Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 25 | |
Найменування заходу | Строк виконання | Органи, відповідальні за виконання |
1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту, що впроваджує Директиву Європейської Комісії № 2006/111/ЄС від 16 листопада 2006 р. про прозорість фінансових відносин між державами-членами та суб’єктами господарювання державного сектору економіки, а також про фінансову прозорість у зазначених суб’єктах, яким, зокрема, передбачається: визначити поняття "спеціальний обов’язок" так, як його визначено у підпункті 10 пункту 2 Політики державної власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 р. № 1369; визначити юридичне зобов’язання щодо розділення обліку діяльності з виконання спеціальних обов’язків для всіх суб’єктів господарювання державного сектору економіки, які залучені до такої діяльності, яке виникає з дня набрання чинності відповідним законом | III квартал 2025 р. | Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку НКРЕКП Антимонопольний комітет інші центральні органи виконавчої влади (відповідно до компетенції) |
2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо внесення змін до Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" стосовно удосконалення моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання державного сектору економіки, яким, зокрема, передбачається гармонізувати положення зазначеного Закону із вимогами законодавства ЄС щодо послуг, що становлять загальний економічний інтерес, у тому числі положеннями зазначеного законодавства ЄС про розділення рахунків та відповідність Директиві Європейської комісії 2006/111/ЄС від 16 листопада 2006 р. | III квартал 2025 р. | Антимонопольний комітет Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку НКРЕКП (за згодою) |
3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо внесення змін до Закону України "Про ринок електричної енергії" для узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" та законом, яким впроваджується Директива Європейської Комісії № 2006/111/ЄС від 16 листопада 2006 р. про прозорість фінансових відносин між державами-членами та державними підприємствами, а також про фінансову прозорість у певних підприємствах щодо прозорості фінансових відносин між державою та суб’єктами господарювання державного сектору економіки, включаючи розділення обліку у випадках, коли суб’єкт господарювання державного сектору економіки здійснює зобов’язання з виконання спеціальних обов’язків і провадить комерційну діяльність | IV квартал 2025 р. | Міненерго Мінфін Антимонопольний комітет НКРЕКП (за згодою) |
4. У разі потреби подати Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення змін до Закону України "Про ринок природного газу" стосовно: узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" та законом, яким впроваджується Директива Європейської Комісії № 2006/111/ЄС від 16 листопада 2006 р. про прозорість фінансових відносин між державами-членами та державними підприємствами, а також про фінансову прозорість у певних підприємствах щодо прозорості фінансових відносин між державою та суб’єктами господарювання державного сектору економіки, включаючи розділення обліку у випадках, коли суб’єкт господарювання державного сектору економіки здійснює зобов’язання з виконання спеціальних обов’язків і провадить комерційну діяльність; узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", включаючи у разі необхідності зміни у визначенні спеціальних обов’язків як зобов’язання із надання публічних послуг, узгодження із законодавчо визначеними послугами, що становлять загальний економічний інтерес узгодження з Директивою ЄС № 2024/1788 Європейського Парламенту та Ради від 13 червня 2024 р. про спільні правила внутрішнього ринку відновлюваного та природного газу та водню, внесення змін до Директиви (ЄС) 2023/1791 та скасування Директиви 2009/73/ЄС включаючи: зобов’язання з надання публічних послуг у формі встановлення цін; державне регулювання цін на постачання природного газу; дотримання принципів "оцінка кількості домогосподарств в енергетичній бідності" та "інтегрована звітність щодо енергетичної бідності"; консультації з відповідними заінтересованими сторонами щодо зобов’язання із надання публічних послуг | III квартал 2025 р. | Міненерго Мінфін Мінекономіки Антимонопольний комітет |
5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо внесення змін до частини п’ятої статті 2 Закону України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування", якими передбачається визначення компенсації витрат суб’єктам господарювання державного сектору економіки, що здійснюють зобов’язання з виконання спеціальних обов’язків, виключно на підставі економічно обґрунтованих витрат, здійснених такими суб’єктами, зменшених на доходи, отримані у процесі виконання покладених на них спеціальних обов’язків, та з урахуванням допустимого рівня прибутку (виключивши відшкодування простроченої заборгованості за рахунок бюджетних коштів) | III квартал 2025 р. | Міненерго Мінфін Мінекономіки Антимонопольний комітет |
