- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Первомайського О.О. стосовно Висновку Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення зміни до статті 85 Конституції України (щодо консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України) (реєстр. № 1028) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
Конституційний Суд України (далі - Конституційний Суд) 29 жовтня 2019 року надав Висновок
№ 3-в/2019 (далі - Висновок) у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту-1 про внесення зміни до статті 85 Конституції України (щодо консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України) (реєстр. № 1028) вимогам статей 157 і 158 Конституції України (далі - Законопроект).
__________
-1 Використання слова "законопроект", а не "законопроект", як це вимагає український правопис, пов’язане з термінологією, що застосовується в
Конституції України, конституційному зверненні та, власне, у
Законопроекті.
"1. Внести зміну до статті 85 Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 p., № 30, ст. 141), доповнивши частину першу пунктом 15-1 такого змісту:
"15-1) створення у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів".
2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування".
I. Загальні міркування щодо внесення змін до Конституції України
З огляду на сутність та значення
Конституції України для забезпечення належного функціонування конституційної демократії процедура внесення змін до Основного Закону України, на мою думку, може бути розпочата та проведена лише з урахуванням таких обставин.
1.1.
Конституція України вже є-2 цілісним актом права, що містить сукупність конституційних норм, які в своєму системному зв’язку є достатніми та необхідними для регулювання будь-яких конституційних відносин.
__________
-2 Тобто до внесення до неї будь-яких змін.
Іншими словами,
Конституція Українине має ні зайвих положень, ні суперечностей між її нормами, ні прогалин (лакун).
У більшості випадків твердження про існування суперечностей між нормами
Основного Закону України та (або) про існування в ньому прогалин (лакун) чи інших недоліків обумовлено вадами тлумачення, ніж справжніми проблемами Конституції України.
Тому припущення про недосконалість чи існування інших недоліків
Основного Закону України, що мають бути виправлені змінами до Конституції України, це лише своєрідна "теорема", яку слід аргументовано довести, а не голослівно вважати істинним судженням.
1.2. Твердження, що текст чинної
Конституції України - "аксіома", а зміни до неї - "теорема", яку слід доводити, обумовлене тією обставиною, що прийняття в червні 1996 року Основного Закону України у цілому було одноразовим актом реалізації українським парламентом установчої влади, що належить єдиному джерелу влади та суверену - Українському народу.
Так, в абзаці першому пункту 4 мотивувальної частини
Рішення Конституційного Суду від 11 липня 1997 року № 3-зп зазначено, що "прийняття Конституції України Верховною Радою України було безпосереднім актом реалізації суверенітету народу, який тільки одноразово уповноважив Верховну Раду України на її прийняття. Це підтверджується пунктом 1 статті
85 Конституції України , яка не передбачає права Верховної Ради України на прийняття Конституції України".
Звісно, чинна
Конституція України передбачає можливість внесення до неї змін, однак вони повинні бути обумовлені беззаперечною та явною потребою, а не сьогоденними політичними обіцянками та міркуваннями.
Конституційна демократія у разі її фактичного, а не ілюзорного існування вимагає стабільності конституційно-правового регулювання, а отже, зміни до
Основного Закону України можуть та мають бути внесені не лише з дотриманням конституційної процедури, а також у разі наявності беззаперечної та явної потреби в таких змінах.
За відсутності переконаності в існуванні такої потреби пропозиції щодо внесення змін до
Основного Закону України мають залишитись в площині політичної, правничої та громадської дискусій з дотриманням балансу в цих дискусіях між свободою вираження поглядів та повагою до Конституції України.
1.3. Конституційний процес внесення змін до
Основного Закону України згідно з традицією конституціоналізму потребує попередньої політичної, правничої та громадської дискусій з питань з’ясування потреби внесення змін до Конституції України, змісту таких змін тощо.
Важливо, що така дискусія має передувати конституційному процесу внесення змін до
Конституції України, а не виникнути як реакція на вже розпочату процедуру внесення змін.
Одним з маркерів якісної дискусії щодо можливого внесення змін до конституції держави є те, що відомі особи авторів тексту таких змін. Анонімність чи інша втаємниченість конституційного процесу щодо внесення змін до конституції вже є показником певної аномальності, що не може бути розумно пояснена та сприйнята.
