеропортове обслуговування передбачати необхідність обов'язкового проходження процедури сертифікації.
4. Керівникам структурних підрозділів Державіаслужби взяти до керівництва вказані Правила.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державіаслужби Настасієнка В.М.
Голова ПОГОДЖЕНО: Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Міністр транспорту та зв'язку України |
М.О.Марченко А.В.Дашкевич В.Бондар |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
13.06.2006 N 407
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 червня 2006 р.
за N 740/12614
ПРАВИЛА СЕРТИФІКАЦІЇ АЕРОПОРТІВ
( У тексті Правил слова "Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації" та "Державіаслужба" у всіх відмінках замінено словами "Державна авіаційна служба України" та "Державіаслужба України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 343 від 05.09.2011 )
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила поширюються і є обов'язковими для юридичних осіб або структурних підрозділів юридичних осіб незалежно від їх форм власності та відомчої належності, які здійснюють аеропортову діяльність в аеропортах України.
1.2. Правила встановлюють єдиний порядок і процедури сертифікації суб’єктів аеропортової діяльності.
( Пункт 1.2 глави 1 в редакції Наказу Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
1.3. Правила використовуються для сертифікації технологічних процесів, виробничих структур, організаційних та технічних систем і засобів виробництва з метою підтвердження їх відповідності вимогам чинного законодавства та нормативних документів України, спрямованих на забезпечення безпеки польотів (далі - БП), авіаційної безпеки (далі - АБ), екологічної безпеки (далі - ЕБ) та охорони праці (далі - ОП) на об'єктах, призначених для приймання та відправлення повітряних суден (далі - ПС), обслуговування авіаційних перевезень та авіаційних робіт.
1.4. Нормативні посилання
При розробці цих Правил використовувалися такі нормативні акти:
( Абзац одинадцятий пункту 1.4 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 343 від 05.09.2011 )
Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93
N 819;
Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.99
N 1109;
Порядок видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2001
N 150;
Порядок і правила проведення обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об'єктах підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об'єкти та об'єкти, господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного і санітарно-епідеміологічного характеру, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002
N 1788;
Doc 9137 "Руководство по аэропортовым службам" ІКАО, частини 1-9;
Doc 8335 "Руководство по процедурам эксплуатационной инспекции, сертификации и постоянного надзора";
"Порадник IATA із аеропортового обслуговування (Airport Handling Manual АНМ-810 IATA)";
Директива 96/67/ЕС Ради Європейського Союзу від 15 жовтня 1996 року "Про доступ до ринку наземних послуг в аеропортах Європейського Союзу".
1.5. У цих Правилах терміни мають такі визначення:
Авіаційна безпека - комплекс заходів, а також людські та матеріальні ресурси, призначені для захисту цивільної авіації (далі - ЦА) від актів незаконного втручання в її діяльність.
Авіаційна наземна техніка - сукупність спеціальних технічних наземних засобів для обслуговування авіаційної техніки, повітряних перевезень та утримання аеродромів.
Авіаційні правила України - прийнятий в Україні звід процедур, норм, правил, стандартів і вимог, що визначають і регулюють порядок діяльності ЦА України з метою забезпечення безпеки польотів.
Авіаційний персонал - особовий склад авіаційного підприємства, організації, підрозділу, навчального закладу, що складається з авіаційних спеціалістів за професійною ознакою.
Аеродромне обладнання - обладнання, розташоване в межах аеродрому або за його межами, яке встановлено та обслуговується з метою забезпечення прибуття, відправлення та руху повітряних суден на поверхні аеродрому.
Аеропорт - підприємство, що здійснює приймання і відправлення ПС, пасажирів, багажу, пошти і вантажів, обслуговування польотів ПС і екіпажів, яке має для цього аеродром, аеровокзал, інші наземні споруди, а також необхідну структуру, обладнання, авіаційний персонал та інших працівників.
Аеропортова діяльність - виконання технологічних процесів і підтримання в експлуатаційному стані споруд, механізмів, машин та обладнання для забезпечення зльоту, посадки, маневрування, стоянки ПС, технічного обслуговування ПС, забезпечення паливно-мастильними матеріалами (далі - ПММ) і спеціальними рідинами, обслуговування пасажирів, екіпажів, багажу, пошти, вантажів та забезпечення авіаційних робіт.
Безпека польотів - комплексна характеристика повітряного транспорту, яка визначає здатність виконувати польоти без загрози для життя і здоров'я людей.
Вимоги безпеки польотів - вимоги, установлені законодавством України та авіаційними правилами України, виконання яких забезпечує здатність виконувати польоти без загрози для життя і здоров'я людей.
Власник сертифіката - юридична особа, що в установленому порядку отримала сертифікат на аеропортову діяльність або види аеропортової діяльності.
( Абзац дванадцятий пункту 1.5 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 343 від 05.09.2011 )
Доказова документація - документація, що містить докази відповідності заявника сертифікаційним вимогам.
Заявник - підприємство в особі керівника, який у встановленому порядку подав заявку на отримання сертифіката на аеропортову діяльність або види аеропортової діяльності з наземного забезпечення польотів.
Контроль - заздалегідь спланована система професійно обґрунтованих дій органів контролю виконавчої влади, спрямованих на визначення стану суб'єкта та об'єкта контролю щодо його відповідності встановленим вимогам, нормам та стандартам, технології роботи з метою забезпечення якості надання послуг при повному забезпеченні безпеки людей та навколишнього середовища.
Міжнародний аеропорт - аеропорт, визначений державою на її території для приймання та відправлення повітряних суден, що виконують міжнародні повітряні перевезення, у якому здійснюються митні, імміграційні, санітарні, карантинні (стосовно тварин і рослин) та інші процедури, передбачені національним і міжнародним законодавством.
