1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента припинено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 27-уп/2010 від 07.04.2010 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 11 грудня 2009 року N 1029 "Про зупинення дії окремих положень деяких постанов Кабінету Міністрів України" зупинено дію пунктів 1-8 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2009 року N 1256 "Питання залучення державним українським об'єднанням "Політехмед" у 2009 році іноземного кредиту під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України", пунктів 1-9 та 11 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2009 року N 1270 "Питання залучення у 2009 році під державну гарантію іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність пунктів 1-8 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2009 року N 1256 (газета "Урядовий кур'єр" від 3 грудня 2009 року N 225), пунктів 1-9 та 11 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада N 1270 ("Офіційний вісник України", 2009 р., N 92, ст. 3126).
Кабінет Міністрів України 26 листопада 2009 року видав постанову N 1256 "Питання залучення державним українським об'єднанням "Політехмед" у 2009 році іноземного кредиту під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України", якою погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо залучення іноземного кредиту в сумі, що не перевищує 250 млн. доларів США, для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України під державну гарантію ( пункт 1) . При цьому Кабінет Міністрів України доручив Міністерству охорони здоров'я України та Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування іноземного кредиту та авансового платежу, інших платежів і витрат, пов'язаних із реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів Державного бюджету України на 2009 та наступні роки ( пункт 8) , а також вирішив низку інших, пов'язаних із залученням під державну гарантію зазначеного кредиту, питань.
Також 26 листопада 2009 року Кабінет Міністрів України видав постанову N 1270 "Питання залучення у 2009 році під державну гарантію іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України", якою погодився з пропозицією Міністерства праці та соціальної політики України щодо залучення іноземного кредиту в сумі, що не перевищує 400 млн. доларів США (за офіційним курсом гривні, установленим Національним банком України на день здійснення платежів відповідно до контракту), для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України під державну гарантію ( пункт 1) . Зазначеною постановою Кабінет Міністрів України доручив Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування іноземного кредиту та авансового платежу, інших платежів і витрат, пов'язаних із реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів Державного бюджету України на 2010 та наступні роки, що передбачатимуться Міністерству праці та соціальної політики України ( пункт 7) і вирішив низку інших, пов'язаних із залученням під державну гарантію зазначеного кредиту, питань.
Названі положення постанов Кабінету Міністрів України не відповідають Конституції України, виходячи з такого.
Статтею 6 Основного Закону держави встановлено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову ( частина перша) .
Водночас Конституція України зобов'язує органи виконавчої влади здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 6, частина друга статті 19) .
За Конституцією України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади (частина перша статті 113) ; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, здійснює визначені Конституцією та законами України повноваження (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116) .
Відповідно до Конституції України Державний бюджет України встановлюється виключно законом України; виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (пункт 1 частини другої статті 92, частина друга статті 95) . При цьому згідно з Конституцією України затвердження Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до виключних повноважень Верховної Ради України; прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України - парламенту, який є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75, пункти 3, 4 частини першої статті 85, стаття 91) .
Як наголосив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України "Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України) . Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України) , належить виключно Верховній Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України) і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України) ". У цьому ж Рішенні Конституційний Суд України також наголошував на неможливості зміни закону шляхом прийняття підзаконного правового акта.

................
Перейти до повного тексту