1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 21 липня 2008 року N 638 "Про зупинення дії окремих положень розпоряджень Кабінету Міністрів України від 16 січня 2008 року N 81-р та від 22 лютого 2008 року N 367-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 січня 2008 року N 81-р "Про затвердження переліків господарських товариств, державні пакети акцій (частки) яких підлягають першочерговому продажу, державних підприємств і відкритих акціонерних товариств, що підлягають першочерговій підготовці до продажу в 2008 році", опублікованого 22 січня 2008 року в газеті "Урядовий кур'єр" N 12, у частині першочергового продажу в 2008 році пакетів акцій відкритих акціонерних товариств "Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів", "Турбоатом", Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд та розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року N 367-р "Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році", на даний час неопублікованого, в частині продажу відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного насособудування" та Херсонського державного заводу "Палада".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названих розпоряджень Кабінету Міністрів України в зазначеній частині.
Розпорядженнями, про які йдеться, Кабінет Міністрів України затвердив, зокрема, перелік господарських товариств, державні пакети акцій (частки) яких підлягають першочерговому продажу в 2008 році, та перелік господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу в 2008 році. Зокрема, передбачено у 2008 році здійснити продаж відкритих акціонерних товариств "Турбоатом", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море", "Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів", "Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного насособудування", Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд та Херсонський державний завод "Палада".
Названі розпорядження Кабінету Міністрів України в зазначеній частині не відповідають положенням Конституції України, виходячи з такого. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8) .
Основним Законом держави визначено об'єкти і суб'єкти права власності (статті 13, 41, 142, 143) , рівність усіх суб'єктів права власності перед законом (стаття 13) , гарантії права власності й обов'язки власників (статті 13, 41) . Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України (статті 13, 142, 143 Конституції України) .
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України правовий режим власності визначається виключно законами України.
Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками визначив, що правовий режим власності означає врегулювання нормами закону, зокрема, порядку набуття і здійснення права власності, функції, компетенцію органів державної влади і місцевого самоврядування.
Законом, який визначає порядок відчуження на користь фізичних або юридичних осіб майна, що є державною власністю, є, зокрема, Закон України "Про приватизацію державного майна".
Як зазначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 1 липня 1998 року N 9-рп/98 у справі щодо приватизації державного майна, "Верховна Рада України реалізувала свої повноваження в частині другій статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна", в якому затвердила перелік об'єктів загальнодержавного значення, які не підлягають приватизації".
До переліку таких об'єктів включено, зокрема, об'єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, обороноздатність держави, майнові комплекси підприємств по виготовленню та ремонту всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України, Служби безпеки України (пункт "а", абзац другий пункту "в" частини другої статті 5) .
У зв'язку з цим слід зауважити, що відкриті акціонерні товариства "Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів", "Феодосійська суднобудівна компанія "Море" та Херсонський державний завод "Палада" забезпечують обороноздатність держави, виготовлення і ремонт зброї та військової техніки, а отже є підприємствами, що забезпечують обороноздатність держави і за Законом України "Про приватизацію державного майна" не підлягають приватизації.
За Конституцією України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади (частина перша статті 113) , підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України в межах, передбачених статтями 85, 87 Конституції України (частина друга статті 113), здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону (пункт 5 статті 116) .
Тож, Кабінет Міністрів України, дозволивши здійснити у 2008 році продаж названих акціонерних товариств, діяв усупереч положенням Конституції України, якими регулюються питання власності. Включення цих відкритих акціонерних товариств до переліку господарських товариств, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу у 2008 році, здійснено Кабінетом Міністрів України також із порушенням вимог частини другої статті 19, частини третьої статті 113 Конституції України, які є нормами прямої дії і зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися Конституцією та законами України.
Слід також відзначити, що відкрите акціонерне товариство "Турбоатом" є розробником та виробником передових зразків турбін для атомних, теплових і гідравлічних електростанцій, відкрите акціонерне товариство "Науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут атомного та енергетичного насособудування" забезпечує випуск науково-технічної продукції в галузі насособудування для атомної і теплової енергетики, хімічної і нафтохімічної промисловості, гірничо-металургійного комплексу, водопостачання, комунального господарства. Отже продаж названих об'єктів ускладнить реалізацію Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, призведе до втрати Україною статусу провідної держави у сфері енергетичного машинобудування, загрожує економічній безпеці держави.

................
Перейти до повного тексту