- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2005 р.
за N 680/10960
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної
авіаційної служби
N 1017 від 07.08.2019 )
Про затвердження Правил організації охорони повітряних суден та об'єктів на авіапідприємствах цивільної авіації України
1. Затвердити Правила організації охорони повітряних суден та об'єктів на авіапідприємствах цивільної авіації України (далі - Правила), що додаються.
2. Начальнику управління авіаційної безпеки (Плавко В.Ф.):
2.1. Забезпечити подання цих Правил на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести ці Правила до відома керівників аеропортів, авіапідприємств, наукових і навчальних закладів цивільної авіації всіх форм власності. Привести власні документи у відповідність до цього наказу.
3. Вважати таким, що не застосовується на території України, "Положение по организации охраны воздушных судов и объектов Министерства гражданской авиации", затверджене наказом Міністерства цивільної авіації СРСР від 21 січня 1977 року N 11.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на начальника управління авіаційної безпеки.
Голова ПОГОДЖЕНО: Міністерство внутрішніх справ України Заступник Міністра | М.Марченко В.М.Рудік |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби
України з нагляду
за забезпеченням безпеки
авіації
30.03.2005 N 230
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 червня 2005 р.
за N 680/10960
ПРАВИЛА
організації охорони повітряних суден та об'єктів на авіапідприємствах цивільної авіації України
1. Загальні положення
1.2. Правила поширюються і є обов'язковими для всіх авіаційних підприємств цивільної авіації України.
1.3. Правила встановлюють вимоги до організації охорони повітряних суден та інших важливих об'єктів авіапідприємств цивільної авіації України.
1.4. Нормативні посилання
При розробленні цих Правил використовувалися такі нормативно-правові акти:
наказ Міністерства транспорту України від 17.01.2002
N 16 "Про затвердження Інструкції про порядок забезпечення авіаційної безпеки під час виконання авіаційних перевезень і робіт з аеропортів інших держав", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.04.2002 за N 368/6656;
наказ Укравіатрансу від 16.01.96
N 13 "Про затвердження Положення про пропускний і внутрішній об'єктовий режим в авіапідприємствах та об'єктах цивільної авіації України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.02.96 за N 57/1082;
Керівництво з безпеки для захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання (Doc. 8973/6 від 2002 року IKAO).
1.5. Визначення
У цих Правилах терміни мають такі визначення:
варта - озброєний підрозділ охорони служба авіаційної безпеки авіапідприємства, віднаряджений для виконання завдання з метою охорони повітряних суден, об'єктів та інших матеріальних цінностей авіапідприємств;
вартовий - працівник підрозділу охорони служби авіаційної безпеки авіапідприємства, який входить до складу варти;
внутрішній об'єктовий режим - установлений порядок перебування та пересування осіб і транспорту, а також забезпечення захисту пасажирів, членів екіпажу, повітряних суден, персоналу і об'єктів від актів незаконного втручання в межах контрольованої, стерильної зон та зон обмеженого доступу авіапідприємства (об'єкта аеропорту), що охороняються;
контрольно-пропускний пункт - будинок або приміщення з відповідним інженерно-технічним обладнанням, що призначене для санкціонованого доступу осіб і транспорту в зоні обмеженого доступу авіапідприємства, а також виходу (виїзду) з цих зон;
наряд - один або декілька стрільців (інструкторів) підрозділу охорони служби авіаційної безпеки, які виконують завдання щодо охорони повітряних суден та об'єктів авіапідприємства, а також здійснюють супроводження пасажирів і вантажів у контрольованих зонах аеропортів (аеродромів);
патрульний наряд - один або декілька стрільців (інструкторів) підрозділу охорони служби авіаційної безпеки, які виконують завдання щодо охорони повітряних суден та об'єктів авіапідприємства шляхом патрулювання на транспортних засобах або в пішому порядку;
підрозділ охорони служби авіаційної безпеки аеропорту (експлуатанта) - загін, команда, група, відділення воєнізованої охорони аеропорту (експлуатанта), які відповідно до чинного законодавства мають право надавати послуги охорони і, згідно з договором, укладеним з аеропортом або експлуатантом, призначені для охорони повітряних суден, об'єктів та матеріальних цінностей авіапідприємств, а також для підтримання необхідного пропускного та внутрішнього об'єктового режиму;
пост - усе доручене для охорони чатовому, а також місце або ділянка місцевості, на якій він виконує свої обов'язки.
