1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Розгляд конституційного подання припинено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 3-у/2010 від 27.01.2010 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 10 листопада 2009 року N 916 "Про зупинення дії деяких постанов Кабінету Міністрів України" зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 року N 1090 "Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва", N 1092 "Про залучення державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів медичним та іншим обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами під державну гарантію" та від 21 жовтня 2009 року N 1131 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 р. N 1092".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанов Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 року N 1090 ("Офіційний вісник України", 2009 р., N 79, ст. 2684) і N 1092 ("Офіційний вісник України", 2009 р., N 79, ст. 2685), постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2009 року N 1131 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 р. N 1092" ("Офіційний вісник України", 2009 р., N 82, ст. 2779).
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 року N 1090 "Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва" Уряд України погодився з пропозицією Міністерства аграрної політики України щодо залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" під державні гарантії кредитів в сумі, що не перевищує 1,3 млрд. гривень, із сплатою відсоткової ставки за ними за рахунок коштів Стабілізаційного фонду для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, яка використовується для виробництва сільськогосподарської продукції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2009 року N 1092 "Про залучення державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів медичним та іншим обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами під державну гарантію" Уряд України погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо залучення кредиту в сумі, що не перевищує 500 млн. доларів США, шляхом укладення договору між корпорацією "Private Export Funding Corporation" (PEFCO) як кредитором під гарантійне покриття Експортно-імпортного Банку США і державним підприємством для постачання медичних установ "Укрмедпостач" як позичальником для реалізації інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів медичним та іншим обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами під державну гарантію. При цьому Кабінет Міністрів України доручив Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування та погашення кредиту, наданого під державну гарантію, внесення інших платежів, пов'язаних із реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів, що передбачатимуться Міністерству охорони здоров'я України на зазначені цілі у Державному бюджеті України на 2010 та наступні роки. До цієї постанови 21 жовтня 2009 року постановою Кабінету Міністрів України N 1131 внесено низку змін.
Названі постанови Кабінету Міністрів України не відповідають Конституції України, виходячи з такого.
Статтею 6 Основного Закону держави встановлено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову ( частина перша) . Водночас Конституція України зобов'язує органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 6, частина друга статті 19) .
За Конституцією України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади (частина перша статті 113) ; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, здійснює визначені Конституцією та законами України повноваження, видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116, частина перша статті 117) .
Відповідно до Конституції України затвердження Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до виключних повноважень Верховної Ради України; Державний бюджет України встановлюється виключно законом України; виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (пункт 4 частини першої статті 85, пункт 1 частини другої статті 92, частина друга статті 95) .
Конституційний Суд України у Рішенні від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 у справі про збалансованість бюджету зазначив, що "зі змісту частини другої статті 95 Конституції України, якою встановлюється, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть визначатися іншими нормативно-правовими актами".

................
Перейти до повного тексту