6. Розроблення у разі потреби та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 222 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу", зокрема щодо: приведення у відповідність з оновленим Законом України "Про ринок природного газу"; здійснення опису змісту кожного зобов’язання з надання публічних послуг, що виконується різними постачальниками на ринку природного газу, з узгодженням із законодавчо визначеною послугою, що становить загальний економічний інтерес; у разі збереження фіксованих цін для побутових споживачів - покладення прямого зобов’язання із надання публічних послуг на постачальників газу побутовим споживачам, включаючи визначення споживачів та територій, на які поширюється таке зобов’язання із надання публічних послуг; запровадження процедур конкурентних державних закупівель або еквіваленту для відбору постачальників, які братимуть участь у виконанні спеціальних обов’язків; визначення прав суб’єктів, на яких покладено зобов’язання із надання публічних послуг; запровадження методології розділення обліку діяльності з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з їх виконанням; визначення механізму та умов поетапного скасування спеціальних обов’язків, пов’язаних із продажем газу за цінами, нижче ринкових; до скасування спеціальних обов’язків - прийняття рішення про компенсацію пов’язаних із ними витрат за рахунок доходів, отриманих у періодах виконання покладених на суб’єкта ринку природного газу спеціальних обов’язків | III квартал 2025 р. | Міненерго Мінфін Мінекономіки Антимонопольний комітет |
7. Розроблення у разі потреби та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 812 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам", зокрема: узгодження із змінами до Закону України "Про ринок природного газу"; здійснення опису змісту кожного зобов’язання із надання публічних послуг, що виконується різними постачальниками на ринку природного газу, з узгодженням із законодавчо визначеною послугою, що становить загальний економічний інтерес; у разі збереження фіксованих цін для побутових споживачів - покладення прямого зобов’язання із надання публічних послуг на постачальників газу побутовим споживачам, включаючи визначення споживачів та територій, на які поширюється таке зобов’язання із надання публічних послуг; запровадження процедур конкурентних державних закупівель або їх еквіваленту для відбору постачальників, які братимуть участь у виконанні спеціальних обов’язків; визначення прав суб’єктів, на яких покладено зобов’язання із надання публічних послуг; запровадження методології розділення обліку діяльності з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з їх виконанням; визначення процесу та умов поетапного скасування спеціальних обов’язків, пов’язаних із продажем газу за цінами, нижче ринкових; до скасування спеціальних обов’язків - прийняття рішення про компенсацію пов’язаних із ними витрат за рахунок доходів, отриманих у періодах виконання покладених на суб’єкта ринку природного газу спеціальних обов’язків | III квартал 2025 р. | Мінрозвитку Міненерго Мінекономіки Мінфін Антимонопольний комітет |
8. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2020 р. № 1194 "Про затвердження Порядку визначення компенсації, що надається суб’єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов’язки", зокрема: узгодження із змінами до Закону України "Про ринок природного газу"; передбачення компенсації за імпортований газ, проданий для виконання зобов’язань із надання публічних послуг, виходячи з економічно обґрунтованих витрат, здійснених суб’єктом ринку природного газу, зменшених на доходи, отримані у період виконання покладених на нього спеціальних обов’язків, та з урахуванням допустимого рівня прибутку; запровадження стимулів ефективності у механізмах компенсації витрат суб’єктам господарювання державного сектору економіки, що здійснюють зобов’язання з виконання спеціальних обов’язків; запровадження юридично ефективної процедури отримання компенсації витрат суб’єктами господарювання державного сектору економіки, що здійснюють зобов’язання з виконання спеціальних обов’язків; передбачення норми про моніторинг та перегляд компенсаційних виплат | III квартал 2025 р. | Міненерго Мінфін Мінекономіки Антимонопольний комітет |
9. Забезпечення супроводження у Верховній Раді України проекту Закону України "Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України": 1) узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", а також з Регламентом Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 1370/2007 від 23 жовтня 2007 р. про громадські послуги пасажирських перевезень залізничним і дорожнім транспортом та скасування регламентів Ради (ЄЕС) № 1191/69 та № 1107/70 та Повідомленням Комісії щодо інструкцій щодо тлумачення Регламенту (ЄС) № 1370/2007 про послуги громадського пасажирського транспорту залізничним та автомобільним транспортом (2023/C 222/01) 2023 р., зокрема: встановлення відмінності між зобов’язанням із надання публічних послуг (послугою), що становить загальний економічний інтерес, та іншими завданнями державної політики; визначення зобов’язання із надання публічних послуг з огляду, зокрема, на узгодженість цілей державної політики, зазначених в актах законодавства щодо функціонування ринку залізничного транспорту; запровадження вимог до контрактів про надання публічних послуг; запровадження умов відбору постачальників із надання публічних послуг; запровадження недискримінаційного доступу споживачів до рухомого складу залізниць; запровадження вимоги щодо розділення обліку діяльності, що стосується та не стосується зобов’язання із надання публічних послуг; запровадження загальної вимоги щодо компенсації витрат за надання публічних послуг; 2) узгодження із Директивою № 2012/34/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 21 листопада 2012 р. про створення єдиного європейського залізничного простору, що встановлює єдину європейську зону залізничних перевезень, зокрема щодо: незалежності суб’єктів господарювання державного сектору економіки із залізничних перевезень та суб’єктів господарювання державного сектору економіки з управління інфраструктурою; комерційного управління суб’єктами господарювання державного сектору економіки із залізничних перевезень; розділення обліку діяльності, що стосується та не стосується зобов’язання із надання публічних послуг; суттєвих функцій суб’єктів господарювання державного сектору економіки з управління інфраструктурою; доступу до залізничної інфраструктури | IV квартал 2025 р. | Мінрозвитку Антимонопольний комітет |