До постів також належать об'єкти та ділянки місцевості, що їх охороняє варта, на яких установлено технічні засоби охорони або є вартові собаки;
чатовий - озброєний вартовий, який виконує завдання щодо охорони дорученого йому поста.
1.6. У цих Правилах скорочення мають такі значення:
АБ авіаційна безпека;
АНВ акти незаконного втручання;
АТБ авіаційно-технічна база;
БЕРТОЗ база експлуатації радіотехнічного обладнання
та зв'язку;
ВОХОР воєнізована охорона;
ЕСТЗП електросвітлотехнічне забезпечення польотів;
ІАС інженерно-авіаційна служба;
КПП контрольно-пропускний пункт;
ПММ паливно-мастильні матеріали;
ПС повітряне судно;
ПЦО (ПЦС) пункт централізованої охорони (пункт
централізованого спостереження);
САБ служба авіаційної безпеки;
УАБ управління авіаційної безпеки;
ЦА цивільна авіація;
ЦТО і РАТ центр технічного обслуговування і ремонту
авіатехніки.
2. Загальні правила організації охорони повітряних суден та об'єктів на авіапідприємствах цивільної авіації України
2.1. Охорона аеропортів (аеродромів), повітряних суден та інших важливих об'єктів на авіапідприємствах, в установах і організаціях ЦА України здійснюється вартами та нарядами підрозділів охорони САБ.
2.2. Керівник авіапідприємства відповідає за організацію та забезпечення охорони, його заступник з авіаційної безпеки - за підтримку належного рівня охорони.
2.3. На авіапідприємствах цивільної авіації України обов'язковій і цілодобовій охороні підлягають:
ПС на пероні, стоянках, ангарах;
ЦТО і РАТ;
склади ПММ;
вантажні склади та склади матеріально-технічного забезпечення;
вантаж, багаж пасажирів, що пройшов контроль на безпеку та прийнятий під відповідальність служб аеропорту (авіаперевізника);
об'єкти радіотехнічного забезпечення;
інші важливі об'єкти.
2.4. Організація охорони авіапідприємств здійснюється відповідно до плану організації охорони повітряних суден та об'єктів, який розробляється аеропортовим комітетом з авіаційної безпеки (радою безпеки експлуатанта) та затверджується керівником авіапідприємства (додаток 1).
2.5. На підставі плану організації охорони повітряних суден та об'єктів заступник керівника авіапідприємства з авіаційної безпеки спільно з начальником підрозділу охорони САБ розробляють табелі постів варти авіапідприємства та схеми розміщення постів варти авіапідприємства (додаток 2), які затверджує керівник авіапідприємства.
Пости залежно від важливості та тривалості несення служби на них поділяються на постійні (охороняються протягом доби) та тимчасові (охороняються протягом частини доби). Обладнання постів варти визначено в додатку 3.
2.6. У разі відсутності в експлуатанта власної САБ охорона його ПС та об'єктів здійснюється підрозділом охорони САБ аеропорту базування на підставі угоди.
2.7. Експлуатанти, орендарі аеропорту, що користуються послугами підрозділу охорони САБ авіапідприємства, надають начальнику підрозділу охорони САБ авіапідприємства схеми опечатування їх ПС, а також інших об'єктів, які необхідно охороняти, список осіб, яких допускають до здавання (приймання) ПС та об'єктів, зразки печаток (відтиски пломб, маркерів), які завіряються керівником експлуатанта (орендаря) та список контактних телефонів.