Нагляд - постійний контроль за виконанням авіапідприємствами вимог нормативних актів щодо дотримання правил безпеки польотів, авіаційної та екологічної безпеки, охорони праці, захисту майна, безпеки життя та здоров'я людей.
Наземне забезпечення - послуги, які необхідні для забезпечення прильоту, вильоту, переміщення, стоянки та обслуговування ПС, обслуговування пасажирів, екіпажів, багажу, пошти, вантажів та забезпечення авіаційних робіт.
Орган сертифікації суб'єктів аеропортової діяльності (далі - ОС) - структурний підрозділ Державіаслужби України, який здійснює дії із сертифікації суб'єктів аеропортової діяльності (далі - САД).
Сертифікація - процедура, за допомогою якої документально засвідчується відповідність наданих послуг, системи управління якістю, системи екологічного менеджменту, персоналу вимогам законодавства та нормативних документів.
Сертифікат відповідності - документ, який підтверджує, що послуги, система управління якістю, система екологічного менеджменту, персоналу відповідають установленим вимогам законодавства та нормативних документів.
Сертифікаційні вимоги - вимоги, що містяться в нормативних документах, які необхідні для забезпечення належного рівня безпеки польотів і роботи авіаційного та іншого персоналу в процесі експлуатації аеропорту, регулюють діяльність, відповідальність та взаємовідносини в ЦА, і дотримання яких необхідне для забезпечення якісної, надійної та безпечної роботи.
Сертифікаційне обстеження - комплекс заходів, спрямований на перевірку Заявника виконувати дії в заявленій сфері діяльності згідно з вимогами законодавства та нормативних документів.
Система якості - сукупність взаємопов'язаних та взаємодіючих елементів організаційної структури, визначених механізмів відповідальності, коло повноважень та процедур, а також процесів та ресурсів, які забезпечують здійснення загального керівництва якістю та її відповідність установленим вимогам.
Система управління якістю - система управління, яка спрямовує та контролює діяльність організації щодо якості.
Суб'єкт аеропортової діяльності - аеропорт, структурний підрозділ аеропорту (аеропортова служба) або іншого підприємства, суб'єкти комерційного обслуговування в аеропортах, інші підприємства незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють аеропортову діяльність.
Суб'єкт комерційного обслуговування - юридична особа незалежно від її організаційно-правової форми та форми власності, яка виконує в аеропорту на договірних умовах комерційну діяльність щодо надання послуг з наземного обслуговування, яка зареєстрована в установленому порядку та має Сертифікат відповідності на виконання робіт, обумовлених угодами та договорами.
Центр сертифікації - галузева науково-технічна установа або експертний центр, які в установленому законодавством порядку атестовані для виконання сертифікаційних робіт.
1.6. У цих Правилах використовуються такі скорочення:
АБ - авіаційна безпека;
АНТ - авіаційна наземна техніка;
АО - аеродромне обладнання;
АПУ - авіаційні правила України;
АС - аеропортова служба;
АТ - авіаційна техніка;
БП - безпека польотів;
ЕБ - екологічна безпека;
IATA - Міжнародна авіатранспортна асоціація;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
ОП - охорона праці;
ОС - орган сертифікації;
ПБ - пожежна безпека;
ПС - повітряне судно;
ПММ - паливно-мастильні матеріали;
САД - суб'єкт аеропортової діяльності;
СКО - суб'єкт комерційного обслуговування;
ЦА - цивільна авіація;
ЦС - центр сертифікації;
AFTN - авіаційна фіксована мережа електрозв'язку;
ISO - Міжнародна організація зі стандартизації.
2. Державна система сертифікації та нагляду за діяльністю аеропортів
2.1. Організація державної системи сертифікації суб'єктів аеропортової діяльності
( Пункт 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
2.1.1. Організація державної системи сертифікації САД визначена цими Правилами і передбачає сертифікацію суб'єктів аеропортової діяльності незалежно від форм власності та відомчої належності.
( Підпункт 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
2.1.2. САД як суб'єкти господарювання, які здійснюють певні види аеропортової діяльності у відповідності до встановлених авіаційними правилами України вимог до технологічних процесів, організаційних систем, виробничих структур, кваліфікації персоналу, відповідають за невиконання цих вимог.
2.1.3. Відповідність суб'єктів господарювання та їх послуг вимогам, установленим нормативно-правовими та нормативно-технічними документами, засвідчується Сертифікатом.
2.1.4. Державіаслужба України здійснює регулювання діяльності аеропортів через сертифікацію та регулярне інспектування процесів аеропортової діяльності з технічного та наземного забезпечення польотів з прийняттям відповідних заходів з обмеження або припинення діяльності при недотриманні встановлених у ЦА вимог.
2.1.5. Види аеропортової діяльності, що підлягають сертифікації, наведені в додатку 1.
2.1.6. Сертифікаційні вимоги для забезпечення необхідного рівня діяльності САД в аеропортах затверджуються та вводяться в дію наказом Державіаслужби України.
2.1.7. Сертифікація САД проводиться за заявкою, яка подається до Державіаслужби України згідно з пунктом 3.1.
2.1.8. Для сертифікації САД та їх інспектування залучаються відповідні підрозділи Державіаслужби України за напрямами діяльності, наукові установи, ЦС, окремі експерти (за їх згодою).
2.1.9. Рішенням Державіаслужби України Сертифікат може бути скасований або дія його призупинена, якщо САД порушить установлені сертифікаційні вимоги або втратить змогу виконувати їх.
