Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 75 | |
Найменування завдання | Найменування заходу | Етапи та строки виконання | Відповідальні за виконання | Індикатор виконання |
Прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | ||||
1. Розроблення та узгодження із заінтересованими сторонами обґрунтованих пропозицій щодо ключових складових національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, які враховують національні особливості та відповідають Директиві Європейського Парламенту і Ради № 2003/87/ЄС від 13 жовтня 2003 р. про встановлення системи торгівлі квотами на викиди парникових газів у межах Союзу та внесення змін до Директиви Ради 96/61/ЄС (далі - Директива 2003/87/ЄС) та європейському законодавству | розроблення обґрунтованих пропозицій для реалізації першого та другого операційних етапів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів щодо: | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів |
розроблення словника (глосарія) термінів та понять у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | -"- | -"- | -"- | |
здійснення розподілу повноважень у частині державного управління та контролю у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення уповноваженого органу чи органів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | -"- | -"- | -"- | |
визначення вимог щодо створення та функціонування Єдиного реєстру системи торгівлі квотами на викиди парникових газів з урахуванням положення Делегованого Регламенту Комісії (ЄС) 2019/1122 від 12 березня 2019 р., що доповнює Директиву 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради щодо функціонування Реєстру Союзу; | -"- | -"- | -"- | |
визначення сфери застосування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів щодо видів діяльності установок та парникових газів з урахуванням редакції Директиви 2003/87/ЄС, чинної на момент впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення підходів до встановлення верхнього сукупного ліміту обсягу квот на викиди парникових газів для національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів та розподілу квот з урахуванням досвіду чотирьох фаз функціонування системи торгівлі квотами ЄС з урахуванням фактичних та перспективних можливих умов; | -"- | -"- | -"- | |
визначення методів та підходів до визначення та перегляду контрольних показників викидів парникових газів з урахуванням Імплементаційного регламенту Комісії (ЄС) 2021/447 від 12 березня 2021р. про визначення переглянутих контрольних значень для безкоштовного розподілу квот на викиди на 2021-2025 роки відповідно до статті 10a (2) Директиви 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення правил розподілу квот, у тому числі правил для нових установок, з урахуванням положень Директиви 2003/87/ЄС та інших імплементаційних регламентів до неї, а також Делегованого регламенту Комісії (ЄС) 2019/331 від 19 грудня 2018 р.; | ||||
встановлення вимог до конкурсного відбору оператора організованого ринку капіталу та/або товарних ринків, які здійснюватимуть торгівлю квотами на викиди парникових газів; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення умов у разі потреби проведення аукціонів з продажу квот з урахуванням положень Делегованого Регламенту Комісії (ЄС) 2023/2830 від 17 жовтня 2023 р., що доповнює Директиву 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради, із встановленням правил щодо строків, адміністрування та інших аспектів аукціону квот на викиди парникових газів; | -"- | -"- | -"- | |
встановлення правил і процедур цільового використання надходжень від продажу квот на викиди парникових газів з урахуванням досвіду системи торгівлі квотами ЄС щодо створення Інноваційного фонду та Фонду модернізації відповідно до положень Директиви 2003/87/ЄC; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
внесення змін до законодавства у частині регулювання відносин, пов’язаних з одержанням документів дозвільного характеру, зокрема дозволів на викиди парникових газів з урахуванням практики країн ЄС; | -"- | -"- | -"- | |
встановлення підходів до управління ризиком вуглецевого витоку з урахуванням положень Делегованого Рішення Комісії (ЄС) № 2019/708 від 15 лютого 2019 р., що доповнює Директиву 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради щодо визначення секторів та підсекторів, які вважаються схильними до ризику витоків вуглецю, на період 2021-2030 років; | -"- | -"- | -"- | |
доцільності і необхідності застосування механізмів щодо забезпечення стабільності ринку за прикладом резерву стабільності ринку відповідно до положень Директиви 2003/87/ЄC; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
розроблення механізмів нагляду за учасниками та операторами організованих ринків щодо організації торгівлі квотами на викиди парникових газів з урахуванням Директиви 2014/65/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 травня 2014 р. про ринки фінансових інструментів та внесення змін до Директиви 2002/92/ЄС та Директиви 2011/61/ЄС; Регламенту (ЄС) № 600/2014 Європейського Парламенту та Ради від 15 травня 2014 р. про ринки фінансових інструментів та внесення змін до Регламенту (ЄС) № 648/2012; Регламенту (ЄС) № 596/2014 Європейського Парламенту та Ради від 16 квітня 2014 р. про зловживання ринком (регулювання зловживань на ринку) та скасування Директиви 2003/6/ЄС Європейського Парламенту та Ради і Директив Комісії 2003/124/ЄC, 2003/125/ЄC та 2004/72/ЄC; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення шляхів гармонізації механізмів вуглецевого ціноутворення, а саме оподаткування двоокису вуглецю та функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів з урахуванням досвіду ЄС; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
визначення особливостей функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів та окремих параметрів її складових на першому операційному етапі; | ||||
визначення дієвих заходів нагляду (контролю) за виконанням зобов’язань та встановлення адміністративної відповідальності за недотримання законодавства з питань системи моніторингу звітності та верифікації викидів парникових газів та у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | -"- | -"- | -"- | |