2.8. Керівники авіапідприємств, їх заступники з авіаційної безпеки та начальники підрозділів охорони САБ повинні запроваджувати заходи для підвищення рівня забезпечення авіаційної безпеки об'єктів авіапідприємств та охорони ПС. Це досягається:
шляхом облаштування загальної огорожі об'єктів, розташованих на суміжних територіях, ділянках;
шляхом використання технічних засобів, вартових собак, забезпечення надійного зв'язку, прожекторним освітленням та засобами спостереження;
шляхом організації патрульної дозорної служби, піших нарядів підрозділів охорони САБ, а також нарядів на спеціально обладнаних і радіофікованих транспортних засобах, раціонального використання чисельності охорони та маневрування нею у зв'язку з ускладненням обставин, порою року та періодом доби;
шляхом проведення роботи, спрямованої на підтримку пропускного внутрішнього об'єктового режиму, а також запобігання крадіжкам та розкраданню матеріальних цінностей авіаційних суб'єктів;
підвищенням рівня організованості, дисципліни та спеціальної підготовки особового складу підрозділів охорони САБ;
постійним контролем за станом охорони та несенням вартової служби підрозділами охорони САБ.
3. Організації охорони повітряних суден та інших важливих об'єктів
3.1. ПС повинні постійно перебувати під охороною:
підрозділів охорони САБ - під час стоянки ПС, коли на них не здійснюються технічне обслуговування або ремонт;
технічного персоналу ЦТО і РАТ (АТБ) авіапідприємства - під час технічного обслуговування або ремонту;
екіпажів (пілотів) - при використанні ПС за призначенням;
служби перевезень - під час виконання на ПС розвантажувальних та завантажувальних робіт.
3.2. Охорона ПС авіапідприємства на аеродромі (у тому числі і на тимчасовому та постійному посадковому майданчику) у кожному конкретному випадку здійснюється відповідно до затвердженої керівником авіапідприємства Інструкції про порядок охорони ПС, що розробляється з урахуванням вимог цих Правил, умов і особливостей роботи авіапідприємства.
В інструкції визначаються:
обов'язки і права усіх посадових осіб авіапідприємства, які мають відношення до забезпечення охорони ПС;
порядок організації та здійснення охорони ПС;
порядок оформлення службової документації.
3.3. Особи, які прийняли під охорону ПС, відповідають за нього до моменту документально оформленого його передання іншим посадовим особам.
3.4. Командир (пілот) відповідає за ПС з моменту прийняття його від технічного персоналу ЦТО і РАТ (АТБ) або підрозділів охорони САБ авіапідприємства для виконання рейсу і до моменту передання його технічному персоналу ЦТО і РАТ (АТБ) або підрозділу охорони САБ у транзитному, кінцевому та базовому аеропортах.
3.5. В аеропортах посадки за ПС відповідають:
екіпаж, якщо в його складі є бортінженер (бортмеханік) і час стоянки не перевищує 2 години;
технічний персонал ЦТО і РАТ (АТБ) або інженерно-технічний персонал у складі екіпажу, якщо тривалість стоянки до чергового вильоту перевищує 2 години.
3.6. В аеропортах посадки, де передбачається нічний відпочинок, або в разі вимушеної затримки ПС більше ніж як на 2 години з метеоумов та з інших причин ПС передаються технічному персоналу ЦТО і РАТ (АТБ) з наступною здачею підрозділу охорони САБ аеропорту (аеродрому).
3.7. На аеродромах повинні бути виділені та відповідно обладнані три види стоянок ПС: перон, стоянки для технічного обслуговування та стоянки довгострокового зберігання. Для ПС кожної авіакомпанії, що базується в аеропорту (аеродромі), виділяються постійні стоянки довгострокового зберігання.
