- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Скрипняк та інші проти України" (Заяви NN 9177/05, 14241/05, 10596/06, 17346/06, 20912/06 та 34604/06)
Страсбург, 10 липня 2008 року |
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним за обставин, викладених у п. 2 статті
44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Скрипняк та інші проти України"
Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
п. П.Лоренцен (Mr P.Lorenzen), Голова,
п. Р.Маруст (Mr R.Maruste),
п. К.Юнгвірт (Mr K.Jungwiert),
п. В.Буткевич (Mr V.Butkevych),
п. M.Віллігер (Mr M.Villiger),
пані М.Лазарова-Трайковська (Mrs M.Lazarova Trajkovska),
пані З.Калайджієва (Mrs Z.Kalaydjieva), судді,
та п. С.Філліпс (Mr S.Phillips), Секретар секції,
після обговорення за зачиненими дверима 17 червня 2008 року,
постановляють таке рішення, що було прийнято того ж дня:
ПРОЦЕДУРА
1. Справу порушено проти України за шістьма заявами, поданими до Суду громадянами України відповідно до статті
34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція):
1. п. Анатолієм Григоровичем СКРИПНЯКОМ, 1955 року народження, який мешкає в м. Конотопі (заява N 9177/05);
2. пані Галиною Вікторівною НАЗАРУК, 1946 року народження, яка мешкає в м. Сокаль (заява N 14241/05);
3. пані Надією Григорівною ВАЛЮХ, 1947 року народження, яка мешкає у Синівці (заява N 10596/06);
4. пані Ангеліною Володимирівною ЧИРВОЮ, 1948 року народження, яка мешкає в м. Кременчук (заява N 17346/06);
5. пані Христиною-Людмилою Петрівною КРІЛЬ, 1944 року народження, яка мешкає у м. Львові (заява N 20912/06);
6. п. Василем Гавриловичем ТОКАРЕМ, 1938 року народження, який мешкає в м. Суми (заява N 34604/06).
2. Уряд України (далі - Уряд) був представлений його Уповноваженим - п. Юрієм Зайцевим, Міністерство юстиції.
3. 6 вересня 2007 року Суд вирішив направити заяву Уряду. Згідно з пунктом 3 статті
29 Конвенції Суд вирішив розглядати питання щодо суті та прийнятності заяви одночасно.
ЩОДО ФАКТІВ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. За рішеннями суду (див. додаток) заявникам присуджено певні суми, що є виплатами, передбаченими статтею
57 Закону України
"Про освіту". Через відсутність відповідних асигнувань в державному бюджеті зазначені виплати на користь освітян не проводились.
5. У 2004 році Верховна Рада України вжила законодавчого заходу (Закон України
N 1994-IV), яким запроваджено обов'язок погашення заборгованості з виплат, передбачених статтею
57 Закону України
"Про освіту", протягом 5 років, починаючи з 2005 року.
6. Станом на сьогодні рішення, винесені на користь заявників, залишаються частково невиконаними.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
1. Закон України "Про виконавче провадження"
N 606-XIV від 21 квітня 1999 року (із змінами)
7. Відповідно до статті
2 Закону примусове виконання рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу.
8. Відповідно до
статті 96 Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України.
9. Восьмим та десятим абзацами статті 57 передбачено, що держава гарантує педагогічним та науково-педагогічним працівникам виплату надбавки за вислугу років та матеріальної допомоги на оздоровлення.
10. Стаття
1 Закону визнає кредиторською заборгованістю Державного бюджету України виплати, встановлені абзацами восьмим та десятим частини першої статті
57 Закону України
"Про освіту".
11. Кредиторська заборгованість, визначена статтею
1 цього
Закону, погашається протягом 5 років починаючи з 2005 року.
12. Постанова Кабінету Міністрів
N 934 від 19 вересня 2005 року "Про реалізацію Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів".
13. Відповідно до пункту 4
Постанови центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити протягом місяця нарахування навчальними закладами та установами освіти педагогічним і науково-педагогічним працівникам (працюючим, сумісникам, звільненим і пенсіонерам) надбавок за вислугу років за період із січня 1997 по серпень 2002 року та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки з січня 1998 по серпень 2002 року відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою.