Крім того, конституційний процес внесення змін до
Конституції України іманентно пов’язаний з певними розумними часовими інтервалами для прийняття рішень, а тому він не може та не повинен бути нерозумно швидким.
Тому в абсолютній більшості випадків внесення змін до
Конституції України не може розглядатись як щось невідкладне, чи те, що може бути здійснено в прискореному та (або) спрощеному порядку (чи процедурі).
Цікавим у цьому контексті є сучасний досвід Японії, в якій лише розпочалась дискусія щодо можливого внесення змін до Конституції Японії 1946 року-3, що перебуває в незмінному стані з моменту її прийняття.
__________
-3 Набула чинності 3 травня 1947 року
Таким чином, можна стверджувати, що поява законопроекту про внесення змін до
Конституції України повинна бути не приводом для початку дискусії про його зміст, а результатом виважених та іноді, дійсно, тривалих обговорень щодо самої потреби змін, їх змісту тощо.
1.4. Здійснюючи попередній конституційний контроль законопроекту щодо внесення змін до Основного Закону України, Конституційний Суд зобов’язаний перевірити відповідність цих змін вимогам статей
157 і
158 Конституції України. Тобто поданий законопроект має позитивно скласти "конституційний тест" за змістовними та формальними ознаками.
В цьому аспекті важливо констатувати, що загальною метою здійснення попереднього конституційного контролю в процедурі внесення змін до
Основного Закону України є убезпечення Конституції України від спроб внесення до неї будь-яких необґрунтованих, зайвих, непотрібних, випадкових змін.
Потреба у захисті від таких змін викликана тим, що вони послаблюють
Основний Закон України, що, звісно, негативно впливає на права і свободи людини і громадянина та конституційну демократію.
У свою чергу частина перша статті
157 Конституції України вказує на цінності, що мають перебувати під особливо прискіпливим захистом Конституційного Суду, оскільки вони є складовими ядра Основного Закону України. Йдеться про заборону змін, що передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, які спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України.
При цьому хибним та алогічним, на мою думку, є вузьке розуміння положень частини першої статті
157 Конституції України , відповідно до яких захищеними від змін є лише ті права і свободи людини і громадянина, які безпосередньо зазначені в розділі III
Конституції України.
Вважаю це принциповою помилкою розуміння змісту частини першої статті
157 Основного Закону України та сенсу дій Конституційного Суду під час здійснення попереднього контролю щодо законопроектів стосовно внесення змін до Конституції України.
Місія Конституційного Суду полягає в захисті
Конституції України, конституційного ладу, прав і свобод людини і громадянина.
Фактичні, а не ілюзорні права і свободи людини і громадянина можливі лише в просторі конституційної демократії, існування якої неможливе без верховенства права, поділу влади, системи стримувань та противаг, а також інших конституційних цінностей та інститутів.
Тому алогічним буде припущення про те, що Конституційний Суд позбавлений
Основним Законом України можливостей для його ж захисту, а також захисту конституційного ладу, прав і свобод людини і громадянина.
Вважаю, що такі можливості надаються Конституційному Суду положеннями частини першої статті
157 Конституції України в їх системному зв’язку з іншими конституційними нормами, оскільки усі приписи Основного Закону України прямо або опосередковано стосуються прав і свобод людини і громадянина, а тому Конституційний Суд має забезпечити їх захист у разі виникнення загрози скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
1.5. Норми
Конституції України перебувають у складному взаємозв’язку між собою, а тому внесення змін до окремої норми тексту Конституції України, як правило, передбачає внесення відповідних узгоджених змін до інших норм Основного Закону України.
Відсутність таких узгоджених між собою пропозицій у законопроектах щодо внесення змін до
Основного Закону України свідчить або про фрагментарність таких змін, або про їх помилковість та (або) необґрунтованість.
II. Вади внесення змін до статті 85 Конституції України щодо консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів Верховної Ради України
2.2. Суб’єкт права законодавчої ініціативи та його представник в Конституційному Суді не надали розумно достатніх аргументів та пояснень щодо причин невідкладності подання та розгляду
Законопроекту, яким пропонується внесення змін до статті
85 Конституції України.
................Перейти до повного тексту