3.8. Охорона ПС на пероні, стоянках технічного обслуговування та на стоянках довготривалого зберігання здійснюється цілодобово шляхом організації постійного поста підрозділу охорони САБ авіапідприємства.
3.9. Охорона ПС на стоянках ЦТО і РАТ(АТБ) поза робочим часом організовується шляхом виставлення поста підрозділу охорони САБ авіапідприємства.
3.10. Охорона ПС та об'єктів чатовими здійснюється шляхом патрулювання (обходу), а також стеженням з вишок (з використанням технічних засобів охорони). Для посилення охорони об'єкта можуть використовуватися вартові собаки. Окремі об'єкти можуть охоронятися нерухомими чатовими.
3.11. У разі організації охорони об'єктів шляхом патрулювання чатовому залежно від огородження об'єкта й особливостей місцевості призначається для охорони ділянка смуги завдовжки: удень - до 2 км, уночі - до 1 км, а для об'єктів, які обладнані технічними засобами охорони: удень - до 3 км, уночі - до 2 км.
3.12. Чатові пересуваються за маршрутами руху пішки із швидкістю, що забезпечує надійну охорону ПС та об'єктів , роблячи короткі зупинки для огляду місцевості, технічних засобів охорони та огорожі, а також для доповіді за допомогою засобів зв'язку начальникові варти про несення служби.
За умови нормальної видимості, якщо умови місцевості дозволяють, чатові можуть вести нагляд за об'єктами, які підлягають охороні, і підступами до них із спостережних вишок цілодобово.
3.13. З числа вартових створюються групи швидкого реагування (резервні групи), які в разі сигналу тривоги за командою начальника варти прибувають на місце події і діють залежно від обставин. Для швидкого прибуття цих груп до місця події варти забезпечуються транспортними засобами.
3.14. Відповідно до
Положення про пропускний і внутрішній об'єктовий режим в авіапідприємстві та на об'єктах цивільної авіації керівник авіапідприємства силами особового складу підрозділу охорони САБ організовує піше або моторизоване патрулювання вдовж периметра авіапідприємства та в зонах тривалого зберігання і технічного обслуговування ПС з метою здійснення контролю за виконанням вимог внутрішнього об'єктового режиму, виявлення сторонніх осіб, у тому числі авіаційного персоналу, який не працює у відповідній зміні, а також для своєчасного реагування у разі виникнення кризових ситуацій.
3.15. Охорона ПС авіапідприємств під час виконання авіаційних перевезень і робіт з аеропортів інших держав здійснюється згідно з вимогами Інструкції про порядок забезпечення авіаційної безпеки під час виконання авіаційних перевезень і робіт з аеропортів інших держав.
4. Обов'язки посадових осіб авіапідприємств щодо забезпечення охорони повітряних суден
4.1. Керівник авіапідприємства повинен:
здійснювати через відповідних посадових осіб керівництво і систематичний контроль за охороною ПС на аеродромах та посадкових майданчиках;
розробляти заходи щодо посилення охорони та пропускного режиму, що унеможливлює проникання сторонніх осіб у ПС, на перон та стоянки ПС, підвищення пильності, зміцнення дисципліни персоналу авіапідприємства щодо забезпечення надійної охорони ПС та недопущення АНВ;
контролювати роботу з підбору, виховання та підготовки особового складу підрозділів охорони САБ;
систематично заслуховувати на нарадах керівного та інженерно-технічного складу авіапідприємства питання стосовно стану охорони ПС та особливо важливих об'єктів і вживати заходи щодо її зміцнення;
уживати заходи щодо огородження аеродромів та об'єктів, освітлення стоянок ПС та об'єктів, забезпечення їх засобами зв'язку і сигналізації;
забезпечувати застосування технічних засобів посилення охорони.