ЩОДО ПРАВА
I. ОБ'ЄДНАННЯ ЗАЯВ
14. Відповідно до пункту 1 правила
42 Реґламенту Суду Суд об'єднує заяви з огляду на спільне фактичне та юридичне підґрунтя.
II. ПРЕДМЕТ СПОРУ
15. Суд зазначає, що після надіслання заяви Уряду шостий заявник листом від 18 березня 2008 року подав нову скаргу на невиконання рішення суду Зарічного району м. Сум від 28 серпня 2001 року.
16. Суд одразу підкреслює, що цю скаргу було подано після надіслання заяви Уряду-відповідачу, якому не пропонувалось прокоментувати її. Суд вважає, що ця скарга пов'язана з предметом спору та, отже, немає потреби розглядати її окремо (див. "Скубенко проти України" (Skoubenko с. Ukraine), N 41152/98, ухвала від 6 квітня 2004 року).
III. ЩОДО НЕВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ
17. Всі заявники, за виключенням третьої заявниці, стверджують, що тривале невиконання рішень, винесених на їх користь, порушує їх права, гарантовані пунктом 1 статті
6 та статтею
1 Першого протоколу. Третя заявниця посилається виключно на пункт 1 статті
6 Конвенції. Серед іншого, друга та п'ята заявниці посилаються на статтю 13 Конвенції. Відповідні частини цих статей передбачають наступне:
"Кожен має право на ... розгляд його справи упродовж розумного строку ... судом щодо його прав та обов'язків цивільного характеру..."
"Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій
Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження".
"Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів".
Уряд висловив заперечення щодо цієї тези.
A. Щодо прийнятності
18. Суд констатує, що заяви не є явно необґрунтованими в контексті пункту 3 статті
35 Конвенції. Суд не вбачає жодних інших підстав для визнання заяв неприйнятними. Тому Суд визнає їх прийнятними.
B. Щодо суті
19. Уряд посилається, зокрема, на справу
"Півень проти України" ((Piven c. Ukraine), N 56849/00, рішення від 29 червня 2004 року) та підкреслює, що, на відміну від ситуації, викладеної Судом в пункті 40 вищезазначеного рішення,
Законом України від 9 вересня 2004 року було запроваджено програму погашення заборгованості за виплатами на оздоровлення та за вислугу років. Зокрема, відповідно до Закону заборгованість перед заявниками погашається помісячно рівними частинами.
20. Заявники не погоджуються з цим твердженням. Зокрема, п'ята заявниця стверджує, що виплата присудженої суми була результатом впровадження вищезгаданої програми та не стосувалася виконання рішення. Так, друга заявниця підкреслює, що сума надбавок, нарахована бухгалтерією відповідно до положень Декрету Кабінету Міністрів
N 934 від 19 вересня 2005 року (див. пункти 12-13) та з якої стягнули податки, не відповідала сумі, присудженій рішенням суду.
21. Перш за все Суд нагадує, що він вже встановлював несумісність невиконання судових рішень, якими встановлено надбавки за вислугу років та на оздоровлення, передбачених на користь освітян, із пунктом 1 статті
6 Конвенції (див. вищезазначене рішення у справі
"Півень проти України" (Piven с. Ukraine), пп. 35-42). По-друге, Верховна Рада України вжила законодавчого заходу (Закон України
N 1994-IV), яким запроваджено обов'язок погашення заборгованості, передбаченої статтею
57 Закону України
"Про освіту", протягом 5 років починаючи з 2005 року. Тому Суд вивчатиме питання, чи може цей Закон змінити мотивацію Суду.
22. Суд нагадує, що органи влади повинні мати певний час, щоб обрати найбільш відповідні засоби для виконання судових рішень (
"Горнсбі проти Греції" (Hornsby c. Greece), рішення від 19 березня 1997 року, п. 43). Серед іншого, Суд не повинен вивчати, чи здатний національний правопорядок забезпечити виконання рішень, винесених судами. Дійсно, кожна держава має право забезпечувати юридичний інструментарій, адекватний та достатній для дотримання позитивних зобов'язань, які на неї покладено. Єдиним завданням Суду в цій справі є вивчення того, чи заходи, вжиті українськими органами влади, є адекватними та достатніми (див., mutatis mutandis, рішення у справі "Ігнакколо-Зенід проти Румунії" (Ignaccolo-Zenide с. Roumanie), N 31679/96, п. 108).
................Перейти до повного тексту