1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Лісний проти України" (Заява N 4204/03)
Страсбург, 25 жовтня 2007 року
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним відповідно до п. 2 статті 44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням
У справі "Лісний проти України"
Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
п. П.Лоренцен (P.Lorenzen), Голова,
пані С.Ботучарова (S.Botoucharova),
п. К.Юнгвірт (K.Jungwiert),
п. В.Буткевич (V.Butkevych),
пані М.Цаца-Ніколовська (M.Tsatsa-Nikolovska),
пані Р.Ягер (R.Jaeger),
п. М.Віллігер (M.Villiger), судді,
та пані К.Вестердік (C.Westerdiek), Секретар секції,
після обговорення в нарадчій кімнаті 2 жовтня 2007 року,
винесли таке рішення, що було прийняте того ж дня:
ПРОЦЕДУРА
1. Справа порушена проти України за заявою (N 4204/03), поданою до Суду проти України громадянином України Лісним Володимиром Дмитровичем (далі - заявник) 18 січня 2003 року відповідно до статті 34 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція).
2. Уряд України (далі - Уряд) був представлений його уповноваженим - паном Ю.Зайцевим.
3. 15 листопада 2006 року Суд вирішив направити скарги заявника щодо тривалого виконання судових рішень Уряду. Суд відповідно до пункту 3 статті 29 Конвенції вирішив розглядати питання щодо суті та прийнятності заяви одночасно.
ЩОДО ФАКТІВ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Заявник народився у 1936 році та проживає у місті Львові.
5. У 1981 році заявника було засуджено до позбавлення волі за спекуляцію виробами з золота. У 1992 році вирок відносно нього було скасовано як незаконний. Після цього заявником було подано цивільний позов з вимогою компенсації за його незаконне засудження та покарання.
A. Судовий розгляд з приводу компенсації втраченого прибутку
6. Рішенням від 24 лютого 1998 року Хустський районний суд Закарпатської області зобов'язав стягнути з Міністерства фінансів України 3350,55 грн компенсації на користь заявника, як компенсацію за його втрати внаслідок перебування під вартою.
7. Це рішення набрало законної сили. 3 червня 1998 року було відкрите виконавче провадження. Виконавчий лист був направлений до Міністерства фінансів, яке передало його до Державного казначейства України.
8. 18 листопада 2003 року виконавчий лист був повернутий заявнику без виконання.
B. Судовий розгляд щодо компенсації за конфісковані вироби з золота
9. 13 травня 1999 року Хустським районним судом Закарпатської області на користь заявника з відділу державного казначейства у Хустському районі Закарпатської області було стягнуто 7281,70 грн (1) компенсації за конфісковані у нього у результаті засудження вироби із золота. Рішення набрало законної сили.
---------------
(1) 1685,32 євро.
10. 12 листопада 2002 року відділ державного казначейства у Хустському районі Закарпатської області повідомив заявника про неможливість здійснення виплат без постанови державного виконавця. У зв'язку з цим відділ державного казначейства в Хустському районі Закарпатської області направив заяву заявника про примусове виконання та копію рішення до державної виконавчої служби та просив Хустський районний суд Закарпатської області направити також виконавчий лист.
11. 5 березня 2003 року Хустським районним судом Закарпатської області було повідомлено заявника про те, що йому ніколи не видавався виконавчий лист, оскільки заявник особисто ніколи не просив суд зробити це.
12. Рішення від 13 травня 1999 року залишається невиконаним.
C. Судовий розгляд щодо компенсації за заподіяну моральну шкоду
13. Рішенням від 2 квітня 2002 року Личаківський районний суд м. Львова зобов'язав стягнути з Державного казначейства України (далі - Казначейство) 2000 грн (2) компенсації на користь заявника за заподіяну моральну шкоду у зв'язку з затримкою виконання рішення суду від 24 лютого 1998 року.
---------------
(2) 443,99 євро.
14. Це рішення набрало законної сили у жовтні 2002 року. 9 грудня 2002 року було відкрите виконавче провадження. Кілька разів Казначейство повідомляло заявника, що кошти за рішенням суду неможливо виплатити через відсутність бюджетних асигнувань.
15. 26 січня 2004 року Апеляційним судом Львівської області (далі - Апеляційний суд) апеляційну скаргу заявника, який прагнув збільшити суму компенсації за рішенням суду від 2 квітня 2002 року, у зв'язку з пропущенням строків оскарження залишено без розгляду.
16. 15 березня 2004 року за апеляційною скаргою заявника Апеляційний суд після перегляду фактичних обставин у справі щодо їх повноти скасував рішення суду від 2 квітня 2002 року. Судом були відхилені вимоги до Казначейства як такі, що не ґрунтуються на внутрішньому законодавстві. 25 вересня 2006 року Верховний Суд України відхилив касаційну скаргу заявника.
D. Інші провадження
17. Заявник робив декілька невдалих спроб порушити цивільні провадження проти різних державних органів, прагнучи отримати компенсацію за зволікання з виконанням рішень, винесених на його користь.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
18. Національне законодавство викладене у рішенні у справі "Волосюк проти України" (заява N 60712/00, пп. 20-24, рішення від 29 червня 2006 року).
ЩОДО ПРАВА
I. СТВЕРДЖУВАНЕ ПОРУШЕННЯ СТАТТІ 1 ПЕРШОГО ПРОТОКОЛУ ДО КОНВЕНЦІЇ
19. Заявник скаржиться на те, що державні органи своєчасно не виконали рішення суду від 24 лютого 1998 року, 13 травня 1999 року та 2 квітня 2002 року. Він посилається на статтю 1 Першого протоколу, яка передбачає таке:
"Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які, на її думку, є необхідними для здійснення контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів".
A. Прийнятність
20. Уряд зазначав, що заявник не вичерпав національних засобів захисту, доступних йому за національним законодавством, оскільки не звертався з заявою про відкриття виконавчого провадження за рішенням суду від 13 травня 1999 року. Вони не надали зауважень щодо прийнятності скарг заявника щодо невиконання інших рішень.
21. Заявник не погодився.
22. Суд нагадує, що вимагання від особи, на користь якої в результаті судового провадження було винесено рішення проти держави, виступати ініціатором виконавчого провадження само по собі має невідповідний характер (див., наприклад, справу Metaxas v. Greece, заява N 8415/02, п. 19, рішення від 27 травня 2004 року, справу Scordino v. Italy N 1 [GC], заява N 36813/97, п. 198, ЄСПЛ 2006-..., та справу "Лізанець проти України", заява N 6725/03, п. 43, рішення від 31 травня 2007 року). Він, таким чином, відхиляє зауваження Уряду.
23. Суд вважає, що скарги заявника з приводу невиконання судових рішень не є повністю необґрунтованими в сенсі пункту 3 статті 35 Конвенції. Він також вважає, що вони не є неприйнятними з будь-яких інших підстав. Таким чином, вони мають бути оголошені прийнятними.

................
Перейти до повного тексту