- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Ольги Совгирі у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 3 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації""
Велика палата Конституційного Суду України (далі - Суд) 16 травня 2024 року ухвалила Ухвалу
№ 2-уп/2024 (далі - Ухвала), якою закрила конституційне провадження у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 3 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"" від 2 жовтня 2019 року № 145-IX.
Загалом погоджуюсь із позицією Суду, викладеною в
Ухвалі, однак вважаю за потрібне звернути увагу на окремі важливі аспекти цієї справи.
Суддя Суду Олег Первомайський в
Окремій думці у цій справі зазначив таке: "Усупереч своїй юридичній позиції Велика палата Конституційного Суду Ухвалою від 18 квітня 2023 року
№ 38-у/2023 відмовила у задоволенні самовідводу судді Совгирі Ольги Володимирівни в справі № 1-28/2020(460/20), унаслідок чого подальше ухвалення процесуального рішення із закриття конституційного провадження в цій справі суперечило як засадам діяльності органів конституційного контролю, передусім вимозі безсторонності суду та судді, так і наведеній попередній практиці самого Конституційного Суду" ( пункт 9).
Твердження про заангажованість як Суду загалом, так і окремого судді Суду є серйозним звинуваченням, яке, безсумнівно, впливає на авторитет судді Суду та підриває довіру до Суду. В очах суспільства суддя Суду має бути втіленням образу незалежності, чесності та сумлінності під час виконання високих обов’язків. Європейська Комісія "За демократію через право" (
Венеційська Комісія) зазначала, що для всіх суддів, зокрема суддів конституційних судів, важливим є не лише діяти безсторонньо, а й доносити громадськості усвідомлення безсторонності (пункт 61 Термінового висновку щодо реформування Конституційного Суду, ухваленого Венеційською комісією на її 125-му онлайновому пленарному засіданні 11 грудня 2020 року [CDL-AD(2020)039]. Безсторонність судових органів має велике значення для виконання судами своєї ролі з підтримки конституціоналізму та правопорядку, а довіра суспільства до судової системи, а також до авторитету судової системи в питаннях моралі, чесності та непідкупності судових органів посідає першочергове місце в сучасному демократичному суспільстві (абзаци четвертий, п’ятий преамбули
Бангалорських принципів поведінки суддів від 19 травня 2006 року). Маючи переконання, що наведені в
Окремій думці судді Суду Олега Первомайського звинувачення є безпідставними, юридично необгрунтованими і такими, що підривають авторитет органу конституційної юрисдикції загалом, вважаю, що раціональним та адекватним способом реагування на зазначені обставини, ураховуючи відомий латинський вислів "audiatur et altera pars '' (слід вислухати і протилежну сторону), є викладення власної Окремої думки у цій справі.
1. Найпершим і найважливішим аргументом безпідставності твердження про упередженість складу Суду є нормативний порядок врегулювання конфлікту інтересів через розгляд та вирішення питання про відвід (самовідвід) судді Суду.
Відповідно до частини другої
статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Згідно зі
статтею 60 Закону України "Про Конституційний Суд України" (далі - Закон) суддя Суду не може брати участь у підготовці, розгляді та ухваленні рішень, виконувати інші повноваження в питаннях, щодо яких у нього наявний реальний чи потенційний конфлікт інтересів ( частина перша ); у разі наявності у судді Суду реального чи потенційного конфлікту інтересів він повинен протягом одного робочого дня письмово поінформувати про це Суд та заявити самовідвід ( частина друга ); з тих самих підстав відвід судді Суду можуть заявити особи, які є учасниками конституційного провадження ( частина третя ); відвід (самовідвід) застосовують, зокрема, якщо: суддя Суду безпосередньо або опосередковано заінтересований у результаті розгляду справи; суддя Суду є членом сім’ї або близьким родичем осіб, які беруть участь у справі; є інші обставини, що викликають сумнів в об’єктивності та неупередженості судді Суду ( частина четверта ); заяву про відвід (самовідвід), подану в письмовій формі, розглядає Суд у порядку, встановленому
Регламентом Суду ( частина п’ята).
Визначення понять "реальний конфлікт інтересів" та "потенційний конфлікт інтересів" міститься в
Законі України "Про запобігання корупції", згідно з яким реальним конфліктом інтересів є суперечність між приватним інтересом особи та її службовими повноваженнями, що впливає на об’єктивність чи неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень, а потенційним конфліктом інтересів є наявність у особи приватного інтересу у сфері, у якій вона виконує свої службові повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (абзаци десятий, чотирнадцятий
статті 1).
