1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 21-у/2009 від 21.04.2009 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 19 грудня 2008 року N 1178 "Про зупинення дії окремих положень розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1517-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1517-р "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, що підлягають підготовці до продажу в 2009 році" в частині визначення такими, що підлягають продажу в 2009 році, державних пакетів акцій відкритих акціонерних товариств "Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного насособудування" (код згідно з ЄДРПОУ 220477), "Наукововиробничий комплекс "Київський завод автоматики імені Г.І. Петровського", "Турбоатом", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Мукачівський завод "Точприлад", "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго", "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" та такими, що підлягають підготовці до продажу в 2009 році, Херсонського державного заводу "Палада" та Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд (незавершене будівництво).
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названого розпорядження Кабінету Міністрів України, на даний час неопублікованого, в зазначеній частині.
Розпорядженням, про яке йдеться, Кабінет Міністрів України затвердив перелік господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2009 році, та перелік державних підприємств, які підлягають підготовці до продажу в 2009 році. Зокрема, передбачено здійснити продаж у 2009 році відкритих акціонерних товариств "Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного насособудування" (код згідно з ЄДРПОУ 220477), "Науково-виробничий комплекс "Київський завод автоматики імені Г.І. Петровського", "Турбоатом", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Мукачівський завод "Точприлад", "Дніпроенерго", "Донбасенерго", "Західенерго", "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго", а також підготовку до продажу в 2009 році Херсонського державного заводу "Палада" та Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд (незавершене будівництво).
Назване розпорядження Кабінету Міністрів України в зазначеній частині не відповідає положенням Конституції України, виходячи з такого.Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8) .Основним Законом держави визначено об'єкти і суб'єкти права власності (статті 13, 41, 142, 143) , рівність усіх суб'єктів права власності перед законом (стаття 13) , гарантії права власності й обов'язки власників (статті 13, 41) .
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України правовий режим власності визначається виключно законами України.
Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками визначив, що правовий режим власності означає врегулювання нормами закону, зокрема, порядку набуття і здійснення права власності, функції, компетенцію органів державної влади і місцевого самоврядування.
Законом, який визначає порядок відчуження на користь фізичних або юридичних осіб майна, що є державною власністю, є, зокрема, Закон України "Про приватизацію державного майна".
Як зазначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 1 липня 1998 року N 9-рп/98 у справі щодо приватизації державного майна, "Верховна Рада України реалізувала свої повноваження в частині другій статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна", в якому затвердила перелік об'єктів загальнодержавного значення, які не підлягають приватизації".
Згідно з частиною другою статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" до об'єктів, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації, віднесено об'єкти, контроль за діяльністю яких з боку держави гарантує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого виготовлення, використання або реалізації небезпечної продукції, послуг або небезпечних виробництв, зокрема майнові комплекси підприємств по виготовленню та ремонту всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України, Служби безпеки України (абзаци перший і другий пункту "в" частини другої статті 5) .
Відкриті акціонерні товариства "Науково-виробничий комплекс "Київський завод автоматики імені Г.І. Петровського", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Мукачівський завод "Точприлад" та Херсонський державний завод "Палада" забезпечують обороноздатність держави, виготовлення і ремонт зброї, військової техніки, а отже є підприємствами, що за Законом України "Про приватизацію державного майна" не підлягають приватизації.

................
Перейти до повного тексту