запровадження державного стимулювання шляхом здійснення компенсаційних фінансових заходів на користь окремих секторів або підсекторів економіки, які піддаються ризику витоку вуглецю внаслідок значних непрямих витрат, пов’язаних із вуглецевим ціноутворенням; | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля НКЦПФР (за згодою) | розроблено аналітичний звіт з пропозиціями щодо прийняття нормативно-правових актів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
запровадження державного стимулювання шляхом встановлення тимчасового безкоштовного розподілу квот або запровадження альтернативного механізму для установок, що виробляють електроенергію та теплову енергію, з метою модернізації, диверсифікації та сталої трансформації енергетичного сектору; | ||||
урахування особливих підходів до секторів економіки, в яких запроваджується національний механізм транскордонного вуглецевого регулювання | ||||
2. Розроблення на підставі обґрунтованих і узгоджених пропозицій щодо ключових складових національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів законопроекту про засади функціонування системи національної торгівлі квотами на викиди парникових газів та проектів нормативно-правових актів | розроблення нормативно-правових актів на виконання вимог Закону про засади функціонування системи національної торгівлі квотами на викиди парникових газів | 2025 - 2028 роки підготовчий етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку Мінагрополітики НКЦПФР (за згодою) | прийнято нормативно-правові акти |
3. Внесення змін до нормативно-правових актів у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів відповідно до оновлених регламентів ЄС щодо моніторингу та звітності про викиди парникових газів, верифікації та акредитації верифікаторів | внесення змін до Порядку здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 960, відповідно до положень Імплементаційного регламенту Комісії (ЄС) 2020/2085 від 14 грудня 2020 р. про внесення змін та виправлень до Імплементаційного регламенту (ЄС) 2018/2066 про моніторинг та звітність про викиди парникових газів відповідно до Директиви 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради; | 2025 - 2027 роки підготовчий етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінагрополітики Національне агентство з акредитації (за згодою) | прийнято нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України |
внесення змін до Порядку верифікації звіту оператора про викиди парникових газів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 959, відповідно до положень Імплементаційного регламенту Комісії (ЄС) 2020/2084 від 14 грудня 2020 р. про внесення змін та виправлень до Імплементаційного регламенту (ЄС) 2018/2067 про перевірку даних та акредитацію верифікаторів відповідно до Директиви 2003/87/ЄС Європейського Парламенту та Ради; | ||||
внесення змін до нормативно-правових актів Міндовкілля та в разі потреби актів інших центральних органів виконавчої влади у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів для забезпечення функціонування оновленої системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів | 2025 - 2027 роки підготовчий етап | Міндовкілля | прийнято відповідні нормативно-правові акти Міндовкілля та інших центральних органи виконавчої влади | |
4. Розроблення методичних документів щодо роз’яснення ключових складових функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | розроблення методичних рекомендацій, керівництв, посібників з різних технічних аспектів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | 2026 - 2028 роки підготовчий та перший операційний етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) | розроблено та затверджено відповідні методичні документи |
Забезпечення ефективного функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів відповідно до вимог системи торгівлі квотами на викиди парникових газів ЄС | ||||
5. Забезпечення функціонування системи моніторингу та звітності про викиди парникових газів з метою отримання відповідної інформації від усіх установок згідно з вимогами, передбаченими законодавством у сфері моніторингу та звітності про викиди парникових газів | проведення збору та аналізу актуальних даних щодо статусу існуючих установок в рамках роботи системи моніторингу та звітності про викиди парникових газів | 2025 рік - наступні два роки з дня припинення або скасування воєнного стану | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін Міненерго | проведено збір даних та підготовлено звіт про результати аналізу отриманих даних |
6. Забезпечення функціонування Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів | забезпечення роботи функціональних елементів Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів відповідно до нормативно-правових актів у сфері моніторингу та звітності про викиди парникових газів | 2025 - 2026 роки підготовчий етап | Міндовкілля | Єдиний реєстр з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів функціонує відповідно до вимог Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" |
7. Забезпечення узгодження дій центральних органів виконавчої влади та застосування дієвого механізму міжвідомчої координації щодо впровадження і подальшого сталого функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | забезпечення розгляду питань щодо параметрів окремих складових та розширення сфери охоплення видів діяльності установок та парникових газів національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, різних аспектів її функціонування, у тому числі відповідних проблем і шляхів їх розв’язання | постійно | Міндовкілля | розгляд питань щодо впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів |
8. Систематизація та проведення навчань і тренінгів з різних аспектів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | проведення аналізу потреби навчань та тренінгів щодо функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | 2026 рік підготовчий етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) | визначено шляхи забезпечення навчання і тренінгів з різних аспектів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів |
