- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Ухвала
УХВАЛА
ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 65-2 Закону України "Про акціонерні товариства" та пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах"
м. Київ 10 жовтня 2019 року № 45-у/2019 |
Справа № 1-195/2019(4549/19) |
Велика палата Конституційного Суду України у складі суддів:
Тупицького Олександра Миколайовича - головуючого,
Городовенка Віктора Валентиновича,
Завгородньої Ірини Миколаївни,
Касмініна Олександра Володимировича,
Колісника Віктора Павловича,
Кривенка Віктора Васильовича,
Лемака Василя Васильовича,
Литвинова Олександра Миколайовича,
Мельника Миколи Івановича - доповідача,
Мойсика Володимира Романовича,
Первомайського Олега Олексійовича,
Саса Сергія Володимировича,
Сліденка Ігоря Дмитровича,
Заслухавши суддю-доповідача Мельника М.І. та дослідивши матеріали справи, Велика палата Конституційного Суду України
установила:
Положеннями статті
65-2 Закону № 514 передбачено обов'язковий продаж акцій акціонерами на вимогу особи (осіб, що діють спільно), яка є власником домінуючого контрольного пакета акцій, а положеннями пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону № 1983 регламентовано порядок та умови застосування положень статті
65-2 Закону № 514.
В обґрунтування своїх тверджень щодо неконституційності вказаних положень Закону
№ 514 та Закону
№ 1983 суб'єкт права на конституційне подання зазначає, що ними "встановлено право власника домінуючого контрольного пакета акцій (особи або групи осіб) на примусове відчуження на їх користь міноритарного пакету акцій - об'єктів права приватної власності міноритарних акціонерів цього товариства без урахування конституційних гарантій непорушності права приватної власності, обов'язковість врахування яких встановлена Основним Законом України", а отже, наведені положення не відповідають статтям
3,
8,
13,
21,
22,
24,
41,
58,
64 Конституції України, тобто є неконституційними.
2. Велика палата Конституційного Суду України, вирішуючи питання щодо відкриття конституційного провадження у справі у зв'язку з постановленням Другою колегією суддів Першого сенату Конституційного Суду України Ухвали від 3 вересня 2019 року про відмову у відкритті конституційного провадження у цій справі на підставі пункту 3 статті
62 Закону України
"Про Конституційний Суд України", виходить з такого.
2.1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті
150 Конституції України до повноважень Конституційного Суду України, зокрема, належить вирішення питань про відповідність
Конституції України (конституційність) законів та інших правових актів Верховної Ради України.
Згідно з частиною третьою статті
51 Закону України
"Про Конституційний Суд України" у конституційному поданні щодо конституційності акта (його окремих положень) зазначаються акт (його конкретні положення), що належить перевірити на відповідність
Конституції України, та конкретні положення Конституції України, на відповідність яким належить перевірити акт (його окремі положення), а також обґрунтування тверджень щодо неконституційності акта (його окремих положень).
Зі змісту конституційного подання вбачається, що народні депутати України не визначили конкретних положень
Закону № 514 та
Закону № 1983, що належить перевірити на відповідність
Конституції України, натомість автори клопотання просять перевірити на відповідність Конституції України статтю
65-2 Закону № 514, яка містить сімнадцять частин, та пункт 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1983, який містить вісім абзаців. Однак у конституційному поданні не зазначено ні конкретних частин статті
65-2 Закону № 514, ні конкретних абзаців пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону № 1983 , які слід перевірити на предмет їх конституційності.
Крім того, народні депутати України також стверджують про неконституційність "абзаців 48-121 підпункту 5 пункту 17" розділу II "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону № 1983 та "пункту 39" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" від 16 листопада 2017 року
№ 2210-VIII (далі - Закон № 2210), яким внесено зміни, зокрема, до Закону
№ 514, однак не порушують питання щодо перевірки вказаних положень на відповідність
Конституції України (конституційність).
Аргументуючи свої твердження щодо невідповідності оспорюваних положень Закону
№ 514 та Закону
№ 1983статтям
3,
8,
13,
21,
22,
24,
41,
58,
64 Конституції України, народні депутати України лише наводять зміст окремих положень вказаних статей Основного Закону України, окремих юридичних позицій Конституційного Суду України, у яких розкрито зміст понять скасування, звуження, непропорційного обмеження конституційних прав і свобод, а також недопустимості звуження змісту та обсягу прав і свобод або їх обмеження. При цьому автори клопотання обмежилися цитуванням відповідних конституційних приписів та окремих юридичних позицій Конституційного Суду України, що не може вважатися обґрунтуванням тверджень щодо їх неконституційності (ухвали Конституційного Суду України від 4 липня 2016 року
№ 50-у/2016, від 13 липня 2016 року
№ 56-у/2016, ухвала Великої палати Конституційного Суду України від 10 липня 2018 року
№ 43-у/2018).
Суб'єкт права на конституційне подання наголошує, що "як під час прийняття оскаржуваних законодавчих положень, так і станом на зараз відсутня суспільна необхідність на втручання у право приватної власності міноритарних акціонерів на їх акції, у результаті якого, непорушне конституційне право приватної власності зазнає непропорційних (у розумінні практики ЄСПЛ) обмежень". Крім того, автори клопотання вказують на відсутність пояснювальної записки до законопроекту, який у подальшому став Законом
№ 2210. У зв'язку з відсутністю пояснювальної записки народні депутати України дійшли висновку про "неможливість надання Верховною Радою України будь-якого належного обґрунтування для прийняття оспорюваних законів з огляду на здоровий глузд і принцип верховенства права".
................Перейти до повного тексту