2.2. Обов'язки Заявника та Власника Сертифіката
2.2.2. Про зміну даних, що містяться в заявці на сертифікацію і документації (назва, статус, відомча належність, реквізити зв'язку, банківські реквізити, організаційно-штатна структура, керівний персонал та інше), Заявник зобов'язаний протягом 10 днів повідомити Державіаслужбу України.
2.2.3. САД відповідає за розробку власних (внутрішніх) документів щодо забезпечення надійної, якісної та безпечної аеропортової діяльності, регулярності та ефективності наземного обслуговування, відповідності послуг вимогам законодавства та нормативних документів. Для міжнародних аеропортів питання інформаційних технологій, спрощення формальностей та авіаційної безпеки необхідно вирішувати на рівні вимог, установлених ІКАО, IATA.
2.2.4. Власник Сертифіката відповідає за підтримання виробничої діяльності на рівні сертифікаційних вимог протягом усього терміну дії виданого Сертифіката і не має права передавати його іншій юридичній особі.
2.2.5. Власник Сертифіката повинен мати копію оформленої сертифікаційної справи з усіма змінами та доповненнями.
3. Порядок та процедури сертифікації Заявника
3.1. Підготовка та подання заявки на одержання Сертифіката. Загальні вимоги до доказової документації
3.1.1. Сертифікація включає такі основні етапи:
- підготовка доказової документації та подання заявки на сертифікацію;
- отримання заявки і попередня оцінка комплектності доказової документації;
- комплексна експертиза доказової документації;
- сертифікаційне обстеження та оцінка відповідності Заявника;
- прийняття рішення про видачу (відмову у видачі) Сертифіката;
- оформлення та видача Сертифіката;
- контроль та нагляд за аеропортовою діяльністю Власника Сертифіката.
3.1.2. Заявка на одержання Сертифіката (далі - Заявка) надається у таких випадках:
- при первинній сертифікації;
- при закінченні терміну дії попереднього Сертифіката;
- при відновленні після скасування або призупинення дії Сертифіката;
- при необхідності оформлення змін або доповнень до Сертифіката, який був виданий раніше.
3.1.3. Заявка повинна бути підписана керівником Заявника.
( Підпункт 3.1.3 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 964 від 29.11.2013 - Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 439 від 08.09.2014; із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 869 від 18.10.2022 )
3.1.4. Заявка та доказова документація повинні подаватися державною мовою. Посилання на назви документів виконуються на мові оригіналу документа.
3.1.5. Заявка встановленої форми (додаток 2) повинна містити:
- загальні відомості про Заявника (повну та скорочену назву, місцезнаходження, реквізити зв'язку, прізвище, ім'я, по батькові керівника);
- основні відомості (перелік передбачених видів аеропортової діяльності, що підлягають сертифікації);
- додаткові відомості (прізвища, ім'я, по батькові та посади керівників і посадових осіб, які мають право підпису);
- гарантії Заявника щодо виконання усіх умов сертифікації, достовірності інформації, що надається, забезпечення безпеки авіації, дотримання вимог законодавства та нормативних документів;
- перелік документів (у друкованому вигляді на паперовому носії та в електронному - на магнітному носії), які додаються до Заявки.
3.1.6. До Заявки в комплекті доказової документації надаються документи, перелік яких наведений у додатку 3.
3.1.7. Перелік особового складу надається за формою, яка наведена в додатку 4.
3.1.8. Кожний документ доказової документації повинен бути затверджений або підписаний керівником або вповноваженою на це посадовою особою, їхніми заступниками або особами, які виконують їх обов'язки за наказом, із зазначенням посади та прізвища особи, яка підписує документ. Документи, що мають підписи з позначками "/", "за" та без прізвища і посади осіб, які поставили свої підписи, до розгляду не приймаються.
( Підпункт 3.1.9. виключено на підставі Наказу Державної авіаційної служби
N 869 від 18.10.2022 )
3.1.9. Документація з підчистками, рукописними або машинописними виправленнями, що не завірені підписом,до розгляду не приймається.
( Підпункт 3.1.9. із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 869 від 18.10.2022 )
3.1.10. Доказова документація, що подається до Заявки, готується у трьох примірниках: один примірник залишається у Заявника, два примірники передаються до Державіаслужби України. Документи комплектуються в сертифікаційні справи за розділами відповідно до змісту.
3.1.11. Сторінки сертифікаційних справ повинні бути пронумеровані за розділами. Кількість сторінок кожного розділу наданих документів указується у змісті при поданні Заявки.
3.1.12. Підготовка доказової документації покладається на Заявника. За необхідності Заявник може доручити на договірній основі підготовку або експертизу доказової документації відповідним ЦС або окремим експертам.
3.1.13. СКО, які розповсюджують сферу своєї діяльності на інші аеропорти, повинні підтвердити свою спроможність виконувати заявлену діяльність у кожному окремому аеропорту.
3.1.14. Перелік документів, що залучаються до сертифікаційної справи, наведений у додатку 5.
3.2. Попередня оцінка Заявки та доказової документації
3.2.1. Заявка та доказова документація після реєстрації передаються до ОС для організації розгляду та експертизи наданих документів у структурних підрозділах Державіаслужби України.
3.2.2. ОС у 5-денний термін після реєстрації Заявки здійснює вхідний контроль, попередню оцінку комплектності доказової документації з метою визначення необхідного складу учасників сертифікації, організації та координації їх роботи.
3.2.3. Попередня оцінка комплекту доказової документації та рішення щодо прийняття (або відмови) її до розгляду здійснюються у 10-денний термін з дня реєстрації Заявки на підставі аналізу наданої документації відповідно до вимог пункту 3.1.
3.2.4. Державіаслужба України може відхилити Заявку в разі невиконання вимог пункту 3.1 цих Правил. При цьому Заявнику письмово повідомляється про те, що Заявка не приймається до розгляду з поясненням причин повернення.