визначення шляхів забезпечення проведення навчань та тренінгів у сфері впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | 2026 рік підготовчий етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) | визначено шляхи забезпечення навчання і тренінгів з різних аспектів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
розроблення навчальних модулів з різних аспектів функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | 2026 - 2027 роки підготовчий етап | Міндовкілля | розроблено навчальні модулі | |
9. Проведення із залученням вітчизняних і європейських фахівців навчань та тренінгів для представників центральних органів виконавчої влади та інституцій, пов’язаних з державним наглядом і контролем, акредитацією, верифікацією, ринками капіталу та товарними ринками | організація та проведення навчань та тренінгів для представників центральних органів виконавчої влади та інституцій, пов’язаних з державним наглядом і контролем, акредитацією, верифікацією, ринками капіталу та товарними ринками | постійно | Міндовкілля Мінекономіки НКЦПФР (за згодою) ДРС Національне агентство з акредитації (за згодою) Національна академія наук (за згодою) | проведено навчальні заходи |
10. Проведення із залученням вітчизняних і європейських фахівців проведення навчань та тренінгів для операторів установок | організація та проведення навчань та тренінгів для операторів установок | постійно | Міндовкілля Мінекономіки НКЦПФР (за згодою) Національна академія наук (за згодою) | проведено навчальні заходи |
11. Забезпечення функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | забезпечення запуску першого операційного етапу функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | починаючи з 2028 року перший операційний етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку НКЦПФР (за згодою) | реалізовано перший операційний етап національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, визначено шляхи вдосконалення |
забезпечення запуску другого операційного етапу функціонування національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | не раніше ніж через три роки з дня припинення або скасування воєнного стану | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін Міненерго Мінрозвитку НКЦПФР (за згодою) | функціонує національна система торгівлі квотами на викиди парникових газів | |
Підтримання постійного систематичного діалогу для сприяння взаємодії та підвищення рівня обізнаності заінтересованих сторін щодо впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | ||||
12. Створення прозорої та інклюзивної постійної платформи для залучення широкого кола заінтересованих сторін з метою обговорення питань щодо взаємозв’язків між різними фіскальними та ринковими інструментами ціноутворення на викиди вуглецю з урахуванням специфічних національних особливостей, макроекономічних наслідків, потенціалу скорочення викидів парникових газів та досягнення цілей сталого розвитку | започатковано діалоги із заінтересованими сторонами з питань впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | постійно починаючи з 2025 року | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) Національна академія наук (за згодою) | проведено круглі столи |
створення та забезпечення функціонування робочих груп із впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів; | постійно починаючи з 2025 року | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) Національна академія наук (за згодою) | утворено робочі групи та забезпечено їх функціонування | |
проведення діалогу на рівні міністерств | 2025 рік підготовчий етап | Міндовкілля Мінекономіки Мінфін НКЦПФР (за згодою) Національна академія наук (за згодою) | започатковано діалог на рівні міністерств | |
13. Забезпечення подання до Секретаріату Кабінету Міністрів України запитів для залучення міжнародної технічної допомоги для вирішення питань національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів та взаємодія з українським експертним середовищем | інтенсифікація взаємодії між проектами міжнародної технічної допомоги та українським експертним середовищем щодо питань національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | постійно | Міндовкілля | отримано міжнародну технічну допомогу для вирішення питань національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів та встановлено взаємодію з українським експертним середовищем |
14. Інтенсифікація та підтримання політичного та технічного діалогу в рамках "Переговорного процесу щодо вступу України до Європейського Союзу" з відповідними структурами ЄС на етапі розроблення пакета національного законодавства у сфері національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | підтримання на постійній основі та в ефективний спосіб процесу політичного діалогу з відповідними структурами ЄС щодо національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | постійно | Міндовкілля МЗС | здійснюється регулярний політичний діалог |
підтримання на постійній основі та в ефективний спосіб процесу регулярного технічного діалогу та консультацій з відповідними структурами ЄС щодо національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | постійно | Міндовкілля Мінекономіки Міненерго Мінекономіки Мінрозвитку | здійснюється регулярний технічний діалог | |
15. Визначення дієвих підходів до проведення інформаційно-просвітницької роботи для отримання підтримки впровадження національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів з боку суспільства | розроблення та розміщення на офіційних веб-сайтах, у соціальних мережах, висвітлення через медіа тощо інформаційного контенту для різної цільової аудиторії з урахуванням оптимальних форматів проведення інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої популяризації переваг, пов’язаних із впровадженням національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів | постійно починаючи з 2025 року | Міндовкілля МОН | забезпечено розроблення відповідного інформаційного контенту |
проведення інформаційно-просвітницької кампанії | постійно починаючи з 2025 року | Міндовкілля | інформаційно-просвітницьку кампанію проведено, підбито її підсумки |