10. Розроблення та прийняття нормативно-правових актів на виконання Закону України "Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України" (у разі його прийняття) для запровадження механізмів функціонування ринку залізничних перевезень, зокрема стосовно рівного доступу до інфраструктури, ліцензування перевізників, системи управління безпекою, порядку організації суспільно важливих перевезень пасажирів | IV квартал 2027 р. | Мінрозвитку Антимонопольний комітет |
11. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо внесення змін до Закону України "Про поштовий зв’язок": узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" та законом, яким впроваджується Директива Європейської Комісії № 2006/111/ЄС від 16 листопада 2006 р. про прозорість фінансових відносин між державами-членами та суб’єктами господарювання державного сектору економіки, а також про фінансову прозорість у зазначених суб’єктах, включаючи розділення обліку у випадках, коли суб’єкт господарювання здійснює зобов’язання із виконання спеціальних обов’язків і провадить комерційну діяльність; узгодження його з оновленим Законом України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", включаючи визначення поняття зобов’язань щодо надання універсальних послуг, та узгодження їх із законодавчо визначеними послугами, що становлять загальний економічний інтерес, а за необхідності - встановлення відмінності між зобов’язаннями із надання публічних послуг (послугою), що становить загальний економічний інтерес, та іншими завданнями державної політики; узгодження з Директивою № 97/67/ЄС від 15 грудня 1997 р. про спільні правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства та покращення якості обслуговування, включаючи: - вимоги до зобов’язання із надання універсальних послуг поштового зв’язку; - вимоги щодо процедури відбору постачальників універсальних послуг поштового зв’язку; - стандарти якості зобов’язань щодо надання універсальних послуг поштового зв’язку; - положення про тривалість (строк дії) зобов’язань щодо надання універсальних послуг поштового зв’язку; - положення про розподіл витрат на зобов’язання щодо надання універсальних послуг поштового зв’язку, включаючи підхід пріорітетності; - механізми компенсації для фінансування зобов’язань щодо надання універсальних послуг поштового зв’язку | II квартал 2026 р. | Мінрозвитку Антимонопольний комітет |
12. Визначення: 1) зобов’язань щодо надання універсальних послуг/виконання спеціальних обов’язків з метою розділення діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків, за результатами якого буде визначено перелік суб’єктів господарювання державного сектору економіки, які беруть участь у виконанні спеціальних обов’язків, для яких застосовується зобов’язання вести окремі рахунки. Зазначений перелік буде передано Європейській Комісії в рамках виконання Плану України; 2) потреби виходячи з переліку суб’єктів господарювання державного сектору економіки, які беруть участь з виконання спеціальних обов’язків і для яких застосовується зобов’язання вести окремі рахунки, щодо внесення додаткових змін до законодавства, необхідних для запровадження розділення рахунків | 20 квітня 2025 р. III квартал 2025 р. | Мінекономіки Мінфін Мінрозвитку Міненерго акціонерні товариства "Укрзалізниця", "НАЕК "Енергоатом", "НАК "Нафтогаз України", "Укрпошта", "Мотор Січ", "Енергетична компанія України", "АвтоКрАЗ", "ДАК "Автомобільні дороги України", "Державна продовольчо-зернова корпорація України", "Укренергомашини", "Національна суспільна телерадіокомпанія України", "Хартрон" - за згодою приватні акціонерні товариства "НАК "Надра України", "Українське Дунайське пароплавство", "НЕК "Укренерго", "Укргідроенерго" - за згодою державні підприємства "Адміністрація морських портів України", "Ліси України", "НВО "Павлоградський хімічний завод", "Агенція оборонних закупівель", "Гарантований покупець", "ВО "ПМЗ імені О.М. Макарова", "КБ "Південне" імені М.К. Янгеля", "Регіональні електричні мережі", "Укрвугілля", "Поліграфічний комбінат "Україна" по виготовленню цінних паперів", "Львіввугілля", "Український державний центр радіочастот", "Документ", "Генеральна дирекція з обслуговування іноземних представництв" - за згодою товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" - (за згодою) Концерн радіомовлення, радіозв’язку та телебачення - (за згодою) інші суб’єкти господарювання державного сектору економіки, які виконують спеціальні обов’язки |