3.2.5. У разі позитивного результату попередньої оцінки Заявки та доказової документації Заявнику в письмовій формі за підписом начальника ОС повідомляється про прийняття Заявки до розгляду.
3.2.6. Заявнику надсилається рахунок щодо сплати державного збору за розгляд доказової документації, а також надається на узгодження план-графік проведення сертифікаційних робіт (додаток 6).
3.2.7. План-графік складається та підписується відповідальним спеціалістом, погоджується Заявником та затверджується керівником ОС. Узгодження плану-графіка здійснюється шляхом обміну документів поштою, факсом або електронною поштою.
3.2.8. Продовження офіційних дій з подальшого виконання сертифікаційних робіт здійснюється після підтвердження сплати державного збору.
3.3. Комплексна експертиза доказової документації
3.3.1. Комплексна експертиза доказової документації проводиться з метою визначення відповідності видів діяльності, що заявлені, та САД сертифікаційним вимогам та виявлення недоліків, що згодом можуть порушити вимоги законодавства та нормативних документів і викликати загрозу БП.
3.3.2. ОС та інші учасники сертифікації, участь яких обумовлюється відповідно до заявлених видів діяльності Заявника та сфери відповідальності учасників сертифікації, у двомісячний термін здійснюють комплексну експертизу доказової документації на відповідність нормативно-правовим та нормативно-технічним документам.
3.3.3. Аналіз доказової документації здійснюється методом експертних оцінок із залученням спеціалістів підрозділів Державіаслужби України, наукових установ, відповідних ЦС та окремих експертів (за їх згодою).
3.3.4. Під час проведення експертизи доказової документації перевіряється, що Заявник:
- має у наявності документи згідно з підпунктом 3.1.6;
- запропонував тип і рівень послуг, що не суперечать нормативно-правовим та нормативно-технічним вимогам;
- має підрозділи, персонал, обладнання, спорудження, документацію, фінансові ресурси, будинки та інше, що необхідно для забезпечення запропонованих послуг.
3.3.5. Оцінка доказової документації містить у собі загальне ознайомлення з наданими документами з технології виробничих процесів, процедур, операцій та визначення їх відповідності вимогам нормативних документів. Для СКО надані документи повинні бути погоджені з керівництвом аеропорту.
3.3.6. У ході оцінки доказової документації визначається фінансова та економічна спроможність Заявника забезпечувати надання послуг в аеропорту з урахуванням умов БП. Заявник повинен підтвердити наявність джерел фінансування та страхового покриття, заходів з утримання необхідного обладнання, споруд, допоміжних засобів, кваліфікованих спеціалістів та можливість забезпечити тим самим необхідний рівень якості надання послуг та регулярності і безпеки польотів. Визначення фінансового положення Заявника ґрунтується на вивченні та оцінці його фінансової і страхової документації відповідно до законодавства.
3.3.7 Під час розгляду доказової документації ОС з урахуванням пропозицій структурних підрозділів Державіаслужби України, які беруть участь у сертифікації, складає Програму сертифікаційного обстеження (додаток 7).
3.3.8. Перелік робіт, що вносяться до Програми сертифікаційного обстеження, залежить від структури Заявника та заявлених видів робіт. До Програми також вносяться пропозиції підрозділів Державіаслужби України - учасників сертифікації з перевірки окремих видів діяльності Заявника.
3.3.9. За результатами розгляду доказової документації ОС складає лист зауважень та пропозицій, що підписується керівником ОС. Оригінал листа підшивається в сертифікаційну справу, а копія надається Заявнику.
3.3.10. У ході оцінки доказової документації Державіаслужба України повинна:
- одержати інформацію про обсяг послуг, методи управління та керівництва, права та обов'язки спеціалістів, задіяних в організації та забезпеченні робіт з надання послуг в аеропорту;
- провести попередню оцінку програм підвищення кваліфікації та тренування особового складу на відповідність їх АПУ та положенням з підготовки та перепідготовки авіаційних спеціалістів;
- розглянути запропоновану Заявником систему ведення виробничо-технічної документації, особових справ авіаспеціалістів та інше.
3.3.11. Заявник зобов'язаний усунути недоліки, які були виявлені при експертизі доказової документації, та подати в Державіаслужбу України необхідні документи або зміни до доказової документації.
3.4. Сертифікаційне обстеження Заявника
3.4.1. Організація і проведення сертифікаційного обстеження
3.4.1.1. Метою сертифікаційного обстеження Заявника є одержання підтвердження того, що він відповідає сертифікаційним вимогам, а надана доказова документація відображає фактичний стан та діяльність підприємства за всіма контрольними параметрами, характеристиками, об'єктами та системами.
3.4.1.2. Для проведення сертифікаційного обстеження Державіаслужба України видає відповідний наказ про призначення сертифікаційної комісії та доводить його до відома Заявника та учасників сертифікації.
3.4.1.3. Комісія здійснює зазначене обстеження, оцінює стан САД, готує пропозиції щодо усунення недоліків та поліпшення роботи. Сертифікаційне обстеження проводиться відповідно до затвердженої керівником ОС Програми сертифікаційного обстеження.
3.4.1.4. Заявник зобов'язаний забезпечувати роботу комісії та надавати необхідну інформацію стосовно виробничої та фінансово-господарської діяльності.
3.4.1.5. До завдань сертифікаційної комісії входять:
- одержання інформації, яка підтверджує відповідність САД сертифікаційним вимогам у тій частині, що належить до заявлених видів діяльності;
- визначення, що САД придатний для якісного, надійного і безпечного здійснення запропонованих послуг.
