- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПЛЕНУМ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 12 від 18.12.87 м. Київ |
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Пленуму Верховного суду
N 22 від 22.12.95 )
Про судову практику по застосуванню статті 37 Кримінального кодексу України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму
Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Обговоривши матеріали судової практики по застосуванню ст.
37 Кримінального кодексу України, Пленум Верховного Суду України відмічає, що суди України в основному правильно вирішують питання про позбавлення засудженого військового або спеціального звання, порушення в передбачених законом випадках клопотань про позбавлення державних нагород або почесних звань чи військового звання вищого офіцерського складу.
( Абзац перший преамбули із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Поряд з цим при застосуванні цього закону мають місце серйозні недоліки.
Органи попереднього слідства часто не з'ясовують наявності в обвинувачених державних нагород, почесних, військових та інших звань. У разі взяття під варту не вживають заходів до вилучення орденів, медалей і документів до них. Суди не реагують на такі факти і не усувають недоліки попереднього слідства за власною ініціативою. Проте, з'ясування цих даних має значення не тільки для застосування ст.37 КК України й при призначенні винному основного покарання.
Нерідко суди при засудженні за тяжкий злочин особи, яка має державну нагороду або почесне звання, не обговорюють питання про внесення подання Президенту України про позбавлення засудженого ордена, медалі або почесного звання, невірно формулюють прийняті з цих питань рішення. Іноді суди виносять окремі ухвали про доцільність позбавлення засуджених державних нагород замість вирішення цих питань у вироках.
( Абзац четвертий преамбули із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Мають місце випадки, коли судами змішуються поняття звань, позбавлення яких передбачено ст.37 КК України, зі званнями, які не входять до передбаченого даною статтею переліку, що призводить до помилкового порушення клопотань про позбавлення засуджених, наприклад, вчених ступенів та звань.
В порушення ст.28 Положення про порядок і умови виконання в Україні кримінальних покарань, не пов'язаних із заходами виправно-трудового впливу на засуджених, затвердженого Указом Президії Верховної Ради УРСР від 22 червня 1984 року, деякі подання про позбавлення засуджених орденів та медалей надсилаються Президенту України з недодержанням п'ятиденного строку після набрання вироком законної сили, до подань не завжди додаються нагороди і документи до них.
( Абзац шостий преамбули із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Пленум Верховного Суду України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Зобов'язати суди вжити заходів до усунення зазначених недоліків у застосуванні ст.
37 КК України, забезпечити точне і неухильне виконання законодавства, яке регулює питання позбавлення засуджених державних нагород, військових та спеціальних звань.
При цьому слід мати на увазі, що з'ясування даних про наявність у винного нагород і звань у силу п.3 ст.
64 КПК як обставина, що характеризує особу підсудного, має обов'язково встановлюватися у справі та є одним з критеріїв індивідуалізації покарання.
2. Особливу увагу судам необхідно звернути на додержання діючого порядку вилучення державних нагород і документів на них, нагрудних знаків та документів про присвоєння почесних звань в разі взяття під варту або засудження до позбавлення волі, а також порядку зберігання і повернення нагород власнику після звільнення з-під варти.
( Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
У випадку нез'ясування при проведенні попереднього слідства даних про наявність в обвинуваченого державних нагород, почесного або іншого звання суд повинен за власною ініціативою перевірити зазначені дані, вжити заходів до витребування орденів, медалей, нагрудних знаків та відповідних документів. Якщо усунути зазначені недоліки немає можливості, справа може бути повернута на додаткове розслідування.
3. Роз'яснити судам, що передбачені ст.
37 КК України підстави і порядок позбавлення військових і спеціальних звань, а також державних нагород і почесних звань широкому тлумаченню не підлягають.
( Абзац перший пункту 3 в редакції Постанови Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Позбавлення відповідно до ч.1 ст.37 КК України військового або спеціального звання в силу п.2 ч.3 ст.23 КК України є додатковим покаранням і може бути застосовано до особи, засудженої за тяжкий злочин, зазначений у ст.
7-1 КК України.
( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою
Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
За вироком суду можуть бути позбавлені військового звання єфрейтори (старші матроси), сержанти (старшини), прапорщики та мічмани, особи молодшого і старшого офіцерського складу Збройних Сил України, у тому числі ті, які перебувають у запасі чи у відставці.
( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
Засуджені за тяжкі злочини особи вищого офіцерського складу можуть бути позбавлені цього звання за поданням суду тільки Президентом України.
( Абзац четвертий пункту 3 в редакції Постанови Пленуму Верховного Суду України
N 3 від 04.06.93 )
4. Суди повинні мати на увазі, що спеціальні звання присвоюються Президентом України, а також керівниками й іншими уповноваженими на те працівниками відомств особам, які перебувають на службі у спеціальних органах держави (дипломатичним, митним працівникам, прокурорам і слідчим органів прокуратури, співробітникам органів внутрішніх справ, працівникам залізничного, морського, річкового, повітряного транспорту, воєнізованої охорони, інших органів).
................Перейти до повного тексту