Згідно з § 44
Регламенту Суду суддя Суду може подати заяву про самовідвід на будь-якій стадії конституційного провадження ( абзац другий пункту 7); заяву про відвід (самовідвід) судді Суду, подану після ухвалення ухвали про відкриття конституційного провадження у справі, але до початку розгляду справи на пленарному засіданні сенату Суду, Великої палати Суду розглядає Суд на засіданні сенату Суду, Великої палати Суду ( абзац перший пункту 9); на засіданні сенату Суду, Великої палати Суду заслуховують пояснення судді Суду, щодо якого заявлено відвід чи який подав заяву про самовідвід, якщо він бажає їх дати ( пункт 11 ); ухвалу про відвід (самовідвід) судді Суду ухвалює сенат Суду, Велика палата Суду без участі судді Суду, щодо якого заявлено відвід (який заявив самовідвід) ( пункт 12).
Задля уникнення будь-яких сумнівів стосовно моєї об’єктивності та неупередженості в розгляді справи за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 3 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"" 20 березня 2023 року я подала Суду заяву по самовідвід. Велика палата Суду розглянула її та Ухвалою від 18 квітня 2023 року
№ 38-у/2023 відмовила у задоволенні заяви про самовідвід, зазначивши, що "обставини, наведені суддею Конституційного Суду України Совгирею О.В., не є такими, що вказують на наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів, і не можуть вплинути на об’єктивність та неупередженість судді Конституційного Суду України під час розгляду цієї справи".
Звертаю увагу на те, що в цій справі учасники конституційного провадження не заявляли мені відводу, тобто не сумнівалися в моїй неупередженості та не вбачали наявності конфлікту інтересів.
Отже, розгляд і вирішення питання про відвід (самовідвід) судді Суду згідно із
Законом здійснюють лише на засіданні сенату Суду, Великої палати Суду у спосіб голосування, і він є єдиним способом урегулювання конфлікту інтересів, а тому Ухвала Великої палати Суду від 18 квітня 2023 року
№ 38-у/2023 є документальним підтвердженням відсутності в Суду сумнівів щодо моєї об’єктивності та неупередженості під час розгляду справи за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 3 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"".
2. У пункті 3
Окремої думки суддя Олег Первомайський наводить практично повний перелік повноважень постійного представника Верховної Ради України у Суді (далі - Постійний представник), цитуючи відповідні нормативні акти. Перелік повноважень Постійного представника, викладений на більше ніж двох сторінках, може наштовхнути читача на міркування про велику кількість реалізованих мною як Постійним представником функцій у справі за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 3 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"". Проте посутній аналіз матеріалів справи доводить, що в межах конституційного провадження я, як Постійний представник, не реалізовувала повноважень, що свідчили б про мою особисту позицію в цій справі, а єдиним документом у цій справі, адресованим Суду від мого імені, є лист від 14 грудня 2020 року (вих. № 30/7-2020/239431), у якому я повідомляла про неможливість взяти участь у розгляді справи та висловлювала прохання про її розгляд за моєї відсутності.
Як суддям Суду, які розглядали питання про самовідвід, так і учасникам конституційного провадження було відомо про обсяг реалізованих у справі повноважень, оскільки ця інформація міститься в моїй заяві про самовідвід, а також в описі матеріалів справи, що його надають кожному судді Суду. Зокрема, зазначений лист не стосувався суті конституційного провадження у справі та не містив позиції з питань конституційного провадження, а мав суто формальний характер - повідомлення про неможливість взяти участь у розгляді справи.
Попри абсолютну відсутність приватного інтересу (особистої заінтересованості) або будь-якого упередженого ставлення до результатів розгляду справи, я свідомо самостійно поінформувала Суд про наявність у мене статусу Постійного представника під час розгляду справи та заявила самовідвід, аби усунути ймовірність будь-яких сумнівів у моїй неупередженості. Лише після того, як Велика палата Суду Ухвалою від 18 квітня 2023 року
№ 38-у/2023 відмовила у задоволенні заявленого мною ж самовідводу, я продовжила брати участь у розгляді справи.
3. У пункті 7
Окремої думки суддя Олег Первомайський посилається на Ухвалу Великої палати Суду від 31 січня 2023 року
№ 7-у/2023 про задоволення заяви про самовідвід судді Суду Совгирі О.В. у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положень
статті 7, частини сьомої
статті 20, пунктів 12, 15, 16 частини першої
статті 92, частин першої - п’ятої
статті 118, частини другої
статті 133, частин першої - четвертої
статті 140, частин другої, четвертої
статті 141 Конституції України [справа № 1-234/2019(5329/19)], у межах розгляду якої та з огляду на обсяг реалізованих повноважень саме в цій справі було задоволено самовідвід, та вважає такий підхід юридичною позицією, якої завжди повинен дотримуватися Суд. Однак такий підхід не відповідає ні чинному законодавству, ні теоретичним засадам конституційного права з огляду на таке.
................Перейти до повного тексту