Для цього:
- розглядаються організація виробничих структур Заявника, досвід і рівень фахової підготовки спеціалістів, що займають ключові позиції в керівній ланці, інших фахівців, що, на думку Заявника, є важливими у виробничій діяльності підприємства;
- провадиться оцінка досвіду керівника підприємства, його заступників;
- провадиться оцінка досвіду керівників і спеціалістів підрозділів, що забезпечують виконання робіт, та системи їх підготовки;
- визначається, що САД забезпечує виконання вимог нормативних документів;
- визначається, що Заявник має у наявності відповідні служби, обладнання, документацію та кваліфікований персонал, які необхідні для організації технологічного процесу та забезпечення БП, АБ, ПБ, ЕБ та ОП;
- визначається, що особовим складом Заявника вивчені документи з організації роботи, обслуговування та ремонту техніки, ОП, БП, ПБ, АБ та інші документи, що регламентують діяльність Заявника;
- визначається, що Заявник забезпечує виконання своїх договірних зобов'язань;
- виявляються невідповідності, які Заявник зобов'язаний усунути безпосередньо в період проведення обстеження або після видачі Сертифіката (з підготовкою відповідного плану заходів з усунення невідповідностей);
- формуються висновки про можливість видачі Заявнику Сертифіката або обґрунтованої відмови у видачі Сертифіката в разі виявлення відхилень від сертифікаційних вимог або даних, поданих у доказовій документації.
3.4.1.6. Сертифікаційне обстеження здійснюється в такій послідовності:
- проведення установчої наради членів сертифікаційної комісії з керівним складом САД із запрошенням керівників відповідних служб, на якій представляються члени сертифікаційної комісії, роз'яснюються програма, завдання та порядок проведення обстеження;
- перевірка оригіналів документів, змін та доповнень до доказової документації, підготовлених відповідно до зауважень, які відзначені в листі зауважень та пропозицій до доказової документації;
- інспектування Заявника за всіма характеристиками та видами діяльності, що проводиться згідно з Програмою сертифікаційного обстеження;
- проведення підсумкової наради членів комісії за результатами обстеження.
3.4.2. Оцінка відповідності суб'єкта аеропортової діяльності вимогам нормативно-правових та нормативно-технічних документів
3.4.2.1. Оцінка відповідності САД вимогам нормативно-правових та нормативно-технічних документів вміщує перелік об'єктів обстеження, процедури обстеження, критерії та правила прийняття рішення за результатами обстеження.
3.4.2.2. Оцінка відповідності документів Заявника проводиться шляхом порівняння змісту засновницьких, дозвільних та договірних документів підприємства, структури, функцій структурних підрозділів з вимогами законодавства та нормативних документів.
Установлюється відповідність установчих документів САД та його організаційної структури вимогам нормативних документів.
Визначаються види діяльності служб та підрозділів Заявника, завдання, організаційна структура, штатний розклад, технології робіт, засоби виробництва, робоча документація.
Документи Заявника вважаються такими, що відповідають сертифікаційним вимогам, за наявності оформлених відповідно до законодавства засновницьких, дозвільних та договірних документів, у яких визначені основна мета, завдання та структура підприємства, відповідальність за БП, АБ, ПБ, ОП, штатний розклад та обов'язки посадових осіб, система підготовки та підвищення кваліфікації кадрів, матеріально-технічна база, технологічна документація.
3.4.2.3. Оцінка відповідності технології робіт САД базується на діючих АПУ.
Вивчається надана Заявником експлуатаційна та технологічна документація (технологічні графіки, технологічні вказівки), яка регламентує проведення робіт в аеропорту.
Вивчається документація з реєстрації порушень технології або графіків робіт.
У процесі обстеження шляхом вибіркових перевірок установлюється відповідність фактичної технології і затвердженої технології робіт САД.
Для цього перевіряються:
- правильність установки машин та засобів механізації;
- точність виконання робіт за технологічними картами;
- правильність виконання всіх контрольних операцій;
- точність забезпечення нормативних вимог технологічних карт;
- виконання правил безпеки праці та попередження пошкодження об'єктів в аеропорту в процесі роботи;
- додержання терміну роботи згідно з технологічним графіком.
Визначається правильність ведення обліково-звітних документів, порядок їх обробки і систематизації.
Аналізується ефективність заходів керівництва САД з попередження порушень технології.
Технологія робіт вважається такою, що відповідає сертифікаційним вимогам, за умови:
- відповідності робочої технологічної документації вимогам нормативних документів;
- відсутності порушень при виконанні технологічних операцій обслуговування;
- повного виконання вимог технологічних карт;
- відсутності передумов до можливого пошкодження ПС або порушень безпеки праці;
- відсутності порушень оформлення обліково-звітної документації.
Головним критерієм відповідності технології робіт САД є відсутність регулярних затримок вильоту ПС через порушення графіків та технології наземного обслуговування з їх вини, а також відсутність скарг на САД від пасажирів, авіакомпаній або екіпажів ПС, що обслуговуються.
3.4.2.4. Оцінка відповідності персоналу проводиться шляхом вивчення штатного розкладу САД, затвердженого керівником, та доказових документів, які містять необхідні розрахунки, що доводять можливість безпечного та якісного забезпечення технології робіт.
Укомплектованість штатного розкладу фактичною кількістю працівників оцінюється шляхом визначення вакантних посад та оцінки впливу їх незайнятості на якість послуг, що надаються, безпеку та регулярність польотів. Забезпечення САД кваліфікованим персоналом визначається шляхом перевірки особових справ працівників з метою виявлення осіб інженерного складу без профільної вищої освіти та робітників з недостатнім рівнем кваліфікації, порушень термінів переатестації працівників.