4.2. Заступник керівника авіапідприємства з авіаційної безпеки - начальник САБ повинен:
систематично контролювати службову діяльність підрозділів охорони САБ та вживати заходи щодо її поліпшення;
особисто (щомісяця) та в складі комісії авіапідприємства (щокварталу) перевіряти виконання вимог наказів Державіаслужби щодо організації охорони ПС, підтримання встановленого внутрішнього об'єктового режиму на авіапідприємстві та доводити результати перевірки (особливо недоліки й упущення, заходи щодо їх усунення) до відома керівника авіапідприємства, а також до керівників експлуатантів, які діють на території авіапідприємства;
контролювати виконання заходів щодо огородження аеродромів та об'єктів, освітлення стоянок ПС та об'єктів, забезпечення їх засобами зв'язку і сигналізації.
4.3. Заступник керівника з ІАС - головний інженер авіапідприємства повинен:
щокварталу у складі комісії авіапідприємства брати участь у перевірці виконання наказів Державіаслужби, спрямованих на посилення охорони ПС;
контролювати плани впровадження на об'єктах ЦТО і РАТ інженерно-технічних засобів посилення охорони, забезпечуючи обов'язкове їх виконання;
вимагати від керівного складу ЦТО і РАТ виконання інструкцій щодо використання спеціальних замків на системах керування ПС, якщо такі засоби передбачені конструкцією ПС;
контролювати ведення службової документації ЦТО і РАТ, що стосується забезпечення охорони, приймання-передання ПС, ключів від них, а також замків систем керування літаків та вертольотів;
уживати своєчасних заходів для обладнання місць стоянок пристроями заземлення, засобами зв'язку та первинними засобами пожежогасіння;
5. Порядок приймання-передавання повітряних суден та їх охорона
5.1. ПС передаються:
від ЦТО і РАТ - екіпажу (пілоту) для виконання польотів;
від одного екіпажу - іншому в разі виконання рейсу із зміною екіпажу для продовження польотів на цьому ПС, якщо його стоянка в аеропорту зміни екіпажів не перевершує однієї години;
від екіпажу (пілоту) в ЦТО і РАТ на технічне обслуговування після польотів або на збереження, якщо час стоянки ПС до чергового вильоту перевершує 2 години, а також якщо у складі екіпажу не передбачені бортінженер (бортмеханік), інженер (авіатехнік);
від ЦТО і РАТ - підрозділу охорони САБ авіапідприємства;
від чергового на стоянці - авіатехніку-бригадиру (авіатехніку) для технічного обслуговування;
від чергового на стоянці одного цеху (сектору) - черговому на стоянці іншого цеху (сектору);
від чергового на стоянці - посадовій особі служби перевезень для виконання завантажувальних та розвантажувальних робіт.
В окремих випадках передавання ПС його екіпажем може здійснюватися безпосередньо підрозділу охорони САБ авіапідприємства.
Усі роботи, що пов'язані з передаванням ПС від однієї особи іншій, проводять тільки на борту (місці стоянки) ПС за наявності в особи, що приймає ПС, документа (завдання на політ, карта-наряд на ТО, журнал чергового на стоянці), що дає змогу приймати дане ПС.
5.2. Під час приймання-передавання ПС необхідно:
перевірити повноваження авіаційного персоналу на прийняття (передання) ПС;
перевірити його стан шляхом зовнішнього огляду, при цьому звертається особлива увага на відсутність зовнішніх пошкоджень;
перевірити опломбування дверей, вантажних та аварійних люків, інших місць, передбачених схемою опечатування для даного типу ПС, відповідність пломб і печаток зразкам, наявність замків на пристроях систем керування, якщо це передбачено для даного типу ПС;
провести передання обладнання ПС, інвентарю та документації.
5.3. Передавання ПС екіпажу (пілоту) або бортінженеру (бортмеханіку) для виконання польоту здійснюється після пред'явлення посадовій особі ЦТО і РАТ, яка здає ПС, свідоцтва пілота (бортмеханіка), який приймає ПС.
