1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Окрема думка


КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Лемака В.В. стосовно Рішення Конституційного Суду України (Другий сенат) у справі за конституційною скаргою Акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" щодо відповідності Конституції України (конституційності) припису першого речення частини першої статті 1050 Цивільного кодексу України від 22 червня 2022 року № 6-р(II)/2022
Я не підтримав Рішення Конституційного Суду України від 22 червня 2022 року № 6-р(II)/2022 (далі - Рішення) з єдиної причини - конституційну скаргу, на мою думку, подано неналежним суб’єктом. Акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" (далі - Ощадбанк) не є суб’єктом, який має право подати конституційну скаргу. Згідно частини четвертої статті 63 Закону України "Про Конституційний Суд України" Сенат закриває конституційне провадження у справі, якщо під час пленарного засідання будуть виявлені підстави для відмови у відкритті конституційного провадження, передбачені статтею 62 цього ж Закону (серед таких підстав - "звернення до Суду неналежним суб’єктом"). Мені не вдалося переконати колег у своїй позиції.
У зв’язку з цим хочу поділитися своїми міркуваннями стосовно важливого питання доктрини і практики конституційного права: які суб’єкти мають право звернутися з конституційною скаргою до Конституційного Суду України. Звісно, для цього слід відповісти на питання, яким суб’єктам гарантовано Конституцією України права і свободи людини, а яким - ні.
1. Категорія "особа" в розумінні статті 151-1 Конституції України
У першому реченні статті 151-1 Основного Закону України зазначено: "Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України". При цьому для розуміння, ким є суб’єкт звернення до Конституційного Суду України з конституційною скаргою - "особа" - слід ураховувати частину четверту статті 55 Основного Закону України, в якій зазначено, що "кожному" гарантується право звернутися з конституційною скаргою.
Фізичні особи та приватні юридичні особи. Своєю чергою, "особа"(кожен) як поняття охоплює і фізичних осіб (народжених живих людських істот), і юридичних осіб.
Фізична особа має право звернутися до Конституційного Суду України з конституційною скаргою незалежно від того, ким вона є: громадянином України, іноземною особою чи особою без громадянства, головне - щоб вона дотримала інших вимог подання конституційної скарги, які встановлені у статті 151-1 Конституції України, щодо остаточного судового рішення в її справі та щодо вичерпання всіх інших національних засобів захисту прав людини.
Суб’єктами права на конституційну скаргу можуть бути також об’єднання громадян, інші неурядові організації (асоціації осіб) або будь-які інші групи осіб, які не формалізовані як юридичні особи. Наприклад, Рішенням від 7 квітня 2021 року № 1-р(II)/2021 Конституційний Суд України розглянув конституційну скаргу, подану спільно 33 особами (первісно її підписали 62 особи).
Однак не всі об’єднання громадян мають право звернутися до Конституційного Суду України з конституційною скаргою. Наприклад, не мають цього права такі утворення, як територіальні громади, хоча вони й об’єднують жителів села, селища чи міста, оскільки вони наділені публічно-владними повноваженнями, які здійснюють безпосередньо або через органи місцевого самоврядування (частина третя статті 140 Конституції України).
Отже, юридична особа загалом може бути носієм гарантованих Конституцією України прав і свобод, якщо за своєю суттю ці права і свободи є сумісними з її природою. Людська гідність як джерело прав і свобод людини не узгоджується з природою юридичних осіб як штучних і потенційно вічних утворень, однак свобода (інший аспект сутності прав людини) може знайти таке узгодження. Сумісними з природою юридичних осіб можуть бути, зокрема, свобода підприємництва, право власності, право на судовий захист тощо. Наприклад, політичні партії можуть захищати не тільки право на об’єднання громадян, а й свободу вираження, право на мирні зібрання, право на свободу слова.
Юридичні особи публічного права. На відміну від фізичних осіб, не всі юридичні особи наділені правом звернутися до Конституційного Суду України з конституційною скаргою. Згідно з абзацом другим частини першої статті 56 Закону України "Про Конституційний Суд України" до суб’єктів права на конституційну скаргу не належать юридичні особи публічного права.
У розумінні змісту поняття "юридичні особи публічного права"Конституційний Суд України, звісно, має керуватися не тільки (і не стільки) його наповненням законодавцем у цивільному праві, а й розумінням природи цих утворень, а також розумінням сутності прав людини та їх сумісністю з такими юридичними особами.