Система навчання, перенавчання, підвищення кваліфікації та атестації персоналу оцінюється шляхом вивчення наявності, змісту та відповідності:
- планів навчання, перенавчання та підвищення кваліфікації кожної категорії працівників;
- навчальних програм з усіх видів навчання та за категоріями працівників;
- договорів з навчальними закладами про підготовку спеціалістів з авіаційного профілю;
- кваліфікаційно-посадових характеристик (вимог) на кожну категорію працівників;
- посадових інструкцій;
- плану переатестації працівників;
- інструкції з проведення атестації (переатестації);
- протоколів останньої атестації та відомостей щорічної перевірки знань працівників підприємства;
- матеріальної бази навчання.
Перевіряються фактичні результати роботи САД з виконання планів навчання, перенавчання, підвищення кваліфікації та атестації (переатестації) працівників. Для цього визначається кількість працівників, що пройшли навчання у попередньому році, а також проводиться вибіркова перевірка знань окремих категорій робітників.
Персонал уважається таким, що відповідає сертифікаційним вимогам, за умови, якщо:
- дійсний штатний розклад збігається із затвердженим, доведено необхідними розрахунками та відсутністю порушень технології робіт, безпеки та регулярності польотів, що діючий штатний розклад може бути визнаний за нормативний;
- усі працівники за рівнем кваліфікації відповідають займаним посадам, мають відповідні документи та своєчасно атестовані;
- система навчання, перенавчання та підвищення кваліфікації має необхідну правильно оформлену документацію та необхідну матеріально-технічну базу;
- плани навчання та атестації працівників виконуються в повному обсязі.
3.4.2.5. Оцінка відповідності будівель та споруд проводиться шляхом огляду:
- технічного стану службових, робочих і побутових приміщень та обладнання, що в них розміщується;
- стану технічних комунікацій (систем кондиціонування повітря, опалення, вентиляції, електричних мереж, штучного освітлення);
- стану безпеки праці на робочих місцях;
- санітарно-гігієнічних умов праці.
Будівлі та споруди вважаються такими, що відповідають сертифікаційним вимогам, якщо їх площі, технічний стан та санітарно-гігієнічні умови праці повністю відповідають показникам нормативно-правових та нормативно-технічних документів.
3.4.2.6. Оцінка відповідності засобів механізації, спецмашин та виробничого обладнання, що використовуються Заявником, включає обстеження:
- власного обладнання Заявника;
- спецмашин і засобів механізації та зв'язку, що надаються іншими службами або підприємствами;
- технічно-експлуатаційної документації на засоби механізації та обладнання.
У процесі обстеження вивчається технологія всіх робіт, що виконуються САД, з метою установлення переліку та кількості необхідних засобів механізації.
Визначається рівень забезпечення Заявника необхідними засобами механізації та виробничим обладнанням шляхом порівняння переліку фактично наявної техніки та обладнання з необхідним для повного забезпечення технології робіт.
Визначається перелік спецмашин, засобів механізації та обладнання вітчизняного та іноземного виробництва, що експлуатуються в підприємстві, їх відповідність технічним вимогам, технічно-експлуатаційна документація.
Установлюється наявність сертифікатів відповідності на техніку та обладнання іноземного виробництва або документів про визнання іноземних сертифікатів.
Установлюється наявність актів випробувань.
Визначається технічний стан засобів механізації та обладнання, для чого:
- перевіряються експлуатаційні документи на техніку та обладнання на предмет визначення ступеня їх зношування;
- перевіряється працездатність механізмів та обладнання;
- перевіряється та оцінюється на відповідність установлений порядок технічного нагляду за обладнанням та правильність ведення експлуатаційної документації;
- перевіряється, яким чином здійснюються технічне обслуговування та ремонт обладнання (наявність власної бази чи договорів на обслуговування).
Засоби механізації, спецмашини та виробниче обладнання вважаються такими, що відповідають сертифікаційним вимогам, за умови:
- наявності всіх необхідних для виконання встановлених технологічних процесів засобів механізації, спецмашин та виробничого обладнання;
- наявності сертифікатів або документів, що дозволяють використання в аеропорту конкретних типів техніки та обладнання;
- допустимого експлуатаційного стану машин та обладнання;
- повного виконання вимог щодо технічного нагляду та допуску машин до роботи;
- регулярного виконання технічного обслуговування машин, механізмів та обладнання.
3.4.3. Обробка результатів сертифікаційного обстеження
3.4.3.1. За результатами сертифікаційного обстеження в тижневий термін оформлюються такі документи:
- протоколи сертифікаційного обстеження відповідальних посадових осіб за кожним розділом обстеження (додаток 8);
- Акт сертифікаційного обстеження, який підписується всіма членами комісії, візується керівником ОС, затверджується керівником Державіаслужби України або його заступником (додаток 9).
3.4.3.2. В Акті сертифікаційного обстеження визначаються:
- перелік невідповідностей, які перешкоджають видачі Сертифіката та які необхідно усунути до його отримання;
- перелік невідповідностей, які не перешкоджають видачі Сертифіката, але повинні бути усунені згідно з відповідним планом.
3.4.3.3. Заявник зобов'язаний терміново усунути невідповідності, які перешкоджають видачі Сертифіката, та надати до Державіаслужби України звіт про їх усунення з підтвердними документами. Продовження сертифікації здійснюється після отримання звіту про усунення невідповідностей.
3.4.3.4. У разі виявлення відхилень від сертифікаційних вимог, які не тягнуть за собою порушень у забезпеченні БП і АБ та не перешкоджають видачі Сертифіката, Заявник повинен в тижневий термін розробити План заходів з усунення невідповідностей (додаток 10) та подати його до Державіаслужби України на узгодження.