Після перевірки документів і звірення їх з випискою з плану польотів посадова особа ЦТО і РАТ передає ПС пілоту (бортмеханіку) під підпис в журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ (додаток 4).
5.4. Після прийняття ПС від посадової особи ЦТО і РАТ за його збереження відповідає пілот (бортмеханік), який прийняв ПС.
5.5. Прийняття ПС від екіпажу (пілота) в ЦТО і РАТ виконує черговий на стоянці. Бортмеханік, а в разі його відсутності у складі екіпажу, другий пілот (пілот) у встановленому порядку здає йому ПС і ключі від вхідних дверей та замків систем керування.
Прийняття-передання оформлюється під підпис у бортовому журналі та журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ.
5.6. Передавання екіпажем (пілотом) ПС виконується після повного розвантаження, якщо час розвантаження не перевершує 1 години. У разі, якщо на розвантаження ПС необхідно більше 1 години, воно передається черговому на стоянці ЦТО і РАТ з наступним переданням цього судна службі перевезень для виконання вантажних робіт або під охорону підрозділу САБ авіапідприємства.
Прийняття та передання ПС оформлюється під підпис у журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ. Перед початком вантажних робіт усі вхідні двері та двері пілотських кабін ПС пломбуються або запечатуються.
5.7. Передавання ПС черговим на стоянці авіатехніку-бригадиру (авіатехніку) на технічне обслуговування виконується під підпис у журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ.
Прийняття ПС від авіатехніка-бригадира (авіатехніка) черговим на стоянці виконується під підпис у журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ.
5.8. Авіатехнік-бригадир (авіатехнік) повинен забезпечити безпеку та охорону ПС, не допускати до нього сторонніх осіб, у тому числі й працівників авіапідприємства, які не мають стосунки до його обслуговування.
5.9. Прийняття - передання ПС від чергового на стоянці одного цеху (дільниці) черговому на стоянці іншого цеху (дільниці) оформлюється записом у журналі чергового на стоянці цеху (дільниці) ЦТО і РАТ відповідного цеху (дільниці) під підпис.
5.10. Усі стоянки ПС, де не виконуються роботи з технічного обслуговування авіаційної техніки, а також усі ПС, що пройшли технічне обслуговування та готові до польотів незалежно від часу доби і терміну розташування на відповідних місцях стоянок, здаються під охорону підрозділу САБ авіапідприємства.
5.11. Під час прийняття-передання ПС під охорону начальник варти (чатові) підрозділу охорони САБ та чергові на стоянках повинні перевірити:
пломбування (опечатування) дверей, вантажних та аварійних люків, справність пломб і печаток при звірянні їх із зразками;
стан ПС, звернувши особливу увагу на відсутність зовнішніх пошкоджень;
наявність замків на запірних приладах систем керування ПС, які обладнані відповідними пристроями;
стан засобів освітлення на місцях стоянок, а також зв'язку та сигналізації;
наявність та справність на місцях стоянок засобів пожежогасіння та заземлення.
5.12. Начальник варти приймає, а черговий на стоянці здає ПС під охорону варти під підпис у журналі приймання-здавання повітряних суден під охорону варти (додаток 5).
5.13. Прийнявши ПС під охорону, начальник варти підрозділу охорони САБ переводить вартового в стан чатового і ставить йому завдання щодо охорони ПС.
5.14. Передавання ПС під охорону підрозділу охорони САБ черговим на стоянці ЦТО і РАТ виконується за допуском (додаток 6), який видається терміном на 6 місяців або за одноразовим допуском.
Призначення чергових на стоянках для прийняття ПС від підрозділів охорони САБ оформлюється наказом керівника підприємства.
5.15. Зразок допуску та переліки чергових на стоянках і інших посадових осіб ЦТО і РАТ, які призначені наказом керівника авіапідприємства для приймання ПС від підрозділів охорони, повинні міститися у вартовому приміщенні підрозділу охорони САБ.
................Перейти до повного тексту