Говорячи про права і свободи, які властиві для створених актами органів державної влади юридичних осіб, вважаю за потрібне зазначити, що, з одного боку, права і свободи людини переважно мають захисний характер для людини в її відносинах із державою, а отже, слід виходити з того, що, наприклад, орган публічної влади (складова держави) не може бути носієм конституційних прав і свобод (відтак для їх захисту оскаржувати акти, ухвалені цією державою), оскільки сама держава не може бути одночасно і відповідальною за дотримання конституційних прав і свобод, і їх носієм (бенефіціаром). З іншого боку, у положеннях Конституції України, якими гарантовано права і свободи людини, засновано також систему об’єктивних конституційних цінностей, у центрі якої перебуває людина з її гідністю та свободою (стаття 3 Основного Закону України). Саме на цій системі цінностей базується конституційний порядок України як держави загалом та всі галузі права - і приватного, і публічного характеру. Відтак юридичні особи можуть вимагати втілення зазначених конституційних цінностей у нормах будь-якої галузі права, якщо, на їх думку, порушено їхній інтерес, який вони сприймають як гарантоване Конституцією України право чи свободу.
Враховуючи наведене, логічно нескладно дійти висновку, що орган публічної влади, повноваження якого визначено Конституцією і законами України, звісно, не може претендувати на гарантовані Основним Законом України права і свободи людини. При цьому важливо помітити поширену проблему заплутаності й, зокрема, змішування понять юридичного статусу, правосуб’єктності юридичної особи, з одного боку, та належних їй прав людини, з іншого боку. Безумовно, наприклад, кожне урядове відомство має таку правосуб’єктність, свої окремі "права і обов’язки", однак у словосполуці "права і обов’язки" слово "права" буде означати певні установлені законом привілеї, імунітети, на яких може бути заснована законна вимога до суду захищати їх від посягань інших урядових відомств. Однак у таких спорах не йдеться про права людини як сферу захисту людини від урядового свавілля.
Зверніть увагу: кожна юридична особа, створена волею держави для досягнення публічної мети, через ухвалення закону України чи видання постанови Кабінету Міністрів України отримує спеціальний статус, який "прав людини" не стосується.
Наведу декілька "кейсів" із зарубіжної судової практики. Ще у 1819 році Верховний Суд США в рішенні у справі Trustees of Dartmouth College v. Woodward зазначив, що корпорація - це штучна істота, невидима, нематеріальна й існує лише в образі закону. Будучи простою суттю закону, вона має лише ті властивостями, які надає їй статут [закон], яким її створено для її існування. Вважається, що вони (ці властивості) найкраще розраховані для впливу на об’єкт, для якого вона й була створена.
У рішенні у справі Williams v. Mayor & City Council of Baltimore (1933) Верховний Суд США висловився ще чіткіше: ""..." муніципальна корпорація, створена штатом для кращого впорядкування уряду, не має жодних привілеїв чи імунітетів згідно з Федеральною конституцією, на які вона може посилатися всупереч волі свого творця". Далі цей суд зазначив: "Це не функція суду визначати, чи є публічна політика, яка знаходить вираження в законодавстві цього порядку, добре чи погано задумана".
Доволі широкою з цього питання є практика Федерального Конституційного Суду Німеччини. Так, зокрема, в рішенні від 2 травня 1967 року (BVerfGE 21, 362) він зазначив, що "існують принципові застереження щодо розширення дієздатності основних прав на юридичних осіб публічного права у сфері виконання державних завдань. Якщо основоположні права стосуються відносин особи з державною владою, несумісним є робити саму державу учасником або бенефіціаром основоположних прав; вона не може бути адресатом і бенефіціаром основних прав одночасно". На думку Федерального Конституційного Суду Німеччини, це стосується не лише випадків, коли держава діє безпосередньо - як державний орган Федерації чи Землі, - але в принципі й тоді, коли вона використовує незалежну юридичну особу для виконання своїх завдань. Рішення щодо того, як має бути виконане конкретне державне завдання, є предметом розсуду законодавця, а "в рамках цієї суверенної загальної структури держави не може бути фундаментальних прав як суб’єктивних публічних прав". У цьому ж рішенні цей суд, дійшовши висновку, за яким "основні права та правовий засіб, створений для їх захисту конституційною скаргою, в принципі не застосовуються до юридичних осіб публічного права, оскільки вони виконують публічні обов’язки", зазначив, що, як виняток, захист через конституційну скаргу може мати місце, якщо "відповідна юридична особа безпосередньо належить до сфери життя людини, яка захищається основоположними правами".

................
Перейти до повного тексту