3.4.3.5. Виконання Плану заходів з усунення невідповідностей контролюється ОС із залученням відповідних фахівців Державіаслужби України.
3.4.3.6. Державіаслужба України розглядає результати обстеження та заходи Заявника щодо усунення невідповідностей, зазначених в Акті.
У разі необхідності проводиться повторне обстеження. За його результатами складається відповідний акт.
3.4.3.7. На підставі Акта сертифікаційного обстеження та комплекту доказової документації ОС разом із сертифікаційною комісією проводить оцінку відповідності та складає проект рішення про видачу (відмову у видачі) Сертифіката.
3.4.3.8. Проект рішення узгоджується з усіма керівниками структурних підрозділів Державіаслужби України, що брали участь у розгляді доказової документації та сертифікаційному обстеженні Заявника. Аркуш погодження рішення про видачу Сертифіката підписується керівниками зазначених підрозділів.
3.4.3.9. Рішення про видачу Сертифіката приймається керівником Державіаслужби України або його заступником.
3.4.3.10. Після прийняття позитивного рішення ОС повідомляє Заявника про необхідність сплати державного збору за видачу Сертифіката.
3.5. Оформлення та видача Сертифіката
3.5.1. Після закінчення оформлення всіх необхідних документів з сертифікації та сплати Заявником державних зборів за видачу Сертифіката Державіаслужба України видає Сертифікат (додаток 12).
( Підпункт 3.5.1 пункту 3.5 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
3.5.2. Реєстраційний номер Сертифіката складається з частин:
- трилітерний код аеропорту (IATA);
- літерна назва САД;
- порядковий номер САД в аеропорту;
- порядковий номер Сертифіката.
3.5.3. Уперше Сертифікат видається САД строком на один рік, надалі строком до трьох років.
( Підпункт 3.5.3 пункту 3.5 глави 3 в редакції Наказу Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
3.5.4. Термін дії Сертифіката визначається ОС з урахуванням результатів сертифікації конкретного Заявника.
( Підпункт 3.5.5 пункту 3.5 глави 3 виключено на підставі Наказу Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
3.5.5. Початок терміну дії Сертифіката встановлюється з дати його видачі.
3.5.6. Сертифікат зберігається у Власника Сертифіката.
3.5.7. Заявка, за якою з вини Заявника не прийнято рішення про видачу Сертифіката протягом двох місяців з дня проведення перевірки, анулюється. Сплачені державні збори не повертаються. Заявник може повторно подати Заявку на загальних підставах.
3.6. Інспекційний контроль за діяльністю Власника Сертифіката
3.6.1. Державіаслужба України здійснює контроль за діяльністю сертифікованих САД з метою забезпечення безпечних і надійних повітряних перевезень та підтримки їх діяльності на рівні сертифікаційних вимог шляхом проведення інспекційних перевірок.
( Підпункт 3.6.1 пункту 3.6 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
3.6.2. Передбачені такі види контролю:
- планові інспекційні перевірки, що визначені планом-графіком інспектування, затвердженим керівником Державіаслужби України або його заступником та доведеним до відома Власника Сертифіката; періодичність планових інспекційних перевірок визначається Державіаслужбою України;
- позапланові інспекційні перевірки, що проводяться згідно з наказом Державіаслужби України для контрольної оцінки відповідності Власника Сертифіката сертифікаційним вимогам та дотримання умов і обмежень, установлених під час видачі Сертифіката.
3.6.3. Власник Сертифіката повинен створити всі необхідні умови для роботи інспекційної групи.
3.6.4. Процедура інспекційної перевірки проводиться відповідно до пункту 3.4 цих Правил. Матеріали перевірки зберігаються у сертифікаційній справі.
3.6.5. Позаплановий інспекційний контроль проводиться згідно з наказом Державіаслужби України в разі одержання інформації щодо:
- невиконання вимог забезпечення БП, АБ, ПБ, ОП;
- порушення сертифікаційних вимог;
- зниження вимог до професійної підготовки авіаційного персоналу;
- невиконання нормативних вимог з експлуатації аеропорту.
3.6.6. Під час проведення інспекційного контролю можуть використовуватися результати інших інспекційних перевірок, проведених Державіаслужбою України.
3.6.7. За результатами інспекційного контролю оформлюється Акт інспекційного контролю (додаток 13), у якому відображаються основні висновки за розділами програми інспекційного контролю щодо відповідності (невідповідності) Власника Сертифіката сертифікаційним вимогам та рекомендації щодо усунення виявлених у процесі інспекційного контролю невідповідностей.
3.6.8. Акт інспекційного контролю зберігається у сертифікаційній справі, копія Акта надається Власнику Сертифіката.
3.6.9. Спеціалісти, які залучаються для проведення інспекційного контролю, повинні мати вищу освіту за фахом та отримати кваліфікаційну підготовку з сертифікації та інспектування САД.
( Підпункт 3.6.9 пункту 3.6 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
4. Унесення змін до Сертифіката
4.1. Для внесення змін до Сертифіката Власник Сертифіката подає заявку до Державіаслужби України з необхідним обґрунтуванням та наданням раніше виданого Сертифіката.
4.2. Унесення змін до Сертифіката, який був виданий, здійснюється у разі:
- зміни назви, відомчої належності, форми власності та інших змін, якщо вони не спричиняють змін в організації та забезпеченні робіт у цілому чи в окремих видах діяльності, за якими оформлений Сертифікат;
- розширення або зміни видів діяльності.
4.3. Про зміну інших даних, що містяться в Заявці на сертифікацію та документації (реквізити зв'язку, банківські реквізити, організаційно-штатна структура, керівний персонал тощо), Власник Сертифіката зобов'язаний повідомити Державіаслужбу України.
