- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П’ята секція
РІШЕННЯ
Справа "Кузнецов та інші проти України" (Заяви № 9988/16, № 41238/16 та № 44703/19)
СТРАСБУРГ
12 січня 2023 року
Автентичний переклад
Це рішення є остаточним, але може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Кузнецов та інші проти України"
Європейський суд з прав людини (п’ята секція), засідаючи комітетом, до складу якого увійшли:
Стефані Моро-Вікстром (<…>), Голова,
Ладо Чантурія (<…>),
Микола Гнатовський (<…>), судді,
та Мартіна Келлер (<…>), заступник Секретаря секції,
з огляду на:
заяви (№ 9988/16, № 41238/16 та № 44703/19), які подали у різні дати, зазначені в додатку, до Суду проти України на підставі
статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) троє громадян України - п. Сергій Вадимович Кузнецов, п. Олег Станіславович Підгайний та п. Олександр Вікторович Шепелєв (далі - заявники),
рішення повідомити Уряд України (далі - Уряд) про скарги за
статтею 8 Конвенції на звільнення заявників та за пунктом 1
статті 6 Конвенції на тривалість провадження щодо поновлення їх на посадах, а також визнати решту скарг у заяві неприйнятними,
зауваження сторін,
після обговорення за зачиненими дверима 08 грудня 2022 року
постановляє таке рішення, що було ухвалено у той день:
ВСТУП
1. Справа стосується звільнення заявників і тривалості провадження щодо поновлення їх на посадах за пунктом 1
статті 6 та
статтею 8 Конвенції.
ФАКТИ
2. Деталі щодо заявників наведені у Додатку. Заявників представляв п. Г.М. Авраменко - юрист, який практикує у м. Чернігові.
3. Уряд представляв його Уповноважений, п. І. Ліщина з Міністерства юстиції.
4. Факти справи можуть бути узагальнені таким чином.
5. Заявники були державними службовцями, яких звільнили з їхніх посад державної служби після прийняття
Закону України "Про очищення влади" (далі - Закон "Про очищення влади"). Політичне та законодавче підґрунтя процесу люстрації в Україні узагальнено в рішенні у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), заява № 58812/15 та 4 інші заяви, пункти 6-15 та 60-103, від 17 жовтня 2019 року. Індивідуальні обставити заявників є такими.
I. п. КУЗНЕЦОВ (ДАЛІ - ПЕРШИЙ ЗАЯВНИК)
6. 29 жовтня 2014 року першого заявника звільнили з посади заступника начальника оперативного управління Головного управління Міністерства доходів і зборів України у Чернігівській області.
7. У листопаді 2014 року він оскаржив своє звільнення до Чернігівського окружного адміністративного суду (далі - Чернігівський суд). 26 листопада 2014 року Чернігівський суд відкрив провадження.
8. 23 грудня 2014 року Чернігівський суд за клопотанням першого заявника зупинив провадження до закінчення розгляду Конституційним Судом України справи щодо конституційності
Закону України "Про очищення влади".
9. 20 січня 2020 року Чернігівський суд поновив провадження у справі першого заявника.
10. 07 травня 2020 року Чернігівський суд ухвалив рішення частково на користь першого заявника. У своєму рішенні суд посилався на різні міжнародні договори та документи, у тому числі Ради Європи (див. згадане рішення у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), пункти 104-109). Суд зауважив, що звільнення першого заявника становило втручання в його приватне життя. Суд вважав, що першого заявника було звільнено з посади виключно у зв’язку з його перебуванням на цій посаді і не було доведено вчинення ним будь-яких протиправних дій або його причетність іншим чином до узурпації влади Президентом Януковичем. Суд дійшов висновку, що звільнення першого заявника за загальним правилом без оцінки його особистої ситуації було протиправним і ухвалив поновити його на посаді. Першому заявнику було присуджено 416 359,80 українських гривень (далі - грн, еквівалент 12 461,05 євро) в якості відшкодування втраченої заробітної плати за час вимушеного прогулу.
11. 13 жовтня 2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд (далі - апеляційний суд) задовольнив апеляційну скаргу першого заявника та вніс зміни до рішення суду першої інстанції. Він підтримав висновки суду нижчої інстанції щодо протиправності звільнення першого заявника, посилаючись на практику Суду, зокрема на згадане рішення у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine). Однак апеляційний суд вніс зміни до рішення суду першої інстанції, постановивши поновити першого заявника на посаді, рівнозначній тій, яку він обіймав, оскільки його початкової посади більше не існувало. Він також повторно обрахував і збільшив суму присудженого йому відшкодування до 969 910,76 грн (еквівалент 29 091,68 євро).
