- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Конституційне подання
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Конституційне провадження у справі за конституційним
поданням Президента припинено згідно з
Ухвалою Конституційного Суду
N 25-уп/2010 від 31.03.2010 )
З мотивів невідповідності
Конституції України Указом Президента України від 4 листопада 2009 року
N 900 "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2009 року N 1117" зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2009 року
N 1117 "Про утворення Урядової комісії з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України".
У зв'язку з цим відповідно до пункту 15 частини першої статті
106, статті
150 Конституції України, статей
13,
40 Закону України
"Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2009 року
N 1117 "Про утворення Урядової комісії з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України", опублікованої в "Офіційному віснику України" 30 жовтня 2009 року N 81, ст.2746.
Зазначеною
постановою утворено Урядову комісію з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України, затверджено Положення про Урядову комісію (
пункти 1, 2) .
Положенням про Урядову комісію з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України встановлено, що зазначена Урядова комісія є консультативно-дорадчим органом при Кабінеті Міністрів України; Комісія утворюється для забезпечення, зокрема, узгоджених дій органів виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері оборони, створення і подальшого розвитку сектору безпеки (
пункт 1) ; основними завданнями Урядової комісії визначено, зокрема, сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України (
підпункт 1 пункту 4) . Підпунктом 2 пункту 4 зазначеного
Положення на Урядову комісію покладено завдання із підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України стосовно призначення на посади осіб вищого офіцерського складу та присвоєння їм військових звань.
За
Конституцією України Президент України забезпечує національну безпеку держави; є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України; призначає на посади та звільняє з посад вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань; здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави; очолює Раду національної безпеки і оборони України; присвоює вищі військові звання (
пункти 1, 17, 18 та 24 частини першої статті 106) . "Системний аналіз положень Конституції дає підстави вважати, що Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України мають окремі конституційні повноваження у сферах національної безпеки і оборони держави, але лише Президент України наділений конституційними повноваженнями здійснювати керівництво у цих сферах. Це означає, що Президент України, здійснюючи таке керівництво, спрямовує діяльність суб'єктів забезпечення національної безпеки і оборони держави, зокрема Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, на реалізацію основ (засад), визначених у пункті 17 частини першої статті
92 Конституції України та Законі України "Про основи національної безпеки України" (Рішення Конституційного Суду України від 25 лютого 2009 року
N 5-рп/2009) .
Водночас
Конституцією України передбачено існування при Президентові України спеціального координаційного органу з питань національної безпеки і оборони - Ради національної безпеки і оборони України (
частина перша статті 107) . Саме цей орган уповноважений
Основним Законом держави здійснювати координацію і контроль за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони (
частина друга статті 107) .
Кабінет Міністрів України за
Конституцією України здійснює у зазначеній сфері заходи щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, громадського порядку, боротьби зі злочинністю (
пункт 7 статті 116) .
Таким чином, координація дій з питань оборони та національної безпеки України
Основним Законом держави не віднесена до повноважень Кабінету Міністрів України.
Відтак, Кабінет Міністрів України не може покладати завдання із забезпечення такої координації на свої консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи, що відповідно до Закону України
"Про Кабінет Міністрів України" утворюються Урядом України для забезпечення здійснення своїх повноважень (
частина перша статті 51) .
За таких обставин покладення постановою від 21 жовтня 2009 року
N 1117 на консультативно-дорадчий орган при Кабінеті Міністрів України завдань із забезпечення узгоджених дій органів виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері оборони, створення і подальшого розвитку сектору безпеки, сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань забезпечення обороноздатності та національної безпеки України не відповідає
Конституції України.
Основним Законом держави закріплено статус Кабінету Міністрів України як колегіального органу, до складу якого входять Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри, міністри (
частина перша статті 114) , як вищого органу у системі органів виконавчої влади, до повноважень якого віднесено спрямування і координацію роботи міністерств, інших органів виконавчої влади (частина перша статті
113, пункт 9
статті 116) , організація, повноваження і порядок діяльності якого визначаються
Конституцією і законами України (пункт 12 частини першої статті
92, частина друга
статті 120) . Водночас
Конституцією України визначено, що Кабінет Міністрів України реалізує свою компетенцію шляхом видання обов'язкових до виконання актів - постанов і розпоряджень, які підписує Прем'єр-міністр України (
частини перша і друга статті 117) .
................Перейти до повного тексту