4.4. Зміни до Сертифіката вносяться на підставі Заявки за підписом керівника з наданням комплекту доказової документації, яка оформлена відповідно до вимог пункту 3.1 цих Правил.
4.5. Процедури внесення змін до Сертифіката щодо видів діяльності аналогічні процедурам, викладеним у розділі 3 цих Правил.
5. Скасування, призупинення та поновлення дії Сертифіката, видача дубліката Сертифіката
5.1. Державіаслужба України може застосувати дії до Власника Сертифіката шляхом тимчасового призупинення його дії або скасування виданого Сертифіката в разі:
- ліквідації структури з цього виду діяльності;
- виявлення порушень сертифікаційних вимог, зафіксованих в Акті інспекційного контролю, проведеного відповідно до пунктів 3.4 та 3.6 цих Правил;
- низького рівня якості послуг, що надаються, або систематичного порушення вимог діючих нормативних документів з технології наземного обслуговування.
5.2. Рішення щодо призупинення дії або скасування Сертифіката приймається керівником Державіаслужби України або його заступником на підставі Акта інспекційного контролю.
5.3. У разі призупинення дії або скасування Сертифіката інформація про це негайно доводиться до відома Власника Сертифіката, керівництва аеропорту та всіх учасників сертифікації.
5.4. Після отримання повідомлення про призупинення дії Сертифіката Власник Сертифіката зобов'язаний:
- ужити необхідних заходів для усунення виявлених невідповідностей;
- повідомити про це всіх юридичних осіб, що користуються його послугами, та контрагентів.
5.5. Поновлення дії Сертифіката здійснюється після усунення виявлених невідповідностей, підтвердженого Актом інспекційної перевірки. На підставі Акта інспекційної перевірки керівник Державіаслужби України або його заступник приймає відповідне рішення.
5.6. Сертифікат може бути скасований рішенням керівника Державіаслужби України або його заступником, якщо в процесі аеропортової діяльності порушуються встановлені норми та вимоги або якщо Власник сертифіката не має змоги забезпечити їх дотримання.
5.7. Дублікат Сертифіката може бути виданий у випадку його зіпсування чи втрати. Для отримання дубліката Сертифіката Власник Сертифіката подає заявку до Державіаслужби України з необхідним поясненням.
6. Продовження терміну дії Сертифіката
6.1. Продовження терміну дії Сертифіката здійснюється за Заявкою Власника Сертифіката за процедурою, аналогічною видачі первинного Сертифіката.
6.2. Власник Сертифіката подає Заявку на продовження терміну дії Сертифіката не пізніше ніж за 4 місяці до закінчення терміну дії виданого Сертифіката.
6.3. У разі обґрунтованого звернення Власника Сертифіката керівник Державіаслужби України або його заступник має право одноразово продовжити термін дії Сертифіката строком до 6 місяців без проведення процедури сертифікації в повному обсязі.
Заступник директора департаменту стандартизації та сертифікації аеропортів |
В.М.Кавунов |
Додаток 1
до Правил сертифікації
аеропортів
(підпункту 2.1.5 пункту 2.1
глави 2)
ВИДИ
аеропортової діяльності, що підлягають сертифікації
Сертифікації підлягає така діяльність з наземного забезпечення польотів:
авіапаливозабезпечення авіаційних перевезень і робіт - комплекс заходів, спрямований на забезпечення експлуатації та обслуговування ПС кондиційними авіаційними ПММ і спеціальними рідинами, приймання, збереження, підготовку та видачу на заправлення, заправлення ПС авіаційними ПММ і спеціальними рідинами, здійснення контролю якості авіаційних ПММ та інші заходи з контролю кількісних та (чи) якісних характеристик (властивостей) авіаційних ПММ на етапах авіапаливозабезпечення авіаційних перевезень;
забезпечення обслуговування пасажирів, багажу, пошти і вантажів - комплекс заходів в аеропорту щодо реєстрації та оформлення пасажирів, їх посадки та висадки, оформлення перевізної документації, обробки багажу, пошти і вантажів, їх навантаження (розвантаження) на борт (з борту) ПС з метою їх перевезення за заявленим маршрутом за умови дотримання вимог АБ, БП, забезпечення перевезення небезпечних та спеціальних вантажів, захисту здоров’я пасажирів;
наземне адміністрування в аеропорту - послуги екіпажам, представникам авіакомпаній, представництвам та іншим суб’єктам в офісному обслуговуванні, зв’язку, взаєморозрахунках та інших послугах, пов’язаних із взаємодією в аеропорту;
обслуговування на пероні та місцях стоянок ПС - комплекс заходів щодо супроводження, руління та буксирування ПС перед вильотом та після прильоту, надання послуг із завантаження та розвантаження, включаючи бортове харчування (кетерінг), миття, зняття зледеніння та інше.
До об’єктів, обладнання та авіаційної наземної техніки, що підлягають обов’язковій сертифікації відповідно до окремих правил сертифікації, належать:
аеродром;
світлосигнальне обладнання аеродромів;
радіотехнічне обладнання;
метеорологічне обладнання, що встановлене на аеродромі;
авіаційні паливно-мастильні матеріали та спеціальні рідини.
( Додаток 1 в редакції Наказу Державної авіаційної служби
N 536 від 01.04.2021 )
Додаток 2
до підпункту 3.1.5 Правил
сертифікації аеропортів
Друкується на бланку Заявника
Голові Державіаслужби України
____________________________
(прізвище, ім'я,
по батькові)
ЗАЯВКА
__________________________________________________________________
(повне найменування підприємства)
в особі __________________________________________________________
................Перейти до повного тексту