1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 15-у/2009 від 03.03.2009 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 26 грудня 2008 року N 1215 "Про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року N 1085" зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року N 1085 "Про затвердження Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року N 1085, яка опублікована в газеті "Урядовий кур'єр" від 25 грудня 2008 року N 243.
Названою постановою Кабінет Міністрів України затвердив Державну програму впровадження цифрового телерадіомовлення (пункт 1) та надав низку доручень щодо забезпечення виконання зазначеної Програми (пункти 2-5) .
Програмою серед шляхів і способів розв'язання проблем впровадження цифрового телерадіомовлення передбачено здійснення переходу телерадіоорганізацій на цифровий формат мовлення з одночасним вирішенням, зокрема, питання забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення. Проте визначені Програмою завдання та заходи з її виконання (додаток 2) містять лише заходи організаційного та технологічного характеру, які не враховують соціальну складову процесу впровадження цифрового телерадіомовлення. Зокрема, Програмою не визначено державних гарантій забезпечення соціально незахищених громадян України перетворювачами цифрового сигналу, не передбачено шляхів вирішення питань, пов'язаних із низькою фінансовою спроможністю громадян, значною вартістю засобів приймання сигналів цифрового мовлення, що унеможливлює забезпечення доступу до цифрового телерадіомовлення всіх верств населення.
Соціальна складова названої постанови фактично зводиться до надання доручення Міністерству транспорту та зв'язку України, Державному комітету телебачення та радіомовлення України разом із Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення подати у тримісячний строк Кабінету Міністрів України пропозиції щодо забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення (пункт 4 постанови) .
Перехід від аналогового до цифрового телерадіомовлення без належної державної підтримки соціальної складової такого процесу, з огляду на соціальну значимість ефірного наземного телебачення, призведе до обмеження доступу громадян до інформації.
Відповідно до статті 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію в будь-який спосіб. За статтею 50 Конституції України кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.
Як зазначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 30 жовтня 1997 року N 5-зп у справі К.Г. Устименка, конституційні права людини і громадянина в Україні на інформацію, її вільне отримання, використання, поширення та зберігання в обсягах, необхідних для реалізації кожним своїх прав, свобод і законних інтересів, чинним законодавством держави закріплюються і гарантуються. Винятки з конституційних норм встановлюються самою Конституцією України, а не іншими нормативними актами.
Засобом забезпечення прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, відкритого і вільного обговорення суспільно важливих проблем, культурних та інформаційних потреб громадян України, а також потреб етнічних українців, які проживають за межами України, є телерадіомовлення (преамбула, стаття 4 Закону України "Про телебачення і радіомовлення") .
Неврахування ж у Державній програмі впровадження цифрового телерадіомовлення соціальних питань, зокрема державного забезпечення соціально незахищених громадян України засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення, призведе до обмеження соціально незахищених громадян у доступі до телерадіомовлення після повного переходу до цифрового способу наземного ефірного розповсюдження теле- та радіопрограм.Конституцією України встановлено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (частина третя статті 22) . Конституційним Судом України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками визначено, що звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням. У традиційному розумінні діяльності визначальними поняттями змісту прав людини є умови і засоби, які становлять можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування та розвитку. Обсяг прав людини - це їх сутнісна властивість, виражена кількісними показниками можливостей людини, які відображені відповідними правами, що не є однорідними і загальними.

................
Перейти до повного тексту