13. Проведення аналізу облікових рахунків з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків: доходи (операційні доходи, неопераційні доходи); витрати (операційні витрати, витрати, пов’язані з капіталом); витрати, які не мають відношення до розділення обліку; активи (основні засоби, оборотні активи); зобов’язання (довгострокові, середньострокові, короткострокові) | 30 квітня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
14. Проведення аналізу доходів, витрат, активів та зобов’язань, пов’язаних із діяльністю суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що стосується зобов’язання із виконання спеціальних обов’язків, та діяльністю, що не стосується зобов’язання із виконання спеціальних обов’язків: доходи; прямі витрати (наприклад, витрати на оплату праці, інфраструктуру, операційні витрати, витрати на оплату енергоносіїв/комунальних послуг, амортизацію); непрямі витрати (витрати на програмне забезпечення та логістику, управління та нагляд, кадрові ресурси, фінанси та юридичний супровід, обслуговування клієнтів тощо); витрати, що не стосуються розділення обліку; активи (основні засоби, оборотні активи); зобов’язання (наприклад, інвестиційні кредити, кредиторська заборгованість) | 31 травня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
15. Затвердження листів очікування власника з урахуванням зобов’язань щодо надання універсальних послуг/зобов’язань із виконання спеціальних обов’язків | 1 червня 2025 р. | Мінекономіки Мінфін Мінрозвитку Міненерго суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
16. Публікація зобов’язань щодо надання універсальних послуг/зобов’язань із виконання спеціальних обов’язків на веб-сайті суб’єкта господарювання державного сектору економіки | 1 червня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
17. Визначення критеріїв розподілу витрат з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків: доходи, що відповідають прямим продажам; доходи, які не відповідають прямим продажам; визначення критеріїв розподілу активів з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків; визначення критеріїв розподілу зобов’язань з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 30 червня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
18. Вибір стандартів фінансової звітності та/або бухгалтерського обліку, що застосовуються (IAS 20, IFRS 9, IAS 37 тощо) з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 31 липня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
19. Розроблення дизайну та структури системи розділення обліку (включаючи оновлення облікової політики) з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 31 серпня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
20. Розроблення технічного завдання для програмного забезпечення бухгалтерського обліку з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 30 вересня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
21. Оновлення політик і процедур комплаєнс та управління ризиками з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків: визначення потенційних сфер (ризиків) можливого перехресного субсидування та розроблення заходів щодо запобігання їх виникненню та мінімізації; розроблення аналітичного програмного забезпечення для виявлення можливого перехресного субсидування | 31 жовтня 2025 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
22. Оновлення основних бізнес-процесів та оновлення (впровадження нового) програмного забезпечення з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 30 червня 2026 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
23. Внесення інформації про зобов’язання щодо надання універсальних послуг/зобов’язання із виконання спеціальних обов’язків до щорічного агрегованого звіту про ефективність управління державними підприємствами, господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі | 1 липня 2026 р. | Мінекономіки Мінфін Мінрозвитку Міненерго суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
24. Оновлення процедур внутрішнього аудиту для забезпечення впровадження, моніторингу та нагляду за розділенням обліку з метою розмежування діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з виконання спеціальних обов’язків та діяльності, не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 31 липня 2026 р. | суб’єкти господарювання, визначені відповідно до пункту 12 цього плану заходів (за згодою) |
25. Розроблення та затвердження критеріїв відбору суб’єкта аудиторської діяльності, що здійснюватиме незалежний аудит, включаючи детальну оцінку таких аспектів для кожного суб’єкта господарювання державного сектору економіки, на якого покладено зобов’язання із виконання спеціальних обов’язків: впровадження розділення обліку; дотримання норм відповідності ринковим правилам щодо перехресного субсидування; визначення зобов’язання із надання публічних послуг для кожного суб’єкта господарювання державного сектору економіки; витрати, фінансові потоки та зобов’язання, що виникають в результаті виконання спеціальних обов’язків | 30 вересня 2026 р. | Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку |
26. Відбір та підписання контракту із суб’єктом аудиторської діяльності для здійснення незалежного аудиту, що підтверджує розмежування діяльності з виконання спеціальних обов’язків та діяльності не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків | 31 грудня 2026 р | Мінекономіки Мінфін |
27. Подання звіту про незалежний аудит, що підтверджує розмежування діяльності з виконання спеціальних обов’язків та діяльності не пов’язаної з виконанням спеціальних обов’язків до Європейської Комісії | 30 вересня 2027 р. | Мінекономіки |