12. 25 лютого 2021 року першого заявника поновили на посаді заступника начальника оперативного управління Головного управління Державної фіскальної служби України у Чернігівській області (правонаступника Міністерства доходів і зборів України).
13. 02 березня 2021 року він пішов на пенсію.
II. п. ПІДГАЙНИЙ (ДАЛІ - ДРУГИЙ ЗАЯВНИК)
14. 23 жовтня 2014 року другого заявника звільнили з посади начальника управління міжнародно-правової допомоги та екстрадиції Генеральної прокуратури України.
15. 14 листопада 2014 року він оскаржив своє звільнення до Окружного адміністративного суду міста Києва (далі - Київський суд).
16. 10 грудня 2014 року Київський суд зупинив провадження та звернувся до Верховного Суду України з проханням внести до Конституційного Суду України подання щодо отримання висновку про конституційність окремих положень
Закону України "Про очищення влади".
17. 11 вересня 2019 року другий заявник звернувся до Київського суду з клопотанням про поновлення провадження у справі.
18. 12 вересня 2019 року провадження було поновлено.
19. 12 листопада 2019 року суд визнав протиправним звільнення другого заявника та поновив його на посаді. Обґрунтування суду було подібним до обґрунтування судового рішення у справі першого заявника (див. пункт 10). Другому заявнику було присуджено 1 977 797,24 грн (еквівалент 73 082,27 євро) в якості відшкодування втраченої заробітної плати за час вимушеного прогулу.
20. 03 лютого 2020 року апеляційний суд залишив без змін рішення суду першої інстанції.
21. 15 жовтня 2020 року Касаційний адміністративний суд, який є частиною Верховного Суду, залишив рішення судів нижчих інстанцій без змін.
III. п. ШЕПЕЛЄВ (ДАЛІ - ТРЕТІЙ ЗАЯВНИК)
22. 28 жовтня 2014 року третього заявника звільнили з посади заступника начальника штабу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області.
23. 19 листопада 2014 року він оскаржив своє звільнення до Кіровоградського окружного адміністративного суду (далі - Кіровоградський суд).
24. 20 листопада 2014 року Кіровоградський суд відкрив провадження у справі третього заявника.
25. 16 червня 2015 року Кіровоградський суд розглянув клопотання третього заявника про звернення до Верховного Суду України з проханням внести до Конституційного Суду України подання щодо отримання висновку про конституційність окремих положень
Закону України "Про очищення влади". Оскільки таке подання вже перебувало на розгляді Конституційного Суду України, Кіровоградський суд зупинив провадження до закінчення конституційного провадження.
26. 29 січня 2020 року провадження було поновлено за клопотанням третього заявника.
27. 09 червня 2020 року Кіровоградський суд визнав його звільнення протиправним і поновив на посаді. Обґрунтування суду було подібним до обґрунтування судового рішення у справі першого заявника (див. пункт 10). Суд також зазначив, що третій заявник не вимагав відшкодування втраченої заробітної плати за час вимушеного прогулу, а тому нічого не присудив. Суд вказав, що третій заявник міг висунути таку вимогу про відшкодування в окремому провадженні без обмеження будь-яким строком.
28. 22 червня 2020 року третього заявника поновили на посаді.
29. 10 липня 2020 року його звільнили за власним бажанням.
30. 01 жовтня 2020 року Третій апеляційний адміністративний суд залишив без змін рішення суду першої інстанції. Третій заявник не подавав касаційну скаргу.
ВІДПОВІДНІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ТА ПРАКТИКА
31. Відповідні нормативно-правова база та практика наведені в згаданому рішенні у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), пункти 71-102).
ПРАВО
I. ОБ’ЄДНАННЯ ЗАЯВ
32. Беручи до уваги схожість предмета заяв, Суд вважає за доцільне розглянути їх спільно в одному рішенні.
II. СТВЕРДЖУВАНЕ ПОРУШЕННЯ ПУНКТУ 1 СТАТТІ 6 КОНВЕНЦІЇ
33. Заявники скаржилися, що провадження стосовно поновлення їх на посадах тривало невиправдано довго усупереч пункту 1 статті 6 Конвенції, який передбачає:
"Кожен має право на … розгляд його справи упродовж розумного строку … судом, … який вирішить спір щодо його прав та обов’язків цивільного характеру …".
А. Прийнятність
34. Суд зазначає, що ця скарга не є ані явно необґрунтованою, ані неприйнятною з будь-яких інших підстав, перелічених у
статті 35 Конвенції. Отже, вона має бути визнана прийнятною.
В. Суть
35. Заявники стверджували, що через зупинення провадження в їхніх справах, спричинене розглядом
Закону України "Про очищення влади" Конституційним Судом України, їхні вимоги щодо поновлення на посадах розглядалися із серйозними затримками.
................Перейти до повного тексту